ЦИФРОВЫЕ РЕСУРСЫ ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ КЛАССИЧЕСКОЙ МЕХАНИКИ
DIGITAL RESOURCES FOR THE STUDY OF CLASSICAL MECHANICS
Аннотация
В статье описывается комплекс цифровых дидактических средств для изучения
классической механики, разработанный автором на основе программы Microsoft
Office PowerPoint, и результаты контрольного эксперимента по его апробации.
Цифровой ресурс создан с учетом современных тенденций развития школьного
физического образования, в соответствии с авторской концепцией управления
интеллектуальным развитием школьников.
This article describes a complex digital didactic means for the study of
classical mechanics, developed by the author on the basis of Microsoft Office
PowerPoint, and the results of the control of the experiment on his approbation.
Digital resource is created taking into account modern tendencies of development
of the school of physical education, in accordance with the author's concept of
the control of intellectual development of pupils.
Ключевые слова
информационно-коммуникационные ресурсы при обучении физике, управление
интеллектуальным развитием школьников.
information and communication resources for teaching physics, management of
the intellectual development of pupils.
Микляева Наталья Викторовна
КОМПЬЮТЕРНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ ЯЗЫКОВОЙ СПОСОБНОСТИ ДЕТЕЙ
ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
COMPUTER TECHNOLOGIES AS MEANS OF DEVELOPMENT OF LANGUAGE ABILITY OF
CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
Аннотация
В статье рассматривается проблема влияния информационно-компьютерных игр и
технологий на развитие языковой способности детей дошкольного возраста. Автор
также формулирует теоретические положения, позволяющие описать механизмы
управления развитием языковой способности детей, имеющих речевые нарушения.
Article speaks about an influence problem is information-computer games also
technologies on development of language ability of children of preschool age.
The author also formulates the theoretical positions, allowing to describe
mechanisms of management of development of language ability of children having
speech infringements.
Ключевые слова
развитие языковой способности, дети с речевыми нарушениями, влияние
компьютерных игр, полисенсорное воздействие, игровая форма овладения средствами
языка, электронный ресурс.
development of language ability, children with speech infringements,
influence of computer games, рolytouch influence, the game form of mastering by
language means, electronic resource.
Бобровская Людмила Николаевна, Куликова Наталья Юрьевна
СОЗДАНИЕ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ СРЕДСТВАМИ POWERPOINT
MAKING OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES BY MEANS OF «POWERPOINT»
Аннотация
В данной статье рассматривается дидактический потенциал и функции
электронных образовательных ресурсов таких, как учебная компьютерная
презентация, интерактивный тренажер и компьютерный тест. В статье также
рассматриваются технологические аспекты и методические особенности создания
данных ресурсов средствами широко используемой учителями программы PowerPoint.
In this paper the didactic potential and functions of such electronic
educational resources as educational computer presentations, interactive
trainers, and computer tests are discussed. Furthermore we deal with
technological aspects and methodological features of the making such resources
by means of the program «PowerPoint», which is widely used by teachers.
ИНФОРМАЦИОННО-МЕТОДИЧЕСКИЙ РЕСУРС ФОРМИРОВАНИЯ ВЫСТАВОЧНОЙ СРЕДЫ
ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВУЗА
INFORMATION-METHODICAL RESOURCE OF FORMATION OF THE EXHIBITION
ENVIRONMENT OF PEDAGOGICAL HIGH SCHOOL
Аннотация
Проведено исследование по выявлению содержания выставочной среды
педагогического вуза и показано функциональное значение
информационно-методического ресурса в процессе ее формирования.
This article contains some results of the study on revealing the contents of
the exhibition ambience of the pedagogical high school and is shown functional
importance information-methodical resource in process of its shaping.
informational space, exhibition ambience of the pedagogical high school,
information-methodical resource, material and technical resource, trained
resource.
Ивлиева Наталья Георгиевна, Манухов Владимир Федорович
СОВРЕМЕННЫЕ ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ И КАРТОГРАФИЧЕСКИЕ АНИМАЦИИ
MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AND CARTOGRAPHICAL ANIMATIONS
Аннотация
Рассмотрены возможности применения графического редактора CorelDRAW и
ГИС-пакета АrcGis для создания картографических анимаций при изучении динамики
развития социально-экономических явлений в учебном процессе и
научно-исследовательской работе студентов географических специальностей
(направлений подготовки).
Opportunities of the application of the graphic editor «CorelDraw» and
GIS-package «ArcGIS» for creation of cartographical animations at studying
dynamics of development of the social and economic phenomena are considered in
the article in educational process and research work of students of geographical
specialties (directions of preparation).
Ключевые слова
геоинформационная система (ГИС), картографическая анимация,
геоинформационные технологии, формирование сети городов, временная диаграмма,
карты динамики.
geoinformation system (GIS), cartographical animation, geoinformation
technologies, formation of a network of cities, the time diagram, maps of
dynamics.
Копытова Наталья Евгеньевна, Шаршов Игорь Алексеевич, Макарова Людмила
Николаевна
THE WEBSITE CONCEPT «ACADEMIC STUFF QUALIFICATION IMPROVEMENT»
Аннотация
Раскрыты проблемные зоны повышения квалификации преподавателей вузов в
условиях изменяющейся информационной среды. Представлена концепция разработки
сайта «Повышение квалификации научно-педагогических кадров» на основе идей
компетентностного и личностно-развивающего подходов, описано содержание основных
разделов сайта.
The problem areas of academic stuff qualification improvement in changing
information environment are revealed. The concept of «Academic Stuff
Qualification Improvement» website developing based on the ideas of competence
and personality-developmental approaches is introduced. The content of the main
sections of the website is described.
КОМПЬЮТЕРНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ КАК УНИВЕРСАЛЬНЫЙ МЕТОД ПОЗНАНИЯ
COMPUTER MODELLING AS THE UNIVERSAL METHOD OF KNOWLEDGE
Аннотация
Статья посвящена проблеме изучения предмета «Компьютерное моделирование». В
статье дана классификация различных видов моделей, их описание и возможности
реализации. Моделирование рассматривается как необходимое промежуточное звено,
позволяющее объединить усилия информатики и других дисциплин для формирования
прочных знаний.
The given article is dedicated to the problem of studying «Computer
modeling» subject. The classification of different models, their description and
the opportunity of usage are given in the following article. The modeling is
considered to be as a main link allowing to unite the computer science skills
and other disciplines to form a stable knowledge.
computer modeling, model, classification of models, graphical modeling,
imitative models.
Гроздев Сава Иванович, Терзиева Тодорка Живковна
СТАТИЧНЫЕ И ДИНАМИЧНЫЕ СРЕДСТВА ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ МЕТОДОВ СОРТИРОВКИ
МАССИВОВ
STATIC AND DYNAMIC TOOLS FOR VISUALIZATION OF METHODS FOR SORTING ARRAYS
Аннотация
В статье представлены статичные и динамичные средства для визуализации
методов сортировки массивов. Практика показывает, что использование анимации для
объяснения и анализа алгоритмов помогает их понимание и запоминание.
In this article we present static and dynamic tools for visualization of
methods for sorting arrays. Experience shows that the usage of animation for
explanation and analysis of algorithms helps for their understanding and
remembrance.
Ключевые слова
алгоритм, сортировка, визуализация алгоритмов.
algorithm, sorting, visualization of algorithms.
Хеннер Евгений Карлович, Шихов Антон Валерьевич
ФОРМИРОВАНИЕ БАЗОВЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О ПАРАЛЛЕЛЬНЫХ АЛГОРИТМАХ
FORMATION OF BASE NOTIONS ABOUT PARALLEL ALGORITHMS
Аннотация
Предложена методика формирования базовых представлений о параллельных
вычислительных процессах. Методика проиллюстрирована на простом примере –
суммирование элементов числового массива по так называемой каскадной схеме. Для
записи алгоритма используется модифицированный учебный алгоритмический язык, для
верификации – специальная форма трассировочной таблицы.
The method of formation of base ideas about parallel computing processes is
offered. The method is illustrated on a simple example – summation of elements
of a numerical array under the so-called cascade scheme. The modified
educational algorithmic language is used for writing down of the algorithm, and
the special route-making table is used for verification of the algorithm.
Ключевые слова
параллельные алгоритмы, формирование представлений.
parallel algorithms, forming of notions.
Фандей Виктория Александровна
ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ СМЕШАННОГО ОБУЧЕНИЯ
DIDACTIC PRINCIPLES OF BLENDED LEARNING
Аннотация
Недостаточная разработанность теоретической базы смешанного обучения,
получающего в настоящее время все более широкое распространение и, в частности,
его основных дидактических принципов определяет цель данной статьи, которая
заключается в попытке автора сформулировать основные дидактические принципы
смешанного обучения на основе анализа существующих общих дидактических принципов
и принципов дистанционного обучения.
Due to the lack of elaboration of a theoretical basis of blended learning
and its didactic principles in particular, an attempt was made to formulate
didactic principles of blended learning, based on the analysis of general
didactic principles and those of distance education.
ФОРМИРОВАНИЕ КОММУНИКАТИВНЫХ УМЕНИЙ ВИРТУАЛЬНОГО ОБЩЕНИЯ СОВРЕМЕННОЙ
МОЛОДЕЖИ
FORMATION OF COMMUNICATIVE ABILITIES VIRTUAL DIALOGUE OF THE MODERN
YOUTH
Аннотация
В статье описаны результаты теоретического исследования и экспериментальной
проверки процесса формирования коммуникативных умений виртуального общения
современной молодежи.
In article results of theoretical research and experimental check of process
of formation of communicative abilities of virtual dialogue of modern youth are
described.
Ключевые слова
виртуальное общение, психологический тренинг
virtual dialogue, psychological training.
Озерова Галина Павловна, Лободина Ольга Николаевна
ПРИМЕНЕНИЕ ВИЗУАЛЬНОЙ СРЕДЫ ДЛЯ НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЮ
VISUAL ENVIRONMENT APPLICATION FOR THE ELEMENTARY PROGRAMMING EDUCATION
Аннотация
В работе рассматриваются вопросы создания и использования визуальной среды
обучения программированию, в которой визуализация применяется на всех этапах
разработки программы: при создании, трансляции, исполнении, отладке.
This paper discusses the issues of creating and using a visual programming
environment for learning in which computer visualization is used during all
stages of development: creation, compilation, execution, debugging.
Ключевые слова
обучение программированию, визуализация, визуальная среда программирования,
парадигма программирования, интегрированная среда.
Чернышенко Сергей Викторович, Демчик Александр Игоревич, Чернышенко Всеволод
Сергеевич
РЕГИОНАЛЬНАЯ СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ ВЫСШИМ ОБРАЗОВАНИЕМ: ИНФОРМАТИЗАЦИЯ
ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ С ЦЕЛЕВОЙ АУДИТОРИЕЙ
REGIONAL SYSTEM OF HIGHER EDUCATION: INFORMATISATION OF COOPERATION WITH
STAKEHOLDERS
Аннотация
Важность внедрения компьютерных систем управления в образовательной сфере
очевидна и, в частности, об этом неоднократно упоминалось в официальных
документах о развитии информационных технологий в Российской Федерации. К
сожалению, до сих пор элементы таких систем, направленные на открытость власти,
не получили должного развития. В статье обсуждается несколько подходов к решению
проблем открытости, обратной связи с населением; даны варианты необходимых
решений. В качестве примера использованы результаты деятельности Главного
управления образования и науки Днепропетровской областной государственной
администрации.
Significance of implementation of computer-based managerial systems into
educational sphere is evident and, particularly, it is many times mentioned in
official governmental documents about development of information technologies in
Russian Federation. Unfortunately, till now elements of such systems, especially
oriented for openness (transparency and collaboration) for citizens, are not
developed sufficiently. In the article several aspects of the problem are
discussed; some possible solutions are represented. As an example, experience of
the Dnipropetrovsk Central Administrative Board of Education and Science is
considered.
СОДЕРЖАНИЕ №1.2012
Самойлов Евгений Андреевич
ЦИФРОВЫЕ РЕСУРСЫ ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ КЛАССИЧЕСКОЙ МЕХАНИКИ
DIGITAL RESOURCES FOR THE STUDY OF CLASSICAL MECHANICS
АннотацияВ статье описывается комплекс цифровых дидактических средств для изучения классической механики, разработанный автором на основе программы Microsoft Office PowerPoint, и результаты контрольного эксперимента по его апробации. Цифровой ресурс создан с учетом современных тенденций развития школьного физического образования, в соответствии с авторской концепцией управления интеллектуальным развитием школьников.
This article describes a complex digital didactic means for the study of classical mechanics, developed by the author on the basis of Microsoft Office PowerPoint, and the results of the control of the experiment on his approbation. Digital resource is created taking into account modern tendencies of development of the school of physical education, in accordance with the author's concept of the control of intellectual development of pupils.
Ключевые словаинформационно-коммуникационные ресурсы при обучении физике, управление интеллектуальным развитием школьников.
information and communication resources for teaching physics, management of the intellectual development of pupils.
Микляева Наталья Викторовна
КОМПЬЮТЕРНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ ЯЗЫКОВОЙ СПОСОБНОСТИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
COMPUTER TECHNOLOGIES AS MEANS OF DEVELOPMENT OF LANGUAGE ABILITY OF CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
АннотацияВ статье рассматривается проблема влияния информационно-компьютерных игр и технологий на развитие языковой способности детей дошкольного возраста. Автор также формулирует теоретические положения, позволяющие описать механизмы управления развитием языковой способности детей, имеющих речевые нарушения.
Article speaks about an influence problem is information-computer games also technologies on development of language ability of children of preschool age. The author also formulates the theoretical positions, allowing to describe mechanisms of management of development of language ability of children having speech infringements.
Ключевые словаразвитие языковой способности, дети с речевыми нарушениями, влияние компьютерных игр, полисенсорное воздействие, игровая форма овладения средствами языка, электронный ресурс.
development of language ability, children with speech infringements, influence of computer games, рolytouch influence, the game form of mastering by language means, electronic resource.
Бобровская Людмила Николаевна, Куликова Наталья Юрьевна
СОЗДАНИЕ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ СРЕДСТВАМИ POWERPOINT
MAKING OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES BY MEANS OF «POWERPOINT»
АннотацияВ данной статье рассматривается дидактический потенциал и функции электронных образовательных ресурсов таких, как учебная компьютерная презентация, интерактивный тренажер и компьютерный тест. В статье также рассматриваются технологические аспекты и методические особенности создания данных ресурсов средствами широко используемой учителями программы PowerPoint.
In this paper the didactic potential and functions of such electronic educational resources as educational computer presentations, interactive trainers, and computer tests are discussed. Furthermore we deal with technological aspects and methodological features of the making such resources by means of the program «PowerPoint», which is widely used by teachers.
Ключевые словаэлектронные образовательные ресурсы, учебная компьютерная презентация, интерактивные тренажеры, компьютерные тесты.
electronic educational resources, educational computer presentation, interactive trainers, computer tests.
Колесников Евгений Анатольевич
ИНФОРМАЦИОННО-МЕТОДИЧЕСКИЙ РЕСУРС ФОРМИРОВАНИЯ ВЫСТАВОЧНОЙ СРЕДЫ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВУЗА
INFORMATION-METHODICAL RESOURCE OF FORMATION OF THE EXHIBITION ENVIRONMENT OF PEDAGOGICAL HIGH SCHOOL
АннотацияПроведено исследование по выявлению содержания выставочной среды педагогического вуза и показано функциональное значение информационно-методического ресурса в процессе ее формирования.
This article contains some results of the study on revealing the contents of the exhibition ambience of the pedagogical high school and is shown functional importance information-methodical resource in process of its shaping.
Ключевые словаинформационное пространство, выставочная среда педагогического вуза, информационно-методический ресурс, материально-технический ресурс, кадровый ресурс.
informational space, exhibition ambience of the pedagogical high school, information-methodical resource, material and technical resource, trained resource.
Ивлиева Наталья Георгиевна, Манухов Владимир Федорович
СОВРЕМЕННЫЕ ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ И КАРТОГРАФИЧЕСКИЕ АНИМАЦИИ
MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AND CARTOGRAPHICAL ANIMATIONS
АннотацияРассмотрены возможности применения графического редактора CorelDRAW и ГИС-пакета АrcGis для создания картографических анимаций при изучении динамики развития социально-экономических явлений в учебном процессе и научно-исследовательской работе студентов географических специальностей (направлений подготовки).
Opportunities of the application of the graphic editor «CorelDraw» and GIS-package «ArcGIS» for creation of cartographical animations at studying dynamics of development of the social and economic phenomena are considered in the article in educational process and research work of students of geographical specialties (directions of preparation).
Ключевые словагеоинформационная система (ГИС), картографическая анимация, геоинформационные технологии, формирование сети городов, временная диаграмма, карты динамики.
geoinformation system (GIS), cartographical animation, geoinformation technologies, formation of a network of cities, the time diagram, maps of dynamics.
Копытова Наталья Евгеньевна, Шаршов Игорь Алексеевич, Макарова Людмила Николаевна
КОНЦЕПЦИЯ САЙТА «ПОВЫШЕНИЕ КВАЛИФИКАЦИИ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ»
THE WEBSITE CONCEPT «ACADEMIC STUFF QUALIFICATION IMPROVEMENT»
АннотацияРаскрыты проблемные зоны повышения квалификации преподавателей вузов в условиях изменяющейся информационной среды. Представлена концепция разработки сайта «Повышение квалификации научно-педагогических кадров» на основе идей компетентностного и личностно-развивающего подходов, описано содержание основных разделов сайта.
The problem areas of academic stuff qualification improvement in changing information environment are revealed. The concept of «Academic Stuff Qualification Improvement» website developing based on the ideas of competence and personality-developmental approaches is introduced. The content of the main sections of the website is described.
Ключевые слованаучно-педагогические кадры, информационная среда, проблемные зоны, повышение квалификации, сайт, компетентность преподавателя.
academic stuff, information environment, problem areas, qualification improvement, website, teachers’ competence.
Григорян Нана Давидовна, Шахбазян Лилит Гамлетовна
КОМПЬЮТЕРНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ КАК УНИВЕРСАЛЬНЫЙ МЕТОД ПОЗНАНИЯ
COMPUTER MODELLING AS THE UNIVERSAL METHOD OF KNOWLEDGE
АннотацияСтатья посвящена проблеме изучения предмета «Компьютерное моделирование». В статье дана классификация различных видов моделей, их описание и возможности реализации. Моделирование рассматривается как необходимое промежуточное звено, позволяющее объединить усилия информатики и других дисциплин для формирования прочных знаний.
The given article is dedicated to the problem of studying «Computer modeling» subject. The classification of different models, their description and the opportunity of usage are given in the following article. The modeling is considered to be as a main link allowing to unite the computer science skills and other disciplines to form a stable knowledge.
Ключевые словакомпьютерное моделирование, модель, классификация моделей, графическое моделирование, имитационные модели.
computer modeling, model, classification of models, graphical modeling, imitative models.
Гроздев Сава Иванович, Терзиева Тодорка Живковна
СТАТИЧНЫЕ И ДИНАМИЧНЫЕ СРЕДСТВА ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ МЕТОДОВ СОРТИРОВКИ МАССИВОВ
STATIC AND DYNAMIC TOOLS FOR VISUALIZATION OF METHODS FOR SORTING ARRAYS
АннотацияВ статье представлены статичные и динамичные средства для визуализации методов сортировки массивов. Практика показывает, что использование анимации для объяснения и анализа алгоритмов помогает их понимание и запоминание.
In this article we present static and dynamic tools for visualization of methods for sorting arrays. Experience shows that the usage of animation for explanation and analysis of algorithms helps for their understanding and remembrance.
Ключевые словаалгоритм, сортировка, визуализация алгоритмов.
algorithm, sorting, visualization of algorithms.
Хеннер Евгений Карлович, Шихов Антон Валерьевич
ФОРМИРОВАНИЕ БАЗОВЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О ПАРАЛЛЕЛЬНЫХ АЛГОРИТМАХ
FORMATION OF BASE NOTIONS ABOUT PARALLEL ALGORITHMS
АннотацияПредложена методика формирования базовых представлений о параллельных вычислительных процессах. Методика проиллюстрирована на простом примере – суммирование элементов числового массива по так называемой каскадной схеме. Для записи алгоритма используется модифицированный учебный алгоритмический язык, для верификации – специальная форма трассировочной таблицы.
The method of formation of base ideas about parallel computing processes is offered. The method is illustrated on a simple example – summation of elements of a numerical array under the so-called cascade scheme. The modified educational algorithmic language is used for writing down of the algorithm, and the special route-making table is used for verification of the algorithm.
Ключевые словапараллельные алгоритмы, формирование представлений.
parallel algorithms, forming of notions.
Фандей Виктория Александровна
ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ СМЕШАННОГО ОБУЧЕНИЯ
DIDACTIC PRINCIPLES OF BLENDED LEARNING
АннотацияНедостаточная разработанность теоретической базы смешанного обучения, получающего в настоящее время все более широкое распространение и, в частности, его основных дидактических принципов определяет цель данной статьи, которая заключается в попытке автора сформулировать основные дидактические принципы смешанного обучения на основе анализа существующих общих дидактических принципов и принципов дистанционного обучения.
Due to the lack of elaboration of a theoretical basis of blended learning and its didactic principles in particular, an attempt was made to formulate didactic principles of blended learning, based on the analysis of general didactic principles and those of distance education.
Ключевые словасмешанное обучение, дистанционное обучение, дидактические принципы.
blended learning, distance education, didactic principles.
Игнатьева Эмилия Анатольевна
ФОРМИРОВАНИЕ КОММУНИКАТИВНЫХ УМЕНИЙ ВИРТУАЛЬНОГО ОБЩЕНИЯ СОВРЕМЕННОЙ МОЛОДЕЖИ
FORMATION OF COMMUNICATIVE ABILITIES VIRTUAL DIALOGUE OF THE MODERN YOUTH
АннотацияВ статье описаны результаты теоретического исследования и экспериментальной проверки процесса формирования коммуникативных умений виртуального общения современной молодежи.
In article results of theoretical research and experimental check of process of formation of communicative abilities of virtual dialogue of modern youth are described.
Ключевые словавиртуальное общение, психологический тренинг
virtual dialogue, psychological training.
Озерова Галина Павловна, Лободина Ольга Николаевна
ПРИМЕНЕНИЕ ВИЗУАЛЬНОЙ СРЕДЫ ДЛЯ НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЮ
VISUAL ENVIRONMENT APPLICATION FOR THE ELEMENTARY PROGRAMMING EDUCATION
АннотацияВ работе рассматриваются вопросы создания и использования визуальной среды обучения программированию, в которой визуализация применяется на всех этапах разработки программы: при создании, трансляции, исполнении, отладке.
This paper discusses the issues of creating and using a visual programming environment for learning in which computer visualization is used during all stages of development: creation, compilation, execution, debugging.
Ключевые словаобучение программированию, визуализация, визуальная среда программирования, парадигма программирования, интегрированная среда.
educational programming, visualization, visual programming environment, programming paradigm, integrated programming environment.
Чернышенко Сергей Викторович, Демчик Александр Игоревич, Чернышенко Всеволод Сергеевич
РЕГИОНАЛЬНАЯ СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ ВЫСШИМ ОБРАЗОВАНИЕМ: ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ С ЦЕЛЕВОЙ АУДИТОРИЕЙ
REGIONAL SYSTEM OF HIGHER EDUCATION: INFORMATISATION OF COOPERATION WITH STAKEHOLDERS
АннотацияВажность внедрения компьютерных систем управления в образовательной сфере очевидна и, в частности, об этом неоднократно упоминалось в официальных документах о развитии информационных технологий в Российской Федерации. К сожалению, до сих пор элементы таких систем, направленные на открытость власти, не получили должного развития. В статье обсуждается несколько подходов к решению проблем открытости, обратной связи с населением; даны варианты необходимых решений. В качестве примера использованы результаты деятельности Главного управления образования и науки Днепропетровской областной государственной администрации.
Significance of implementation of computer-based managerial systems into educational sphere is evident and, particularly, it is many times mentioned in official governmental documents about development of information technologies in Russian Federation. Unfortunately, till now elements of such systems, especially oriented for openness (transparency and collaboration) for citizens, are not developed sufficiently. In the article several aspects of the problem are discussed; some possible solutions are represented. As an example, experience of the Dnipropetrovsk Central Administrative Board of Education and Science is considered.
Ключевые словаинформационно-коммуникационные технологии, образовательная сфера, обратная связь, областная администрация, прозрачность.
information-communication technologies, education system, feedback, regional public administration, transparency.