РОЛЬ СОЦИАЛЬНОЙ ИНФОРМАТИКИ В ДОСТИЖЕНИИ ЛИЧНОСТНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ОСВОЕНИЯ
ШКОЛЬНОГО КУРСА ИНФОРМАТИКИ
THE ROLE OF SOCIAL INFORMATICS IN ACHIEVING PERSONAL DEVELOPMENT OF
SCHOOL COURSE OF INFORMATICS
Аннотация
В статье определены цели, задачи и способы достижения личностных результатов
освоения основной образовательной программы по информатике в рамках изучения
социальной информатики и определены методические подходы, представленные на
примере реализации соответствующего курса по выбору.
The article defines the goals, objectives and ways to achieve personal
results of development of basic educational program in Informatics in the study
of Social Informatics and identified methodological approaches presented by
implementing the appropriate course of choice.
Ключевые слова
социальная информатика; школьная информатика; личностные результаты освоения
основной образовательной программы.
social informatics; school informatics; personal results of development of
basic educational program.
Чиркова Лидия Николаевна, Шестакова Мария Викторовна, Бешенков Сергей
Александрович
ИЗУЧЕНИЕ ИСТОРИИ ИНФОРМАТИКИ В СИСТЕМЕ НЕПРЕРЫВНОГО ШКОЛЬНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ
STUDYING OF HISTORY OF INFORMATICS IN SYSTEM OF CONTINUOUS SCHOOL
EDUCATION
Аннотация
В статье раскрыта необходимость введения исторического материала в школьный
курс информатики и информационных и коммуникационных технологий с учетом
требований Федеральных государственных образовательных стандартов и возрастных
психолого-педагогических особенностей школьников 2-11 классов
общеобразовательной школы.
In article the need of introduction of historical material to a school
course of informatics and information and communication technologies taking into
account requirements of Federal state educational standards and age psychology
and pedagogical features of school students of 2-11 classes of comprehensive
school is opened.
Ключевые слова
информатика; история информатики; образовательные результаты; информационные
и коммуникационные технологий (ИКТ).
computer science; history of computer science; educational results;
information and communication technologies.
Андреев Денис Викторович, Метелкин Евгений Владимирович
ПОВЫШЕНИЕ МОТИВАЦИИ К ИЗУЧЕНИЮ ПРОГРАММИРОВАНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ В
РАМКАХ КУРСА РОБОТОТЕХНИКИ
INCREASE OF MOTIVATION TO STUDYING OF PROGRAMMING AT YOUNGER SCHOOL
STUDENTS WITHIN THE ROBOTICS COURSE
Аннотация
В статье проводится анализ существующих учебных материалов в области
образовательной робототехники, и выявляются основные проблемы, возникающие при
практической реализации курсов робототехники на их основе. Далее описывается
эксперимент, демонстрирующий зависимость мотивации учащихся от роли педагога и
характера преподавания робототехники.
The article provides the analysis of existing teaching materials in the
field of educational robotics, and identifies key issues that are faced with
during the practical implementation of robotics courses based on them. The
following describes an experiment that demonstrates the dependence of motivation
of students from the role of the teacher and the nature of teaching robotics.
Ключевые слова
робототехника; конструкционизм; мотивация; роль учителя.
Мухина Ирина Анатольевна, Зайцева Светлана Анатольевна
РОЛЬ УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ В РАЗВИТИИ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО
КОЛЛЕКТИВА ШКОЛЫ
THE ROLE OF THE TEACHER OF INFORMATICS IN DEVELOPMENT OF ICT-COMPETENCE
OF PEDAGOGICAL STAFF OF SCHOOL
Аннотация
В статье представлены результаты анкетирования педагогов из 55 субъектов РФ
по вопросам оснащения школ средствам информационно-коммуникационных технологий и
их использованием в образовательном процессе. Обозначена роль учителя
информатики в процессе информатизации школы и повышении ИКТ-компетентности
педагогического коллектива.
Results of questioning of teachers are presented to means of information and
communication technologies in article from 55 territorial subjects of the
Russian Federation concerning equipment of schools and their use in educational
process. The role of the teacher of informatics in the course of informatization
of school and increase of ICT-competence of pedagogical collective is
designated.
Ключевые слова
информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); ИКТ-компетентность;
школа; педагоги; учитель информатики.
information and communication technologies (ICT); ICT-competence; school;
teachers; teacher of informatics.
Манухов Владимир Федорович, Ивлиева Наталья Георгиевна
О ПОСТРОЕНИИ КАРТОГРАФИЧЕСКИХ ИЗОБРАЖЕНИЙ СРЕДСТВАМИ ГИС-ПАКЕТОВ
ABOUT CREATION OF CARTOGRAPHICAL IMAGES BY MEANS OF GIS-PACKAGES
Аннотация
В статье описаны основные моменты, которые следует знать пользователям
ГИС-пакетов при составлении аналитических карт по данным атрибутивных таблиц баз
данных ГИС. На примере одного из способов картографической визуализации данных
сравниваются функциональные возможности двух широко распространенных
ГИС-пакетов, этот вопрос имеет значение при подготовке специалистов
соответствующего профиля.
In the article highlights which should be known to users of GIS-packages by
drawing up analytical maps according to attributive tables of GIS database are
described. On the example of one of the ways of cartographical visualization of
data functionality of two widespread GIS-packages is compared.
Ключевые слова
географическая информационная система (ГИС); компетентность; компьютерная
графика; визуализация данных; картографическое изображение; атрибутивная
характеристика.
geographical information system (GIS); competence; computer graphics;
visualization of data; cartographical image; attributive characteristic.
Роберт Ирэна Веньяминовна
ПРОГНОЗ РАЗВИТИЯ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ КАК ОБЛАСТИ
НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ
THE FORECAST OF DEVELOPMENT OF INFORMATIZATION OF EDUCATION AS AREAS OF
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE
Аннотация
В статье представлено современное состояние информатизации образования как
области научного знания. Обоснованы и описаны содержательные составляющие
методологии научной области «информатизация образования». Представлены также
подходы к осуществлению прогноза развития научно-практических зон, возникающих в
традиционных науках и в междисциплинарных исследованиях в связи с развитием
информатизации образования, и возникающими при этом научно-педагогическими
проблемами. Описаны ближнесрочный и долгосрочный прогноз развития информатизации
образования как области научного знания.
In article the current state of informatization of education as areas of
scientific knowledge is presented. Substantial components of methodology of the
scientific area «education informatization» are proved and described. Also
approaches to implementation of the forecast of development of the scientific
and practical zones arising in traditional sciences and in interdisciplinary
researches in connection with education informatization development, and the
scientific and pedagogical problems arising thus are presented. Are described
the short-term and long-term forecast of development of informatization of
education as areas of scientific knowledge.
Ключевые слова
информатизация образования; информационные и коммуникационные технологии
(ИКТ); когнитивно-информационное взаимодействие; конвергенция педагогической
науки и информационных и коммуникационных технологий; конвергенция
педагогической науки и наукоемких технологий; нано-, инфо-, когнитивные
технологии; технология «Виртуальная реальность»; трансфер-зона;
трансфер-интегративная область научного знания.
informatization of education; information and communication technologies;
cognitive information exchange; convergence of pedagogical science and
information and communication technologies; convergence of pedagogical science
and high technologies; the nano-, info-, cognitive technologies; technology
«Virtual Reality»; transfer-zone; a transfer-integrative area of scientific
knowledge.
Прончев Геннадий Борисович, Кузьменков Данила Андреевич, Прончева Надежда
Геннадьевна
СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ СЕТЬ «СОВЕТ»
THE SOCIAL PEDAGOGICAL NETWORK «SOVET»
Аннотация
В работе представлена новая социальная сеть «СОВЕТ», предназначенная для
педагогических работников, родителей и обучающихся. Информационная система,
лежащая в основе информационной сети представляет собой Web-приложение,
созданное на базе программного обеспечения с системой распространения BSD.
Социальная сеть состоит из трех основных взаимосвязанных модулей: «Персональный
сайт педагога», «База данных учебных видеофильмов» и «База данных учебных
презентаций» и позволяет участникам организовать виртуальную образовательную
среду, демонстрировать личный опыт и профессиональные достижения, а также
оперативно информировать о различных событиях и мероприятиях.
The article presents a new social network «SOVIET» designed for teachers,
parents and students. Information system, underlying the information network, is
a Web application created on the basis of software distribution system BSD.
Social network consists of three main interconnected modules: «Personal
teacher's site», «Database of training videos» and «Database of educational
presentations.» Social network allows members to organize a virtual learning
environment and demonstrate personal experience and professional achievements,
as well as to surgically inform about different events and activities.
social network, Web technologies, information system.
Таров Дмитрий Анатольевич, Тарова Инна Николаевна
ОПРЕДЕЛЕНИЕ ПОНЯТИЯ «ТЕЛЕКОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ БУДУЩЕГО
ПРОФЕССИОНАЛА»
THE DEFINITION OF «TELECOMMUNICATIVE COMPETENCE OF THE FUTURE
PROFESSIONAL»
Аннотация
Статья посвящена рассмотрению понятия «телекоммуникативная компетенция
будущего профессионала», установлению его признаков и объема, формулировке его
дефиниции.
The article considers the concept of «telecommunicative competence of the
future professional», the establishment of its features and volume, the
formulation of its definition.
СОДЕРЖАНИЕ №1.2015
Федосов Александр Юрьевич
РОЛЬ СОЦИАЛЬНОЙ ИНФОРМАТИКИ В ДОСТИЖЕНИИ ЛИЧНОСТНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ОСВОЕНИЯ ШКОЛЬНОГО КУРСА ИНФОРМАТИКИ
THE ROLE OF SOCIAL INFORMATICS IN ACHIEVING PERSONAL DEVELOPMENT OF SCHOOL COURSE OF INFORMATICS
АннотацияВ статье определены цели, задачи и способы достижения личностных результатов освоения основной образовательной программы по информатике в рамках изучения социальной информатики и определены методические подходы, представленные на примере реализации соответствующего курса по выбору.
The article defines the goals, objectives and ways to achieve personal results of development of basic educational program in Informatics in the study of Social Informatics and identified methodological approaches presented by implementing the appropriate course of choice.
Ключевые словасоциальная информатика; школьная информатика; личностные результаты освоения основной образовательной программы.
social informatics; school informatics; personal results of development of basic educational program.
Чиркова Лидия Николаевна, Шестакова Мария Викторовна, Бешенков Сергей Александрович
ИЗУЧЕНИЕ ИСТОРИИ ИНФОРМАТИКИ В СИСТЕМЕ НЕПРЕРЫВНОГО ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
STUDYING OF HISTORY OF INFORMATICS IN SYSTEM OF CONTINUOUS SCHOOL EDUCATION
АннотацияВ статье раскрыта необходимость введения исторического материала в школьный курс информатики и информационных и коммуникационных технологий с учетом требований Федеральных государственных образовательных стандартов и возрастных психолого-педагогических особенностей школьников 2-11 классов общеобразовательной школы.
In article the need of introduction of historical material to a school course of informatics and information and communication technologies taking into account requirements of Federal state educational standards and age psychology and pedagogical features of school students of 2-11 classes of comprehensive school is opened.
Ключевые словаинформатика; история информатики; образовательные результаты; информационные и коммуникационные технологий (ИКТ).
computer science; history of computer science; educational results; information and communication technologies.
Андреев Денис Викторович, Метелкин Евгений Владимирович
ПОВЫШЕНИЕ МОТИВАЦИИ К ИЗУЧЕНИЮ ПРОГРАММИРОВАНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ В РАМКАХ КУРСА РОБОТОТЕХНИКИ
INCREASE OF MOTIVATION TO STUDYING OF PROGRAMMING AT YOUNGER SCHOOL STUDENTS WITHIN THE ROBOTICS COURSE
АннотацияВ статье проводится анализ существующих учебных материалов в области образовательной робототехники, и выявляются основные проблемы, возникающие при практической реализации курсов робототехники на их основе. Далее описывается эксперимент, демонстрирующий зависимость мотивации учащихся от роли педагога и характера преподавания робототехники.
The article provides the analysis of existing teaching materials in the field of educational robotics, and identifies key issues that are faced with during the practical implementation of robotics courses based on them. The following describes an experiment that demonstrates the dependence of motivation of students from the role of the teacher and the nature of teaching robotics.
Ключевые словаробототехника; конструкционизм; мотивация; роль учителя.
robotics; constructionism; motivation; teacher’s role.
Мухина Ирина Анатольевна, Зайцева Светлана Анатольевна
РОЛЬ УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ В РАЗВИТИИ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО КОЛЛЕКТИВА ШКОЛЫ
THE ROLE OF THE TEACHER OF INFORMATICS IN DEVELOPMENT OF ICT-COMPETENCE OF PEDAGOGICAL STAFF OF SCHOOL
АннотацияВ статье представлены результаты анкетирования педагогов из 55 субъектов РФ по вопросам оснащения школ средствам информационно-коммуникационных технологий и их использованием в образовательном процессе. Обозначена роль учителя информатики в процессе информатизации школы и повышении ИКТ-компетентности педагогического коллектива.
Results of questioning of teachers are presented to means of information and communication technologies in article from 55 territorial subjects of the Russian Federation concerning equipment of schools and their use in educational process. The role of the teacher of informatics in the course of informatization of school and increase of ICT-competence of pedagogical collective is designated.
Ключевые словаинформационные и коммуникационные технологии (ИКТ); ИКТ-компетентность; школа; педагоги; учитель информатики.
information and communication technologies (ICT); ICT-competence; school; teachers; teacher of informatics.
Манухов Владимир Федорович, Ивлиева Наталья Георгиевна
О ПОСТРОЕНИИ КАРТОГРАФИЧЕСКИХ ИЗОБРАЖЕНИЙ СРЕДСТВАМИ ГИС-ПАКЕТОВ
ABOUT CREATION OF CARTOGRAPHICAL IMAGES BY MEANS OF GIS-PACKAGES
АннотацияВ статье описаны основные моменты, которые следует знать пользователям ГИС-пакетов при составлении аналитических карт по данным атрибутивных таблиц баз данных ГИС. На примере одного из способов картографической визуализации данных сравниваются функциональные возможности двух широко распространенных ГИС-пакетов, этот вопрос имеет значение при подготовке специалистов соответствующего профиля.
In the article highlights which should be known to users of GIS-packages by drawing up analytical maps according to attributive tables of GIS database are described. On the example of one of the ways of cartographical visualization of data functionality of two widespread GIS-packages is compared.
Ключевые словагеографическая информационная система (ГИС); компетентность; компьютерная графика; визуализация данных; картографическое изображение; атрибутивная характеристика.
geographical information system (GIS); competence; computer graphics; visualization of data; cartographical image; attributive characteristic.
Роберт Ирэна Веньяминовна
ПРОГНОЗ РАЗВИТИЯ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ КАК ОБЛАСТИ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ
THE FORECAST OF DEVELOPMENT OF INFORMATIZATION OF EDUCATION AS AREAS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE
АннотацияВ статье представлено современное состояние информатизации образования как области научного знания. Обоснованы и описаны содержательные составляющие методологии научной области «информатизация образования». Представлены также подходы к осуществлению прогноза развития научно-практических зон, возникающих в традиционных науках и в междисциплинарных исследованиях в связи с развитием информатизации образования, и возникающими при этом научно-педагогическими проблемами. Описаны ближнесрочный и долгосрочный прогноз развития информатизации образования как области научного знания.
In article the current state of informatization of education as areas of scientific knowledge is presented. Substantial components of methodology of the scientific area «education informatization» are proved and described. Also approaches to implementation of the forecast of development of the scientific and practical zones arising in traditional sciences and in interdisciplinary researches in connection with education informatization development, and the scientific and pedagogical problems arising thus are presented. Are described the short-term and long-term forecast of development of informatization of education as areas of scientific knowledge.
Ключевые словаинформатизация образования; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); когнитивно-информационное взаимодействие; конвергенция педагогической науки и информационных и коммуникационных технологий; конвергенция педагогической науки и наукоемких технологий; нано-, инфо-, когнитивные технологии; технология «Виртуальная реальность»; трансфер-зона; трансфер-интегративная область научного знания.
informatization of education; information and communication technologies; cognitive information exchange; convergence of pedagogical science and information and communication technologies; convergence of pedagogical science and high technologies; the nano-, info-, cognitive technologies; technology «Virtual Reality»; transfer-zone; a transfer-integrative area of scientific knowledge.
Прончев Геннадий Борисович, Кузьменков Данила Андреевич, Прончева Надежда Геннадьевна
СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ СЕТЬ «СОВЕТ»
THE SOCIAL PEDAGOGICAL NETWORK «SOVET»
АннотацияВ работе представлена новая социальная сеть «СОВЕТ», предназначенная для педагогических работников, родителей и обучающихся. Информационная система, лежащая в основе информационной сети представляет собой Web-приложение, созданное на базе программного обеспечения с системой распространения BSD. Социальная сеть состоит из трех основных взаимосвязанных модулей: «Персональный сайт педагога», «База данных учебных видеофильмов» и «База данных учебных презентаций» и позволяет участникам организовать виртуальную образовательную среду, демонстрировать личный опыт и профессиональные достижения, а также оперативно информировать о различных событиях и мероприятиях.
The article presents a new social network «SOVIET» designed for teachers, parents and students. Information system, underlying the information network, is a Web application created on the basis of software distribution system BSD. Social network consists of three main interconnected modules: «Personal teacher's site», «Database of training videos» and «Database of educational presentations.» Social network allows members to organize a virtual learning environment and demonstrate personal experience and professional achievements, as well as to surgically inform about different events and activities.
Ключевые словасоциальная сеть; Web-технологии; информационная система.
social network, Web technologies, information system.
Таров Дмитрий Анатольевич, Тарова Инна Николаевна
ОПРЕДЕЛЕНИЕ ПОНЯТИЯ «ТЕЛЕКОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ БУДУЩЕГО ПРОФЕССИОНАЛА»
THE DEFINITION OF «TELECOMMUNICATIVE COMPETENCE OF THE FUTURE PROFESSIONAL»
АннотацияСтатья посвящена рассмотрению понятия «телекоммуникативная компетенция будущего профессионала», установлению его признаков и объема, формулировке его дефиниции.
The article considers the concept of «telecommunicative competence of the future professional», the establishment of its features and volume, the formulation of its definition.
Ключевые слователекоммуникативная компетенция; коммуникация; профессиональная компетентность.
telecommunicative competence, communication, professional competence