ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ В ГЕРМАНИИ И КНР: СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ
DISTANCE LEARNING IN GERMANY AND CHINA: COMPARATIVE ANALYSIS
Аннотация
Цель данной статьи – охарактеризовать и сравнить современное состояние дистанционного обучения в странах Европы и Азии, на примере Германии и Китая. В статье проведен краткий обзор научной литературы и определены подходы к соотношению понятий «дистанционное обучение» и «электронное обучение», а также выявлены особенности дистанционного обучения в Германии и КНР.
The purpose of this article is to characterize and compare the current state of distance learning in Europe and Asia, using the example of Germany and China. The article provides a brief review of the scientific literature and defines approaches to the relationship between the concepts of «distance learning» and «e-learning», as well as identifies the features of distance learning in Germany and China.
ИЗУЧЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЙ КОМПЬЮТЕРНЫХ СЕТЕЙ В ШКОЛЬНОМ КУРСЕ ИНФОРМАТИКА»: ПРОБЛЕМЫ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ
THE STUDY OF COMPUTER NETWORK TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL COURSE «INFORMATICS»: PROBLEMS AND SUGGESTIONS
Аннотация
Статья посвящена описанию проблем, связанных с содержанием школьного курса «Информатика». Обоснована необходимость радикальной переработки методики преподавания этого курса и его дидактической части, перехода к единому учебнику базового уровня для каждой ступени обучения информатике в школе. Предложен аппаратный состав лабораторий, включаемых в школьные компьютерные классы. Представлены педагогико-технологические требования к формированию этих лабораторий. С учетом требований современной экономики к сетевой инфраструктуре и безопасности рассмотрена проблема изучения технологий компьютерных сетей в школе. Приведено краткое описание курса «Введение в технологии компьютерных сетей», разработанного компанией D-Link.
The article is devoted to the description of problems related to the content of the school course «Informatics». The need for a radical revision of the teaching methods of this course and its didactic part, the transition to a single textbook of the basic level for each stage of computer science education in school is justified. The hardware composition of laboratories included in school computer classes is proposed. The pedagogical and technological requirements for the formation of these laboratories are presented. Taking into account the requirements of the modern economy for network infrastructure and security, the problem of studying computer network technologies in school is considered. A brief description of the course «Introduction to Computer Network Technologies» developed by D-Link is provided.
Ключевые слова
Национальная программа «Цифровая экономика»; федеральный проект «Кадры для цифровой экономики»; дистанционное обучение; пандемия; технологии компьютерных сетей; цифровые навыки; кибербезопасность; маршрутизация; Ethernet; Wi-Fi.
National program «Digital Economy»; federal project «Human Resources for the Digital Economy»; distance learning; pandemic; computer networking technologies; digital skills; cybersecurity; routing; Ethernet; Wi-Fi.
Крысанова Н.Ю., Самсонов Ю.А., Тучкова Т.У.
ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ РАЗЛИЧНЫХ ТИПОВ УЧЕБНЫХ ЗАНЯТИЙ В ОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ
PECULIARITIES OF ORGANIZATION OF DIFFERENT TYPES OF EDUCATIONAL CLASSES IN MODERN SCHOOL
Аннотация
В статье представлено описание основных конституирующих признаков различных типов и видов учебных занятий, используемых в современной отечественной и зарубежной педагогике.
The description of the main constituting signs of types of the studies used in modern domestic and foreign pedagogics is presented in article.
training session; group training session; classical lesson; traditional lesson; integrated lesson; school; lecture-seminar classes; lecture-practical classes; laboratory classes; project classes; «station» classes; creative workshops free work.
Касторнова В.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦИФРОВЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ШКОЛАХ ФРАНЦИИ
USE OF DIGITAL EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN FRANCE SCHOOLS
Аннотация
В настоящей работе представлен обзор опыта использования в системе образования Франции цифровых технологий на основе цифрового рабочего пространства и его заполнения цифровыми образовательными ресурсами; рассмотрена подготовка учителей и других работников образования владению цифровыми (информационными) технологиями.
This paper provides an overview of the experience of using digital technologies in the French education system based on a digital workspace and filling it with digital educational resources; the training of teachers and other educational workers in the possession of digital (information) technologies is considered.
Ключевые слова
дистанционное обучение; гибридное обучение; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); цифровые образовательные технологии (ЦОТ); цифровое рабочее пространство, цифровые образовательные ресурсы; овладение навыками использования ЦОТ.
distance learning; hybrid learning; information and communication technologies; digital technologies; digital workspace; digital educational resources; mastering the skills of using digital educational technologies.
Попов М.С.
АНАЛИЗ ТРЕБОВАНИЙ НОРМАТИВНЫХ ДОКУМЕНТОВ В АСПЕКТЕ РАЗВИТИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОГО ИНТЕРЕСА К ИЗУЧЕНИЮ МАТЕМАТИКИ В УСЛОВИЯХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ANALYSIS OF THE REQUIREMENTS OF REGULATORY DOCUMENTS IN THE ASPECT OF THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE INTEREST IN THE STUDY OF MATHEMATICS IN THE CONTEXT
OF THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES
Аннотация
На основе анализа государственных нормативных документов основного общего и среднего общего образования выделены требования к формированию познавательных универсальных учебных действий и обоснована целесообразность организации учебно-познавательной деятельности в процессе обучения математике с использованием цифровых ресурсов.
Based on the analysis of state normative documents of basic general and secondary general education, the requirements for the formation of cognitive universal educational actions are identified and the expediency of organizing educational and cognitive activities in the process of teaching mathematics using digital resources is justified.
Ключевые слова
информационная деятельность; информационное взаимодействие; информационный образовательный ресурс; познавательная деятельность; познавательные задачи; познавательный интерес к математике; цифровые технологии; электронная коммуникация (общение с помощью текста, представленного в электронном виде).
information activity; information interaction; information educational resource; cognitive activity; cognitive tasks; cognitive interest in mathematics; digital technologies; electronic communication (communication using the text presented in electronic form).
Шихнабиева Т.Ш.
О ЗАРУБЕЖНОМ ОПЫТЕ ПРИМЕНЕНИЯ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В СФЕРЕ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
ABOUT FOREIGN EXPERIENCE IN THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE FIELD OF GENERAL EDUCATION
Аннотация
В статье представлен проведенный нами анализ опыта применения цифровых технологий в системе общего образования ряда зарубежных стран (Австралия, Сингапур, Швеция). Показано, что основой современного образовательного процесса становятся внедрение инноваций, новых технологий и воспитание нового поколения, обладающих ключевыми навыками 21-го века, которое готово обучаться непрерывно в течение всей жизни и генерировать инновации.
The article presents our analysis of the experience of using digital technologies in the general education system of a number of foreign countries (Australia, Singapore, Sweden). It is shown that the basis of the modern educational process is the introduction of innovations, new technologies and the education of a new generation with the key skills of the 21st century, which is ready to learn continuously throughout life and generate innovations.
Ключевые слова
цифровая трансформация системы образования; цифровые технологии; инновационные программы; методика и технология обучения; ключевые качества перспективного образования.
digital transformation of the education system; digital technologies; innovative programs; teaching methods and technology; key qualities of prospective education.
РОЛЬ ЭЛЕКТРОННЫХ И ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ СОВРЕМЕННОГО ВУЗА
THE ROLE OF ELECTRONIC AND INFORMATION RESOURCES IN THE EDUCATIONAL SPACE OF A MODERN UNIVERSITY
Аннотация
Авторы дают краткую характеристику электронных образовательных ресурсов, используемых в обучении студентов в вузе. Рассмотрена специфика образования в аспекте непрерывного взаимодействия обучающего и обучающегося на основе электронных образовательных ресурсов с целью повышения качества образовательного процесса.
The authors give a brief description of the electronic educational resources used in teaching students at the University. The article considers the specifics of education in the aspect of continuous interaction between the teacher and the student on the basis of electronic educational resources in order to improve the quality of the educational process.
Ключевые слова
высшее образование; электронные образовательные ресурсы; современный вуз.
higher education; electronic educational resources; modern University.
Киселев Г.М., Червова А.А.
ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ВУЗА, НАПРАВЛЕННАЯ НА ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩЕГО ПЕДАГОГА-ПСИХОЛОГА
INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY AIMED AT THE FORMATION OF INFORMATION CULTURE OF THE FUTURE TEACHER PSYCHOLOGIST
Аннотация
В статье рассматривается содержание информационной образовательной среды вуза, направленной на формирование информационной культуры будущего педагога-психолога, описана структура данной среды и ее особенности, которые отражают профессиональную направленность подготовки будущего педагога-психолога в вузе.
The article examines the content of the informational educational environment of the university, aimed at the formation of the information culture of the future teacher-psychologist, describes the structure of this environment and its features, which reflect the professional orientation of the training of the future teacher-psychologist at the university.
Ключевые слова
педагог-психолог; информационная культура студента вуза – будущего педагога-психолога; информационная образовательная среда вуза.
teacher-psychologist; information culture of a university student – future teacher-psychologist; information educational environment of a university.
Димова А.Л.
ОЦЕНКА ОБУЧЕННОСТИ СТУДЕНТОВ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ПРЕДОТВРАЩЕНИЕ НЕГАТИВНЫХ ПОСЛЕДСТВИЙ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИКТ ДЛЯ ЗДОРОВЬЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ»
ASSESSMENT OF STUDENTS 'TRAINING IN THE DISCIPLINE «PREVENTION OF NEGATIVE CONSEQUENCES OF THE USE OF ICT FOR THE HEALTH OF STUDENTS»
Аннотация
В статье представлены: методика проведения экспертизы качества обученности студентов в области предотвращения негативных последствий использования информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) для здоровья обучающихся посредством педагогического эксперимента; разработанная автором методика проведения оперативного, текущего контроля, итоговой аттестации по результатам освоения дисциплины «Предотвращение негативных последствий использования ИКТ для здоровья обучающихся» (ПНПЗО). Рассмотрены методы оценки теоретических знаний и умений в области ПНПЗО, а также навыков применения средств, нейтрализующих негативное влияние средств ИКТ.
The article presents the methodology and methods of examination of the quality of training in the aspect of assessing the achievement of training students in the field of prevention of negative consequences of using information and communication technologies for health of students through pedagogical experiment; the author developed the methodology of operational, monitoring and final assessment of the results of mastering the discipline «Prevention of negative consequences of using information and communication technologies for health of students». The methods of assessing theoretical knowledge and skills in the field of this discipline, as well as the skills of using tools that neutralize the negative impact of information and communication technologies, are considered.
assessment; knowledge; skills; training; students; discipline; prevention; negative consequences; health of students.
Губанов В.С.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЕДИНОЙ СИСТЕМЫ КОНСТРУКТОРСКОЙ ДОКУМЕНТАЦИИ ПРИ ПРОВЕДЕНИИ ПРАКТИКУМА ПО ИЗУЧЕНИЮ ТЕКСТОВЫХ ПРОЦЕССОРОВ
THE USE OF A UNIFIED SYSTEM OF DESIGN DOCUMENTATION DURING THE WORKSHOP ON THE STUDY OF WORD PROCESSORS
Аннотация
В статье показана педагогическая целесообразность использования Единой системы конструкторской документации (ЕСКД) в качестве базы для практических заданий по дисциплине «Информационные технологии в профессиональной деятельности». Выявлена межпредметная связь между указанной дисциплиной и дисциплинами «Инженерная графика» и «Основы стандартизации». Проведенное исследование методического потенциал отдельных заданий, основанных на материале Государственных стандартов, показало, что объем материала Государственных стандартов, усваиваемого учащимися, при успешном выполнении рассматриваемых в статье заданий значительно возрастает.
The article shows the pedagogical expediency of using the Unified System of Design Documentation as a basis for practical tasks in the discipline «Information technologies in professional activity». The intersubject relationship between this discipline and the disciplines «Engineering graphics» and «Fundamentals of Standardization» is revealed. The study of the methodological potential of individual tasks based on the material of State Standards showed that the amount of material of State Standards, assimilated by students, with the successful completion of the tasks considered in the article increases significantly.
Ключевые слова
информационные процессы; инженерная графика; основы стандартизации; основная надпись; текстовый процессор; рамка чертежа; макет страницы; формат листа; поля; текстовый документ.
information processes; engineering graphics; standardization frameworks; basic inscription; word processor; drawing frame; page layout; sheet format; fields; text document.
Смыковская Т.К., Корсунова В.А.
О КОНСТРУИРОВАНИИ СОДЕРЖАНИЯ ОНЛАЙН-КУРСА ПО ИКТ ДЛЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ
ABOUT DESIGNING THE CONTENT OF AN ONLINE COURSE ON ICT FOR FUTURE TEACHERS
Аннотация
Статья посвящена описанию процесса конструирования онлайн-курса для будущих учителей, обеспечивающего формирование ИКТ-компетентности. Особое внимание уделяется конструированию содержания. Описаны процедуры конструирования содержания от уровня курса, до уровня контента информационных сообщений. В контексте научно-педагогического исследования в области цифровой трансформации образования показаны перспективы и возможности онлайн-курса и технология конструирования его содержания, а также перспективы его совершенствования.
The article describes the process of designing an online course for future teachers that provides the formation of ICT competence. Special attention is paid to the construction of the content. The procedures for constructing content from the course level to the content level of information messages are described. In the context of scientific and pedagogical research in the field of digitalization of education, the prospects and opportunities of an online course and the technology of constructing its content, as well as the prospects for its improvement, are shown.
Ключевые слова
онлайн-курс; конструирование; информационные и коммуникационные технологии; проектное задание; учебное задание; содержание курса; высшее образование.
online course; design; information and communication technologies; project assignment; training assignment; course content; higher education.
Бешенков С.А., Шутикова М.И., Никифорова Т.И.
ЦИФРОВАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА: СТРАТЕГИЯ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ И ФАКТОРЫ РАЗВИТИЯ
DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT: USE STRATEGY AND DEVELOPMENT FACTORS
Аннотация
Рассматриваются и анализируются внешние и внутренние факторы развития цифровой образовательной среды (ЦОС) как основного инструмента цифровой трансформации образования. Формулируются основные этапы интеграции цифровых технологий в учебный процесс.
The digital transformation of education is the renewal of the entire methodological system of education, including the content of education, methods and organizational forms of educational work. The main tool for this transformation is the digital educational environment (DЕЕ). The article examines and analyzes the external and internal factors in the development of DЕЕ. The main stages of the integration of digital technologies into the educational process are formulated.
Ключевые слова
цифровая образовательная среда; процесс обучения; факторы развития.
digital educational environment; learning process, development factors.
Михаэлис С.И., Михаэлис В.В.
ВОЗМОЖНОСТИ MS EXCEL ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ ДАННЫХ В УПРАВЛЕНИИ ПЕРСОНАЛОМ
MS EXCEL CAPABILITIES FOR DATA VISUALIZATION FOR HUMAN RESOURCES
Аннотация
В настоящее время активно исследуется проблема визуализации данных в сфере HR. Наряду с большим количеством специализированных, но в то же время дорогостоящих программ, MS Excel остается надежным и доступным средством для визуализации результатов деятельности компании. В статье рассматриваются некоторые возможности MS Excel для визуализации данных в управлении персоналом.
At the present time, the problem of data visualization in the HR sphere is being actively studied. Along with a large number of specialized but expensive programs, MS Excel remains a reliable and accessible tool for visualizing the company’s performance results. This article deals with some of the capabilities of MS Excel to visualize data for human resources.
Ключевые слова
управление персоналом; визуализация;
диаграмма-спидометр; пулевая диаграмма; лепестковая диаграмма; комбинированная диаграмма.
ЭЛЕКТРОМАГНИТНОЕ ИЗЛУЧЕНИЕ И КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ
ELECTROMAGNETIC RADIATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN MODERN EDUCATION
Аннотация
В период самоизоляции при пандемии COVID-19 значительно возросло время контакта детей и подростков с техническими средствами доступа в интернет, и, соответственно, возросло влияние электромагнитного излучения этих устройств на здоровье пользователей. Российское законодательство является наиболее строгим в части нормирования электромагнитного излучения, но ситуация тотального локдауна и дистанционных форм организации большинства видов деятельности вывела контроль уровня электромагнитного излучения из-под надзора санитарных служб. И нам представляется необходимым оценить возможное негативное влияние этого излучения на здоровье учащихся и представить рекомендации по его профилактике.
During the period of self-isolation caused by the COVID-19 pandemic, the time of contact of children and adolescents with technical means of Internet access has significantly increased, and, accordingly, the impact of electromagnetic radiation from these devices on the health of users has increased. Russian legislation is the strictest in terms of the regulation of electromagnetic radiation, but the situation of total lockdown and remote forms of organization of most types of activities has removed the control of the level of electromagnetic radiation from the supervision of sanitary services. And we think it is necessary to assess the possible negative impact of this radiation on the health of students and provide recommendations for its prevention.
Ключевые слова
электромагнитное излучение; коммуникационные технологии; здоровье детей и подростков.
electromagnetic radiation; communication technology; health of children and adolescents.
Русаков А.А., Сарьян В.К.
О ПРОЕКТЕ «УМНАЯ ДЕРЕВНЯ» АКАДЕМИИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИ
ABOUT THE «SMART VILLAGE» PROJECT ACADEMY OF INFORMATIZATION OF EDUCATION
Аннотация
В статье представлена ретроспектива опыта сотрудничества научного сообщества со школой. Обосновывается реальность разработки и реализации проекта «Умной деревня», с опорой на проекты «Умный дом» и «Умный город».
The article presents a retrospective of the experience of cooperation between the scientific community and the school. The reality of the development and implementation of the Smart Village project is substantiated, based on the Smart Home and Smart City projects.
Ключевые слова
опыт сотрудничества; научные и инновационные мероприятия; «Умная деревня».
experience of cooperation; scientific and innovative events, «Smart Village».
СОДЕРЖАНИЕ № 1 2021
Насилевич Я.Г., Зубарева Н.П.
ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ В ГЕРМАНИИ И КНР: СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ
DISTANCE LEARNING IN GERMANY AND CHINA: COMPARATIVE ANALYSIS
АннотацияЦель данной статьи – охарактеризовать и сравнить современное состояние дистанционного обучения в странах Европы и Азии, на примере Германии и Китая. В статье проведен краткий обзор научной литературы и определены подходы к соотношению понятий «дистанционное обучение» и «электронное обучение», а также выявлены особенности дистанционного обучения в Германии и КНР.
The purpose of this article is to characterize and compare the current state of distance learning in Europe and Asia, using the example of Germany and China. The article provides a brief review of the scientific literature and defines approaches to the relationship between the concepts of «distance learning» and «e-learning», as well as identifies the features of distance learning in Germany and China.
Ключевые словадистанционное обучение; электронное обучение; образование; образовательные платформы.
distance learning; e-learning; education; educational platforms.
Захаров Ф.А., Козлов О.А., Руденков Н.А., Смирнова Е.В.
ИЗУЧЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЙ КОМПЬЮТЕРНЫХ СЕТЕЙ В ШКОЛЬНОМ КУРСЕ ИНФОРМАТИКА»: ПРОБЛЕМЫ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ
THE STUDY OF COMPUTER NETWORK TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL COURSE «INFORMATICS»: PROBLEMS AND SUGGESTIONS
АннотацияСтатья посвящена описанию проблем, связанных с содержанием школьного курса «Информатика». Обоснована необходимость радикальной переработки методики преподавания этого курса и его дидактической части, перехода к единому учебнику базового уровня для каждой ступени обучения информатике в школе. Предложен аппаратный состав лабораторий, включаемых в школьные компьютерные классы. Представлены педагогико-технологические требования к формированию этих лабораторий. С учетом требований современной экономики к сетевой инфраструктуре и безопасности рассмотрена проблема изучения технологий компьютерных сетей в школе. Приведено краткое описание курса «Введение в технологии компьютерных сетей», разработанного компанией D-Link.
The article is devoted to the description of problems related to the content of the school course «Informatics». The need for a radical revision of the teaching methods of this course and its didactic part, the transition to a single textbook of the basic level for each stage of computer science education in school is justified. The hardware composition of laboratories included in school computer classes is proposed. The pedagogical and technological requirements for the formation of these laboratories are presented. Taking into account the requirements of the modern economy for network infrastructure and security, the problem of studying computer network technologies in school is considered. A brief description of the course «Introduction to Computer Network Technologies» developed by D-Link is provided.
Ключевые словаНациональная программа «Цифровая экономика»; федеральный проект «Кадры для цифровой экономики»; дистанционное обучение; пандемия; технологии компьютерных сетей; цифровые навыки; кибербезопасность; маршрутизация; Ethernet; Wi-Fi.
National program «Digital Economy»; federal project «Human Resources for the Digital Economy»; distance learning; pandemic; computer networking technologies; digital skills; cybersecurity; routing; Ethernet; Wi-Fi.
Крысанова Н.Ю., Самсонов Ю.А., Тучкова Т.У.
ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ РАЗЛИЧНЫХ ТИПОВ УЧЕБНЫХ ЗАНЯТИЙ В ОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ
PECULIARITIES OF ORGANIZATION OF DIFFERENT TYPES OF EDUCATIONAL CLASSES IN MODERN SCHOOL
АннотацияВ статье представлено описание основных конституирующих признаков различных типов и видов учебных занятий, используемых в современной отечественной и зарубежной педагогике.
The description of the main constituting signs of types of the studies used in modern domestic and foreign pedagogics is presented in article.
Ключевые словаучебное занятие; групповое учебное занятие; классический урок; традиционный урок; интегрированный урок; школьные; лекционно-семинарские занятия; лекционно-практические занятия; лабораторные занятия; проектные занятия; «станционные» занятия; творческие мастерские свободная работа.
training session; group training session; classical lesson; traditional lesson; integrated lesson; school; lecture-seminar classes; lecture-practical classes; laboratory classes; project classes; «station» classes; creative workshops free work.
Касторнова В.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦИФРОВЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ШКОЛАХ ФРАНЦИИ
USE OF DIGITAL EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN FRANCE SCHOOLS
АннотацияВ настоящей работе представлен обзор опыта использования в системе образования Франции цифровых технологий на основе цифрового рабочего пространства и его заполнения цифровыми образовательными ресурсами; рассмотрена подготовка учителей и других работников образования владению цифровыми (информационными) технологиями.
This paper provides an overview of the experience of using digital technologies in the French education system based on a digital workspace and filling it with digital educational resources; the training of teachers and other educational workers in the possession of digital (information) technologies is considered.
Ключевые словадистанционное обучение; гибридное обучение; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); цифровые образовательные технологии (ЦОТ); цифровое рабочее пространство, цифровые образовательные ресурсы; овладение навыками использования ЦОТ.
distance learning; hybrid learning; information and communication technologies; digital technologies; digital workspace; digital educational resources; mastering the skills of using digital educational technologies.
Попов М.С.
АНАЛИЗ ТРЕБОВАНИЙ НОРМАТИВНЫХ ДОКУМЕНТОВ В АСПЕКТЕ РАЗВИТИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОГО ИНТЕРЕСА К ИЗУЧЕНИЮ МАТЕМАТИКИ В УСЛОВИЯХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ANALYSIS OF THE REQUIREMENTS OF REGULATORY DOCUMENTS IN THE ASPECT OF THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE INTEREST IN THE STUDY OF MATHEMATICS IN THE CONTEXT OF THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES
АннотацияНа основе анализа государственных нормативных документов основного общего и среднего общего образования выделены требования к формированию познавательных универсальных учебных действий и обоснована целесообразность организации учебно-познавательной деятельности в процессе обучения математике с использованием цифровых ресурсов.
Based on the analysis of state normative documents of basic general and secondary general education, the requirements for the formation of cognitive universal educational actions are identified and the expediency of organizing educational and cognitive activities in the process of teaching mathematics using digital resources is justified.
Ключевые словаинформационная деятельность; информационное взаимодействие; информационный образовательный ресурс; познавательная деятельность; познавательные задачи; познавательный интерес к математике; цифровые технологии; электронная коммуникация (общение с помощью текста, представленного в электронном виде).
information activity; information interaction; information educational resource; cognitive activity; cognitive tasks; cognitive interest in mathematics; digital technologies; electronic communication (communication using the text presented in electronic form).
Шихнабиева Т.Ш.
О ЗАРУБЕЖНОМ ОПЫТЕ ПРИМЕНЕНИЯ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В СФЕРЕ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
ABOUT FOREIGN EXPERIENCE IN THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE FIELD OF GENERAL EDUCATION
АннотацияВ статье представлен проведенный нами анализ опыта применения цифровых технологий в системе общего образования ряда зарубежных стран (Австралия, Сингапур, Швеция). Показано, что основой современного образовательного процесса становятся внедрение инноваций, новых технологий и воспитание нового поколения, обладающих ключевыми навыками 21-го века, которое готово обучаться непрерывно в течение всей жизни и генерировать инновации.
The article presents our analysis of the experience of using digital technologies in the general education system of a number of foreign countries (Australia, Singapore, Sweden). It is shown that the basis of the modern educational process is the introduction of innovations, new technologies and the education of a new generation with the key skills of the 21st century, which is ready to learn continuously throughout life and generate innovations.
Ключевые словацифровая трансформация системы образования; цифровые технологии; инновационные программы; методика и технология обучения; ключевые качества перспективного образования.
digital transformation of the education system; digital technologies; innovative programs; teaching methods and technology; key qualities of prospective education.
Клоктунова Н.А., Федюков С.В., Слесарев С.В., Панченко Е.И.
РОЛЬ ЭЛЕКТРОННЫХ И ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ СОВРЕМЕННОГО ВУЗА
THE ROLE OF ELECTRONIC AND INFORMATION RESOURCES IN THE EDUCATIONAL SPACE OF A MODERN UNIVERSITY
АннотацияАвторы дают краткую характеристику электронных образовательных ресурсов, используемых в обучении студентов в вузе. Рассмотрена специфика образования в аспекте непрерывного взаимодействия обучающего и обучающегося на основе электронных образовательных ресурсов с целью повышения качества образовательного процесса.
The authors give a brief description of the electronic educational resources used in teaching students at the University. The article considers the specifics of education in the aspect of continuous interaction between the teacher and the student on the basis of electronic educational resources in order to improve the quality of the educational process.
Ключевые словавысшее образование; электронные образовательные ресурсы; современный вуз.
higher education; electronic educational resources; modern University.
Киселев Г.М., Червова А.А.
ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ВУЗА, НАПРАВЛЕННАЯ НА ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩЕГО ПЕДАГОГА-ПСИХОЛОГА
INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY AIMED AT THE FORMATION OF INFORMATION CULTURE OF THE FUTURE TEACHER PSYCHOLOGIST
АннотацияВ статье рассматривается содержание информационной образовательной среды вуза, направленной на формирование информационной культуры будущего педагога-психолога, описана структура данной среды и ее особенности, которые отражают профессиональную направленность подготовки будущего педагога-психолога в вузе.
The article examines the content of the informational educational environment of the university, aimed at the formation of the information culture of the future teacher-psychologist, describes the structure of this environment and its features, which reflect the professional orientation of the training of the future teacher-psychologist at the university.
Ключевые словапедагог-психолог; информационная культура студента вуза – будущего педагога-психолога; информационная образовательная среда вуза.
teacher-psychologist; information culture of a university student – future teacher-psychologist; information educational environment of a university.
Димова А.Л.
ОЦЕНКА ОБУЧЕННОСТИ СТУДЕНТОВ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ПРЕДОТВРАЩЕНИЕ НЕГАТИВНЫХ ПОСЛЕДСТВИЙ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИКТ ДЛЯ ЗДОРОВЬЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ»
ASSESSMENT OF STUDENTS 'TRAINING IN THE DISCIPLINE «PREVENTION OF NEGATIVE CONSEQUENCES OF THE USE OF ICT FOR THE HEALTH OF STUDENTS»
АннотацияВ статье представлены: методика проведения экспертизы качества обученности студентов в области предотвращения негативных последствий использования информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) для здоровья обучающихся посредством педагогического эксперимента; разработанная автором методика проведения оперативного, текущего контроля, итоговой аттестации по результатам освоения дисциплины «Предотвращение негативных последствий использования ИКТ для здоровья обучающихся» (ПНПЗО). Рассмотрены методы оценки теоретических знаний и умений в области ПНПЗО, а также навыков применения средств, нейтрализующих негативное влияние средств ИКТ.
The article presents the methodology and methods of examination of the quality of training in the aspect of assessing the achievement of training students in the field of prevention of negative consequences of using information and communication technologies for health of students through pedagogical experiment; the author developed the methodology of operational, monitoring and final assessment of the results of mastering the discipline «Prevention of negative consequences of using information and communication technologies for health of students». The methods of assessing theoretical knowledge and skills in the field of this discipline, as well as the skills of using tools that neutralize the negative impact of information and communication technologies, are considered.
Ключевые словаоценка; знания; умения; навыки; обученность; студенты; дисциплина; предотвращение; негативные последствия; здоровье обучающихся.
assessment; knowledge; skills; training; students; discipline; prevention; negative consequences; health of students.
Губанов В.С.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЕДИНОЙ СИСТЕМЫ КОНСТРУКТОРСКОЙ ДОКУМЕНТАЦИИ ПРИ ПРОВЕДЕНИИ ПРАКТИКУМА ПО ИЗУЧЕНИЮ ТЕКСТОВЫХ ПРОЦЕССОРОВ
THE USE OF A UNIFIED SYSTEM OF DESIGN DOCUMENTATION DURING THE WORKSHOP ON THE STUDY OF WORD PROCESSORS
АннотацияВ статье показана педагогическая целесообразность использования Единой системы конструкторской документации (ЕСКД) в качестве базы для практических заданий по дисциплине «Информационные технологии в профессиональной деятельности». Выявлена межпредметная связь между указанной дисциплиной и дисциплинами «Инженерная графика» и «Основы стандартизации». Проведенное исследование методического потенциал отдельных заданий, основанных на материале Государственных стандартов, показало, что объем материала Государственных стандартов, усваиваемого учащимися, при успешном выполнении рассматриваемых в статье заданий значительно возрастает.
The article shows the pedagogical expediency of using the Unified System of Design Documentation as a basis for practical tasks in the discipline «Information technologies in professional activity». The intersubject relationship between this discipline and the disciplines «Engineering graphics» and «Fundamentals of Standardization» is revealed. The study of the methodological potential of individual tasks based on the material of State Standards showed that the amount of material of State Standards, assimilated by students, with the successful completion of the tasks considered in the article increases significantly.
Ключевые словаинформационные процессы; инженерная графика; основы стандартизации; основная надпись; текстовый процессор; рамка чертежа; макет страницы; формат листа; поля; текстовый документ.
information processes; engineering graphics; standardization frameworks; basic inscription; word processor; drawing frame; page layout; sheet format; fields; text document.
Смыковская Т.К., Корсунова В.А.
О КОНСТРУИРОВАНИИ СОДЕРЖАНИЯ ОНЛАЙН-КУРСА ПО ИКТ ДЛЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ
ABOUT DESIGNING THE CONTENT OF AN ONLINE COURSE ON ICT FOR FUTURE TEACHERS
АннотацияСтатья посвящена описанию процесса конструирования онлайн-курса для будущих учителей, обеспечивающего формирование ИКТ-компетентности. Особое внимание уделяется конструированию содержания. Описаны процедуры конструирования содержания от уровня курса, до уровня контента информационных сообщений. В контексте научно-педагогического исследования в области цифровой трансформации образования показаны перспективы и возможности онлайн-курса и технология конструирования его содержания, а также перспективы его совершенствования.
The article describes the process of designing an online course for future teachers that provides the formation of ICT competence. Special attention is paid to the construction of the content. The procedures for constructing content from the course level to the content level of information messages are described. In the context of scientific and pedagogical research in the field of digitalization of education, the prospects and opportunities of an online course and the technology of constructing its content, as well as the prospects for its improvement, are shown.
Ключевые словаонлайн-курс; конструирование; информационные и коммуникационные технологии; проектное задание; учебное задание; содержание курса; высшее образование.
online course; design; information and communication technologies; project assignment; training assignment; course content; higher education.
Бешенков С.А., Шутикова М.И., Никифорова Т.И.
ЦИФРОВАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА: СТРАТЕГИЯ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ И ФАКТОРЫ РАЗВИТИЯ
DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT: USE STRATEGY AND DEVELOPMENT FACTORS
АннотацияРассматриваются и анализируются внешние и внутренние факторы развития цифровой образовательной среды (ЦОС) как основного инструмента цифровой трансформации образования. Формулируются основные этапы интеграции цифровых технологий в учебный процесс.
The digital transformation of education is the renewal of the entire methodological system of education, including the content of education, methods and organizational forms of educational work. The main tool for this transformation is the digital educational environment (DЕЕ). The article examines and analyzes the external and internal factors in the development of DЕЕ. The main stages of the integration of digital technologies into the educational process are formulated.
Ключевые словацифровая образовательная среда; процесс обучения; факторы развития.
digital educational environment; learning process, development factors.
Михаэлис С.И., Михаэлис В.В.
ВОЗМОЖНОСТИ MS EXCEL ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ ДАННЫХ В УПРАВЛЕНИИ ПЕРСОНАЛОМ
MS EXCEL CAPABILITIES FOR DATA VISUALIZATION FOR HUMAN RESOURCES
АннотацияВ настоящее время активно исследуется проблема визуализации данных в сфере HR. Наряду с большим количеством специализированных, но в то же время дорогостоящих программ, MS Excel остается надежным и доступным средством для визуализации результатов деятельности компании. В статье рассматриваются некоторые возможности MS Excel для визуализации данных в управлении персоналом.
At the present time, the problem of data visualization in the HR sphere is being actively studied. Along with a large number of specialized but expensive programs, MS Excel remains a reliable and accessible tool for visualizing the company’s performance results. This article deals with some of the capabilities of MS Excel to visualize data for human resources.
Ключевые словауправление персоналом; визуализация; диаграмма-спидометр; пулевая диаграмма; лепестковая диаграмма; комбинированная диаграмма.
human resources; visualization; gauge chart; bullet chart; radial chart; combination chart.
Мухаметзянов И.Ш.
ЭЛЕКТРОМАГНИТНОЕ ИЗЛУЧЕНИЕ И КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ
ELECTROMAGNETIC RADIATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN MODERN EDUCATION
АннотацияВ период самоизоляции при пандемии COVID-19 значительно возросло время контакта детей и подростков с техническими средствами доступа в интернет, и, соответственно, возросло влияние электромагнитного излучения этих устройств на здоровье пользователей. Российское законодательство является наиболее строгим в части нормирования электромагнитного излучения, но ситуация тотального локдауна и дистанционных форм организации большинства видов деятельности вывела контроль уровня электромагнитного излучения из-под надзора санитарных служб. И нам представляется необходимым оценить возможное негативное влияние этого излучения на здоровье учащихся и представить рекомендации по его профилактике.
During the period of self-isolation caused by the COVID-19 pandemic, the time of contact of children and adolescents with technical means of Internet access has significantly increased, and, accordingly, the impact of electromagnetic radiation from these devices on the health of users has increased. Russian legislation is the strictest in terms of the regulation of electromagnetic radiation, but the situation of total lockdown and remote forms of organization of most types of activities has removed the control of the level of electromagnetic radiation from the supervision of sanitary services. And we think it is necessary to assess the possible negative impact of this radiation on the health of students and provide recommendations for its prevention.
Ключевые словаэлектромагнитное излучение; коммуникационные технологии; здоровье детей и подростков.
electromagnetic radiation; communication technology; health of children and adolescents.
Русаков А.А., Сарьян В.К.
О ПРОЕКТЕ «УМНАЯ ДЕРЕВНЯ» АКАДЕМИИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИ
ABOUT THE «SMART VILLAGE» PROJECT ACADEMY OF INFORMATIZATION OF EDUCATION
АннотацияВ статье представлена ретроспектива опыта сотрудничества научного сообщества со школой. Обосновывается реальность разработки и реализации проекта «Умной деревня», с опорой на проекты «Умный дом» и «Умный город».
The article presents a retrospective of the experience of cooperation between the scientific community and the school. The reality of the development and implementation of the Smart Village project is substantiated, based on the Smart Home and Smart City projects.
Ключевые словаопыт сотрудничества; научные и инновационные мероприятия; «Умная деревня».
experience of cooperation; scientific and innovative events, «Smart Village».