СОДЕРЖАНИЕ №2.2011


Дженжер Вадим Олегович, Денисова Людмила Викторовна

СРЕДА ПРОГРАММИРОВАНИЯ SCRATCH КАК ИНСТРУМЕНТ ИССЛЕДОВАНИЙ ДЛЯ ШКОЛЬНИКОВ

PROGRAMMING ENVIRONMENT SCRATCH AS THE TOOL OF RESEARCHES FOR PUPILS

Аннотация

В статье рассматриваются образовательные возможности сравнительно новой среды программирования Scratch, в частности, как инструмента для проведения школьниками собственных исследований. Материал основан на опыте работы кружка «юных скретчеров» гимназии № 3 г. Оренбурга.

The article deals with pedagogical opportunities of new programming environment — Scratch, in particular, as a tool for the own pupils research. The material is based on the experience of club of «young scratchers» in Gymnasium № 3, Orenburg.

Ключевые слова

информатизация, среда программирования, Scratch, проектная деятельность, моделирование, исследование.



Острецова Марина Валерьевна

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МОБИЛЬНОГО КОМПЬЮТЕРНОГО КЛАССА НА УРОКАХ МИРОВОЙ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ КУЛЬТУРЫ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЕ

THE USAGE OF THE MOBILE COMPUTER CLASS AT THE LESSONS OF WORLD ART CULTURE AT THE COMPREHENSIVE SCHOOL

Аннотация

Использование мобильного компьютерного класса (МКК) на уроках мировой художественной культуры. Применяемые формы и стили взаимодействия ученика и учителя, ученика и учебного материала. Преимущества и проблемы использования мобильного компьютерного класса на уроках. Выбор новых стратегий подбора информации при организации урока. Моделирование изучаемых произведений мировой художественной культуры.

The usage of the mobile computer class (МCC) at the lessons of World Art Culture. Applied forms and styles of the communication between a student and a teacher, between a student and a teaching material. Advantages and problems (disadvantages) of the mobile computer class usage at the lessons. The choice of the new strategy in the getting information organizing the lesson. The process of creating models of the studying World Art Culture.

Ключевые слова

Мобильный компьютерный класс, информатизация образования, информационно-коммуникативные технологии, новые стратегии урока мировой художественной культуры.

Mobile Computer Class, Information Technology in Education, the informational communicative technologies, new strategies of the lesson of World Art Culture.



Иванова Ирина Ивановна, Касторнова Василина Анатольевна

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ИНТЕРАКТИВНЫХ ДОСОК (НА ПРИМЕРЕ УРОКОВ РУССКОГО ЯЗЫКА И МАТЕМАТИКИ)

INTERACTIVE BOARDS ABILITIES USING (ON AN EXAMPLE OF THE RUSSIAN LANGUAGE AND МATHEMATICS)

Аннотация

Предметом исследования статьи являются современные технологии и средства обучения. Работа имеет выраженную практическую направленность. В ней доступно описаны возможности интерактивной доски и программы SMART Notebook. Достоинством статьи являются примеры использования ИД на уроках русского языка и математики с подробными инструкциями, как подготовить наглядный материал для урока.

The article examines the current teaching aids and technologies. It describes the opportunities provided by the interactive board and the SMART Notebook software. The work has a strong practical orientation and provides some examples of the application of the interactive board at the lessons of the Russian language and Mathematics, as well as detailed instructions for preparing visual aids for the lessons.

Ключевые слова

интерактивная доска, программа SMART Notebook.

interactive board, SMART Notebook software.



Панкратова Ольга Петровна

ЭЛЕКТРОННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ КАК УЧЕБНЫЙ КОМПОНЕНТ ИНФОРМАЦИОННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ ВУЗА

ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES AS THE EDUCATIONAL COMPONENT OF THE INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UNIVERSITY

Аннотация

Подчеркивается особая роль в формировании информационной образовательной среды вуза электронных образовательных ресурсов. Эти ресурсы рассматриваются как учебный компонент среды.

The special role in formation of the information educational environment of university of electronic educational resources is underlined. Resources are considered as an educational component of environment.

Ключевые слова

информационная образовательная среда, электронные образовательные ресурсы.

the information educational environment, electronic educational resources.



Волков Петр Дмитриевич, Прозорова Юлия Алексеевна

АВТОРСКИЙ СЕТЕВОЙ ИНФОРМАЦИОННЫЙ РЕСУРС ДЛЯ АВТОМАТИЗИРОВАННОГО ТЕСТИРОВАНИЯ ЗНАНИЙ В СРЕДЕ ADOBE FLASH

THE AUTHOR’S NETWORK INFORMATION RESOURCE THAT PROVIDES AUTOMATED KNOWLEDGE TESTING USING ADOBE FLASH

Аннотация

Статья содержит описание этапов разработки авторского сетевого информационного образовательного ресурса с использованием встроенных образовательных компонентов Adobe Flash CS3.

The article presents a result of the scientific research work within the limits of realization of the Federal target program «Scientific and pedagogical staff of innovative Russia» in 2009 – 2013. Contains a description of the stages of development of the author’s network information resource of educational purpose using Adobe Flash CS3 built-in educational components.

Ключевые слова

информатизация образования; авторский сетевой информационный образовательный ресурс; встроенные образовательные компоненты Adobe Flash; этапы разработки; педагогические кадры.

informatization of education; the author’s network information resource of educational purpose; Adobe Flash built-in educational component; stages of development; pedagogical staff.



Диканская Надежда Николаевна, Худовердова Светлана Александровна

ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОЦЕНКЕ УРОВНЯ СФОРМИРОВАННОСТИ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ

INFORMATION TECHNOLOGY ASSESSMENT LEVEL OF FORMING INFORMATION CULTURE STUDENTS

Аннотация

В статье рассмотрены различные подходы к трактовке понятия «информационная культура», её компонентный состав, содержательное наполнение и способы деятельности, характеризующие уровень её сформированности. Делается акцент на применение разнообразных оценочных средств, в том числе и с использованием информационных технологий в процедурах оценивания.

The article considers various approaches to the treatment of the concept «information culture», its componential structure, substantial content and the ways of activity characterizing the level of its formation. We emphasis on application of various estimated tools, including with the use of information technology in estimation procedure.

Ключевые слова

информационные технологии, информационная культура, оценочные средства, способы деятельности, формирование.

information technology, Information culture, assessment tools, ways of activity, formation.



Романова Ольга Викторовна

НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ СТУДЕНТА КАК РЕЗУЛЬТАТ ИНФОРМАЦИОННОЙ ДИДАКТИКИ

RESEARCH STUDENTS’ COMPETENCE AS A RESULT OF INFORMATION DIDACTICS

Аннотация

В статье определены современные цели обучения будущих учителей в условиях информатизации образования в структуре многоуровневой подготовки. Раскрываются особенности организации научно-исследовательской деятельности студентов, выявляются необходимые условия формирования научно-исследовательской компетентности.

The article determined the modern purpose of training future teachers in the education informatization in structure of multilevel training. The peculiarities of the organization of independent research activities of students, identify the conditions necessary for its accountability and support.

Ключевые слова

информационная дидактика, информационный процесс, научно-исследовательская деятельность, профессиональная компетентность.

information didactics, Information process, research activities, professional competence.



Прозорова Юлия Алексеевна

ПОДГОТОВКА ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ В ОБЛАСТИ РАЗРАБОТКИ И ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННОЙ ПРЕДМЕТНОЙ СРЕДЫ, ФУНКЦИОНИРУЮЩЕЙ НА БАЗЕ АВТОРСКИХ СЕТЕВЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСОВ

PREPARATION OF PEDAGOGICAL STAFF IN THE FIELD OF DEVELOPMENT AND USE OF THE INFORMATION-COMMUNICATION SUBJECT ENVIRONMENT FUNCTIONING ON THE BASIS OF AUTHOR'S NETWORK INFORMATION RESOURCES

Аннотация

На основе разработанных принципов формирования содержания подготовки педагогических кадров в области разработки и использования информационно-коммуникационной предметной среды на базе авторских сетевых информационных ресурсов, а также выявленного содержания компонентов информационной деятельности представлены цель и задачи, описана структура содержания, а также приведен перечень необходимого программного обеспечения подготовки.

On the basis of the developed content forming principles of pedagogical staff preparation in the field of development and use of the information-communication subject environment on the basis of author's network information resources, and on the basis of the revealed content components of the information activity the purpose, tasks, requirements to knowledge skills, content structure and also the list of the necessary software of preparation discipline are presented in the article.

Ключевые слова

педагогические кадры, принципы подготовки, компоненты информационной деятельности, цели, задачи, структура содержания подготовки, авторский сетевой информационный ресурс образовательного назначения, информационно-коммуникационная предметная среда, функционирующая на базе авторских сетевых информационных ресурсов.

pedagogical staff, preparation principles, components of information activity, purposes, tasks, requirements to knowledge skills, content structure of preparation, author’s network information resource of educational purpose, information-communication subject environment functioning on the basis of the author’s network information resources.



Белов Евгений Евгеньевич

КОМПЬЮТЕРНОЕ ОБУЧЕНИЕ ВОКАЛУ

COMPUTER`S TRAINING OF VOCAL

Аннотация

Автором описан подход к организации обучения вокалу с использованием компьютерных технологий, позволяющих осуществлять интеграцию самостоятельной учебной деятельности студентов в течение всего срока обучения в вузе.

Author describe the approach to the organization of vocal training with using computer technologic, allowing to carry out private integration educational activity of students during all term of training in high school.

Ключевые слова

обучение вокалу, использование компьютерных технологий, самостоятельная работа, весь срок обучения.

vocal training, using computer technologic, private, all term.



Шихнабиева Тамара Шихгасановна

О СЕМАНТИЧЕСКИХ МОДЕЛЯХ В ОБУЧЕНИИ

ABOUT SEMANTIC MODELS IN TRAINING

Аннотация

В данной статье рассматривается некоторые подходы использования интеллектуальных моделей представления знаний при подготовке будущих учителей.

In given article it is considered some approaches of usage of intellectual models of representation of knowledge by preparation of the future teachers.

Ключевые слова

информатизация образования, профессиональные требования, процесс обучения, представление и контроль знаний, информационная семантическая система, структуризация знаний, семантические сети.

formation information, professional requirements, training activity, representation and control of knowledge, information semantic system, structurization of knowledge, semantic networks.



Куц Елена Валерьевна, Передкова Валентина Дмитриевна

АВТОМАТИЗИРОВАННАЯ ОБУЧАЮЩАЯ СИСТЕМА ДЛЯ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ЭКСПЛУАТАЦИИ ВЫСОКОТЕХНОЛОГИЧНЫХ ЗДАНИЙ

THE AUTOMATED TRAINING SYSTEM FOR EXPERTS IN OPERATION OF HI-TECH BUILDINGS

Аннотация

Статья посвящена принципам разработки автоматизированной обучающей системы (АОС) управления сложными техническими объектами, в частности интеллектуальным зданием. В работе показан математический аппарат оптимизации прохождения информации, необходимый для принятия решений в области эксплуатации высокотехнологичного здания.

Article is devoted principles of working out of the automated training system (ATS) managements of difficult technical objects, in particular by an intellectual building. In work the mathematical apparatus of optimization of passage of the information, necessary for decision-making in the field of operation of a hi-tech building is shown.

Ключевые слова

интеллектуальное здание, автоматизированная обучающая система (АОС), система защиты базы данных, высокотехнологичное здание, классификация АОС, схемы идентификации и аутентификации, комплексная система информатизации.

the intellectual building, the automated training system (ATS), system of protection of a database, a hi-tech building, classification ATS, identification and authentification schemes, complex system of information



Третьяк Татьяна Михайловна

ОРГАНИЗАЦИЯ СЕТЕВОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ НА ОСНОВЕ WEB-СЕРВИСА

THE ORGANIZATION OF NETWORK INTERACTION ON THE BASIS OF A WEB SERVICE

Аннотация

В статье представлен опыт использования Web-cервиса (COMDI) при проведении дистанционной поддержки учебного процесса и сетевых мероприятий. Показаны разработанные модели сетевого взаимодействия на основе использования Web-cервиса.

In article experience of use Web-cervisa (COMDI) is presented at carrying out of remote support of educational process and network actions. Models of network interaction on the basis of use Web-cervisa are shown.

Ключевые слова

web-cервис, сетевое взаимодействие, COMDI, сетевой преподаватель, модератор.

web-cervis, network interaction, COMDI, the network teacher, the moderator.



Можаева Маргарита Геннадьевна, Касторнова Василина Анатольевна

О ПРИМЕНЕНИИ ИСКУССТВЕННЫХ НЕЙРОННЫХ СЕТЕЙ КАК СОВРЕМЕННОГО СРЕДСТВА ИНФОРМАТИЗАЦИИ

APPLICATION OF ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS AS INFORMATIZATION MEANS

Аннотация

Статья посвящена вопросам применения средств нейроинформатики. Проведен обзор типов задач, решаемых с использованием искусственных нейронных сетей. Подробно рассматривается применение ИНС в различных сферах деятельности, эффективность приложений иллюстрируется примерами.

This article is dedicated to the problems of neuroinformatics means. An overview of the tasks solved with the use of artificial neural networks was carried out. The use of ANN in various spheres of activity is examined in details and the efficiency of the applications is illustrated by the examples.

Ключевые слова

искусственные нейронные сети (ИНС), нейроинформатика, информатизация.

artificial neural networks (ANN), neuroinformatics, informatization.