Кузовлев Валерий Петрович, Подаев Михаил Валерьевич
СОВРЕМЕННЫЙ ПОДХОД К ПРОПЕДЕВТИЧЕСКОМУ КУРСУ ГЕОМЕТРИИ.
ПСИХОЛОГО-ДИДАКТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ
MODERN APPROACH TO GEOMETRY PROPAEDEUTIC COURSE. PSYCHO-DIDACTIC ASPECTS
Аннотация
Пропедевтический курс геометрии в 5-6-х классах, ориентированный на развитие
пространственного и логического мышления и формирование интереса к предмету,
необходим для качественного усвоения систематического курса геометрии.
Propaedeutic course in geometry 5-6-th grade, aimed at the development of
spatial and logical thinking and creating interest in the subject, is essential
for high-quality systematic learning geometry course.
Ключевые слова
логическое и пространственное мышление; формирование геометрических понятий;
динамическая визуализация; пропедевтика геометрии.
логическое и пространственное мышление; формирование геометрических понятий;
динамическая визуализация; пропедевтика геометрии.
Овчинникова Александра Жоресовна, Иванищева Вера Жоресовна
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АВТОМАТИЗИРОВАННОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ В
ОБУЧЕНИИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ
USE OF AN AUTOMATED EVALUATION SYSTEM OF QUALITY EDUCATION IN TEACHING
OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
Аннотация
В статье раскрываются особенности использования автоматизированной системы
оценки качества образования в обучении младших школьников, характеризуются
основные направления получения и обработки информации при формировании
универсальных учебных действий.
The article reveals the features of the use of an automated system for
evaluating the quality of education, teaching junior high school students, are
the main directions of acquiring and processing information in the formation of
universal educational actions.
Ключевые слова
автоматизированная система оценки; качество образования; обучение младших
школьников; универсальные учебные действия.
automated system for assessing; quality of education; teaching junior high
school students; universal educational actions.
Кузовлев Валерий Петрович, Черных Любовь Алексеевна, Фаустова Нинель
Павловна,
АКТИВИЗАЦИЯ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАСТНИКОВ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ НА ОСНОВЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ
И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ACTIVIZATION OF RESEARCH ACTIVITY OF PARTICIPANTS OF EDUCATIONAL PROCESS
OF ELEMENTARY SCHOOL ON THE BASIS OF USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION
TECHNOLOGIES
Аннотация
В данной статье рассматриваются возможные пути повышении методической
грамотности учителей общеобразовательных школ по организации собственной
научно-исследовательской деятельности и учебно-исследовательской деятельности
своих учеников с использованием информационных и коммуникационных технологий.
This article discusses the possible ways of improving the methodical
literacy teachers of secondary schools for the organization's own research
activities and educational and research activities for their students with the
use of information and communication technologies.
Ключевые слова
информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); методическое сообщество;
метод проектов.
information and communication technology; methodical community; project
method.
Подаева Наталия Георгиевна, Подаев Михаил Валерьевич
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ В
ОБУЧЕНИИ ГЕОМЕТРИИ МЛАДШИХ ПОДРОСТКОВ
INFORMATION TECHNOLOGY AS A MEANS SOCIAL AND CULTURAL COMMUNICATION
TRAINING GEOMETRY YOUNGER TEENS
Аннотация
Рассматривается теоретическая концепция коммуникации-трансляции
применительно к обучению математике и реализация ее представления на примере
обучения основам геометрии младших подростков с использованием информационных
технологий.
We consider the theoretical concept of broadcast communication in relation
to learning mathematics and the implementation of its submission by the example
of learning the basics of the geometry of early adolescents with the use of
information technology.
value attitude; communication; broadcasting values; patterns of awareness,
compilation, interpretation.
Фаустова Нинель Павловна, Александрова Людмила Николаевна
ГОТОВНОСТЬ УЧИТЕЛЯ К ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА КАК
УСЛОВИЕ И ПРЕДПОСЫЛКА УСПЕШНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
READINESS OF THE TEACHER FOR INFORMATIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS AS
CONDITION AND PREREQUISITE OF SUCCESSFUL PROFESSIONAL ACTIVITY
Аннотация
Статья посвящена проблеме готовности педагогов общеобразовательных школ к
информатизации образовательного процесса: рассматриваются научные подходы к
формулировке данного понятия и определению его структуры.
The article is devoted to the problem of readiness of teachers of secondary
schools to the informatization of the educational process: the article deals
with the scientific approaches to the formulation of this concept and the
definition of its structure.
Ключевые слова
готовность учителя; профессиональная готовность; информационные и
коммуникационные технологии (ИКТ); информатизация образования.
willingness of the teacher; professional readiness; information and
communication technology; informatization of education.
Авраменко Ольга Викторовна
ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ РЕЧИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ПОМОЩЬЮ
ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF THE SPEECH OF CHILDREN OF PRESCHOOL AGE BY
MEANS OF INFORMATIONAL TECHNOLOGIES
Аннотация
Статья посвящена определению перспектив развития речи детей дошкольного
возраста с помощью средств информационных технологий (мультимедийных
программно-педагогических программ и Интернета).
The article is devoted to the problem of finding perspectives of developing
children’s speech (pre-school age) with the help of informational technologies
(multimedian programes, pedagogical means, Internet).
Ключевые слова
развитие речи; дошкольный возраст; информационные технологии; перспективы
развития.
developing of speech; preschool age; informational technologies;
perspectives of developing.
Козлова Марина Павловна
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЕКТНОЙ
ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ
USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROJECT OF
STUDENTS
Аннотация
В статье обобщен опыт по использованию проектной технологии с применением
информационных и коммуникационных технологий в начальной школе в урочной и
внеурочной деятельности
This article summarizes the experience of the use of design technology using
information and communication technologies in primary school at the appointed
and extracurricular activities.
Ключевые слова
информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); ИКТ-компетентность;
проект; проектная технология.
information and communication technologies (ICT); ICT-competence; project;
project technology.
Овчинников Алексей Васильевич
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ
ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ
USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN DISTANCE EDUCATION
Аннотация
В статье рассматриваются различные аспекты понятия «дистанционное обучение»,
а также варианты использования средств информационных и коммуникационных
технологий для организации учебных занятий в средней школе.
The article discusses various aspects of the concept of distance education»,
as well as ways to use informational and communication technologies tools to
organize the training in high school.
Ключевые слова
дистанционное обучение; информатизация.
distance education; informatization.
Ларских Зинаида Петровна, Ларина Ирина Борисовна
СТАНОВЛЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ ПРИ ОВЛАДЕНИИ СТУДЕНТАМИ
КОМПЬЮТЕРНОЙ ГРАМОТНОСТЬЮ
FORMATION OF PROFESSIONAL SOCIALIZATION WHILE MASTERING COMPUTER
LITERACY
Аннотация
В статье прослеживаются этапы подготовки будущего учителя к работе в
условиях информатизации школьного образования: формирование у него компьютерной
грамотности, навыков организации учебно-познавательной деятельности,
представлена модель деятельности студента, осваивающего новые информационные
технологии.
The article traces the stages of preparing future teachers to work in
conditions of school education informatization: formation of computer literacy
and skills of organizing training and learning activities. A model of activities
of a student mastering new information technologies is provided.
Ключевые слова
профессиональная социализация; этапы формирования компьютерной грамотности;
информационные технологии.
professional socialization; computer literacy; information technology.
Карпачева Ирина Анатольевна, Трофимова Елена Ивановна
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ К РУКОВОДСТВУ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ
УЧАЩИХСЯ
FUTURE TEACHERS' TRAINING FOR THE GUIDANCE OF THE STUDENTS' PROJECT
ACTIVITY
Аннотация
В статье представлена модель подготовки будущих учителей к руководству
проектной деятельностью учащихся. Особое внимание уделяется применению
информационных технологий в проектной деятельности.
There is a model of future teachers' training for the guidance of the
students' project activity in this article. A lot of attention is paid to the
application of information technologies in the project activity.
Ключевые слова
проектная деятельность; учебный проект; подготовка учителя; информационные и
коммуникационные технологии (ИКТ)
project activity; educational project; teacher's training; information and
communication technologies.
Кузовлева Наталия Валериевна, Андропов Владимир Викторович
АКМЕ-ОРИЕНТИРОВАННАЯ СИСТЕМА УНИВЕРСИТЕТА ПРИ ВОСПИТАНИИ КУЛЬТУРЫ
УМСТВЕННОГО ТРУДА МАГИСТРАНТОВ И АСПИРАНТОВ НА РАЗЛИЧНОМ ПРЕДМЕТНОМ СОДЕРЖАНИИ
AKME-ORIENTED SYSTEM OF THE UNIVERSITY WHEN UNBRINGING THE CULTURE OF
THE BRAINWORK MAGISTRANTOV AND GRADUATE STUDENT ON DIFFERENT SUBJECT CONTENTS
Аннотация
В статье рассмотрена технология создания виртуального университета с позиции
воспитания культуры умственного труда.
. In article is considered technology of the making the virtual university
with positions of the unbringing the culture of the brainwork.
Ключевые слова
культура умственного труда; образовательная платформа; виртуальный
университет.
culture of the brainwork; educational platform; virtual university.
Жук Лариса Викторовна
ОПЫТ РЕАЛИЗАЦИИ ИННОВАЦИОННОЙ МЕТОДИКИ ОБУЧЕНИЯ ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНОЙ
ГЕОМЕТРИИ СРЕДСТВАМИ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
EXPERIENCE OF REALIZATION OF INNOVATIVE TEACHING METHODS IN DIFFERENTIAL
GEOMETRY BY MEANS OF COMPUTER TECHNOLOGIES
Аннотация
Статья посвящена исследованию роли информационных компьютерных технологий
как средства интенсификации процесса обучения геометрии в вузе; представлена
авторская методика преподавания курса дифференциальной геометрии на основе
технологии компьютерного моделирования в среде Mathematica.
The article investigates the role of information computer technologies as a
means of intensification of the process of teaching geometry at the University;
author's technique of teaching of a course of differential geometry on the basis
of computer simulation technologies in an environment «Mathematica».
Ключевые слова
обучение геометрии; лабораторный практикум; визуализация; компьютерное
моделирование.
training geometry; laboratory; visualization; computer simulation.
Симоновская Галина Александровна
ПОТЕНЦИАЛ ВАРИАТИВНОГО КОМПОНЕНТА ФЕДЕРАЛЬНЫХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТАНДАРТОВ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПОДГОТОВКЕ
УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ К ОСУЩЕСТВЛЕНИЮ ПРОЕКТНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В
ШКОЛЕ
POTENTIAL OF CHANGEABLE COMPONENT OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL
STANDARDS OF HIGHER EDUCATION IN THE MATHS THEACHERS' TRAINING FOR THE
REALIZATION OF A PROJECT RESEARCH ACTIVITY IN SCHOOL
Аннотация
В статье представлена характеристика проектно-исследовательской деятельности
школьников в рамках обучения по Федеральным государственным образовательным
стандартам второго поколения. Рассказывается о возможных путях подготовки
будущего учителя для работы в школе по организации проектно-исследовательской
деятельности.
There is the reference of a pupils' project research activity in the limits
of training according to the federal state educational standards of the second
generation in this article. Here is told about the way of the future teacher's
training for working at school with a project research activity.
Ключевые слова
Федеральный государственный образовательный стандарт (ФГОС) второго
поколения; проектно-исследовательская деятельность; метод проектов.
Federal state educational standard of the second generation; project
research activity; project method.
Губина Татьяна Николаевна, Зубарева Елена Васильевна
КРИТЕРИИ ОТБОРА И ПОСТРОЕНИЯ ПРЕДМЕТНОГО СОДЕРЖАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ
«ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ»
SELECTION CRITERIA AND THE BUILDING OF SUBJECT CONTENT OF DISCIPLINE
«INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION»
Аннотация
Для правильного отбора и построения содержания дисциплины необходимо
руководствоваться рядом критериев, которые вытекают из требований стандартов,
рекомендаций и работодателей к современному учителю, а также принципов отбора и
построения содержания образования. В статье приведены результаты отбора таких
критериев по дисциплине «Информационные технологии в образовании»,
предназначенной для бакалавров педагогического образования.
For the correct selection and content structure of the discipline teacher
should be guided by a number of criteria, which are derived from the
requirements of standards, recommendations and employers to modern teachers,
principles of selection and content structure of education. The article contains
the results of the selection criteria in the discipline «Information
technologies in education» designed for the undergraduate teacher education.
criterion; objective content of the discipline; information technology;
professional education; bachelor; competence.
Алмазова Ирина Геннадьевна
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
СТУДЕНТОВ И ШКОЛЬНИКОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ
ТЕХНОЛОГИЙ
THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF ORGANIZATION PROJECT ACTIVITY
OF STUDENTS AND SCHOOLCHILDREN WITH THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION
TECHNOLOGY
Аннотация
В статье рассматриваются некоторые теоретические и методические аспекты
организации проектной деятельности студентов, будущих учителей начальных
классов, и младших школьников с использованием информационных и коммуникационных
технологий
The article deals with some theoretical and methodological aspects of
organization project activity of students, future teachers of primary school and
junior schoolchildren using information and communication technology.
Ключевые слова
проектная деятельность; совместная творческая деятельность; информационные и
коммуникационные технологии (ИКТ).
project activity; joint creative activity; information and communication
technology.
Невзгодин Виктор Анатольевич
ОРГАНИЗАЦИЯ ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ СТУДЕНТОВ В СРЕДЕ LMS MOODLE
ORGANIZATION OF STUDENT KNOWLEDGE TEST CONTROL IN LMS MOODLE
Аннотация
В данной статье рассмотрены основные возможности системы тестирования
студентов в среде LMS Moodle. Автор раскрывает преимущества среды, основные типы
вопросов, используемых в системе и специфику создания теста в ней. Особое
внимание обращается на многообразие вопросов и вариантов подбора оценивания
студентов.
This article describes the main features of the system testing of students
in LMS Moodle. The author reveals the advantages of the medium, the main types
of questions used in the system and test the specifics of creating it.
Particular attention is drawn to the variety of questions and selection
assessment of students.
Ключевые слова
дистанционное обучение; тестирование; LMS Moodle.
distance learning; testing; LMS Moodle.
Самойлов Александр Анатольевич
ЭФФЕКТИВНОСТЬ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ВИРТУАЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ
СРЕДЫ
EFFECTIVE INFORMATION TECHNOLOGY OF VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Аннотация
В статье рассматриваются вопросы использования возможностей виртуальной
образовательной среды образовательного учреждения для усиления воспитательного
потенциала обучения. Делаются выводы о взаимозависимости между воспитанием
культуры умственного труда и качеством образования личности, уровнем
самосознания.
In article are considered questions of the use the possibility virtual
educational ambience of the region, city, schools for reinforcement unbringing
potential of the education. The findings are done about interdependences between
unbringing the culture of the brainwork and quality of the formation to
personalities, level of the consciousness.
Ключевые слова
виртуальная образовательная среда; комплексный подход; повышение качества
образования; создание условий для реализации индивидуальных способностей.
virtual educational ambience; complex approach; increasing quality
formation; making the conditions for realization of the individual abilities.
Александрова Людмила Николаевна
КОМПОНЕНТЫ ГОТОВНОСТИ УЧИТЕЛЯ К ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА
COMPONENTS OF READINESS OF THE TEACHER TO THE INFORMATIZATION OF THE
EDUCATIONAL PROCESS
Аннотация
В статье рассмотрены вопросы по определению структуры такого понятия как
готовность учителя к информатизации образовательного процесса; выделены
компоненты готовности, раскрыто содержание этих компонентов; определены критерии
и уровни сформированности компонентов готовности.
The article considers the questions on the definition of the structure of
such a notion as the readiness of the teacher to the Informatization of the
educational process; the components of readiness, disclosed the content of these
components; criteria and levels of components of readiness.
Ключевые слова
готовность; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ);
информатизация образования; мотивация; знания; умения; уровень; критерий.
readiness; information and communication technologies; Informatization of
education; motivation; knowledge; skills; level; criterion
Хроменкова Ольга Олеговна
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДА ПРОЕКТОВ В УПРАВЛЕНИИ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ
МУНИЦИПАЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ В КОНТЕКСТЕ ФЕДЕРАЛЬНОГО ЗАКОНА «ОБ
ОБРАЗОВАНИИ В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ»
METHOD OF PROJECTS IN THE INNOVATIVE ACTIVITY MANAGEMENT OF MUNICIPAL
EDUCATIONAL ORGANIZATIONS ACCORDING TO THE FEDERAL LAW «ABOUT EDUCATION IN
RUSSIAN FEDERATION»
Аннотация
В работе рассмотрены возможности метода проектов как основополагающего
метода при управлении инновационной деятельностью педагогических коллективов. В
статье обосновывается необходимость организации инновационной деятельности на
уровне муниципальной системы образования.
In the article the resources of project method as basic method in the
management of school innovative activity are examined. The author justifies the
need of innovative activity organization in the municipal educational system.
Ключевые слова
метод проектов; управление инновационной деятельностью; реализация
Федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС); жизненный цикл
новшества.
projects method; management of innovative activity; realization of Federal
state educational standards; life cycle of innovations.
СОДЕРЖАНИЕ №2.2014
Кузовлев Валерий Петрович, Подаев Михаил Валерьевич
СОВРЕМЕННЫЙ ПОДХОД К ПРОПЕДЕВТИЧЕСКОМУ КУРСУ ГЕОМЕТРИИ. ПСИХОЛОГО-ДИДАКТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ
MODERN APPROACH TO GEOMETRY PROPAEDEUTIC COURSE. PSYCHO-DIDACTIC ASPECTS
АннотацияПропедевтический курс геометрии в 5-6-х классах, ориентированный на развитие пространственного и логического мышления и формирование интереса к предмету, необходим для качественного усвоения систематического курса геометрии.
Propaedeutic course in geometry 5-6-th grade, aimed at the development of spatial and logical thinking and creating interest in the subject, is essential for high-quality systematic learning geometry course.
Ключевые словалогическое и пространственное мышление; формирование геометрических понятий; динамическая визуализация; пропедевтика геометрии.
логическое и пространственное мышление; формирование геометрических понятий; динамическая визуализация; пропедевтика геометрии.
Овчинникова Александра Жоресовна, Иванищева Вера Жоресовна
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АВТОМАТИЗИРОВАННОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ В ОБУЧЕНИИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ
USE OF AN AUTOMATED EVALUATION SYSTEM OF QUALITY EDUCATION IN TEACHING OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
АннотацияВ статье раскрываются особенности использования автоматизированной системы оценки качества образования в обучении младших школьников, характеризуются основные направления получения и обработки информации при формировании универсальных учебных действий.
The article reveals the features of the use of an automated system for evaluating the quality of education, teaching junior high school students, are the main directions of acquiring and processing information in the formation of universal educational actions.
Ключевые словаавтоматизированная система оценки; качество образования; обучение младших школьников; универсальные учебные действия.
automated system for assessing; quality of education; teaching junior high school students; universal educational actions.
Кузовлев Валерий Петрович, Черных Любовь Алексеевна, Фаустова Нинель Павловна,
АКТИВИЗАЦИЯ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАСТНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ НА ОСНОВЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ACTIVIZATION OF RESEARCH ACTIVITY OF PARTICIPANTS OF EDUCATIONAL PROCESS OF ELEMENTARY SCHOOL ON THE BASIS OF USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
АннотацияВ данной статье рассматриваются возможные пути повышении методической грамотности учителей общеобразовательных школ по организации собственной научно-исследовательской деятельности и учебно-исследовательской деятельности своих учеников с использованием информационных и коммуникационных технологий.
This article discusses the possible ways of improving the methodical literacy teachers of secondary schools for the organization's own research activities and educational and research activities for their students with the use of information and communication technologies.
Ключевые словаинформационные и коммуникационные технологии (ИКТ); методическое сообщество; метод проектов.
information and communication technology; methodical community; project method.
Подаева Наталия Георгиевна, Подаев Михаил Валерьевич
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ В ОБУЧЕНИИ ГЕОМЕТРИИ МЛАДШИХ ПОДРОСТКОВ
INFORMATION TECHNOLOGY AS A MEANS SOCIAL AND CULTURAL COMMUNICATION TRAINING GEOMETRY YOUNGER TEENS
АннотацияРассматривается теоретическая концепция коммуникации-трансляции применительно к обучению математике и реализация ее представления на примере обучения основам геометрии младших подростков с использованием информационных технологий.
We consider the theoretical concept of broadcast communication in relation to learning mathematics and the implementation of its submission by the example of learning the basics of the geometry of early adolescents with the use of information technology.
Ключевые словаценностное отношение; коммуникация; трансляция ценности; закономерности осознания, обобщения, осмысления
value attitude; communication; broadcasting values; patterns of awareness, compilation, interpretation.
Фаустова Нинель Павловна, Александрова Людмила Николаевна
ГОТОВНОСТЬ УЧИТЕЛЯ К ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА КАК УСЛОВИЕ И ПРЕДПОСЫЛКА УСПЕШНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
READINESS OF THE TEACHER FOR INFORMATIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS AS CONDITION AND PREREQUISITE OF SUCCESSFUL PROFESSIONAL ACTIVITY
АннотацияСтатья посвящена проблеме готовности педагогов общеобразовательных школ к информатизации образовательного процесса: рассматриваются научные подходы к формулировке данного понятия и определению его структуры.
The article is devoted to the problem of readiness of teachers of secondary schools to the informatization of the educational process: the article deals with the scientific approaches to the formulation of this concept and the definition of its structure.
Ключевые словаготовность учителя; профессиональная готовность; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); информатизация образования.
willingness of the teacher; professional readiness; information and communication technology; informatization of education.
Авраменко Ольга Викторовна
ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ РЕЧИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ПОМОЩЬЮ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF THE SPEECH OF CHILDREN OF PRESCHOOL AGE BY MEANS OF INFORMATIONAL TECHNOLOGIES
АннотацияСтатья посвящена определению перспектив развития речи детей дошкольного возраста с помощью средств информационных технологий (мультимедийных программно-педагогических программ и Интернета).
The article is devoted to the problem of finding perspectives of developing children’s speech (pre-school age) with the help of informational technologies (multimedian programes, pedagogical means, Internet).
Ключевые словаразвитие речи; дошкольный возраст; информационные технологии; перспективы развития.
developing of speech; preschool age; informational technologies; perspectives of developing.
Козлова Марина Павловна
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ
USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROJECT OF STUDENTS
АннотацияВ статье обобщен опыт по использованию проектной технологии с применением информационных и коммуникационных технологий в начальной школе в урочной и внеурочной деятельности
This article summarizes the experience of the use of design technology using information and communication technologies in primary school at the appointed and extracurricular activities.
Ключевые словаинформационные и коммуникационные технологии (ИКТ); ИКТ-компетентность; проект; проектная технология.
information and communication technologies (ICT); ICT-competence; project; project technology.
Овчинников Алексей Васильевич
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ
USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN DISTANCE EDUCATION
АннотацияВ статье рассматриваются различные аспекты понятия «дистанционное обучение», а также варианты использования средств информационных и коммуникационных технологий для организации учебных занятий в средней школе.
The article discusses various aspects of the concept of distance education», as well as ways to use informational and communication technologies tools to organize the training in high school.
Ключевые словадистанционное обучение; информатизация.
distance education; informatization.
Ларских Зинаида Петровна, Ларина Ирина Борисовна
СТАНОВЛЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ ПРИ ОВЛАДЕНИИ СТУДЕНТАМИ КОМПЬЮТЕРНОЙ ГРАМОТНОСТЬЮ
FORMATION OF PROFESSIONAL SOCIALIZATION WHILE MASTERING COMPUTER LITERACY
АннотацияВ статье прослеживаются этапы подготовки будущего учителя к работе в условиях информатизации школьного образования: формирование у него компьютерной грамотности, навыков организации учебно-познавательной деятельности, представлена модель деятельности студента, осваивающего новые информационные технологии.
The article traces the stages of preparing future teachers to work in conditions of school education informatization: formation of computer literacy and skills of organizing training and learning activities. A model of activities of a student mastering new information technologies is provided.
Ключевые словапрофессиональная социализация; этапы формирования компьютерной грамотности; информационные технологии.
professional socialization; computer literacy; information technology.
Карпачева Ирина Анатольевна, Трофимова Елена Ивановна
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ К РУКОВОДСТВУ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ УЧАЩИХСЯ
FUTURE TEACHERS' TRAINING FOR THE GUIDANCE OF THE STUDENTS' PROJECT ACTIVITY
АннотацияВ статье представлена модель подготовки будущих учителей к руководству проектной деятельностью учащихся. Особое внимание уделяется применению информационных технологий в проектной деятельности.
There is a model of future teachers' training for the guidance of the students' project activity in this article. A lot of attention is paid to the application of information technologies in the project activity.
Ключевые словапроектная деятельность; учебный проект; подготовка учителя; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ)
project activity; educational project; teacher's training; information and communication technologies.
Кузовлева Наталия Валериевна, Андропов Владимир Викторович
АКМЕ-ОРИЕНТИРОВАННАЯ СИСТЕМА УНИВЕРСИТЕТА ПРИ ВОСПИТАНИИ КУЛЬТУРЫ УМСТВЕННОГО ТРУДА МАГИСТРАНТОВ И АСПИРАНТОВ НА РАЗЛИЧНОМ ПРЕДМЕТНОМ СОДЕРЖАНИИ
AKME-ORIENTED SYSTEM OF THE UNIVERSITY WHEN UNBRINGING THE CULTURE OF THE BRAINWORK MAGISTRANTOV AND GRADUATE STUDENT ON DIFFERENT SUBJECT CONTENTS
АннотацияВ статье рассмотрена технология создания виртуального университета с позиции воспитания культуры умственного труда.
. In article is considered technology of the making the virtual university with positions of the unbringing the culture of the brainwork.
Ключевые словакультура умственного труда; образовательная платформа; виртуальный университет.
culture of the brainwork; educational platform; virtual university.
Жук Лариса Викторовна
ОПЫТ РЕАЛИЗАЦИИ ИННОВАЦИОННОЙ МЕТОДИКИ ОБУЧЕНИЯ ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНОЙ ГЕОМЕТРИИ СРЕДСТВАМИ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
EXPERIENCE OF REALIZATION OF INNOVATIVE TEACHING METHODS IN DIFFERENTIAL GEOMETRY BY MEANS OF COMPUTER TECHNOLOGIES
АннотацияСтатья посвящена исследованию роли информационных компьютерных технологий как средства интенсификации процесса обучения геометрии в вузе; представлена авторская методика преподавания курса дифференциальной геометрии на основе технологии компьютерного моделирования в среде Mathematica.
The article investigates the role of information computer technologies as a means of intensification of the process of teaching geometry at the University; author's technique of teaching of a course of differential geometry on the basis of computer simulation technologies in an environment «Mathematica».
Ключевые словаобучение геометрии; лабораторный практикум; визуализация; компьютерное моделирование.
training geometry; laboratory; visualization; computer simulation.
Симоновская Галина Александровна
ПОТЕНЦИАЛ ВАРИАТИВНОГО КОМПОНЕНТА ФЕДЕРАЛЬНЫХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТАНДАРТОВ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПОДГОТОВКЕ УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ К ОСУЩЕСТВЛЕНИЮ ПРОЕКТНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ШКОЛЕ
POTENTIAL OF CHANGEABLE COMPONENT OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS OF HIGHER EDUCATION IN THE MATHS THEACHERS' TRAINING FOR THE REALIZATION OF A PROJECT RESEARCH ACTIVITY IN SCHOOL
АннотацияВ статье представлена характеристика проектно-исследовательской деятельности школьников в рамках обучения по Федеральным государственным образовательным стандартам второго поколения. Рассказывается о возможных путях подготовки будущего учителя для работы в школе по организации проектно-исследовательской деятельности.
There is the reference of a pupils' project research activity in the limits of training according to the federal state educational standards of the second generation in this article. Here is told about the way of the future teacher's training for working at school with a project research activity.
Ключевые словаФедеральный государственный образовательный стандарт (ФГОС) второго поколения; проектно-исследовательская деятельность; метод проектов.
Federal state educational standard of the second generation; project research activity; project method.
Губина Татьяна Николаевна, Зубарева Елена Васильевна
КРИТЕРИИ ОТБОРА И ПОСТРОЕНИЯ ПРЕДМЕТНОГО СОДЕРЖАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ»
SELECTION CRITERIA AND THE BUILDING OF SUBJECT CONTENT OF DISCIPLINE «INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION»
АннотацияДля правильного отбора и построения содержания дисциплины необходимо руководствоваться рядом критериев, которые вытекают из требований стандартов, рекомендаций и работодателей к современному учителю, а также принципов отбора и построения содержания образования. В статье приведены результаты отбора таких критериев по дисциплине «Информационные технологии в образовании», предназначенной для бакалавров педагогического образования.
For the correct selection and content structure of the discipline teacher should be guided by a number of criteria, which are derived from the requirements of standards, recommendations and employers to modern teachers, principles of selection and content structure of education. The article contains the results of the selection criteria in the discipline «Information technologies in education» designed for the undergraduate teacher education.
Ключевые словакритерий; предметное содержание учебной дисциплины; информационные технологии; профессиональное образование; бакалавр; компетенция.
criterion; objective content of the discipline; information technology; professional education; bachelor; competence.
Алмазова Ирина Геннадьевна
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ И ШКОЛЬНИКОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF ORGANIZATION PROJECT ACTIVITY OF STUDENTS AND SCHOOLCHILDREN WITH THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY
АннотацияВ статье рассматриваются некоторые теоретические и методические аспекты организации проектной деятельности студентов, будущих учителей начальных классов, и младших школьников с использованием информационных и коммуникационных технологий
The article deals with some theoretical and methodological aspects of organization project activity of students, future teachers of primary school and junior schoolchildren using information and communication technology.
Ключевые словапроектная деятельность; совместная творческая деятельность; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ).
project activity; joint creative activity; information and communication technology.
Невзгодин Виктор Анатольевич
ОРГАНИЗАЦИЯ ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ СТУДЕНТОВ В СРЕДЕ LMS MOODLE
ORGANIZATION OF STUDENT KNOWLEDGE TEST CONTROL IN LMS MOODLE
АннотацияВ данной статье рассмотрены основные возможности системы тестирования студентов в среде LMS Moodle. Автор раскрывает преимущества среды, основные типы вопросов, используемых в системе и специфику создания теста в ней. Особое внимание обращается на многообразие вопросов и вариантов подбора оценивания студентов.
This article describes the main features of the system testing of students in LMS Moodle. The author reveals the advantages of the medium, the main types of questions used in the system and test the specifics of creating it. Particular attention is drawn to the variety of questions and selection assessment of students.
Ключевые словадистанционное обучение; тестирование; LMS Moodle.
distance learning; testing; LMS Moodle.
Самойлов Александр Анатольевич
ЭФФЕКТИВНОСТЬ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ВИРТУАЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ
EFFECTIVE INFORMATION TECHNOLOGY OF VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
АннотацияВ статье рассматриваются вопросы использования возможностей виртуальной образовательной среды образовательного учреждения для усиления воспитательного потенциала обучения. Делаются выводы о взаимозависимости между воспитанием культуры умственного труда и качеством образования личности, уровнем самосознания.
In article are considered questions of the use the possibility virtual educational ambience of the region, city, schools for reinforcement unbringing potential of the education. The findings are done about interdependences between unbringing the culture of the brainwork and quality of the formation to personalities, level of the consciousness.
Ключевые словавиртуальная образовательная среда; комплексный подход; повышение качества образования; создание условий для реализации индивидуальных способностей.
virtual educational ambience; complex approach; increasing quality formation; making the conditions for realization of the individual abilities.
Александрова Людмила Николаевна
КОМПОНЕНТЫ ГОТОВНОСТИ УЧИТЕЛЯ К ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА
COMPONENTS OF READINESS OF THE TEACHER TO THE INFORMATIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS
АннотацияВ статье рассмотрены вопросы по определению структуры такого понятия как готовность учителя к информатизации образовательного процесса; выделены компоненты готовности, раскрыто содержание этих компонентов; определены критерии и уровни сформированности компонентов готовности.
The article considers the questions on the definition of the structure of such a notion as the readiness of the teacher to the Informatization of the educational process; the components of readiness, disclosed the content of these components; criteria and levels of components of readiness.
Ключевые словаготовность; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); информатизация образования; мотивация; знания; умения; уровень; критерий.
readiness; information and communication technologies; Informatization of education; motivation; knowledge; skills; level; criterion
Хроменкова Ольга Олеговна
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДА ПРОЕКТОВ В УПРАВЛЕНИИ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ МУНИЦИПАЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ В КОНТЕКСТЕ ФЕДЕРАЛЬНОГО ЗАКОНА «ОБ ОБРАЗОВАНИИ В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ»
METHOD OF PROJECTS IN THE INNOVATIVE ACTIVITY MANAGEMENT OF MUNICIPAL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS ACCORDING TO THE FEDERAL LAW «ABOUT EDUCATION IN RUSSIAN FEDERATION»
АннотацияВ работе рассмотрены возможности метода проектов как основополагающего метода при управлении инновационной деятельностью педагогических коллективов. В статье обосновывается необходимость организации инновационной деятельности на уровне муниципальной системы образования.
In the article the resources of project method as basic method in the management of school innovative activity are examined. The author justifies the need of innovative activity organization in the municipal educational system.
Ключевые словаметод проектов; управление инновационной деятельностью; реализация Федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС); жизненный цикл новшества.
projects method; management of innovative activity; realization of Federal state educational standards; life cycle of innovations.