РАЗВИТИЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА УРОКАХ ИНФОРМАТИКИ С ПОМОЩЬЮ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ МОДУЛЕЙ РЕГИОНАЛЬНОГО СОДЕРЖАНИЯ
DEVELOPMENT OF INFORMATIVE ACTIVITY OF STUDENTS AT INFORMATICS LESSONS BY MEANS OF EDUCATIONAL MODULES OF REGIONAL CONTENTS
Аннотация
Внедрение гибкой системы профильного обучения в старших классах общеобразовательной школы как важнейшего механизма профессионального самоопределения личности требует организации деятельности, ориентированной на индивидуализацию обучения и социализацию обучающихся. Содержание профильного образования должно быть тесным образом связано с ведущими направлениями социально-экономического развития региона. Представленный опыт позволяет осуществить связь профильного обучения информатике с региональными особенностями через разработку модулей регионального содержания для уроков информатики и информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) с целью развитие познавательной активности обучающихся на уроках информатики.
The introduction of a flexible system of profile education in upper secondary schools as the most important mechanism of professional self-determination of identity requires the organization of activities aimed at the individualization of learning and socialization of students. The content of professional education should be closely linked to major areas of social and economic development of the region. Introduced experience allows for the connection of profile training to computer science with regional characteristics through the development of regional content modules for the lessons of Informatics and ICT to the development of cognitive activity of students in the computer science lessons.
ФОРМИРОВАНИЕ СПОСОБНОСТЕЙ УЧЕНИКА РЕШАТЬ ВЫЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ ФИЗИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ НА ОСНОВЕ МЕНТАЛЬНЫХ СХЕМ
FORMATION OF ABILITIES OF THE PUPIL TO SOLVE COMPUTING PHYSICAL PROBLEMS ON THE BASIS OF MENTAL SCHEMES
Аннотация
В работе предложен подход к моделированию ментальных схем (МС). Введено понятие физического примитива. Описан способ моделирования МС умения решать физические задачи в виде графовидных моделей. Представлена модель МС по одному из начальных разделов элементарной физики.
Approach to modeling the mental schemes (MS) is offered. The concept of a physical primitive is entered. The way of modeling of MS of ability to solve physical problems in a look the graph-models is described. The MS model on one of initial sections of elementary physics is presented.
Ключевые слова
ментальные схемы; физический примитив; обучение физике; модель ментальной схемы; умение решать физические задачи.
mental schemes; training in physics; physical primitive; model of the mental scheme; ability to solve physical problems.
Курбесов А.В., Чередниченко О.П.
МЕТОДИКА КОЛИЧЕСТВЕННОЙ ОЦЕНКИ ЭФФЕКТИВНОСТИ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИНЖЕНЕРНО-ГРАФИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН
METHOD OF QUANTITATIVE ASSESSMENT OF OVERALL PERFORMANCE OF STUDENTS WHEN STUDYING ENGINEERING AND GRAPHIC DISCIPLINES
Аннотация
Большое количество различных методик при составлении банка аудиторных и самостоятельных заданий для студентов технических вузов в области инженерно-графической подготовки требует наличия алгоритма их оценки и сравнения на основании анализа статистических временных характеристик, затрачиваемых студентом и преподавателем.
A large number of different methods for creating a database of classroom and homework assignments for students of technical universities in the field of engineering and graphic education requires the availability of an algorithm for their evaluation and comparison based on the analysis of the statistical time characteristics spent by the student and the teacher.
Ключевые слова
начертательная геометрия; инженерная графика в техническом вузе; компьютерная графика; моделирование; стохастические модели; оптимизация; количество заданий; компетенции; обучение.
descriptive geometry; engineering graphics in a technical university; computer graphics; modeling; stochastic models; optimization; number of tasks; competence; education.
Ваграменко Я.А., Яламов Г.Ю., Афонин А.Н.
КРЕАТИВНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ СТУДЕНТОВ В ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ КОМПЬЮТЕРНОГО КЛАССА КОЛЛЕДЖА
CREATIVE INTERACTION OF STUDENTS IN THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE COMPUTER CLASS OF COLLEGE
Аннотация
Построена упрощенная модель компьютерного класса, основанная на реальном компьютерном классе колледжа с целью исследования креативного взаимодействия студентов. Описаны сетевая инфраструктура компьютерного класса и организационные средства, обеспечивающие построение индивидуальной образовательной траектории студентов, сформулированы преимущества такой инфраструктуры.
Built a simplified model of a computer classroom based on a real computer grade College to study creative interaction of students. Describes the network infrastructure of the computer class and institutional means for the construction of individual educational trajectories of students articulated the benefits of such infrastructure.
Ключевые слова
информационно-образовательная среда; сетевая инфраструктура; компьютерный класс колледжа; средства информационного взаимодействия; локальный форум.
information educational environment; network infrastructure; computer class of the College; information interaction tools; local forum.
Окунцев П.В.
ПРОВЕДЕНИЕ КОНКУРСОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МАСТЕРСТВА ДЛЯ ПОДГОТОВКИ КВАЛИФИЦИРОВАННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ СРЕДНЕГО ЗВЕНА
COMPETITIONS OF PROFESSIONAL SKILLS FOR THE TRAINING OF QUALIFIED MID-CAREER PROFESSIONALS
Аннотация
Статья посвящена проблеме повышения качества подготовки специалистов среднего звена через участие в конкурсах профессионального мастерства. Данная статья анализирует опыт подготовки и участия в конкурсе профессионального мастерства World Skills Russia. Автором рассмотрены основные проблемы при подготовке и участии на конкурсе профессионального мастерства World Skills Russia, а также предложены мероприятия и решение этих проблем.
The article is devoted to the problem of improving the quality of training middle managers through participation in competitions of professional skill. This article analyzes the experience of training and participation in the professional skills of World Skills Russia competition. The author considers the main problems in the preparation and participation in the professional skills competition of World Skills Russia, as well as the proposed activities and solutions to these problems.
Ключевые слова
образовательный процесс; конкурсы профессионального мастерства; World Skills Russia; квалифицированные специалисты.
educational process; professional competitions; World Skills Russia; qualified specialists.
Роберт И.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ЛИЧНОСТИ ОБУЧАЮЩЕГОСЯ В УСЛОВИЯХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛИЗАЦИИ ЕГО ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
FORMATION OF INFORMATION SECURITY OF THE IDENTITY OF THE STUDENT IN THE CONDITIONS OF INTELLECTUALIZATION OF HIS ACTIVITY
Аннотация
Статья посвящена описанию теоретических и методических аспектов формирования информационной безопасности личности обучающегося в условиях интеллектуализации его деятельности. Описаны характеристики возможных негативных последствий использования информационных и коммуникационных технологий, обосновано определение информационной безопасности личности обучающегося и пути формирования. Представлены перспективные научные исследования в области формирования информационной безопасности личности обучающегося и предложено проблемное поле будущих комплексных научных исследований в этой области.
. The article describes the theoretical and methodological aspects of formation of information security of the student in conditions of intellectualization of his activities. Describes the characteristics of the possible negative consequences of using information and communication technologies, justifies the definition of information security of the student and ways of formation. Presented advanced scientific research in the field of formation of information security of the student and the offered problem field of the future comprehensive research in this area.
Ключевые слова
информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); возможные негативные последствия использования ИКТ; интеллектуализация деятельности обучающегося; информационная безопасность личности (ИБЛ); информационное взаимодействие; информационная деятельность.
information and communication technology (ICT); the possible negative consequences of ICT use; the intellectualization of student activities; information security of the person (IBL); information interaction; information activities.
Шихнабиева Т.Ш.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ СИСТЕМЫ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ МЕТОДОВ И МОДЕЛЕЙ
IMPROVING THE SYSTEM OF KNOWLEDGE CONTROL WITH THE USE OF INTELLIGENT METHODS AND MODELS
Аннотация
В работе рассматриваются вопросы совершенствования систем контроля знаний на основе использования интеллектуальных методов и моделей, в частности семантических сетей, нейросетевых технологий. Использование указанных методов в обучении дает возможность создавать эффективные системы обработки и контроля знаний.
The work considers questions of perfection of control systems of knowledge through the use of intelligent methods and models, in particular, semantic networks, neural network technology. The use of these methods allows you to create an effective system of processing and control of knowledge.
Ключевые слова
интеллектуальные обучающие системы; совершенствование процесса обучения и контроля знаний; семантические модели.
intelligent educational system; improving the process of training and control of knowledge; semantic model.
Рыжов В.А.
ВОЗРАСТАЮЩАЯ РОЛЬ ОБРАЗОВАНИЯ ВО ВТОРОЙ ИТ-РЕВОЛЮЦИИ И КЛЮЧЕВЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ЭТОГО ВЕКТОРА РАЗВИТИЯ
THE INCREASING EDUCATION ROLE IN THE SECOND IT-REVOLUTION AND KEY DIRECTIONS OF THIS VECTOR OF DEVELOPMENT
Аннотация
В работе показывается главное содержание Второй ИТ-революции. Это освоение социальных и интеллектуальных технологий за счет постижения человеческого фактора (личность и общество), как того требует новый технологический уклад экономики.
In work the main contents is shown the Second IT-revolutions. This development of social and intellectual technologies due to comprehension of a human factor (the personality and society) as that is demanded by new technological way of economy.
Ключевые слова
движущие силы ИТ; 1-я и 2-я информационные революции; ИТ и образование; стратегии развития ИТ и военные стратегии; социальные и интеллектуальные технологии; управление знаниями; развитие личности; коллективный разум.
driving forces of IT; 1st and 2nd information revolutions; IT and education; development strategies IT and military strategy; social and intellectual technologies; management of knowledge; development of the personality; collective intelligence.
Павлова Т.Б., Яковлева О.В., Куликова С.С.
ИССЛЕДОВАНИЕ НОВЫХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭЛЕКТРОННОЙ КОММУНИКАЦИИ В ОБРАЗОВАНИИ
THE STUDY OF THE NEW OPPORTUNITIES OF THE ELECTRONIC COMMUNICATIONS USE IN EDUCATION
Аннотация
В статье приведены примеры экспериментальных исследований подготовки будущих педагогов к реализации взаимодействий в электронной среде с использованием инструментов информационных и коммуникационных технологий (ИКТ-инструментов) – блогов и вики. Методика работы с блогами включает вариативность целей их использования (например, дискуссии, индивидуальная рефлексия, самопрезентация), организационных форм работы (индивидуальная, групповая). Основными идеями методики использования вики является организация сетевой коллаборации студентов разных курсов (бакалавры и магистры) с целью расширения их опыта совместной деятельности в электронной среде. Использование электронных коммуникаций в образовании востребовано в условиях парадигмы непрерывного образования и цифровой экономики.
. The article gives examples of experimental research in training future teachers to implement interactions in the electronic environment using tools of information and communication technologies (ICT) – blogs and wikis. The use of blogs includes variability purposes, e.g., discussion, individual reflection, self-presentation, and different organizational forms of work (individual or in-group). The particular idea of a wiki use is organizing collaboration of students from different courses (bachelors and masters) in order to enhance their experience of joint activities in the electronic environment. These new competences of electronic communications are highly demanded in terms of continuing education paradigm and evolving digital economy.
МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИЗУЧЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ. БАЗЫ ДАННЫХ»
METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE STUDY OF DISCIPLINE «INFORMATION TECHNOLOGIES. DATABASES»
Аннотация
Статья посвящена анализу факторов, влияющих на производительность запросов баз данных. На базе анализа процесса выполнения запросов ядром базы данных, сформулированы рекомендации по использованию методов оптимизации запросов и выбора оптимальных решений при изучении дисциплин, связанных с базами данных.
The article is devoted to analysis of factors that affect the performance of database queries. On the basis of the analysis of the process of query execution by the database engine, and formulates recommendations on the use of methods of query optimization and selection of optimal solutions in the study of subjects related to databases.
Ключевые слова
базы данных; оптимизация запросов SQL; инструкция SQL; план выполнения запроса; оптимизатор запросов; индексы; методы повышения эффективности запросов.
database; optimization of SQL queries; SQL statement; a query plan; the query optimizer; indexes; methods to improve query performance.
Софронова Н.В.
ИГРОВЫЕ ПЛАТФОРМЫ ДЛЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ЦЕЛЕЙ
THE GAMING PLATFORM FOR EDUCATIONAL PURPOSES
Аннотация
В статье описан опыт организации конкурса по 3D-моделированию на базе платформы для игры MineCraft, а также конкурс «Пародия в GTA». Доказано, что грамотное использование игровых платформ в образовательных целях может иметь большое дидактическое и воспитательное значение.
The article describes the experience of the competition in 3D modeling platform for the game MineCraft, as well as the competition «Parody of GTA». It is proven that clever use of game platforms for educational purposes can have a great didactic and educational value.
СОДЕРЖАНИЕ №2.2017
Ульрих Ю.А.
РАЗВИТИЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА УРОКАХ ИНФОРМАТИКИ С ПОМОЩЬЮ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ МОДУЛЕЙ РЕГИОНАЛЬНОГО СОДЕРЖАНИЯ
DEVELOPMENT OF INFORMATIVE ACTIVITY OF STUDENTS AT INFORMATICS LESSONS BY MEANS OF EDUCATIONAL MODULES OF REGIONAL CONTENTS
АннотацияВнедрение гибкой системы профильного обучения в старших классах общеобразовательной школы как важнейшего механизма профессионального самоопределения личности требует организации деятельности, ориентированной на индивидуализацию обучения и социализацию обучающихся. Содержание профильного образования должно быть тесным образом связано с ведущими направлениями социально-экономического развития региона. Представленный опыт позволяет осуществить связь профильного обучения информатике с региональными особенностями через разработку модулей регионального содержания для уроков информатики и информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) с целью развитие познавательной активности обучающихся на уроках информатики.
The introduction of a flexible system of profile education in upper secondary schools as the most important mechanism of professional self-determination of identity requires the organization of activities aimed at the individualization of learning and socialization of students. The content of professional education should be closely linked to major areas of social and economic development of the region. Introduced experience allows for the connection of profile training to computer science with regional characteristics through the development of regional content modules for the lessons of Informatics and ICT to the development of cognitive activity of students in the computer science lessons.
Ключевые словаинформатика; регионализация; модульное образование; профильные классы; образовательная система.
informatics; regionalization; modular education; specialized classes; educational system.
Асауленко Е.В.
ФОРМИРОВАНИЕ СПОСОБНОСТЕЙ УЧЕНИКА РЕШАТЬ ВЫЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ ФИЗИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ НА ОСНОВЕ МЕНТАЛЬНЫХ СХЕМ
FORMATION OF ABILITIES OF THE PUPIL TO SOLVE COMPUTING PHYSICAL PROBLEMS ON THE BASIS OF MENTAL SCHEMES
АннотацияВ работе предложен подход к моделированию ментальных схем (МС). Введено понятие физического примитива. Описан способ моделирования МС умения решать физические задачи в виде графовидных моделей. Представлена модель МС по одному из начальных разделов элементарной физики.
Approach to modeling the mental schemes (MS) is offered. The concept of a physical primitive is entered. The way of modeling of MS of ability to solve physical problems in a look the graph-models is described. The MS model on one of initial sections of elementary physics is presented.
Ключевые словаментальные схемы; физический примитив; обучение физике; модель ментальной схемы; умение решать физические задачи.
mental schemes; training in physics; physical primitive; model of the mental scheme; ability to solve physical problems.
Курбесов А.В., Чередниченко О.П.
МЕТОДИКА КОЛИЧЕСТВЕННОЙ ОЦЕНКИ ЭФФЕКТИВНОСТИ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИНЖЕНЕРНО-ГРАФИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН
METHOD OF QUANTITATIVE ASSESSMENT OF OVERALL PERFORMANCE OF STUDENTS WHEN STUDYING ENGINEERING AND GRAPHIC DISCIPLINES
АннотацияБольшое количество различных методик при составлении банка аудиторных и самостоятельных заданий для студентов технических вузов в области инженерно-графической подготовки требует наличия алгоритма их оценки и сравнения на основании анализа статистических временных характеристик, затрачиваемых студентом и преподавателем.
A large number of different methods for creating a database of classroom and homework assignments for students of technical universities in the field of engineering and graphic education requires the availability of an algorithm for their evaluation and comparison based on the analysis of the statistical time characteristics spent by the student and the teacher.
Ключевые слованачертательная геометрия; инженерная графика в техническом вузе; компьютерная графика; моделирование; стохастические модели; оптимизация; количество заданий; компетенции; обучение.
descriptive geometry; engineering graphics in a technical university; computer graphics; modeling; stochastic models; optimization; number of tasks; competence; education.
Ваграменко Я.А., Яламов Г.Ю., Афонин А.Н.
КРЕАТИВНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ СТУДЕНТОВ В ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ КОМПЬЮТЕРНОГО КЛАССА КОЛЛЕДЖА
CREATIVE INTERACTION OF STUDENTS IN THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE COMPUTER CLASS OF COLLEGE
АннотацияПостроена упрощенная модель компьютерного класса, основанная на реальном компьютерном классе колледжа с целью исследования креативного взаимодействия студентов. Описаны сетевая инфраструктура компьютерного класса и организационные средства, обеспечивающие построение индивидуальной образовательной траектории студентов, сформулированы преимущества такой инфраструктуры.
Built a simplified model of a computer classroom based on a real computer grade College to study creative interaction of students. Describes the network infrastructure of the computer class and institutional means for the construction of individual educational trajectories of students articulated the benefits of such infrastructure.
Ключевые словаинформационно-образовательная среда; сетевая инфраструктура; компьютерный класс колледжа; средства информационного взаимодействия; локальный форум.
information educational environment; network infrastructure; computer class of the College; information interaction tools; local forum.
Окунцев П.В.
ПРОВЕДЕНИЕ КОНКУРСОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МАСТЕРСТВА ДЛЯ ПОДГОТОВКИ КВАЛИФИЦИРОВАННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ СРЕДНЕГО ЗВЕНА
COMPETITIONS OF PROFESSIONAL SKILLS FOR THE TRAINING OF QUALIFIED MID-CAREER PROFESSIONALS
АннотацияСтатья посвящена проблеме повышения качества подготовки специалистов среднего звена через участие в конкурсах профессионального мастерства. Данная статья анализирует опыт подготовки и участия в конкурсе профессионального мастерства World Skills Russia. Автором рассмотрены основные проблемы при подготовке и участии на конкурсе профессионального мастерства World Skills Russia, а также предложены мероприятия и решение этих проблем.
The article is devoted to the problem of improving the quality of training middle managers through participation in competitions of professional skill. This article analyzes the experience of training and participation in the professional skills of World Skills Russia competition. The author considers the main problems in the preparation and participation in the professional skills competition of World Skills Russia, as well as the proposed activities and solutions to these problems.
Ключевые словаобразовательный процесс; конкурсы профессионального мастерства; World Skills Russia; квалифицированные специалисты.
educational process; professional competitions; World Skills Russia; qualified specialists.
Роберт И.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ЛИЧНОСТИ ОБУЧАЮЩЕГОСЯ В УСЛОВИЯХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛИЗАЦИИ ЕГО ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
FORMATION OF INFORMATION SECURITY OF THE IDENTITY OF THE STUDENT IN THE CONDITIONS OF INTELLECTUALIZATION OF HIS ACTIVITY
АннотацияСтатья посвящена описанию теоретических и методических аспектов формирования информационной безопасности личности обучающегося в условиях интеллектуализации его деятельности. Описаны характеристики возможных негативных последствий использования информационных и коммуникационных технологий, обосновано определение информационной безопасности личности обучающегося и пути формирования. Представлены перспективные научные исследования в области формирования информационной безопасности личности обучающегося и предложено проблемное поле будущих комплексных научных исследований в этой области.
. The article describes the theoretical and methodological aspects of formation of information security of the student in conditions of intellectualization of his activities. Describes the characteristics of the possible negative consequences of using information and communication technologies, justifies the definition of information security of the student and ways of formation. Presented advanced scientific research in the field of formation of information security of the student and the offered problem field of the future comprehensive research in this area.
Ключевые словаинформационные и коммуникационные технологии (ИКТ); возможные негативные последствия использования ИКТ; интеллектуализация деятельности обучающегося; информационная безопасность личности (ИБЛ); информационное взаимодействие; информационная деятельность.
information and communication technology (ICT); the possible negative consequences of ICT use; the intellectualization of student activities; information security of the person (IBL); information interaction; information activities.
Шихнабиева Т.Ш.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ СИСТЕМЫ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ МЕТОДОВ И МОДЕЛЕЙ
IMPROVING THE SYSTEM OF KNOWLEDGE CONTROL WITH THE USE OF INTELLIGENT METHODS AND MODELS
АннотацияВ работе рассматриваются вопросы совершенствования систем контроля знаний на основе использования интеллектуальных методов и моделей, в частности семантических сетей, нейросетевых технологий. Использование указанных методов в обучении дает возможность создавать эффективные системы обработки и контроля знаний.
The work considers questions of perfection of control systems of knowledge through the use of intelligent methods and models, in particular, semantic networks, neural network technology. The use of these methods allows you to create an effective system of processing and control of knowledge.
Ключевые словаинтеллектуальные обучающие системы; совершенствование процесса обучения и контроля знаний; семантические модели.
intelligent educational system; improving the process of training and control of knowledge; semantic model.
Рыжов В.А.
ВОЗРАСТАЮЩАЯ РОЛЬ ОБРАЗОВАНИЯ ВО ВТОРОЙ ИТ-РЕВОЛЮЦИИ И КЛЮЧЕВЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ЭТОГО ВЕКТОРА РАЗВИТИЯ
THE INCREASING EDUCATION ROLE IN THE SECOND IT-REVOLUTION AND KEY DIRECTIONS OF THIS VECTOR OF DEVELOPMENT
АннотацияВ работе показывается главное содержание Второй ИТ-революции. Это освоение социальных и интеллектуальных технологий за счет постижения человеческого фактора (личность и общество), как того требует новый технологический уклад экономики.
In work the main contents is shown the Second IT-revolutions. This development of social and intellectual technologies due to comprehension of a human factor (the personality and society) as that is demanded by new technological way of economy.
Ключевые словадвижущие силы ИТ; 1-я и 2-я информационные революции; ИТ и образование; стратегии развития ИТ и военные стратегии; социальные и интеллектуальные технологии; управление знаниями; развитие личности; коллективный разум.
driving forces of IT; 1st and 2nd information revolutions; IT and education; development strategies IT and military strategy; social and intellectual technologies; management of knowledge; development of the personality; collective intelligence.
Павлова Т.Б., Яковлева О.В., Куликова С.С.
ИССЛЕДОВАНИЕ НОВЫХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭЛЕКТРОННОЙ КОММУНИКАЦИИ В ОБРАЗОВАНИИ
THE STUDY OF THE NEW OPPORTUNITIES OF THE ELECTRONIC COMMUNICATIONS USE IN EDUCATION
АннотацияВ статье приведены примеры экспериментальных исследований подготовки будущих педагогов к реализации взаимодействий в электронной среде с использованием инструментов информационных и коммуникационных технологий (ИКТ-инструментов) – блогов и вики. Методика работы с блогами включает вариативность целей их использования (например, дискуссии, индивидуальная рефлексия, самопрезентация), организационных форм работы (индивидуальная, групповая). Основными идеями методики использования вики является организация сетевой коллаборации студентов разных курсов (бакалавры и магистры) с целью расширения их опыта совместной деятельности в электронной среде. Использование электронных коммуникаций в образовании востребовано в условиях парадигмы непрерывного образования и цифровой экономики.
. The article gives examples of experimental research in training future teachers to implement interactions in the electronic environment using tools of information and communication technologies (ICT) – blogs and wikis. The use of blogs includes variability purposes, e.g., discussion, individual reflection, self-presentation, and different organizational forms of work (individual or in-group). The particular idea of a wiki use is organizing collaboration of students from different courses (bachelors and masters) in order to enhance their experience of joint activities in the electronic environment. These new competences of electronic communications are highly demanded in terms of continuing education paradigm and evolving digital economy.
Ключевые словаэлектронная коммуникация; коммуникативная компетентность; блог; вики; электронное обучение; ИКТ-инструменты.
electronic communication; communicative competence; wiki; blog; e-learning; ICT tools.
Носова Т.Н.
МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИЗУЧЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ. БАЗЫ ДАННЫХ»
METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE STUDY OF DISCIPLINE «INFORMATION TECHNOLOGIES. DATABASES»
АннотацияСтатья посвящена анализу факторов, влияющих на производительность запросов баз данных. На базе анализа процесса выполнения запросов ядром базы данных, сформулированы рекомендации по использованию методов оптимизации запросов и выбора оптимальных решений при изучении дисциплин, связанных с базами данных.
The article is devoted to analysis of factors that affect the performance of database queries. On the basis of the analysis of the process of query execution by the database engine, and formulates recommendations on the use of methods of query optimization and selection of optimal solutions in the study of subjects related to databases.
Ключевые словабазы данных; оптимизация запросов SQL; инструкция SQL; план выполнения запроса; оптимизатор запросов; индексы; методы повышения эффективности запросов.
database; optimization of SQL queries; SQL statement; a query plan; the query optimizer; indexes; methods to improve query performance.
Софронова Н.В.
ИГРОВЫЕ ПЛАТФОРМЫ ДЛЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ЦЕЛЕЙ
THE GAMING PLATFORM FOR EDUCATIONAL PURPOSES
АннотацияВ статье описан опыт организации конкурса по 3D-моделированию на базе платформы для игры MineCraft, а также конкурс «Пародия в GTA». Доказано, что грамотное использование игровых платформ в образовательных целях может иметь большое дидактическое и воспитательное значение.
The article describes the experience of the competition in 3D modeling platform for the game MineCraft, as well as the competition «Parody of GTA». It is proven that clever use of game platforms for educational purposes can have a great didactic and educational value.
Ключевые словакомпьютерные игры; 3D-моделирование; дистанционные конкурсы.
computer games; 3D modeling; remote contests.