СОДЕРЖАНИЕ № 2.2022


Мухаметзянов И.Ш.

ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ КАК КРИТЕРИЙ ВОЗМОЖНОСТИ ВКЛЮЧЕНИЯ УЧАЩЕГОСЯ В ДИСТАНЦИОННОЕ И СМЕШАННОЕ ОБУЧЕНИЕ

EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A CRITERION FOR THE POSSIBILITY OF INCLUDING STUDENTS IN DISTANCE AND BLENDED LEARNING

Аннотация

Статья посвящена анализу влияния эмоционального интеллекта участников учебной деятельности на эффективность обучения учащихся в дистанционном формате в ситуации смешанного обучения. Позитивная и негативная динамика в проявлениях эмоционального интеллекта не только влияет на успеваемость учащихся, но и служит предиктором изменений психологического статуса учащихся. Наличие в образовательной организации программ развития эмоционального интеллекта у учителей и учащихся, их саморефлексия способствуют предотвращению эмоционального выгорания и успешности деятельности учащихся в условиях распределенных учебных коллективов и смешанного обучения. Уровень сформированности эмоционального интеллекта прямо коррелирует с академической успеваемостью учащихся и качеством преподавания в условиях цифровой коммуникации и смешанного обучения.

The article is devoted to the analysis of the influence of the emotional intelligence of participants in educational activities on the effectiveness of students studying in a distance format in a blended learning situation. Positive and negative dynamics in the manifestations of emotional intelligence not only affect the academic performance of students, but also serve as a predictor of changes in the psychological status of students. The presence in the educational organizations of programs for the development of emotional intelligence among teachers and students, their self-reflection contributes to the prevention of emotional burnout and the success of students’ activities in conditions of distributed learning groups and blended learning. The level of emotional intelligence formation directly correlates with the academic performance of students and the quality of teaching in the conditions of digital communication and blended learning.

Ключевые слова

эмоциональный интеллект; академическая успеваемость; дистанционное и смешанное обучение; информационные и коммуникационные технологии.

emotional intelligence; academic performance; distance and blended learning; information and communication technologies.


Сердюков В.И., Сердюкова Н.А., Кузнецов А.Н., Яламов Г.Ю., Ануфриев О.С.

ФОРМИРОВАНИЕ РЕГИОНАЛЬНОГО КАДРОВОГО РЕЗЕРВА УПРАВЛЕНИЯ ОБРАЗОВАНИЕМ КАК ИНСТРУМЕНТ НАРАЩИВАНИЯ ЦИФРОВОГО ПОТЕНЦИАЛА ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

FORMATION OF THE REGIONAL PERSONNEL RESERVE OF EDUCATION MANAGEMENT AS A TOOL FOR BUILDING THE DIGITAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Аннотация

В статье обоснована потребность совершенствования преподавания математики и информатики в общеобразовательных организациях в условиях цифровой трансформации образования, а также формирования регионального резерва управленческих кадров, необходимого для наращивания их цифрового потенциала. Предложен подход к количественной оценке цифровых потенциалов общеобразовательных организаций. Используя его, можно выделить группу образовательных организаций, которым удалось добиться успеха в наращивании своего цифрового потенциала, а также группу организации, которым этого сделать не удалось. При этом опыт работы первой группы организаций по наращиванию цифрового потенциала целесообразно изучить и распространить, а сами организации использовать как источники формирования регионального резерва управленческих кадров сферы образования, способных обеспечить наращивание цифрового потенциала второй группы общеобразовательных организаций.

The article substantiates the need to improve the teaching of mathematics and computer science in general education organizations in the context of digital transformation of education, as well as the formation of a regional reserve of managerial personnel necessary to increase their digital potential. An approach to the quantitative assessment of the digital potentials of educational organizations is proposed. Using it, we can identify a group of educational organizations that have succeeded in increasing their digital potential, as well as a group of organizations that have failed to do so. At the same time, it is advisable to study and disseminate the experience of the first group of organizations in building digital potential, and use the organizations themselves as sources of formation of a regional reserve of managerial personnel in the field of education capable of building the digital potential of the second group of educational organizations.

Ключевые слова

кадровый резерв; управление образованием; образовательная организация; преподавания математики и информатики; цифровая трансформация; показатель эффективности.

personnel reserve; education management; educational organization; teaching mathematics and computer science; digital transformation; efficiency indicator.


Чикова О.А., Крашенинников В.В., Сартаков И.В., Федоров О.Ф.

МЕТОДИКА ИЗМЕРЕНИЯ ЛИЧНОГО ЦИФРОВОГО ИНТЕЛЛЕКТА ШКОЛЬНИКА

METHODOLOGY FOR MEASURING A STUDENT’S PERSONAL DIGITAL INTELLIGENCE

Аннотация

Проведена адаптация, апробация и оценка принятия педагогами методики построения диаграммы «Диагностический срез личного цифрового интеллекта (DQ Score)». Представлена русскоязычная версия методики построения диаграммы «Диагностический срез личного цифрового интеллекта (DQ Score)», который включает восемь основных цифровых компетенций, каждая из которых рассматривается на трех уровнях их достижения. Показаны результаты опроса экспертов по «Модели принятия педагогической технологии» (Technology Acceptance Model) на предмет пригодности и удобства ее использования в образовательных организациях РФ всех уровней образования.

Adaptation, approbation and evaluation of teachers’ acceptance of the methodology for constructing the diagram «Diagnostic slice of personal digital intelligence (DQ Score)» was carried out. The Russian-language version of the diagram construction methodology «Diagnostic slice of Personal Digital Intelligence (DQ Score)» is presented, which includes eight basic digital competencies, each of which is considered at three levels of their achievement. The results of a survey of experts on the «Model of acceptance of pedagogical technology» (Technology Acceptance Model) for the suitability and convenience of its use in educational organizations of the Russian Federation at all levels of education are shown.

Ключевые слова

цифровой интеллект; диагностический срез личного цифрового интеллекта (DQ Score); восемь основных цифровых компетенций; три уровня достижения основных цифровых компетенций.

digital intelligence; diagnostic cross-section of personal digital intelligence (DQ Score); eight basic digital competencies; three levels of achievement of basic digital competencies.


Грузинова Н.А.

К ВОПРОСУ ФОРМИРОВАНИЯ КУРСА ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ

TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF A REFRESHER COURSE FOR TEACHERS OF INFORMATICS IN THE FIELD OF INFORMATION SECURITY

Аннотация

В статье рассматриваются основные вопросы разработки методического обеспечения, направленного на повышение квалификации педагогов в области информационной безопасности личности, приводится перечень компонентов, на основе которых должно строиться содержание курса повышения квалификации учителей информатики. Отмечено, что информационная безопасность личности должна базироваться на высоком уровне информационной культуры, которая закладывается на всех уровнях обучения и воспитания.

The article discusses the main issues of developing methodological support aimed at improving the skills of teachers in the field of information security of the personality, provides a list of components on the basis of which the content of the advanced training course for teachers of computer science should be built. It is noted that the information security of the personality should be based on a high level of information culture, which is laid down at all levels of education and upbringing.

Ключевые слова

информационная безопасность личности; компетентность педагога; информационная культура; повышение квалификации.

information security of the personality; teacher competence; information culture; professional development.


Нефедова В.Ю., Кривоплясова Е.В.

ОПЫТ РЕАЛИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ ПО СОЗДАНИЮ ТРЕХМЕРНЫХ ОБЪЕКТОВ ВИРТУАЛЬНОГО МИРА

EXPERIENCE IN THE IMPLEMENTATION OF TRAINING IN CREATING THREE-DIMENSIONAL OBJECTS OF THE VIRTUAL WORLD

Аннотация

В работе рассмотрены особенности создания трехмерных объектов, методы создания моделей, инструменты для ускорения процесса моделирования, особенности моделирования освещения, предложена пояснительная записка элективного курса по моделированию в среде Blender.

The paper discusses the features of creating three-dimensional objects, methods for creating models, tools to speed up the modeling process, features of lighting modeling, the program of an optional course on modeling in the Blender environment was proposed.

Ключевые слова

методика преподавания информатики; моделирование; 3D-модель; трехмерные объекты; элективный курс.

methodology of teaching informatics; modeling; 3D model; three-dimensional objects; elective course.


Позднякова Е.В., Малышенко Г.А., Семиколенных Е.А.

ОПЫТ ВНЕДРЕНИЯ ТЕМАТИЧЕСКИХ ВЕБ-КВЕСТОВ В ПРОЦЕСС МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ УЧАЩИХСЯ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ

EXPERIENCE IN THE IMPLEMENTATION OF THEMATIC WEB QUESTS IN THE PROCESS OF MATHEMATICAL PREPARATION OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Аннотация

В статье актуализируется проблема формирования универсальных учебных действий (УУД) с помощью технологии веб-квестов в процессе математической подготовки учащихся основной школы. Выделены некоторые особенности современного образовательного веб-квеста; предлагается идея проектирования квестов с учетом особенностей современного цифрового поколения школьников (поколение Z и «Альфа») и выстраивание сюжета на основе произведений детской кино- и гейм-индустрии (мультфильмов, художественных фильмов, сериалов, компьютерных игр). Приведены примеры таких веб-квестов (адреса в Интернете) и представлен опыт внедрения спроектированных цифровых ресурсов в образовательный процесс на примере веб-квеста «В поисках друзей» по теме «Выражения. Тождества. Уравнения» для учеников 7 класса.

The article actualizes the problem of the formation of universal educational actions (UEA) with the help of web-quest technology in the process of mathematical preparation of primary school students. Some features of the modern educational web quest are highlighted; the idea of designing quests taking into account the features of the modern digital generation of schoolchildren (generation Z and Alpha) and plotting based on the works of the children’s film and game industry (cartoons, feature films, TV series, computer games) is proposed. Examples of such web quests (Internet addresses) are given and the experience of introducing designed digital resources into the educational process is presented on the example of the web quest «In search of friends» on the topic «Expressions. Identities. Equations» for 7th grade students.

Ключевые слова

универсальные учебные действия; математическая подготовка учащихся основной школы; веб-квест; внеурочное мероприятие по математике.

universal learning activities; mathematical preparation of primary school students; web quest; extracurricular math event.


Савельева О.А., Швецова С.Г.

ОРГАНИЗАЦИЯ ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ С РАССТРОЙСТВАМИ АУТЕСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА В УСЛОВИЯХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ С ПРИМЕНЕНИЕМ ДИСТАНЦИОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ: ОПЫТ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ

ORGANIZATION OF EDUCATION OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS IN A COMPREHENSIVE SCHOOL USING DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES: EXPERIENCE AND DEVELOPMENT PROSPECTS

Аннотация

В статье представлен опыт организации обучения детей с аутизмом в условиях общеобразовательной школы с применением дистанционных образовательных технологий. Описаны специальные образовательные условия, методические подходы, цифровые образовательные ресурсы, интернет-сервисы и платформы для организации обучения детей с аутизмом в дистанционном формате, формы взаимодействия с родителями.

The article presents the experience of organizing the education of children with autism in a comprehensive school with the use of distance learning technologies. Special educational conditions, methodological approaches, digital educational resources, Internet services and platforms for organizing the education of children with autism in a distance format, forms of interaction with parents are described.

Ключевые слова

дети с ограниченными возможностями здоровья; аутизм; умственная отсталость; инклюзивное образование; специальные образовательные условия; ресурсное пространство; дистанционные образовательные технологии.

children with disabilities; autism, mental retardation; inclusive education; special educational conditions; resource space; distance learning technologies; information and educational environment.


Клеветова Т.В., Комиссарова С.А., Максимова А.В.

СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ ОЦЕНКА КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ОНЛАЙН-КУРСА ДЛЯ ШКОЛЬНИКОВ

MEANINGFUL ASSESSMENT OF THE QUALITY OF THE EDUCATIONAL ONLINE COURSE FOR SCHOOLCHILDREN

Аннотация

В статье рассматриваются теоретические подходы понятия «качество образования» и обосновывается содержательная оценка методического сопровождения онлайн-курса.

The article deals with the theoretical approaches of the concept «quality of education». There is substantiated the meaningful assessment of the methodological support of the online course.

Ключевые слова

процесс обучения; онлайн-курс; качество образования; экспертиза; эффективность онлайн-курса.

teaching process; online course; quality of education; expert evaluation; efficiency of online course.


Шихнабиева Т.Ш.

АНАЛИЗ ОПЫТА РЕАЛИЗАЦИИ СМЕШАННОГО ОБУЧЕНИЯ В РОССИИ И ЗА РУБЕЖОМ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

ANALYSIS OF THE EXPERIENCE OF IMPLEMENTING BLENDED LEARNING IN RUSSIA AND ABROAD IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Аннотация

Технология смешанного обучения в настоящее время является чрезвычайно востребованной. В статье приведен анализ опыта реализации смешанного обучения в России и за рубежом в условиях цифровой трансформации образования. Представлены разнообразные организационные модели интеграции смешанного обучения, отличающиеся своей эффективностью и проблемы, на которые следует обратить внимание отечественным специалистам для реформирования традиционного учебного процесса на основе построения образовательной модели смешанного обучения.

The technology of blended learning is currently in extremely high demand. The article analyzes the experience of implementing blended learning in Russia and abroad in the context of digital transformation of education. The paper also presents a variety of organizational models of integration of blended learning, which differ in their effectiveness and problems that domestic specialists should pay attention to in order to reform the traditional educational process based on the construction of an educational model of blended learning.

Ключевые слова

образовательный процесс; смешанное обучение; технология; модели; опыт внедрения смешанного обучения.

educational process; blended learning; technology; models; experience in implementing blended learning.


Касьянов С.Н., Комиссарова С.А.

АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ ПОДГОТОВКИ ЦИФРОВЫХ КОНСУЛЬТАНТОВ В ОНЛАЙН-СООБЩЕСТВАХ ШКОЛЬНИКОВ

TOPICAL ISSUES OF TRAINING DIGITAL CONSULTANTS IN ONLINE COMMUNITIES OF SCHOOLCHILDREN

Аннотация

В статье рассматриваются вопросы онлайн-обучения старшеклассников по образовательной программе «Консультант в области развития цифровой компетентности населения (цифровой консультант)».

The article deals with the issues of online education of high school students in the educational program «Consultant in the development of digital competence of the population (digital consultant)».

Ключевые слова

цифровой консультант; онлайн-сообщество; онлайн-обучение.

digital consultant; online community; online learning.


Шестакова Л.Г., Лапенок М.В.

ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД К ФОРМИРОВАНИЮ У СТУДЕНТОВ СПОСОБНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАТЬ ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

AN INTEGRATIVE APPROACH TO THE FORMATION OF STUDENTS’ SKILLS IN THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN PEDAGOGICAL ACTIVITY

Аннотация

В статье представлены разработанные учебные практикумы, направленные на формирование у студентов результатов обучения (РО), выделенных и сформулированных на основе интегративного подхода: разрабатывает с использованием ИТ учебно-методическое обеспечение (РО-1); умеет осуществлять работу по формированию навыков, связанных с ИКТ (РО-2); разрабатывает и проводит занятия с опорой на достижения современных ИТ (РО-3).

The article describes the workshops aimed at the formation of students’ learning outcomes (LO) based on an integrative approach: develops educational and methodological support (LO-1) using information technology; is able to carry out work on the formation of skills related to information technology (LO-2); implements training sessions based on the achievements of modern information technologies (LO-3).

Ключевые слова

интегративный подход к обучению студентов; информационные технологии; педагогическое образование; самоанализ.

integrative approach to student learning; information technology; teacher education; introspection.


Воронов Г.Б., Воронов А.Г., Жуков Г.А., Попов С.М., Воронов Д.Г.

ПОВЫШЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОСТИ ТРУДА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ НА ПРИМЕРЕ МИНИМИЗАЦИИ ЛОГИЧЕСКИХ ФУНКЦИЙ

IMPROVING THE EFFICIENCY OF THE TEACHER’S WORK WITH THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGY ON THE EXAMPLE OF MINIMIZING LOGICAL FUNCTIONS

Аннотация

В статье авторы рассмотрели проблематику повышения эффективности педагогической деятельности на примере минимизации логических функций с помощью построения карт Карно. Представлены примеры построения карт Карно различными способами: с использованием встроенных формул текстового процессора Microsoft Excel, языка программирования C++, а также разработанного модуля на языке программирования Java для программного комплекса Logisim.

In the article, the authors researched the issues of improving the effectiveness of academic teaching activity with the example of minimizing logical functions by constructing Karnaugh Maps. Examples of building Karnaugh Maps in various ways are presented: using the built-in formulas of the Microsoft Excel word processor, the C++ programming language, as well as the developed module in the Java programming language for the Logisim software package.

Ключевые слова

логическая переменная; нормальная форма; минимизация логической функции; построение карт Карно; язык программирования С++; язык программирования Java; Microsoft Excel; оптимизация работы преподавателя; педагогическая деятельность.

logical variable; normal form; minimizing the logical function; building Karnaugh Maps; C++ programming language; Java programming language; Microsoft Excel; optimization of the teacher’s work; academic teaching activity.


Мирзоев М.С., Ягелло А.А.

РАЗВИТИЕ КРЕАТИВНОСТИ СТУДЕНТОВ В ОБУЧЕНИИ ОСНОВАМ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА

DEVELOPMENT OF STUDENTS’ CREATIVITY IN TEACHING THE BASICS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Аннотация

В статье представлено развитие креативности бакалавров обучающиеся по направлению педагогическое образование профиля физика-информатика на примере дисциплины «Основы искусственного интеллекта». В основу данной методики положено представление о природе творческой задачи, ее отличии от задачи интеллектуальной. В качестве средств обучения используются дидактические материалы, технические средства.

The article presents the development of creativity of bachelors students in the direction of pedagogical education of the profile of physics-informatics on the example of the discipline «Fundamentals of artificial intelligence». This technique is based on the idea of the nature of the creative task, its difference from the intellectual task. Didactic materials, technical means are used as teaching aids.

Ключевые слова

искусственный интеллект; язык пролог; экспертные системы; извлечение знаний; нейронные сети; методика обучения ИИ; креативность, системы заданий.

artificial intelligence; prologue language; expert systems; knowledge extraction; neural networks; AI training methodology; creativity; task systems.


Дмитриева О.А.

ЭЛЕКТРОННЫЙ МОДУЛЬ КАК ОДНА ИЗ ТЕХНОЛОГИЙ НЕКОНТАКТНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ТЕХНИЧЕСКОМ ВУЗЕ

ELECTRONIC MODULE AS ONE OF THE TECHNOLOGIES OF NON-CONTACT INTERACTION WHEN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AT A TECHNICAL UNIVERSITY

Аннотация

В статье рассматривается актуальная проблема реализации Электронного модуля, как технологии неконтактного взаимодействия и организационно-методическое обеспечение ее реализации при обучении иностранному языку в техническом вузе. Рассмотрен Электронный модуль, как технология взаимодействия участников образовательного процесса при обучении иностранному языку в техническом вузе. Проведено теоретическое обоснование, разработка, апробация и внедрение организационно-методического обеспечения реализации Электронного модуля при обучении иностранному языку в техническом вузе.

The article deals with the actual problem of implementing an electronic module as a technology of non-contact interaction and organizational and methodological support for its implementation when teaching a foreign language at a technical university. The electronic module is considered as a technology of interaction of participants in the educational process when teaching a foreign language at a technical university. The theoretical substantiation, development, testing and implementation of organizational and methodological support for the implementation of the Electronic module in teaching a foreign language at a technical university was carried out.

Ключевые слова

дистанционное обучение; информационные и коммуникационные технологии; образовательные технологии; формирование профессиональной компетентности; электронные образовательные ресурсы; электронный модуль.

distance learning; information and communication technologies; educational technologies; formation of professional competence; electronic educational resources; electronic module.


Евдокимова А.И., Кинзягулов Д.Р.

ПРИМЕНЕНИЕ ЦИФРОВЫХ СЛЕДОВ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО МЕДИЦИНСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ КАК СРЕДСТВА ПЕДАГОГИЧЕСКОГО МОНИТОРИНГА

APPLICATION OF DIGITAL FOOTPRINTS IN HIGHER MEDICAL EDUCATION AS A PEDAGOGICAL MONITORING TOOL

Аннотация

В статье рассматривается применение цифровых следов в системе Высшего медицинского образования как средства педагогического мониторинга. Изучаются перспективы использования цифровых следов в образовательном процессе Высшей школы; анализируется применение цифровых следов в профессиональной подготовке врачей-ординаторов на примере специальности травматологии и ортопедии. Приводятся результаты анкетирования обучающихся ординатуры медицинского вуза на предмет осведомленности о концепции цифровых следов.

This article examines the application of digital footprints in Higher Medical Education as a pedagogical monitoring tool. Prospects for the use of digital footprints in higher education are explored; the use of digital footprints in vocational training is analysed using the example of the specialty of traumatology and orthopaedics. The results of a survey of medical university residency trainees on awareness of the concept of digital footprints are presented.

Ключевые слова

цифровые следы; Высшее медицинское образование; педагогическое взаимодействие; педагогический мониторинг; обучающиеся ординатуры.

digital footprints; higher medical education; pedagogical interaction; pedagogical monitoring; residency trainees.


Григорьев Н.Ф., Онищук С.А.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАТИКИ ДЛЯ УСТАНОВЛЕНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ФАКТОРОВ ОБУЧАЕМОСТИ В ВОЕННЫХ И ГРАЖДАНСКИХ ВУЗАХ

THE USE OF COMPUTER SCIENCE TO ESTABLISH PSYCHOLOGICAL FACTORS OF LEARNING IN MILITARY AND CIVILIAN UNIVERSITIES

Аннотация

Проведено несколько вариантов тестов по нескольким дисциплинам среди студентов первого курса и статистическая обработка результатов. Было установлено, что количественная оценка интеллекта исследования и корреляция между коэффициентом интеллекта IQ, мотивацией достижения успеха и результатами педагогического тестирования позволяет с высокой вероятностью спрогнозировать как результат обучаемости в течении всего процесса учебы, так и конечный результат обучения студента в вузе, т.е. высокую связь интеллекта студентов с обучаемостью. Использование информационных технологий позволяют корректно оценивать изменения основных составляющих интеллектуальных качеств будущих летчиков.

Several variants of tests in several disciplines were conducted among first-year students and statistical processing of the results. It was found that the quantitative assessment of the intelligence of the study and the correlation between the IQ intelligence coefficient, the motivation for success and the results of pedagogical testing makes it possible to predict with high probability both the result of learning during the entire learning process and the final result of a student›s education at a university, i.e. a high relationship of students› intelligence with learning ability. The use of information technologies makes it possible to correctly assess changes in the main components of the intellectual qualities of future pilots.

Ключевые слова

тест Айзенка; тесты; Ганс Айзенк; IQ, интеллект; коэффициент интеллекта; информатика; психологические показатели; статистическая обработка данных.

Eysenck test; tests; Hans Eysenck; IQ, intelligence; intelligence quotient; computer science; psychological indicators; statistical data processing.


Русаков А.А., Пачина Н.Н., Блинникова О.Н., Пачин А.Р.

ИНФОРМАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ В МНОГОУРОВНЕВОМ РУКОВОДСТВЕ ПО СОЗДАНИЮ СИСТЕМЫ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ МОЛОДЕЖИ

INFORMATION AND MANAGEMENT COMPETENCE IN A MULTILEVEL GUIDE TO CREATING YOUTH INFORMATION SUPPORT SYSTEM

Аннотация

В статье рассматривается информационно-управленческая компетентность менеджеров системы информационного обеспечения молодежи.

The article deals with the information and managerial competence of managers of the youth information support system.

Ключевые слова

информационно-управленческая компетентность; многоуровневое руководство; система; информационное обеспечение.

information management competence; multi-level management; system; information support.


Гаврилова М.А., Родионов М.А., Акимова И.В.

ЛИЧНОСТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО ПЕДАГОГА: АНАЛИЗ СОСТОЯНИЯ ПРОБЛЕМЫ

PERSONAL EDUCATIONAL SPACE OF A TEACHER: ANALYSIS OF THE STATE OF THE PROBLEM

Аннотация

В статье авторы поднимают проблему систематизации всех методических материалов, накопленных и созданных педагогами. Большая часть этих материалов хранится в личной «библиотеке» педагога в цифровом формате. Актуальность видится в том, что в последние два года в связи с непростой эпидемиологической обстановкой наблюдается формирование больших объемов личностного образовательного контента педагога, его разнообразие, бессистемное хранение и беспорядочное распространение. Предложено выработать структуру хранения материалов в соответствии с современными направлениями профессиональной деятельности педагога.

In this article the authors raise the problem of systematization of all methodological materials accumulated and created by teachers. Most of these materials are stored in the teacher’s personal «library» in digital format. The relevance is seen in the fact that in the last two years, due to the difficult epidemiological situation, there has been the formation of large volumes of a teacher’s personal educational content, its diversity, unsystematic storage and disorderly distribution. The authors propose to develop a structure for storing materials in accordance with the modern directions of a teacher’s professional activity.

Ключевые слова

личностное пространство; информационные ресурсы; цифровизация, мониторинг.

personal space; information resources; digitalization; monitoring.


Шутикова М.И., Трубина И.И., Никифорова Т.И.

ЭЛЕМЕНТЫ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В СТРУКТУРЕ ЦИФРОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ

ELEMENTS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE STRUCTURE OF THE DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Аннотация

Современный этап развития образования делает акцент, прежде всего, на развитие цифровой образовательной среды (ЦОС). Стратегия развития ЦОС осуществляется в рамках Федерального проекта «Цифровая образовательная среда». Целью этого проекта является создание к 2024 г. современной и безопасной цифровой образовательной среды, обеспечивающей высокое качество и доступность цифровых образовательных ресурсов для всех видов и уровней образования. Современная тенденция развития ЦОС делает акцент на персонифицированное обучение с использование цифровых ресурсов с элементами искусственного интеллекта. Данная статья посвящена анализу этой тенденции.

The current stage of education development focuses primarily on the development of the digital educational environment (DSP). The DSP development strategy is implemented within the framework of the Federal project «Digital Educational Environment». The goal of this project is to create by 2024 a modern and secure digital educational environment that ensures high quality and accessibility of digital educational resources for all types and levels of education. The current trend of DSP development focuses on personalized learning using digital resources with elements of artificial intelligence. This article is devoted to the analysis of this trend.

Ключевые слова

цифровая образовательная среда; процесс обучения; искусственный интеллект.

digital educational environment; learning process; artificial intelligence.


Кругликова Г.А., Чикова О.А., Антонова А.В.

МОДЕЛЬ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ НА ПЛАТФОРМЕ «СФЕРУМ» НА ОСНОВЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ТЕХНОЛОГИИ ЦИФРОВОГО РАССКАЗА

MODEL OF DISTANCE LEARNING ON THE SPHERUM PLATFORM BASED ON PEDAGOGICAL TECHNOLOGY DIGITAL STORY

Аннотация

Разработана концептуальная модель дистанционного обучения на платформе «Сферум» посредством педагогической технологии «Цифровой рассказ», а также методические рекомендации по применению педагогической технологии цифровой рассказ для учителей. Использование педагогической технологии цифровой рассказ в дистанционном обучении предполагает, что учитель представляет весь новый материал в виде цифровой истории или же история создается с целью объяснить сложное правило, сделать более понятным абстрактное содержание учебного материала.

A conceptual model of distance learning on the «Sferum» platform (sferum.ru) has been developed using the «Digital Story» pedagogical technology, as well as guidelines for the use of the digital story pedagogical technology for teachers. The use of pedagogical digital story technology in distance learning suggests that the teacher presents all new material in the form of a digital story, or the story is created in order to explain a complex rule, to make the abstract content of educational material more understandable.

Ключевые слова

дистанционное обучение; модель ADDIE; платформа Сферум, цифровой рассказ, педагогическая технология, методические рекомендации; шкала принятия педагогической технологии цифрового рассказа.

distance learning; ADDIE model; Sferum platform; digital storytelling; pedagogical technology; guidelines; digital storytelling pedagogical technology acceptance scale.