ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ КАК ПРЕДМЕТНАЯ ОБЛАСТЬ И НАПРАВЛЕНИЕ
МОДЕРНИЗАЦИИ
INFORMATIZATION OF EDUCATION AS SUBJECT DOMAIN AND DIRECTION OF
MODERNIZATION
Аннотация
Рассматриваются тенденции развития информатизации образования с учетом
модернизации структур и методов образования, появления новейших информационных
технологий.
Tendencies of the informatization of education development in view of
structure modernization and education methods, new information technologies
emergencies are revealed
Ключевые слова
информационные и коммуникационные технологии; образование; информационные
сети; информационные ресурсы.
information and communication technologies; education; information networks;
information resources.
Роберт Ирэна Веньяминовна
ФУНДАМЕНТАЛЬНЫЕ НАУЧНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ
ОТЕЧЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
FUNDAMENTAL SCIENTIFIC RESEARCHES IN THE FIELD OF INFORMATIZATION OF
DOMESTIC EDUCATION
Аннотация
В статье представлено описание содержательной сути фундаментальных научных
исследований, осуществляемых Институтом в рамках Программы фундаментальных
научных исследований Государственных академий наук (в части Российской академии
образования) на 2013-2020 годы (утверждено распоряжением Правительства РФ от 3
декабря 2012 г.), по направлениям «Информатизация образования, интеллектуального
развития и социализации современного человека» и «Интеллектуализация
информационных систем и технологических процессов в сфере образования».
In article the description of a substantial essence of the fundamental
scientific researches which are carried out by Institute within the Program of
fundamental scientific researches of the State academies of Sciences (regarding
the Russian Academy of Education) for 2013-2020 (it is approved as the order of
the Government of the Russian Federation of December 3, 2012), in the directions
«Informatization of Education, Intellectual Development and Socialization of the
Modern Person» and «Intellectualization of Information Systems and Technological
Processes in Education» are presented.
Ключевые слова
высокотехнологичная здоровьесберегающая информационно-образовательная среда;
интеллектуальные образовательные системы; информатизация образования;
информационно-образовательное пространство; информационные и коммуникационные
технологии; когнитивно-информационное взаимодействие; конвергенция
педагогической науки и информационных и коммуникационных технологий.
hi-tech health saving information and education environment; intellectual
educational systems; informatization of education; information and education
space; information and communication technologies; cognitive information
exchange; convergence of pedagogical science and information and communication
technologies.
Агальцова Дарья Владиславовна
ПОДГОТОВКА УЧИТЕЛЕЙ ЗА РУБЕЖОМ В АСПЕКТЕ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
EDUCATIONAL TEACHER PREPARATION ABROAD IN THE ASPECT OF INFORMATIZATION
OF EDUCATION
Аннотация
В статье на основе анализа образовательных программ подготовки учителей за
рубежом в аспекте использования информационных и коммуникационных технологий в
профессиональной деятельности выявлены три наиболее распространенные программы,
одной из которых является ISTE. Приведены основные компоненты и структура
содержания программы подготовки ISTE.
In the article on the basis of the analysis of the educational teacher
preparation programs abroad in the aspect of information and communication
technologies use the most common programs were identified, one of which is ISTE.
The basic components and content structure of the ISTE Standards for Teachers is
revealed
Ключевые слова
программы подготовки учителей за рубежом в аспекте использования
информационных и коммуникационных технологий; ISTE стандарты; модули подготовки.
educational programs of teacher preparation abroad in the aspect of
information and communication technologies use; ISTE Standards; educational
modules
Коцюба Игорь Юрьевич, Шиков Алексей Николаевич
АВТОМАТИЗИРОВАННЫЙ АНАЛИЗ ИНТЕЛЛЕКТ-КАРТ УЧАЩИХСЯ, ПРИМЕНЯЕМЫХ ДЛЯ
ОЦЕНКИ УСВОЕНИЯ УЧЕБНОГО МАТЕРИАЛА
AUTOMATED ANALYSIS OF THE MIND MAPS OF THE PUPILS APPLIED TO THE
ASSESSMENT OF ASSIMILATION OF A TRAINING MATERIAL
Аннотация
В статье обосновывается актуальность автоматизированного анализа
интеллект-карт для оценки степени усвоения учебного материала учащимися.
Рассматриваются методы построения, анализа, представления результатов анализа
интеллект-карты учащегося, в том числе, при длительной работе с интеллект-картой
с целью оценки степени усвоения учебного материала.
In article the relevance of the automated analysis of mind maps for an
assessment of extent of assimilation of a training material by pupils is
locates. Methods of construction, analysis, representation of results of the
analysis of the mind map of the pupil, including the long work with the mind map
for the purpose of an assessment of extent of assimilation of a training
material are considered.
Ключевые слова
интеллект-карта; анализ усвоения учебного материала.
mind map; analysis of assimilation of a training material.
ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ С
ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ORGANIZATION OF INDEPENDENT ACTIVITY ON MATHEMATICS LESSONS USING
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Аннотация
В данной статье рассматривается возможность применения информационных и
коммуникационных технологий (ИКТ) в обучении математике как средства повышения
качества математического образования. Представлена методическая разработка
применения программного обеспечения GeoGebra для организации самостоятельной
деятельности обучающихся при изучении традиционно сложных тем по математике.
The article discusses the possibility of using information and communication
technologies (ICT) in teaching mathematics as a means of improving the quality
of mathematics education. Presented methodical development of using software
GeoGebra for the organization of independent activity of students in the study
of traditionally complex topics in mathematics.
Ключевые слова
ИКТ-компетентность; самостоятельная деятельность; качество математического
образования; программное обеспечение GeoGebra.
ICT-competence; independent activity; quality of mathematics education;
software GeoGebra.
Федорова Галина Аркадьевна
АКТИВИЗАЦИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ В ХОДЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО
ВЕБИНАРА
STIMULATION OF INFORMATICS TEACHERS’ ACTIVITY DURING AN EDUCATIONAL
WEBINAR
Аннотация
В статье представлен опыт проведения вебинаров для учителей информатики на
деятельностной основе. Представлены тематика вебинаров, организованных
виртуальным методическим объединением учителей информатики Омской области и
описаны способы организации активной деятельности участников вебинаров на основе
применения современных Интернет-технологий.
Experience of webinars realization on an activity basis for teachers of
informatics is presented in the article. There are the subjects of the webinars
that are organized by the virtual methodical association of the Omsk region
informatics teachers provided and the ways of organization of vigorous activity
of webinars participants on the basis of modern Internet-technologies
application are described.
Ключевые слова
вебинар; виртуальное методическое объединение учителей; технологии Web 2.0;
профессиональное взаимодействие учителей.
webinar; virtual methodical teachers’ association; Web 2.0 technologies;
professional teachers’ interaction.
Русаков Сергей Владимирович, Миндоров Николай Иванович, Миндоров Николай
Иванович,
ОПЫТ РАЗРАБОТКИ УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА ПО ДИСЦИПЛИНЕ
«ИНФОРМАТИКА И ОСНОВЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ»
EXPERIENCE DEVELOPING INSTRUCTIONAL COMPLEX ON DISCIPLINE «SCIENCE AND
PROGRAMMING BASICS»
Аннотация
В статье описывается компетентностный подход к разработке
учебно-методического комплекса в связи с внедрением в практику работы вуза
государственных образовательных стандартов третьего поколения.
The article discusses the development of competence-based approach to
teaching complex due to the introduction of the practice of the institution of
the state educational standards of the third generation.
competence-based approach; competence; competence; components of competence;
competence levels of formed.
Дорофеева Виктория Ивановна, Никольский Дмитрий Николаевич, Федяев Юрий
Сергеевич
РАЗРАБОТКА СИСТЕМЫ ЭЛЕКТРОННОЙ ОТЧЕТНОСТИ О НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ
РАБОТЕ СОТРУДНИКОВ ВУЗА
DEVELOPMENT OF THE SYSTEM OF THE ELECTRONIC REPORTING ON RESEARCH WORK
OF STAFF OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION
Аннотация
В работе обосновывается актуальность создания системы подготовки электронной
отчетности о научно-исследовательской работе в Орловском государственном
университете. Рассматриваются особенности реализации системы с учетом вузовской
организации научной деятельности. Подробно освещается этап разработки
индивидуальных планов научно-педагогических работников на предстоящий
календарный год и пошагово демонстрируется создание сводного плана структурного
подразделения вуза.
In work the relevance of creation of system of preparation of the electronic
reporting on research work locates in the Oryol state university. Features of
realization of system taking into account the high school organization of
scientific activity are considered. The development stage of individual plans of
scientific and pedagogical workers the forthcoming calendar year is in detail
lit and creation of the consolidating plan of structural division of higher
education institution is step by step shown.
ПРИМЕНЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ, СРЕДСТВ И МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ В
СЕТЕВЫХ СООБЩЕСТВАХ ИНТЕРНЕТА
APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES, MEANS AND METHODS OF TRAINING
IN NETWORK COMMUNITIES OF THE INTERNET
Аннотация
Проводится анализ современного состояния применения средств и методов
обучения в сетевых сообществах Интернета. Описываются технологические основы
сетевых образовательных сообществ, социальные сетевые сервисы и
специализированные Интернет-проекты, обеспечивающие деятельность сетевых
сообществ, направленную на решение образовательных задач.
There is the analysis of the current state of using means and training
methods in network communities of the Internet. We describe the technological
bases of network educational communities, social networking services and
specialized Internet projects providing activities of network communities,
directed on solution of educational problems.
Internet; network community; social service; social network.
Нидзиев Иван Иванович, Ивакин Владислав Янович
НОВЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ В ПРЕПОДАВАНИИ И ИССЛЕДОВАНИИ ИСТОРИИ ПРИ
ИСПОЛЬЗОВАНИИ ГИС-ТЕХНОЛОГИЙ ИНТЕГРАЦИИ ИНФОРМАЦИИ
NEW OPPORTUNITIES IN TEACHING AND RESEARCH OF HISTORY WHEN USING
GIS-TEHNOLOGIY OF INTEGRATION OF INFORMATION
Аннотация
Интеграция таких двух разно отраслевых направлений современной науки как
история и геоинформационные системы позволяет разработать, внедрить ряд
качественно новых информационных технологий для преподавания исторических
дисциплин, исторических и этнографических исследований. Рассмотрению
принципиальных возможностей и специфике таких информационных технологий
посвящена данная статья.
Integration of such two differently branch directions of modern science as
history and geographic information systems allows to develop, introduce a number
of qualitatively new information technologies for teaching historical
disciplines, historical and ethnographic researches. This article is devoted to
consideration of basic opportunities and specifics of such information
technologies.
Ключевые слова
географические информационные системы (ГИС); ГИС-технологии; историческая
реконструкция; дистанционное зондирование Земли; представление знаний и данных о
историко-географическом процессе на базе ГИС.
geographical information systems (GIS); GIS-technologies; historical
reconstruction; remote sensing of Earth; representation of knowledge and data on
historical and geographical process on the basis of GIS.
Русаков Александр Александрович
АКАДЕМИЯ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ В ОТЕЧЕСТВЕННОМ И МЕЖДУНАРОДНОМ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ
ACADEMY OF INFORMATIZATION OF EDUCATION IN DOMESTIC AND INTERNATIONAL
EDUCATIONAL SPACE
Аннотация
В статье рассматриваются вопросы поиска и реализации эффективных способов
взаимодействия между российскими и зарубежными научно-образовательными
учреждениями (академиями, университетами, научно-исследовательскими институтами)
для создания предпосылок построения информационного общества.
. In article the questions of search and realization of effective ways of
interaction between the Russian and foreign scientific educational institutions
(academies, universities, research institutes) for creation of prerequisites of
creation of information society are considered.
Ключевые слова
интеграция; опыт; информационные технологии; Академия информатизации
образования (АИО).
integration; experience; information technology; Academy of informatization
of education.
МЕЖДУНАРОДНАЯ НАУЧНО-ПРАКТИЧЕСКАЯ КОНФЕРЕНЦИЯ«ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
В ОБЕСПЕЧЕНИИ ФЕДЕРАЛЬНЫХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТАНДАРТОВ»
INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE «INFORMATION
TECHNOLOGIES IN PROVIDING OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS»
Аннотация
Статья посвящена прошедшей 16-17 июня 2014 г. в Елецком государственном
университете им. И.А. Бунина Международной научно-практической конференции
«Информационные технологии в обеспечении Федеральных государственных
образовательных стандартов».
Article is devoted to the International scientific and practical conference
«Information Technologies in Providing of The Federal State Educational
Standards» which took place on June 16-17, 2014 in The Yelets State University
of I.A. Bunin.
СОДЕРЖАНИЕ №3.2014
Ваграменко Ярослав Андреевич
ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ КАК ПРЕДМЕТНАЯ ОБЛАСТЬ И НАПРАВЛЕНИЕ МОДЕРНИЗАЦИИ
INFORMATIZATION OF EDUCATION AS SUBJECT DOMAIN AND DIRECTION OF MODERNIZATION
АннотацияРассматриваются тенденции развития информатизации образования с учетом модернизации структур и методов образования, появления новейших информационных технологий.
Tendencies of the informatization of education development in view of structure modernization and education methods, new information technologies emergencies are revealed
Ключевые словаинформационные и коммуникационные технологии; образование; информационные сети; информационные ресурсы.
information and communication technologies; education; information networks; information resources.
Роберт Ирэна Веньяминовна
ФУНДАМЕНТАЛЬНЫЕ НАУЧНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОТЕЧЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
FUNDAMENTAL SCIENTIFIC RESEARCHES IN THE FIELD OF INFORMATIZATION OF DOMESTIC EDUCATION
АннотацияВ статье представлено описание содержательной сути фундаментальных научных исследований, осуществляемых Институтом в рамках Программы фундаментальных научных исследований Государственных академий наук (в части Российской академии образования) на 2013-2020 годы (утверждено распоряжением Правительства РФ от 3 декабря 2012 г.), по направлениям «Информатизация образования, интеллектуального развития и социализации современного человека» и «Интеллектуализация информационных систем и технологических процессов в сфере образования».
In article the description of a substantial essence of the fundamental scientific researches which are carried out by Institute within the Program of fundamental scientific researches of the State academies of Sciences (regarding the Russian Academy of Education) for 2013-2020 (it is approved as the order of the Government of the Russian Federation of December 3, 2012), in the directions «Informatization of Education, Intellectual Development and Socialization of the Modern Person» and «Intellectualization of Information Systems and Technological Processes in Education» are presented.
Ключевые словавысокотехнологичная здоровьесберегающая информационно-образовательная среда; интеллектуальные образовательные системы; информатизация образования; информационно-образовательное пространство; информационные и коммуникационные технологии; когнитивно-информационное взаимодействие; конвергенция педагогической науки и информационных и коммуникационных технологий.
hi-tech health saving information and education environment; intellectual educational systems; informatization of education; information and education space; information and communication technologies; cognitive information exchange; convergence of pedagogical science and information and communication technologies.
Агальцова Дарья Владиславовна
ПОДГОТОВКА УЧИТЕЛЕЙ ЗА РУБЕЖОМ В АСПЕКТЕ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
EDUCATIONAL TEACHER PREPARATION ABROAD IN THE ASPECT OF INFORMATIZATION OF EDUCATION
АннотацияВ статье на основе анализа образовательных программ подготовки учителей за рубежом в аспекте использования информационных и коммуникационных технологий в профессиональной деятельности выявлены три наиболее распространенные программы, одной из которых является ISTE. Приведены основные компоненты и структура содержания программы подготовки ISTE.
In the article on the basis of the analysis of the educational teacher preparation programs abroad in the aspect of information and communication technologies use the most common programs were identified, one of which is ISTE. The basic components and content structure of the ISTE Standards for Teachers is revealed
Ключевые словапрограммы подготовки учителей за рубежом в аспекте использования информационных и коммуникационных технологий; ISTE стандарты; модули подготовки.
educational programs of teacher preparation abroad in the aspect of information and communication technologies use; ISTE Standards; educational modules
Коцюба Игорь Юрьевич, Шиков Алексей Николаевич
АВТОМАТИЗИРОВАННЫЙ АНАЛИЗ ИНТЕЛЛЕКТ-КАРТ УЧАЩИХСЯ, ПРИМЕНЯЕМЫХ ДЛЯ ОЦЕНКИ УСВОЕНИЯ УЧЕБНОГО МАТЕРИАЛА
AUTOMATED ANALYSIS OF THE MIND MAPS OF THE PUPILS APPLIED TO THE ASSESSMENT OF ASSIMILATION OF A TRAINING MATERIAL
АннотацияВ статье обосновывается актуальность автоматизированного анализа интеллект-карт для оценки степени усвоения учебного материала учащимися. Рассматриваются методы построения, анализа, представления результатов анализа интеллект-карты учащегося, в том числе, при длительной работе с интеллект-картой с целью оценки степени усвоения учебного материала.
In article the relevance of the automated analysis of mind maps for an assessment of extent of assimilation of a training material by pupils is locates. Methods of construction, analysis, representation of results of the analysis of the mind map of the pupil, including the long work with the mind map for the purpose of an assessment of extent of assimilation of a training material are considered.
Ключевые словаинтеллект-карта; анализ усвоения учебного материала.
mind map; analysis of assimilation of a training material.
Сагателова Лиана Сергеевна, Данелян Сусанна Амирбековна
ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ORGANIZATION OF INDEPENDENT ACTIVITY ON MATHEMATICS LESSONS USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
АннотацияВ данной статье рассматривается возможность применения информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) в обучении математике как средства повышения качества математического образования. Представлена методическая разработка применения программного обеспечения GeoGebra для организации самостоятельной деятельности обучающихся при изучении традиционно сложных тем по математике.
The article discusses the possibility of using information and communication technologies (ICT) in teaching mathematics as a means of improving the quality of mathematics education. Presented methodical development of using software GeoGebra for the organization of independent activity of students in the study of traditionally complex topics in mathematics.
Ключевые словаИКТ-компетентность; самостоятельная деятельность; качество математического образования; программное обеспечение GeoGebra.
ICT-competence; independent activity; quality of mathematics education; software GeoGebra.
Федорова Галина Аркадьевна
АКТИВИЗАЦИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ В ХОДЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ВЕБИНАРА
STIMULATION OF INFORMATICS TEACHERS’ ACTIVITY DURING AN EDUCATIONAL WEBINAR
АннотацияВ статье представлен опыт проведения вебинаров для учителей информатики на деятельностной основе. Представлены тематика вебинаров, организованных виртуальным методическим объединением учителей информатики Омской области и описаны способы организации активной деятельности участников вебинаров на основе применения современных Интернет-технологий.
Experience of webinars realization on an activity basis for teachers of informatics is presented in the article. There are the subjects of the webinars that are organized by the virtual methodical association of the Omsk region informatics teachers provided and the ways of organization of vigorous activity of webinars participants on the basis of modern Internet-technologies application are described.
Ключевые словавебинар; виртуальное методическое объединение учителей; технологии Web 2.0; профессиональное взаимодействие учителей.
webinar; virtual methodical teachers’ association; Web 2.0 technologies; professional teachers’ interaction.
Русаков Сергей Владимирович, Миндоров Николай Иванович, Миндоров Николай Иванович,
ОПЫТ РАЗРАБОТКИ УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНФОРМАТИКА И ОСНОВЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ»
EXPERIENCE DEVELOPING INSTRUCTIONAL COMPLEX ON DISCIPLINE «SCIENCE AND PROGRAMMING BASICS»
АннотацияВ статье описывается компетентностный подход к разработке учебно-методического комплекса в связи с внедрением в практику работы вуза государственных образовательных стандартов третьего поколения.
The article discusses the development of competence-based approach to teaching complex due to the introduction of the practice of the institution of the state educational standards of the third generation.
Ключевые словакомпетентностный подход; компетентность; компетенции; компоненты компетенции; уровни сформированности компетенции.
competence-based approach; competence; competence; components of competence; competence levels of formed.
Дорофеева Виктория Ивановна, Никольский Дмитрий Николаевич, Федяев Юрий Сергеевич
РАЗРАБОТКА СИСТЕМЫ ЭЛЕКТРОННОЙ ОТЧЕТНОСТИ О НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ РАБОТЕ СОТРУДНИКОВ ВУЗА
DEVELOPMENT OF THE SYSTEM OF THE ELECTRONIC REPORTING ON RESEARCH WORK OF STAFF OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION
АннотацияВ работе обосновывается актуальность создания системы подготовки электронной отчетности о научно-исследовательской работе в Орловском государственном университете. Рассматриваются особенности реализации системы с учетом вузовской организации научной деятельности. Подробно освещается этап разработки индивидуальных планов научно-педагогических работников на предстоящий календарный год и пошагово демонстрируется создание сводного плана структурного подразделения вуза.
In work the relevance of creation of system of preparation of the electronic reporting on research work locates in the Oryol state university. Features of realization of system taking into account the high school organization of scientific activity are considered. The development stage of individual plans of scientific and pedagogical workers the forthcoming calendar year is in detail lit and creation of the consolidating plan of structural division of higher education institution is step by step shown.
Ключевые слованаучно-исследовательская работа; автоматизация планирования; Web-приложение.
scientific research; automation planning; Web-application.
Сергеев Алексей Николаевич
ПРИМЕНЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ, СРЕДСТВ И МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ В СЕТЕВЫХ СООБЩЕСТВАХ ИНТЕРНЕТА
APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES, MEANS AND METHODS OF TRAINING IN NETWORK COMMUNITIES OF THE INTERNET
АннотацияПроводится анализ современного состояния применения средств и методов обучения в сетевых сообществах Интернета. Описываются технологические основы сетевых образовательных сообществ, социальные сетевые сервисы и специализированные Интернет-проекты, обеспечивающие деятельность сетевых сообществ, направленную на решение образовательных задач.
There is the analysis of the current state of using means and training methods in network communities of the Internet. We describe the technological bases of network educational communities, social networking services and specialized Internet projects providing activities of network communities, directed on solution of educational problems.
Ключевые словаИнтернет; сетевое сообщество; социальный сервис; социальная сеть.
Internet; network community; social service; social network.
Нидзиев Иван Иванович, Ивакин Владислав Янович
НОВЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ В ПРЕПОДАВАНИИ И ИССЛЕДОВАНИИ ИСТОРИИ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ГИС-ТЕХНОЛОГИЙ ИНТЕГРАЦИИ ИНФОРМАЦИИ
NEW OPPORTUNITIES IN TEACHING AND RESEARCH OF HISTORY WHEN USING GIS-TEHNOLOGIY OF INTEGRATION OF INFORMATION
АннотацияИнтеграция таких двух разно отраслевых направлений современной науки как история и геоинформационные системы позволяет разработать, внедрить ряд качественно новых информационных технологий для преподавания исторических дисциплин, исторических и этнографических исследований. Рассмотрению принципиальных возможностей и специфике таких информационных технологий посвящена данная статья.
Integration of such two differently branch directions of modern science as history and geographic information systems allows to develop, introduce a number of qualitatively new information technologies for teaching historical disciplines, historical and ethnographic researches. This article is devoted to consideration of basic opportunities and specifics of such information technologies.
Ключевые словагеографические информационные системы (ГИС); ГИС-технологии; историческая реконструкция; дистанционное зондирование Земли; представление знаний и данных о историко-географическом процессе на базе ГИС.
geographical information systems (GIS); GIS-technologies; historical reconstruction; remote sensing of Earth; representation of knowledge and data on historical and geographical process on the basis of GIS.
Русаков Александр Александрович
АКАДЕМИЯ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ В ОТЕЧЕСТВЕННОМ И МЕЖДУНАРОДНОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ
ACADEMY OF INFORMATIZATION OF EDUCATION IN DOMESTIC AND INTERNATIONAL EDUCATIONAL SPACE
АннотацияВ статье рассматриваются вопросы поиска и реализации эффективных способов взаимодействия между российскими и зарубежными научно-образовательными учреждениями (академиями, университетами, научно-исследовательскими институтами) для создания предпосылок построения информационного общества.
. In article the questions of search and realization of effective ways of interaction between the Russian and foreign scientific educational institutions (academies, universities, research institutes) for creation of prerequisites of creation of information society are considered.
Ключевые словаинтеграция; опыт; информационные технологии; Академия информатизации образования (АИО).
integration; experience; information technology; Academy of informatization of education.
Ларских Зинаида Петровна, Миронова Элина Леонидовна
МЕЖДУНАРОДНАЯ НАУЧНО-ПРАКТИЧЕСКАЯ КОНФЕРЕНЦИЯ«ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБЕСПЕЧЕНИИ ФЕДЕРАЛЬНЫХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТАНДАРТОВ»
INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE «INFORMATION TECHNOLOGIES IN PROVIDING OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS»
АннотацияСтатья посвящена прошедшей 16-17 июня 2014 г. в Елецком государственном университете им. И.А. Бунина Международной научно-практической конференции «Информационные технологии в обеспечении Федеральных государственных образовательных стандартов».
Article is devoted to the International scientific and practical conference «Information Technologies in Providing of The Federal State Educational Standards» which took place on June 16-17, 2014 in The Yelets State University of I.A. Bunin.
Ключевые словаконференция; информатизация образования; участники; докладчики; научная тематика конференции.
conference; informatization of education; participants; speakers; scientific scope of conference.