ТРУДОВОЕ ВОСПИТАНИЕ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНФОРМАТИКЕ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
LABOR EDUCATION OF YOUNGER SCHOOLBOYS AT THE INFORMATICS LEARNING IN ADDITIONAL EDUCATION SYSTEM
Аннотация
В данной статье рассмотрены вопросы трудового воспитания младших школьников на занятиях по информатике в системе дополнительного образования, обоснована практическая значимость применения метода интеллект-карт на занятиях по информатике в учреждениях дополнительного образования детей.
In this article the questions of labor education of younger school students on classes in informatics in system of additional education are considered, the practical importance of application of a method of mind maps on classes in informatics in establishments of additional education of children is proved.
Ключевые слова
дополнительное образование; воспитательная работа; трудовое воспитание; ранее обучение информатике
further education; educational work; labor education; propaedeutic course of informatics
Рягин Сергей Николаевич, Макулов Серик Имангалиевич
ФОРМИРОВАНИЕ ПОЛИКУЛЬТУРНОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ НА ОСНОВЕ WEВ-САЙТА И ПРОГРАММЫ ПРОЕКТА ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ
FORMATION OF THE POLYCULTURAL INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT ON THE BASIS OF WEB-SITE AND THE PROGRAM OF THE PROJECT OF THE GENERAL EDUCATION ORGANIZATION
Аннотация
В статье описана модель поликультурной информационно-образовательной среды для образовательной организации, направленная на формирование и развитие межкультурных коммуникаций у школьников. Представлен способ апробации модели поликультурной информационно-образовательной среды в форме Web-сайта «Содружество» и программы-проекта.
In article the model of the polycultural information and education environment for the educational organization directed on formation and development of cross-cultural communications in school students is described. The way of approbation of model of the polycultural information and education environment in the form of the Web-site «Commonwealth» and the program-project is presented.
Ключевые слова
межкультурные коммуникации; поликультурное образование; поликультурная информационно-образовательная среда; модель поликультурной информационно-образовательной среды
cross-cultural communications; polycultural education; polycultural information and education environment; model of the polycultural information and education environment
Хилюк Елена Александровна
СТРУКТУРА ЦЕЛЕВОГО БЛОКА МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ В УСЛОВИЯХ ПРЕДМЕТНОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ
STRUCTURE OF THE TARGET BLOCK OF THE MODEL OF TEACHING MATHEMATICS IN THE BASIC SCHOOL IN THE CONDITIONS OF THE SUBJECT INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Аннотация
В статье рассмотрены вопросы повышения эффективности обучения школьной математике в условиях предметной информационно-образовательной среды. Разработана модель обучения математике основной школы в таких условиях, особенностью которой является «зеркальность» системы «учитель-ученик». Сконструирован целевой блок модели, включающий в себя компетентности учащихся (общекультурные и математические) и компетентности учителя математики (общекультурные, общепрофессиональные и математические).
In article the questions of increase of learning efficiency to school mathematics in the conditions of the subject information and education environment are considered. The model of training in mathematics of the main school in such conditions which feature is «mirror» of system «teacher-pupil» is developed. The target block of model including competence of pupils (common cultural and mathematical) and competence of the mathematics teacher (common cultural, all-professional and mathematical) is designed.
Ключевые слова
эффективность обучения математике; предметная информационно-образовательная среда; модель обучения математике основной школы; цели обучения математике; компетентности учащихся и учителя
efficiency of teaching mathematics; subject information and educational environment; model of teaching mathematics in the basic school; aims of teaching mathematics; competences of pupils and a teacher
Роберт Ирэна Веньяминовна
НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРАКТИКИ КАК РЕЗУЛЬТАТ КОНВЕРГЕНЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ НАУКИ И ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PRACTICIANS AS RESULT OF CONVERGENCE OF PEDAGOGICAL SCIENCE AND INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Аннотация
В статье на основе анализа процесса конвергенции педагогической науки и информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) выявлены совпадение, сходство и взаимный перенос характерных свойств педагогической науки и ИКТ, а также совпадение методов ИКТ с методами обучения, присущими педагогической науке. Представлена матрица, в которой отражены результаты феномена конвергенции педагогической науки и ИКТ в виде научно-педагогических практик. Предложено описание содержательной сути 64-х научно-педагогических практик для методистов, использующих ИКТ в профессиональной педагогической деятельности. На примере теории алгоритмизации обучения показано влияние конвергенции на развитие педагогической науки в условиях использования средств ИКТ.
In article on the basis of the analysis of process of convergence of pedagogical science and the information and communication technologies (ICT) coincidence, similarity and mutual transfer of characteristic properties of pedagogical science and ICT, and also coincidence of the ICT methods to the training methods inherent in pedagogical science are revealed. The matrix in which results of a phenomenon of convergence of pedagogical science and ICT in the form of scientific and pedagogical the practician are reflected is presented. The description of a substantial essence 64th scientific and pedagogical the practician for the methodologists using ICT in professional pedagogical activity is offered. On the example of the theory of algorithmization of training influence of convergence on development of pedagogical science in the conditions of use of means of ICT is shown.
Ключевые слова
информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); дидактические возможности ИКТ; информационно-образовательная среда; информационные технологии (ИТ); конвергенция; конвергенция педагогической науки и ИКТ; матрица результатов феномена конвергенции педагогической науки и ИКТ; научно-педагогические практики конвергенции педагогической науки и ИКТ; средства ИКТ; субъекты образовательного процесса; теория алгоритмизации обучения
information and communication technologies (ICT); didactic opportunities of ICT; information and education environment; information technologies; convergence; convergence of pedagogical science and ICT; matrix of results of a phenomenon of convergence of pedagogical science and ICT; scientific and pedagogical practicians of convergence of pedagogical science and ICT; means of ICT; subjects of educational process; theory of algorithmization of training
Ваграменко Ярослав Андреевич, Яламов Георгий Юрьевич
КОЛЛЕКТИВНАЯ УЧЕБНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УЧАЩИХСЯ В СЕТЕВОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ
COLLECTIVE EDUCATIONAL ACTIVITY OF PUPILS IN THE NETWORK INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT
Аннотация
В статье рассмотрены вопросы сетевого взаимодействия применительно к коллективной учебной деятельности учащихся, специфика, роль и компетенции сетевого преподавателя, предложена принципиальная функциональная схема коллективной учебной деятельности в сетевой информационно-образовательной среде.
In article the questions of network interaction in relation to collective educational activity of pupils, specifics, a role and competences of the network teacher are considered, are offered a schematic function chart of collective educational activity in the network information and education environment.
networking; network information and educational environment; collaborative learning; online learning; teacher network
Бешенков Сергей Александрович, Иванова Елена Николаевна, Курджиев Шакман Магомедович
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ СПЕЦИАЛИСТОВ СФЕРЫ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА ГЛОБАЛЬНОЙ МАССОВОЙ КОММУНИКАЦИИ /i>
FEATURES FORMATION OF GENERAL EDUCATION COMPETENCES OF EXPERTS OF THE SPHERE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE CONDITIONS OF INFORMATION SOCIETY OF GLOBAL MASS COMMUNICATION
Аннотация
В статье рассматриваются особенности профессиональной деятельности специалистов сферы информационных технологий в современном информационном социуме. Отмечается, что эта деятельность протекает, преимущественно, в открытых системах, в которых имеются особые точки, раздваивающие процесс и нарушающие принцип детерминизма. Основным инструментом исследования таких процессов становится моделирование и теория принятия решения. В этих условиях важна сформировать не только профессиональных, но общеобразовательных компетенций информационного характера, позволяющих, в частности, оценить адекватность модели моделируемому объекту и целям моделирования.
In article the features of professional activity of experts of the sphere of information technologies in modern information society are considered. It is noted that this activity proceeds, mainly, in open systems in which there are special points halving process and breaking the principle of a determinism. Modeling and the theory of decision-making becomes the main instrument of research of such processes. In these conditions it is important to create not only the professional, but general education competences of information character allowing to estimate, in particular, adequacy of model to the modelled object and the purposes of modeling.
Ключевые слова
информационный социум; точки бифуркации; модели; принятие решения; общеобразовательные компетенции
information society; bifurcation points; models; decision-making; general education competences
Шихнабиева Тамара Шихгасановна, Рамазанова Ирина Маиловна
ОПИСАНИЕ ЛОГИЧЕСКОЙ СТРУКТУРЫ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ ЗНАНИЙ В ИНТЕГРИРОВАННЫХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ СИСТЕМАХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО НАЗНАЧЕНИЯ
DESCRIPTION OF LOGICAL STRUCTURE OF REPRESENTATION OF KNOWLEDGE IN THE INTEGRATED INTELLECTUAL SYSTEMS OF EDUCATIONAL APPOINTMENT
Аннотация
В работе рассматриваются вопросы использования интегрированных интеллектуальных систем в образовании. Интеграция методов дает возможность использовать преимущества каждого из них для решения поставленных задач, что позволит создать более эффективные системы представления и обработки знаний.
In work the questions of use of the integrated intellectual systems in education are considered. Integration of methods gives the chance to use advantages of each of them to the solution of objectives that will allow to create more effective systems of representation and processing of knowledge.
Ключевые слова
интеллектуальные обучающие системы; совершенствование процесса обучения; формальные методы для описания процесса обучения; интеллектуальные методы и модели; представления знаний; сетевые модели; многоуровневая иерархическая модель знаний; адаптивные семантические модели
intelligent tutoring systems; improvement of the learning process; formal methods to describe the process of learning; intellectual methods and models; knowledge representation; network models; multi-level hierarchical model of knowledge; adaptive semantic models
Суханова Надежда Тимофеевна, Тарасова Надежда Анатольевна
ОСОБЕННОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ВИДЕОКОНФЕРЕНЦИИ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ
FEATURES OF USE OF THE VIDEOCONFERENCE IN EDUCATIONAL PROCESS OF EDUCATIONAL INSTITUTION
Аннотация
В статье рассматриваются вопросы использования видеоконференции как одной из интерактивных форм обучения в учебном процессе образовательного учреждения.
In article the questions of use of a videoconference as one of interactive forms of education in educational process of educational institution are considered.
Ключевые слова
видеоконференция; видеоконференцсвязь; электронное обучение; информационные и коммуникационные технологии; дистанционные образовательные технологии; инклюзивное образование
videoconference; video conferencing; electronic training; information and communication technologies; remote educational technologies; inclusive education
Могилев Александр Владимирович, Ткачева Наталья Михайловна
СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД К ПРОЕКТИРОВАНИЮ ТЕСТОВ ПО ИНФОРМАТИКЕ
SYSTEM APPROACH TO DESIGN OF TESTS ON INFORMATICS
Аннотация
В статье определяется важность системного подхода к формированию содержания баз тестовых заданий и предлагается методика (основные этапы) разработки их содержания, которая позволяет строить системные тесты, а также приводятся результаты тестирования по системной методике.
In article the importance of system approach to formation of the content of bases of test tasks is defined and the technique (the main stages) of development of their contents which allows to build system tests is offered, and results of testing on a system technique are also given
Ключевые слова
системный подход; тест; база тестовых заданий; методика разработки тестовых заданий
system approach; test; base of test tasks; method of design of test tasks
Соколова Ирина Викторовна, Борисов Александр Дмитриевич
ИНФОРМАЦИОННО-ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА ЛИЦ «ТРЕТЬЕГО ВОЗРАСТА» КАК УСЛОВИЕ ИХ УСПЕШНОЙ САМОРЕАЛИЗАЦИИ
INFORMATION VOCATIONAL TRAINING OF PERSONS OF «THE THIRD AGE» AS CONDITION OF THEIR SUCCESSFUL SELF-REALIZATION
Аннотация
В статье рассматривается проблема информационно-профессиональной подготовки лиц «третьего возраста» в контексте их самореализации, анализ практики такой подготовки в России и за рубежом.
In article the problem of information vocational training of persons of «the third age» in the context of their self-realization, the analysis of practice of such preparation in Russia and abroad is considered.
СОДЕРЖАНИЕ №3.2015
Федосов Александр Юрьевич, Белова Евгения Юрьевна
ТРУДОВОЕ ВОСПИТАНИЕ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНФОРМАТИКЕ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
LABOR EDUCATION OF YOUNGER SCHOOLBOYS AT THE INFORMATICS LEARNING IN ADDITIONAL EDUCATION SYSTEM
АннотацияВ данной статье рассмотрены вопросы трудового воспитания младших школьников на занятиях по информатике в системе дополнительного образования, обоснована практическая значимость применения метода интеллект-карт на занятиях по информатике в учреждениях дополнительного образования детей.
In this article the questions of labor education of younger school students on classes in informatics in system of additional education are considered, the practical importance of application of a method of mind maps on classes in informatics in establishments of additional education of children is proved.
Ключевые словадополнительное образование; воспитательная работа; трудовое воспитание; ранее обучение информатике
further education; educational work; labor education; propaedeutic course of informatics
Рягин Сергей Николаевич, Макулов Серик Имангалиевич
ФОРМИРОВАНИЕ ПОЛИКУЛЬТУРНОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ НА ОСНОВЕ WEВ-САЙТА И ПРОГРАММЫ ПРОЕКТА ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ
FORMATION OF THE POLYCULTURAL INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT ON THE BASIS OF WEB-SITE AND THE PROGRAM OF THE PROJECT OF THE GENERAL EDUCATION ORGANIZATION
АннотацияВ статье описана модель поликультурной информационно-образовательной среды для образовательной организации, направленная на формирование и развитие межкультурных коммуникаций у школьников. Представлен способ апробации модели поликультурной информационно-образовательной среды в форме Web-сайта «Содружество» и программы-проекта.
In article the model of the polycultural information and education environment for the educational organization directed on formation and development of cross-cultural communications in school students is described. The way of approbation of model of the polycultural information and education environment in the form of the Web-site «Commonwealth» and the program-project is presented.
Ключевые словамежкультурные коммуникации; поликультурное образование; поликультурная информационно-образовательная среда; модель поликультурной информационно-образовательной среды
cross-cultural communications; polycultural education; polycultural information and education environment; model of the polycultural information and education environment
Хилюк Елена Александровна
СТРУКТУРА ЦЕЛЕВОГО БЛОКА МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ В УСЛОВИЯХ ПРЕДМЕТНОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ
STRUCTURE OF THE TARGET BLOCK OF THE MODEL OF TEACHING MATHEMATICS IN THE BASIC SCHOOL IN THE CONDITIONS OF THE SUBJECT INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT
АннотацияВ статье рассмотрены вопросы повышения эффективности обучения школьной математике в условиях предметной информационно-образовательной среды. Разработана модель обучения математике основной школы в таких условиях, особенностью которой является «зеркальность» системы «учитель-ученик». Сконструирован целевой блок модели, включающий в себя компетентности учащихся (общекультурные и математические) и компетентности учителя математики (общекультурные, общепрофессиональные и математические).
In article the questions of increase of learning efficiency to school mathematics in the conditions of the subject information and education environment are considered. The model of training in mathematics of the main school in such conditions which feature is «mirror» of system «teacher-pupil» is developed. The target block of model including competence of pupils (common cultural and mathematical) and competence of the mathematics teacher (common cultural, all-professional and mathematical) is designed.
Ключевые словаэффективность обучения математике; предметная информационно-образовательная среда; модель обучения математике основной школы; цели обучения математике; компетентности учащихся и учителя
efficiency of teaching mathematics; subject information and educational environment; model of teaching mathematics in the basic school; aims of teaching mathematics; competences of pupils and a teacher
Роберт Ирэна Веньяминовна
НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРАКТИКИ КАК РЕЗУЛЬТАТ КОНВЕРГЕНЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ НАУКИ И ИНФОРМАЦИОННЫХ И КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PRACTICIANS AS RESULT OF CONVERGENCE OF PEDAGOGICAL SCIENCE AND INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
АннотацияВ статье на основе анализа процесса конвергенции педагогической науки и информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) выявлены совпадение, сходство и взаимный перенос характерных свойств педагогической науки и ИКТ, а также совпадение методов ИКТ с методами обучения, присущими педагогической науке. Представлена матрица, в которой отражены результаты феномена конвергенции педагогической науки и ИКТ в виде научно-педагогических практик. Предложено описание содержательной сути 64-х научно-педагогических практик для методистов, использующих ИКТ в профессиональной педагогической деятельности. На примере теории алгоритмизации обучения показано влияние конвергенции на развитие педагогической науки в условиях использования средств ИКТ.
In article on the basis of the analysis of process of convergence of pedagogical science and the information and communication technologies (ICT) coincidence, similarity and mutual transfer of characteristic properties of pedagogical science and ICT, and also coincidence of the ICT methods to the training methods inherent in pedagogical science are revealed. The matrix in which results of a phenomenon of convergence of pedagogical science and ICT in the form of scientific and pedagogical the practician are reflected is presented. The description of a substantial essence 64th scientific and pedagogical the practician for the methodologists using ICT in professional pedagogical activity is offered. On the example of the theory of algorithmization of training influence of convergence on development of pedagogical science in the conditions of use of means of ICT is shown.
Ключевые словаинформационные и коммуникационные технологии (ИКТ); дидактические возможности ИКТ; информационно-образовательная среда; информационные технологии (ИТ); конвергенция; конвергенция педагогической науки и ИКТ; матрица результатов феномена конвергенции педагогической науки и ИКТ; научно-педагогические практики конвергенции педагогической науки и ИКТ; средства ИКТ; субъекты образовательного процесса; теория алгоритмизации обучения
information and communication technologies (ICT); didactic opportunities of ICT; information and education environment; information technologies; convergence; convergence of pedagogical science and ICT; matrix of results of a phenomenon of convergence of pedagogical science and ICT; scientific and pedagogical practicians of convergence of pedagogical science and ICT; means of ICT; subjects of educational process; theory of algorithmization of training
Ваграменко Ярослав Андреевич, Яламов Георгий Юрьевич
КОЛЛЕКТИВНАЯ УЧЕБНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УЧАЩИХСЯ В СЕТЕВОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ
COLLECTIVE EDUCATIONAL ACTIVITY OF PUPILS IN THE NETWORK INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT
АннотацияВ статье рассмотрены вопросы сетевого взаимодействия применительно к коллективной учебной деятельности учащихся, специфика, роль и компетенции сетевого преподавателя, предложена принципиальная функциональная схема коллективной учебной деятельности в сетевой информационно-образовательной среде.
In article the questions of network interaction in relation to collective educational activity of pupils, specifics, a role and competences of the network teacher are considered, are offered a schematic function chart of collective educational activity in the network information and education environment.
Ключевые словасетевое взаимодействие; сетевая информационно-образовательная среда; совместное обучение; сетевое обучение; сетевой преподаватель
networking; network information and educational environment; collaborative learning; online learning; teacher network
Бешенков Сергей Александрович, Иванова Елена Николаевна, Курджиев Шакман Магомедович
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ СПЕЦИАЛИСТОВ СФЕРЫ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА ГЛОБАЛЬНОЙ МАССОВОЙ КОММУНИКАЦИИ /i>
FEATURES FORMATION OF GENERAL EDUCATION COMPETENCES OF EXPERTS OF THE SPHERE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE CONDITIONS OF INFORMATION SOCIETY OF GLOBAL MASS COMMUNICATION
АннотацияВ статье рассматриваются особенности профессиональной деятельности специалистов сферы информационных технологий в современном информационном социуме. Отмечается, что эта деятельность протекает, преимущественно, в открытых системах, в которых имеются особые точки, раздваивающие процесс и нарушающие принцип детерминизма. Основным инструментом исследования таких процессов становится моделирование и теория принятия решения. В этих условиях важна сформировать не только профессиональных, но общеобразовательных компетенций информационного характера, позволяющих, в частности, оценить адекватность модели моделируемому объекту и целям моделирования.
In article the features of professional activity of experts of the sphere of information technologies in modern information society are considered. It is noted that this activity proceeds, mainly, in open systems in which there are special points halving process and breaking the principle of a determinism. Modeling and the theory of decision-making becomes the main instrument of research of such processes. In these conditions it is important to create not only the professional, but general education competences of information character allowing to estimate, in particular, adequacy of model to the modelled object and the purposes of modeling.
Ключевые словаинформационный социум; точки бифуркации; модели; принятие решения; общеобразовательные компетенции
information society; bifurcation points; models; decision-making; general education competences
Шихнабиева Тамара Шихгасановна, Рамазанова Ирина Маиловна
ОПИСАНИЕ ЛОГИЧЕСКОЙ СТРУКТУРЫ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ ЗНАНИЙ В ИНТЕГРИРОВАННЫХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ СИСТЕМАХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО НАЗНАЧЕНИЯ
DESCRIPTION OF LOGICAL STRUCTURE OF REPRESENTATION OF KNOWLEDGE IN THE INTEGRATED INTELLECTUAL SYSTEMS OF EDUCATIONAL APPOINTMENT
АннотацияВ работе рассматриваются вопросы использования интегрированных интеллектуальных систем в образовании. Интеграция методов дает возможность использовать преимущества каждого из них для решения поставленных задач, что позволит создать более эффективные системы представления и обработки знаний.
In work the questions of use of the integrated intellectual systems in education are considered. Integration of methods gives the chance to use advantages of each of them to the solution of objectives that will allow to create more effective systems of representation and processing of knowledge.
Ключевые словаинтеллектуальные обучающие системы; совершенствование процесса обучения; формальные методы для описания процесса обучения; интеллектуальные методы и модели; представления знаний; сетевые модели; многоуровневая иерархическая модель знаний; адаптивные семантические модели
intelligent tutoring systems; improvement of the learning process; formal methods to describe the process of learning; intellectual methods and models; knowledge representation; network models; multi-level hierarchical model of knowledge; adaptive semantic models
Суханова Надежда Тимофеевна, Тарасова Надежда Анатольевна
ОСОБЕННОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ВИДЕОКОНФЕРЕНЦИИ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ
FEATURES OF USE OF THE VIDEOCONFERENCE IN EDUCATIONAL PROCESS OF EDUCATIONAL INSTITUTION
АннотацияВ статье рассматриваются вопросы использования видеоконференции как одной из интерактивных форм обучения в учебном процессе образовательного учреждения.
In article the questions of use of a videoconference as one of interactive forms of education in educational process of educational institution are considered.
Ключевые словавидеоконференция; видеоконференцсвязь; электронное обучение; информационные и коммуникационные технологии; дистанционные образовательные технологии; инклюзивное образование
videoconference; video conferencing; electronic training; information and communication technologies; remote educational technologies; inclusive education
Могилев Александр Владимирович, Ткачева Наталья Михайловна
СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД К ПРОЕКТИРОВАНИЮ ТЕСТОВ ПО ИНФОРМАТИКЕ
SYSTEM APPROACH TO DESIGN OF TESTS ON INFORMATICS
АннотацияВ статье определяется важность системного подхода к формированию содержания баз тестовых заданий и предлагается методика (основные этапы) разработки их содержания, которая позволяет строить системные тесты, а также приводятся результаты тестирования по системной методике.
In article the importance of system approach to formation of the content of bases of test tasks is defined and the technique (the main stages) of development of their contents which allows to build system tests is offered, and results of testing on a system technique are also given
Ключевые словасистемный подход; тест; база тестовых заданий; методика разработки тестовых заданий
system approach; test; base of test tasks; method of design of test tasks
Соколова Ирина Викторовна, Борисов Александр Дмитриевич
ИНФОРМАЦИОННО-ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА ЛИЦ «ТРЕТЬЕГО ВОЗРАСТА» КАК УСЛОВИЕ ИХ УСПЕШНОЙ САМОРЕАЛИЗАЦИИ
INFORMATION VOCATIONAL TRAINING OF PERSONS OF «THE THIRD AGE» AS CONDITION OF THEIR SUCCESSFUL SELF-REALIZATION
АннотацияВ статье рассматривается проблема информационно-профессиональной подготовки лиц «третьего возраста» в контексте их самореализации, анализ практики такой подготовки в России и за рубежом.
In article the problem of information vocational training of persons of «the third age» in the context of their self-realization, the analysis of practice of such preparation in Russia and abroad is considered.
Ключевые слова«третий возраст»; информационно-профессиональная подготовка; самореализация
«the third age»; information and professional training; self-realization
РЕШЕНИЕ IV МЕЖДУНАРОДНОГО НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОГО СИМПОЗИУМА «ЭЛЕКТРОННЫЕ РЕСУРСЫ В НЕПРЕРЫВНОМ ОБРАЗОВАНИИ» (ЭРНО-2015)