ИЗ ОПЫТА ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПО 3D МОДЕЛИРОВАНИЮ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНФОРМАТИКЕ
FROM EXPERIENCE OF THE ORGANIZATION DESIGN ACTIVITY ON TO 3D MODELLING WHEN TRAINING IN INFORMATICS
Аннотация
Показано, что организация исследовательской и проектной деятельности, связанной с решением обучающимися творческих, исследовательских задач, является частью профессиональной деятельности учителя. Рассматривается опыт проектной деятельности при обучении информатике. Представлено описание проекта по разработке модулей лунной базы с использованием 3D-моделирования в среде трехмерного моделирования Blender.
In article it is shown that the organization of the research and design activity connected with the decision students of creative, research tasks is a part of professional activity of the teacher. Experience of design activity when training in informatics is considered. The project description on development of modules of lunar base with use 3D-modeling in the environment of three-dimensional modeling of Blender is submitted.
ХАРАКТЕРИСТИКА КОММУНИКАТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ В НОВОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ (НА ПРИМЕРЕ ПРОВЕДЕНИЯ ВЕБИНАРА)
CHARACTERISTICS OF COMMUNICATIVE BEHAVIOR IN A NEW INFORMATION-EDUCATIONAL ENVIRONMENT (AS EXEMPLIFIED BY WEBINARS)
Аннотация
Статья посвящена решению проблем общения в условиях вебинара, не позволяющих реализовать в полной мере педагогические цели дистанционного/онлайн учебного курса. Описаны риторические приемы, способы и формы изложения материала, которые могут быть использованы в рамках вебинара как основной формы организации учебного процесса дистанционного и онлайн обучения. Предложены практические способы решения проблем интерактивной коммуникации. Отмечается, что эффективность обучения во многом определяется пониманием сути коммуникативных задач, умением выбирать коммуникативно-речевые средства и способы, адекватные конкретным обстоятельствам места и времени. Представлены методические рекомендации по организации интерактивного общения, которые могут быть использованы для формирования коммуникативной компетенции педагогов, работающих в системе дистанционного и онлайн образования.
This article is about solving communication problems in a webinar environment that does not make it possible to realize the pedagogical goals of a distance/online education course to the fullest. Rhetorical techniques, methods and forms of presentation of the material that can be used in the framework of a webinar as the main form of organization of the educational process of distance and online learning are described. Practical methods for solving problems of interactive communication are proposed. It is noted that the effectiveness of training is largely determined by understanding the essence of communicative tasks, the ability to choose communicative-speech means and methods that are adequate to the specific circumstances of the place and time. The methodical recommendations on the organization of interactive communication that can be used to form the communicative competence of teachers working in the system of distance and online education are presented.
distance education; online education; webinar; interactive communication; communication competencies of teachers.
Паскова А.А.
ПРИМЕНЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЙ BIG DATA В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ
THE USE OF BIG DATA TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Аннотация
Статья посвящена изучению возможностей технологий
Big Data для анализа неструктурированных данных в образовании, рассмотрены методы анализа и обработки Big Data, условия для эффективного внедрения технологий Big Data в образовательный процесс. Особое внимание уделено существующим проблемам в области применения технологий
Big Data в образовании. Определены особенности использования аналитики больших данных для студентов и преподавателей.
This article is devoted to the study of the possibilities of Big Data technologies for the analysis of unstructured data in education, the methods of analysis and processing of Big Data, the conditions for the effective implementation of Big Data technologies in the educational process. Special attention is paid to the existing problems in the field of application of Big Data technologies in education. The features of the use of big data Analytics for students and teachers.
Ключевые слова
технологии Big Data; цифровизация образования; образовательная и академическая аналитика; образовательный процесс; персонализация образования.
Big Data technologies; digitalization of education; educational and academic analytics; educational process; education personalization.
Газетдинов Р.Р., Газетдинова О.В., Бляхина И.М.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПРОГРАММЫ MS EXCEL ДЛЯ СТАТИСТИЧЕСКОЙ ОБРАБОТКИ ДАННЫХ В ПРЕПОДАВАНИИ АНАЛИТИЧЕСКОЙ ХИМИИ
USING MS EXCEL FOR STATISTICAL DATA PROCESSING IN TEACHING ANALYTICAL CHEMISTRY
Аннотация
Предложен возможный алгоритм использования табличного процессора MS Excel для математической обработки результатов эксперимента методами статистики при изучении дисциплины «Аналитическая химия». Использование предложенного подхода в преподавании аналитической химии при реализации направлений высшего образования по ФГОС ВО позволяет формировать ряд необходимых компетенций выпускника, связанных с компьютерными технологиями.
A possible algorithm is proposed for using the MS Excel spreadsheet processor for mathematical processing of experimental results using statistical methods when studying the “Analytical Chemistry” discipline in the direction of 04.03.01 Chemistry (undergraduate level). The use of the proposed approach in the teaching of analytical chemistry in the implementation of higher education in accordance with the GEF VO allows you to create a number of necessary graduate competencies related to computer technology.
analytical chemistry; statistical data processing; program; Excel.
Петрова В.И.
МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПОСТРОЕНИЯ ИНДИВИДУАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТРАЕКТОРИЙ ПРИ ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
METHODICAL ASPECTS OF BUILDING INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORIES WHEN TEACHING STUDENTS OF PEDAGOGICAL EDUCATIO
Аннотация
Рассмотрена суть понятия «индивидуальная образовательная траектория», обоснована необходимость и неминуемость введения в процесс обучения индивидуальной образовательной траектории; проанализированы подходы к понятию «индивидуальная образовательная траектория»; выделены методические аспекты проектирования индивидуальной образовательной траектории при подготовке студентов педагогического образования.
The essence of the notion «individual educational trajectory» is considered, the necessity and inevitability of introducing an individual educational trajectory into the learning process is substantiated; analyzed approaches to the concept of «individual educational trajectory»; highlighted the methodological aspects of designing an individual educational trajectory in the preparation of students of pedagogical education.
Ключевые слова
индивидуальная образовательная траектория; индивидуальный образовательный маршрут; образовательная среда; информационные технологии в образовании.
individual educational trajectory; individual educational route; educational environment; information technology in education.
Руденко Н.В., Ершов В.В.
МОДУЛЬНО-РЕЙТИНГОВАЯ СИСТЕМА НА ОСНОВЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
MODULAR RATING SYSTEM BASED ON INFORMATION TECHNOLOGIES
Аннотация
Предложена модульно-рейтинговая система на основе объективного мониторинга учебной работы студентов на всех видах занятий и информационных технологий. Рассмотрен пример расчета показателей успеваемости для одного из студентов. Использование предложенной системы позволяет сделать процесс оценивания учебной работы студентов объективным и открытым.
A module-rating system based on objective monitoring of students’ academic work in all types of classes and information technologies is proposed. An example of calculating performance indicators for one of the students is considered. Using the proposed system allows us to make the process of assessing the educational work of students objective and open.
мodular rating system; monitoring; implementation algorithm; information technology; student’s final score in discipline.
Кочергин Н.А.
ОГНЕВАЯ ПОДГОТОВКА В СОСТАВЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ В УСЛОВИЯХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СОВРЕМЕННЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ
FIRE TRAINING IN THE COMPOSITION OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE OFFICERS UNDER CONDITIONS OF USE OF MODERN EDUCATION
Аннотация
В статье рассматриваются проблемы формирования специальных компетенций будущих офицеров в процессе преподавания учебной дисциплины «Огневая подготовка». Особое внимание уделено рассмотрению использования учебно-тренировочных средств – современных стрелковых тренажеров в практическом обучении стрелковому делу.
The article discusses the problems of forming special competencies of future officers in the process of teaching the discipline “Fire training”. Particular attention is paid to the consideration of the use of training tools - shooting simulators in practical training in small arms.
fire training; small business; shooting simulators; training facilities; training; combat training; educational tools.
Иванова М.А.
АНАЛИЗ НАПРАВЛЕНИЙ ОПЕРЕЖАЮЩЕЙ ПОДГОТОВКИ IT-СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ ПРОФЕССИЙ БУДУЩЕГО
ANALYSIS OF DIRECTIONS OF ADVANCED TRAINING OF IT SPECIALTIES OF PROFESSIONS OF THE FUTURE
Аннотация
В статье представлен анализ направлений FutureSkills, тенденции изменения рынка труда, анализ и применение профессий будущего в образовательном процессе по направлению «Атлас новых профессий».
The article presents an analysis of the directions of FutureSkills, trends in the labor market, the analysis and application of future professions in the educational process in the direction of the Atlas of New Professions.
passport of the national project «Education»; «Young Professionals» by international standards WorldSkills (Worldskills); FutureSkills; DigitalSkills secondary vocational education; ICT.
Касторнова В.А.
СРАВНИТЕЛЬНАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЦЕДУРНЫХ И ЛОГИЧЕСКИХ ЯЗЫКОВ ПРОГРАММИРОВАНИЯ
COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF PROCEDURAL AND LOGICAL PROGRAMMING LANGUAGES
Аннотация
В статье рассматриваются вопросы сравнительного анализа процедурной и декларативной парадигм программирования. Показаны недостатки и преимущества подходов к решению задач с использованием различных языков программирования. Рассмотрены некоторые актуальные аспекты их применения в интеллектуальном образовании.
The article discusses the procedural and declarative programming paradigms comparative analysis. The disadvantages and advantages of approaches to solving problems using various programming languages are shown. Some relevant aspects of their application in intellectual education are considered.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE FIELD OF INFORMATION SECURITY OF TEACHERS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION
Аннотация
В статье рассматривается актуальная проблема информационной безопасности в образовании, в частности, повышение уровня компетентности преподавателя среднего профессионального образования в области информационной безопасности с помощью программно-технических и программно-методических средств информационных и коммуникационных технологий. Выявлены факторы и условия формирования информационной компетентности у преподавателей среднего профессионального образования в системе повышения квалификации.
The article discusses the urgent problem of information security in education, in particular, increasing the level of competence of a teacher of secondary vocational education in the field of information security using software and hardware, software and methodological tools for information and communication technologies. The factors and conditions for the formation of information competence of teachers of secondary vocational education in the continuing education system are identified.
Ключевые слова
Интернет-ресурсы; информационная безопасность; информационная компетентность; информационные и коммуникационные технологии; информация; компетентность; недоброкачественная информация; несанкционированный доступ; повышение квалификации; профессиональная компетентность.
Internet resources; information security; information competence; information and communication technologies; information; competence; substandard information; unauthorized access training; professional competence.
Харченко Н.Л.
ПРИМЕНЕНИЕ ДИСТАНЦИОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В КОНТЕКСТЕ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ
APPLICATION OF REMOTE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION IN RUSSIA
Аннотация
Проведен анализ современного состояния системы образования России в аспекте его гуманизации и необходимости дальнейшего развития инклюзивного подхода к лицам с ограниченными возможностями. Рассмотрены вопросы, связанные с применением дистанционных образовательных технологии в специальном и инклюзивном образовании в качестве компенсаторных, коммуникационных и дидактических средств.
The analysis of the current state of the education system of Russia in the aspect of its humanization and the need for further development of an inclusive approach to people with disabilities is carried out. Issues related to the use of distance learning technologies in special and inclusive education as compensatory, communication and didactic tools are considered.
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОЦЕНИВАНИЕ УРОВНЯ СФОРМИРОВАННОСТИ ВОЕННО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ-ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ
PEDAGOGICAL EVALUATION OF THE LEVEL OF FORMATION OF MILITARY-PEDAGOGICAL COMPETENCE OF FUTURE OFFICERS-TEACHERS
Аннотация
В статье рассматриваются вопросы теоретического и методического характера, связанные с педагогическим оцениванием уровня сформированности военно-педагогической компетентности будущих офицеров-преподавателей. Феномен педагогического оценивания рассматривается и как общедидактическая категория, и как компонент педагогической деятельности. Приведено краткое описание разработанной уровневой модели формирования профессионально-педагогической компетентности будущего офицера.
The article discusses some theoretical and methodological issues related to the pedagogical assessment of the level of formation of the military pedagogical competence of future officer teachers. The phenomenon of pedagogical assessment is considered both as a general didactic category and as a component of pedagogical activity.
criteria validity; military pedagogical activity; military pedagogical competence; criteria approach; assessment criteria; pedagogical assessment; levels of formation.
Роберт И.В.
МЕТОДОЛОГИЯ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
METHODOLOGY OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL RESEARCH IN THE FIELD OF INFORMATIZATION OF EDUCATION
Аннотация
Статья посвящена описанию методологии научно-педагогического исследования в области информатизации образования. Информатизация образования рассмотрена как область педагогической науки. Описаны методы исследований в педагогике, уровни методологических знаний, предложена классификация методов исследования в педагогике. В контексте научно-педагогического исследования в области информатизации образования представлены компоненты методологии. Предложены структура методологии научно-педагогического исследования и описание содержательных характеристик каждого компонента структуры. Обоснованы необходимость строгой формализации структуры методологии научно-педагогического исследования и детерминированность взаимосвязей ее компонентов.
The article is devoted to the description of the methodology of scientific and pedagogical research in the field of education informatization. Informatization of education is considered as a field of pedagogical science. Research methods in pedagogy, levels of methodological knowledge are described, a classification of research methods in pedagogy is proposed. In the context of scientific and pedagogical research in the field of education informatization, the components of the methodology are presented. The structure of the methodology of scientific and pedagogical research and a description of the substantive characteristics of each component of the structure are proposed. The necessity of strict formalization of the structure of the methodology of scientific and pedagogical research and the determinism of the relationships of its components are substantiated.
Ключевые слова
информатизации образования; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); методология науки; методология научной области «Информатизация образования»; методология педагогического исследования; методы исследований в педагогике; объект и предмет исследования в педагогике; педагогика; структура методологии педагогического исследования; уровни методологических знаний; цели и задачи педагогики; цифровые технологии.
informatization of education; information and communication technology (ICT); methodology of science; methodology of the scientific field «Education Informatization»; methodology of pedagogical research; research methods in pedagogy; object and subject of research in pedagogy; pedagogy; structure of the methodology of pedagogical research; levels of methodological knowledge; goals and objectives of pedagogy; digital technology.
Яламов Г.Ю.
БЕЗОПАСНОЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСОВ ВЕБ-ОРИЕНТИРОВАННЫХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СИСТЕМ
SAFE USE OF INFORMATION RESOURCES OF WEB-ORIENTED INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS
Аннотация
Рассмотрено современное состояние веб-ориентированных интеллектуальных образовательных информационных систем. Исследованы возможные негативные воздействия на обучающегося, возникающие в процессе обучения, технологически организованного на базе таких систем. Даны рекомендации по минимизации указанных воздействий в отношении психофизиологического состояния обучающегося, качества усвоения учебного материала и обеспечению его информационной безопасности при интеллектуальном обучении.
The current state of web-based intelligent educational information systems is considered. Possible negative impacts on the student arising in the learning process, technologically organized on the basis of such systems are investigated. Recommendations are given on minimizing the indicated impacts in relation to the psychophysiological state of the student, the quality of assimilation of educational material and ensuring its information security in intellectual learning.
Ключевые слова
веб-ориентированная интеллектуальная образовательная система; негативные воздействия; деструктивные воздействия; информационная безопасность; модель предметной области; модель обучающегося; цифровая образовательная среда.
web-based intellectual educational system; negative impacts; destructive effects; Information Security; domain model; learner model; digital
educational environment.
Димова А.Л.
РАЗВИТИЕ ПОНЯТИЙНОГО АППАРАТА ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ: ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЙ АСПЕКТ
DEVELOPMENT OF A CONCEPTUAL DEVICE FOR EDUCATION INFORMATIZATION: A HEALTH-SAVING ASPECT
Аннотация
В статье обоснована целесообразность и необходимость развития направления «Предотвращение возможных негативных последствий для здоровья при использовании средств информационных и коммуникационных технологий» научной области информатизация образования. Введены определения терминов и понятий, раскрывающих и характеризующих данное направление.
The article substantiates the feasibility and necessity of the development of the direction «Prevention of possible negative consequences for health when using means of information and communication technologies in the field of education informatization». Definitions of terms and concepts that reveal and characterize this direction are introduced.
Ключевые слова
направление научной области; информатизация образования; предотвращение; возможные негативные последствия; здоровье пользователя; использование средств информационных и коммуникационных технологий; нейтрализация негативных последствий; средство интенсивного восстановления; кабинеты здоровья; оздоровительно-физкультурный центр.
direction of the scientific field; informatization of education; prevention; possible negative consequences; user’s health; use of information and communication technologies; neutralization of negative consequences; intensive recovery agent; health rooms; fitness center.
Лапенок М.В., Тагильцева Н.Г.
НЕЙРОСЕТЕВЫЕ ПРОГНОСТИЧЕСКИЕ СИСТЕМЫ ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ И РЕШЕНИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ЗАДАЧ
NEURAL NETWORK PROGNOSTIC SYSTEMS FOR RESEARCH AND SOLUTION OF PEDAGOGICAL PROBLEMS
Аннотация
В статье описан процесс создания нейросетевых прогностических систем для решения педагогических задач, в том числе прогнозирования результатов проектной деятельности школьников; прогнозирования посещаемости студентами учебных занятий на основе личностных качеств, целевых установок и расписания занятий; отбор иностранных студентов – учителей музыки для стажировки в российском вузе.
The article describes the process of creating neural network predictive systems for solving pedagogical problems, including forecasting the results of project activities of schoolchildren; predicting student attendance at training sessions based on personal qualities, goals, and class schedules; selection of foreign students - music teachers for an internship at a Russian university.
СОДЕРЖАНИЕ №3.2019
Молчанова Е.А., Сафонов В.И.
ИЗ ОПЫТА ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПО 3D МОДЕЛИРОВАНИЮ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНФОРМАТИКЕ
FROM EXPERIENCE OF THE ORGANIZATION DESIGN ACTIVITY ON TO 3D MODELLING WHEN TRAINING IN INFORMATICS
АннотацияПоказано, что организация исследовательской и проектной деятельности, связанной с решением обучающимися творческих, исследовательских задач, является частью профессиональной деятельности учителя. Рассматривается опыт проектной деятельности при обучении информатике. Представлено описание проекта по разработке модулей лунной базы с использованием 3D-моделирования в среде трехмерного моделирования Blender.
In article it is shown that the organization of the research and design activity connected with the decision students of creative, research tasks is a part of professional activity of the teacher. Experience of design activity when training in informatics is considered. The project description on development of modules of lunar base with use 3D-modeling in the environment of three-dimensional modeling of Blender is submitted.
Ключевые словапроект; проектная деятельность; обучение; информатика; 3D-моделирование.
the project; design activity; training; informatics; 3D-modeling.
Косицына Е.Ф., Гвоздева Е.В., Харитонова О.В., Шамсутдинова Е.Ю.
ХАРАКТЕРИСТИКА КОММУНИКАТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ В НОВОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ (НА ПРИМЕРЕ ПРОВЕДЕНИЯ ВЕБИНАРА)
CHARACTERISTICS OF COMMUNICATIVE BEHAVIOR IN A NEW INFORMATION-EDUCATIONAL ENVIRONMENT (AS EXEMPLIFIED BY WEBINARS)
АннотацияСтатья посвящена решению проблем общения в условиях вебинара, не позволяющих реализовать в полной мере педагогические цели дистанционного/онлайн учебного курса. Описаны риторические приемы, способы и формы изложения материала, которые могут быть использованы в рамках вебинара как основной формы организации учебного процесса дистанционного и онлайн обучения. Предложены практические способы решения проблем интерактивной коммуникации. Отмечается, что эффективность обучения во многом определяется пониманием сути коммуникативных задач, умением выбирать коммуникативно-речевые средства и способы, адекватные конкретным обстоятельствам места и времени. Представлены методические рекомендации по организации интерактивного общения, которые могут быть использованы для формирования коммуникативной компетенции педагогов, работающих в системе дистанционного и онлайн образования.
This article is about solving communication problems in a webinar environment that does not make it possible to realize the pedagogical goals of a distance/online education course to the fullest. Rhetorical techniques, methods and forms of presentation of the material that can be used in the framework of a webinar as the main form of organization of the educational process of distance and online learning are described. Practical methods for solving problems of interactive communication are proposed. It is noted that the effectiveness of training is largely determined by understanding the essence of communicative tasks, the ability to choose communicative-speech means and methods that are adequate to the specific circumstances of the place and time. The methodical recommendations on the organization of interactive communication that can be used to form the communicative competence of teachers working in the system of distance and online education are presented.
Ключевые словадистанционное образование; онлайн-образование; вебинар; интерактивное общение; коммуникативная компетенция педагога.
distance education; online education; webinar; interactive communication; communication competencies of teachers.
Паскова А.А.
ПРИМЕНЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЙ BIG DATA В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ
THE USE OF BIG DATA TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS
АннотацияСтатья посвящена изучению возможностей технологий Big Data для анализа неструктурированных данных в образовании, рассмотрены методы анализа и обработки Big Data, условия для эффективного внедрения технологий Big Data в образовательный процесс. Особое внимание уделено существующим проблемам в области применения технологий Big Data в образовании. Определены особенности использования аналитики больших данных для студентов и преподавателей.
This article is devoted to the study of the possibilities of Big Data technologies for the analysis of unstructured data in education, the methods of analysis and processing of Big Data, the conditions for the effective implementation of Big Data technologies in the educational process. Special attention is paid to the existing problems in the field of application of Big Data technologies in education. The features of the use of big data Analytics for students and teachers.
Ключевые словатехнологии Big Data; цифровизация образования; образовательная и академическая аналитика; образовательный процесс; персонализация образования.
Big Data technologies; digitalization of education; educational and academic analytics; educational process; education personalization.
Газетдинов Р.Р., Газетдинова О.В., Бляхина И.М.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПРОГРАММЫ MS EXCEL ДЛЯ СТАТИСТИЧЕСКОЙ ОБРАБОТКИ ДАННЫХ В ПРЕПОДАВАНИИ АНАЛИТИЧЕСКОЙ ХИМИИ
USING MS EXCEL FOR STATISTICAL DATA PROCESSING IN TEACHING ANALYTICAL CHEMISTRY
АннотацияПредложен возможный алгоритм использования табличного процессора MS Excel для математической обработки результатов эксперимента методами статистики при изучении дисциплины «Аналитическая химия». Использование предложенного подхода в преподавании аналитической химии при реализации направлений высшего образования по ФГОС ВО позволяет формировать ряд необходимых компетенций выпускника, связанных с компьютерными технологиями.
A possible algorithm is proposed for using the MS Excel spreadsheet processor for mathematical processing of experimental results using statistical methods when studying the “Analytical Chemistry” discipline in the direction of 04.03.01 Chemistry (undergraduate level). The use of the proposed approach in the teaching of analytical chemistry in the implementation of higher education in accordance with the GEF VO allows you to create a number of necessary graduate competencies related to computer technology.
Ключевые словааналитическая химия; статистическая обработка данных; программа; Excel.
analytical chemistry; statistical data processing; program; Excel.
Петрова В.И.
МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПОСТРОЕНИЯ ИНДИВИДУАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТРАЕКТОРИЙ ПРИ ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
METHODICAL ASPECTS OF BUILDING INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORIES WHEN TEACHING STUDENTS OF PEDAGOGICAL EDUCATIO
АннотацияРассмотрена суть понятия «индивидуальная образовательная траектория», обоснована необходимость и неминуемость введения в процесс обучения индивидуальной образовательной траектории; проанализированы подходы к понятию «индивидуальная образовательная траектория»; выделены методические аспекты проектирования индивидуальной образовательной траектории при подготовке студентов педагогического образования.
The essence of the notion «individual educational trajectory» is considered, the necessity and inevitability of introducing an individual educational trajectory into the learning process is substantiated; analyzed approaches to the concept of «individual educational trajectory»; highlighted the methodological aspects of designing an individual educational trajectory in the preparation of students of pedagogical education.
Ключевые словаиндивидуальная образовательная траектория; индивидуальный образовательный маршрут; образовательная среда; информационные технологии в образовании.
individual educational trajectory; individual educational route; educational environment; information technology in education.
Руденко Н.В., Ершов В.В.
МОДУЛЬНО-РЕЙТИНГОВАЯ СИСТЕМА НА ОСНОВЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
MODULAR RATING SYSTEM BASED ON INFORMATION TECHNOLOGIES
АннотацияПредложена модульно-рейтинговая система на основе объективного мониторинга учебной работы студентов на всех видах занятий и информационных технологий. Рассмотрен пример расчета показателей успеваемости для одного из студентов. Использование предложенной системы позволяет сделать процесс оценивания учебной работы студентов объективным и открытым.
A module-rating system based on objective monitoring of students’ academic work in all types of classes and information technologies is proposed. An example of calculating performance indicators for one of the students is considered. Using the proposed system allows us to make the process of assessing the educational work of students objective and open.
Ключевые словамодульно-рейтинговая система; мониторинг; алгоритм реализации; информационные технологии; итоговый балл студента по дисциплине.
мodular rating system; monitoring; implementation algorithm; information technology; student’s final score in discipline.
Кочергин Н.А.
ОГНЕВАЯ ПОДГОТОВКА В СОСТАВЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ В УСЛОВИЯХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СОВРЕМЕННЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ
FIRE TRAINING IN THE COMPOSITION OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE OFFICERS UNDER CONDITIONS OF USE OF MODERN EDUCATION
АннотацияВ статье рассматриваются проблемы формирования специальных компетенций будущих офицеров в процессе преподавания учебной дисциплины «Огневая подготовка». Особое внимание уделено рассмотрению использования учебно-тренировочных средств – современных стрелковых тренажеров в практическом обучении стрелковому делу.
The article discusses the problems of forming special competencies of future officers in the process of teaching the discipline “Fire training”. Particular attention is paid to the consideration of the use of training tools - shooting simulators in practical training in small arms.
Ключевые словаогневая подготовка; стрелковое дело; стрелковые тренажеры; тренажерные средства; тренинг; учебно-боевая подготовка; учебно-тренировочные средства.
fire training; small business; shooting simulators; training facilities; training; combat training; educational tools.
Иванова М.А.
АНАЛИЗ НАПРАВЛЕНИЙ ОПЕРЕЖАЮЩЕЙ ПОДГОТОВКИ IT-СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ ПРОФЕССИЙ БУДУЩЕГО
ANALYSIS OF DIRECTIONS OF ADVANCED TRAINING OF IT SPECIALTIES OF PROFESSIONS OF THE FUTURE
АннотацияВ статье представлен анализ направлений FutureSkills, тенденции изменения рынка труда, анализ и применение профессий будущего в образовательном процессе по направлению «Атлас новых профессий».
The article presents an analysis of the directions of FutureSkills, trends in the labor market, the analysis and application of future professions in the educational process in the direction of the Atlas of New Professions.
Ключевые словапаспорт нацпроекта «Образование»; «Молодые профессионалы» по международным стандартам WorldSkills (Ворлдскилс); FutureSkills; DigitalSkills; среднее профессиональное образование; ИКТ.
passport of the national project «Education»; «Young Professionals» by international standards WorldSkills (Worldskills); FutureSkills; DigitalSkills secondary vocational education; ICT.
Касторнова В.А.
СРАВНИТЕЛЬНАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЦЕДУРНЫХ И ЛОГИЧЕСКИХ ЯЗЫКОВ ПРОГРАММИРОВАНИЯ
COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF PROCEDURAL AND LOGICAL PROGRAMMING LANGUAGES
АннотацияВ статье рассматриваются вопросы сравнительного анализа процедурной и декларативной парадигм программирования. Показаны недостатки и преимущества подходов к решению задач с использованием различных языков программирования. Рассмотрены некоторые актуальные аспекты их применения в интеллектуальном образовании.
The article discusses the procedural and declarative programming paradigms comparative analysis. The disadvantages and advantages of approaches to solving problems using various programming languages are shown. Some relevant aspects of their application in intellectual education are considered.
Ключевые словапарадигма программирования; язык программирования; процедурный подход; управляющая структура; декларативный (логический) подход; рекурсия; рекурсивная процедура (функция); рекурсивное правило; предикат; интеллектуальные обучающие системы.
programming paradigm; programming language; procedural approach; managing structure; declarative (logical) approach; recursion; recursive procedure (function); recursive rule; predicate; intelligent tutoring systems.
Тараскина С.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE FIELD OF INFORMATION SECURITY OF TEACHERS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION
АннотацияВ статье рассматривается актуальная проблема информационной безопасности в образовании, в частности, повышение уровня компетентности преподавателя среднего профессионального образования в области информационной безопасности с помощью программно-технических и программно-методических средств информационных и коммуникационных технологий. Выявлены факторы и условия формирования информационной компетентности у преподавателей среднего профессионального образования в системе повышения квалификации.
The article discusses the urgent problem of information security in education, in particular, increasing the level of competence of a teacher of secondary vocational education in the field of information security using software and hardware, software and methodological tools for information and communication technologies. The factors and conditions for the formation of information competence of teachers of secondary vocational education in the continuing education system are identified.
Ключевые словаИнтернет-ресурсы; информационная безопасность; информационная компетентность; информационные и коммуникационные технологии; информация; компетентность; недоброкачественная информация; несанкционированный доступ; повышение квалификации; профессиональная компетентность.
Internet resources; information security; information competence; information and communication technologies; information; competence; substandard information; unauthorized access training; professional competence.
Харченко Н.Л.
ПРИМЕНЕНИЕ ДИСТАНЦИОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В КОНТЕКСТЕ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ
APPLICATION OF REMOTE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION IN RUSSIA
АннотацияПроведен анализ современного состояния системы образования России в аспекте его гуманизации и необходимости дальнейшего развития инклюзивного подхода к лицам с ограниченными возможностями. Рассмотрены вопросы, связанные с применением дистанционных образовательных технологии в специальном и инклюзивном образовании в качестве компенсаторных, коммуникационных и дидактических средств.
The analysis of the current state of the education system of Russia in the aspect of its humanization and the need for further development of an inclusive approach to people with disabilities is carried out. Issues related to the use of distance learning technologies in special and inclusive education as compensatory, communication and didactic tools are considered.
Ключевые словаинклюзивное образование; дистанционные образовательные технологии; инклюзивный подход.
inclusive education; distance educational technologies; inclusive approach.
Комаров М.Е.
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОЦЕНИВАНИЕ УРОВНЯ СФОРМИРОВАННОСТИ ВОЕННО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ-ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ
PEDAGOGICAL EVALUATION OF THE LEVEL OF FORMATION OF MILITARY-PEDAGOGICAL COMPETENCE OF FUTURE OFFICERS-TEACHERS
АннотацияВ статье рассматриваются вопросы теоретического и методического характера, связанные с педагогическим оцениванием уровня сформированности военно-педагогической компетентности будущих офицеров-преподавателей. Феномен педагогического оценивания рассматривается и как общедидактическая категория, и как компонент педагогической деятельности. Приведено краткое описание разработанной уровневой модели формирования профессионально-педагогической компетентности будущего офицера.
The article discusses some theoretical and methodological issues related to the pedagogical assessment of the level of formation of the military pedagogical competence of future officer teachers. The phenomenon of pedagogical assessment is considered both as a general didactic category and as a component of pedagogical activity.
Ключевые словавалидность критериев; военно-педагогическая деятельность; военно-педагогическая компетентность; критериальный подход; критерии оценки; педагогическое оценивание; уровни сформированности.
criteria validity; military pedagogical activity; military pedagogical competence; criteria approach; assessment criteria; pedagogical assessment; levels of formation.
Роберт И.В.
МЕТОДОЛОГИЯ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
METHODOLOGY OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL RESEARCH IN THE FIELD OF INFORMATIZATION OF EDUCATION
АннотацияСтатья посвящена описанию методологии научно-педагогического исследования в области информатизации образования. Информатизация образования рассмотрена как область педагогической науки. Описаны методы исследований в педагогике, уровни методологических знаний, предложена классификация методов исследования в педагогике. В контексте научно-педагогического исследования в области информатизации образования представлены компоненты методологии. Предложены структура методологии научно-педагогического исследования и описание содержательных характеристик каждого компонента структуры. Обоснованы необходимость строгой формализации структуры методологии научно-педагогического исследования и детерминированность взаимосвязей ее компонентов.
The article is devoted to the description of the methodology of scientific and pedagogical research in the field of education informatization. Informatization of education is considered as a field of pedagogical science. Research methods in pedagogy, levels of methodological knowledge are described, a classification of research methods in pedagogy is proposed. In the context of scientific and pedagogical research in the field of education informatization, the components of the methodology are presented. The structure of the methodology of scientific and pedagogical research and a description of the substantive characteristics of each component of the structure are proposed. The necessity of strict formalization of the structure of the methodology of scientific and pedagogical research and the determinism of the relationships of its components are substantiated.
Ключевые словаинформатизации образования; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); методология науки; методология научной области «Информатизация образования»; методология педагогического исследования; методы исследований в педагогике; объект и предмет исследования в педагогике; педагогика; структура методологии педагогического исследования; уровни методологических знаний; цели и задачи педагогики; цифровые технологии.
informatization of education; information and communication technology (ICT); methodology of science; methodology of the scientific field «Education Informatization»; methodology of pedagogical research; research methods in pedagogy; object and subject of research in pedagogy; pedagogy; structure of the methodology of pedagogical research; levels of methodological knowledge; goals and objectives of pedagogy; digital technology.
Яламов Г.Ю.
БЕЗОПАСНОЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСОВ ВЕБ-ОРИЕНТИРОВАННЫХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СИСТЕМ
SAFE USE OF INFORMATION RESOURCES OF WEB-ORIENTED INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS
АннотацияРассмотрено современное состояние веб-ориентированных интеллектуальных образовательных информационных систем. Исследованы возможные негативные воздействия на обучающегося, возникающие в процессе обучения, технологически организованного на базе таких систем. Даны рекомендации по минимизации указанных воздействий в отношении психофизиологического состояния обучающегося, качества усвоения учебного материала и обеспечению его информационной безопасности при интеллектуальном обучении.
The current state of web-based intelligent educational information systems is considered. Possible negative impacts on the student arising in the learning process, technologically organized on the basis of such systems are investigated. Recommendations are given on minimizing the indicated impacts in relation to the psychophysiological state of the student, the quality of assimilation of educational material and ensuring its information security in intellectual learning.
Ключевые словавеб-ориентированная интеллектуальная образовательная система; негативные воздействия; деструктивные воздействия; информационная безопасность; модель предметной области; модель обучающегося; цифровая образовательная среда.
web-based intellectual educational system; negative impacts; destructive effects; Information Security; domain model; learner model; digital educational environment.
Димова А.Л.
РАЗВИТИЕ ПОНЯТИЙНОГО АППАРАТА ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ: ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЙ АСПЕКТ
DEVELOPMENT OF A CONCEPTUAL DEVICE FOR EDUCATION INFORMATIZATION: A HEALTH-SAVING ASPECT
АннотацияВ статье обоснована целесообразность и необходимость развития направления «Предотвращение возможных негативных последствий для здоровья при использовании средств информационных и коммуникационных технологий» научной области информатизация образования. Введены определения терминов и понятий, раскрывающих и характеризующих данное направление.
The article substantiates the feasibility and necessity of the development of the direction «Prevention of possible negative consequences for health when using means of information and communication technologies in the field of education informatization». Definitions of terms and concepts that reveal and characterize this direction are introduced.
Ключевые слованаправление научной области; информатизация образования; предотвращение; возможные негативные последствия; здоровье пользователя; использование средств информационных и коммуникационных технологий; нейтрализация негативных последствий; средство интенсивного восстановления; кабинеты здоровья; оздоровительно-физкультурный центр.
direction of the scientific field; informatization of education; prevention; possible negative consequences; user’s health; use of information and communication technologies; neutralization of negative consequences; intensive recovery agent; health rooms; fitness center.
Лапенок М.В., Тагильцева Н.Г.
НЕЙРОСЕТЕВЫЕ ПРОГНОСТИЧЕСКИЕ СИСТЕМЫ ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ И РЕШЕНИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ЗАДАЧ
NEURAL NETWORK PROGNOSTIC SYSTEMS FOR RESEARCH AND SOLUTION OF PEDAGOGICAL PROBLEMS
АннотацияВ статье описан процесс создания нейросетевых прогностических систем для решения педагогических задач, в том числе прогнозирования результатов проектной деятельности школьников; прогнозирования посещаемости студентами учебных занятий на основе личностных качеств, целевых установок и расписания занятий; отбор иностранных студентов – учителей музыки для стажировки в российском вузе.
The article describes the process of creating neural network predictive systems for solving pedagogical problems, including forecasting the results of project activities of schoolchildren; predicting student attendance at training sessions based on personal qualities, goals, and class schedules; selection of foreign students - music teachers for an internship at a Russian university.
Ключевые словапедагогические задачи; интеллектуальные системы; искусственные нейронные сети; нейросетевое математическое моделирование.
pedagogical tasks; intelligent systems; artificial neural networks; neural network mathematical modeling.
Русаков А.А.
ВСТУПИТЕЛЬНОЕ СЛОВО ПРЕЗИДЕНТА АКАДЕМИИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ А.А. РУСАКОВА НА КОНФЕРЕНЦИИ «ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ – 2019»
SPEECH THE PRESIDENT OF «ACADEMY OF INFORMATION OF EDUCATION» A.A. RUSAKOV AT THE CONFERENCE «IE – 2019»