СОДЕРЖАНИЕ №3.2020


Король А.М.

К ОСМЫСЛЕНИЮ НЕКОТОРЫХ ПРОБЛЕМ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В ОБЩЕМ КОНТЕКСТЕ ПРОБЛЕМ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

ON UNDERSTANDING OF SOME PROBLEMS OF DISTANCE EDUCATION IN THE GENERAL CONTEXT OF PROBLEMS OF INFORMATIZATION OF EDUCATION

Аннотация

Статья посвящена анализу имеющихся управленческих проблем в области информатизации образования и формулировке в этом контексте предложений по совершенствованию организации дистанционного обучения школьников, в том числе в период пандемии. Приводятся рекомендации по минимизации рисков в организации дистанционного обучения и основных направлений корректировки федерального проекта «Цифровая образовательная среда» национального проекта «Образование».

The article deals with analysis of the existing management problems in the field of informatization of education. Proposals for improving the organization of distance education of schoolchildren, including during the pandemic period, have been made in this context. Recommendations have been given on minimizing risks related to organizing of distance education as well as main directions for correction of the federal project «Digital Education Environment» of the national project «Education».

Ключевые слова

национальный проект «Образование»; федеральный проект «Цифровая образовательная среда»; дистанционные технологии и электронное обучение; информатизация образования; информационные системы; Хабаровская краевая образовательная информационная сеть.

national project «Education»; federal project «Digital Education Environment»; distance technologies & digital education; informatization of education; information systems; Educational Information Network of the Khabarovsk Territory.


Козлов О.А., Михайлов Ю.Ф.

ОСОБЕННОСТИ МНОГОКОНТУРНОГО УПРАВЛЕНИЯ ОБУЧЕНИЕМ СТУДЕНТА В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

FEATURES OF MULTI-CIRCUIT STUDENT LEARNING MANAGEMENT IN CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Аннотация

В статье рассматривается концепция развития системы управления обучением студента в Интернет-пространстве в виде многоконтурной системы управления. Управление системой образования в России, как заявлено в Законе Российской Федерации «Об образовании» осуществляется на трех уровнях: федеральном; региональном и муниципальном. Предлагается уровневый подход к управлению образованием детализировать на уровне студента вуза в многоконтурную систему управления формированием компетенций у студента в Интернет-пространстве.

The article considers the concept of development of the student learning management system in the Internet space in the form of a multi-contour management system. The education system in Russia, as stated in the Law of the Russian Federation «on education», is managed at three levels: Federal, regional and municipal. A level-level approach to education management is proposed to detail at the level of a University student into a multi-contour system for managing the formation of students ‘ competencies in the Internet space.

Ключевые слова

система управления вуза; знания; функции; контуры управления Интернет; поисковая машина; компетенции; запрос.

University management system; knowledge; functions; Internet management contours; search engine; competence; query.


Майер Р.В.

РАЗВИТИЕ КИБЕРНЕТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ У СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВУЗОВ

DEVELOPING CYBERNETIC THINKING IN STUDENTS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES

Аннотация

Обсуждается методика развития кибернетического мышления у студентов педагогических специальностей. Она состоит в изучении основных понятий и законов кибернетики, их использовании при анализе сложных систем, компьютерном моделировании и экспериментальном изучение САУ, а также в выполнении заданий на «изобретение» автоматических устройств.

The methodology for the development of cybernetic thinking in students of pedagogical specialties is discussed, which involves the study of the basic concepts and cybernetics laws, their use in explaining the functioning of complex systems, computer-aided modeling and experimental studying automatic control systems, solving tasks linked with «invention» of various automatic devices.

Ключевые слова

автоматика; дидактика; кибернетика; компьютерное моделирование; методика преподавания; обучение; робототехника; управление.

automation; didactics; cybernetics; computer modeling; teaching methods; training; robotics; control.


Назарова О.В., Назаров А.В.

О ПРЕИМУЩЕСТВАХ СВОБОДНО РАСПРОСТРАНЯЕМОГО ПРОГРАММНОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ В ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ

ABOUT THE BENEFITS OF FREE SOFTWARE IN E-LEARNING

Аннотация

В исследовании проводится анализ адаптационных затруднений преподавателей и студентов, оказавшихся в ситуации вынужденного перехода к дистанционному формату обучения. Приводится компаративный анализ функционала свободно распространяемого программного обеспечения ОСМДО Moodle и приложения MS Teams. Сравнение в пользу открытой среды модульного динамического обучения Moodle подтверждается аналитическими данными, полученными в процессе анкетирования студентов и преподавателей. Предлагается конкретная схема проведения дистанционных занятий, в которой некоторые недостатки ОСМДО Moodle могут быть нивелированы фрагментарным применением платформы MS Teams. Подробно описан алгоритм конструирования зачетного (экзаменационного) вариабельного теста на платформе Moodle как валидного дистанционного инструмента оценки знаний студентов.

The study analyzes the adaptive difficulties of teachers and students who find themselves in a situation of forced transition to a distance learning format. A comparative analysis of the functionality of the free software OSMDO Moodle and the MS Teams distribution kit is presented. The comparison in favor of the open environment of modular dynamic learning Moodle is confirmed by analytical data obtained in the process of questioning students and teachers. A specific method of conducting distance learning is proposed, where some of the disadvantages of OSMDO Moodle can be leveled by a fragmentary application of the MS Teams platform. The algorithm for constructing a mastery (examination) variable test on the Moodle platform as a valid remote tool for assessing students’ knowledge is described in detail.

Ключевые слова

дистанционное обучение; свободно распространяемое программное обеспечение; адаптационные затруднения; виртуальная обучающая среда; вариабельный тест.

distance learning; free software; adaptation difficulties; virtual learning environment; variable test.


Павловский И.С., Федосеев С.В.

МОДЕЛИ И АЛГОРИТМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПОСЛЕДОВАТЕЛЬНОСТИ ИЗУЧЕНИЯ ДИСЦИПЛИН В УЧЕБНЫХ ПЛАНАХ ВУЗОВ

MODELS AND ALGORITHMS FOR FORMING A SEQUENCE OF STUDYING DISCIPLINES IN UNIVERSITY CURRICULA

Аннотация

Статья посвящена проблеме формирования последовательности изучения дисциплин в интегрированных учебных программах. Предложен показатель, модели и алгоритмы оценки противоречивости учебного плана. Приведен пример реализации предлагаемого подхода. Даны рекомендации по устранению выявленных противоречий.

The article is devoted to the problem of forming a sequence of studying disciplines in integrated educational programs. An indicator, models and algorithms for evaluating the inconsistency of the curriculum are proposed. An example of implementation of the proposed approach is given. Recommendations are given to eliminate the identified contradictions.

Ключевые слова

последовательность изучения учебных дисциплин; учебные программы; оценка структуры учебных планов; показатель противоречивости.

sequence of study of academic disciplines; curricula; evaluation of the structure of curricula; indicator of inconsistency.



Жигалова О.П., Баранова В.А.

VR-ПРИЛОЖЕНИЕ ДЛЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА: ОСНОВНЫЕ ТРЕБОВАНИЯ К ГРАФИЧЕСКОМУ ИНТЕРФЕЙСУ

VR-APP FOR EDUCATIONAL PROCESS: BASIC REQUIREMENTS FOR GRAPHIC INTERFACE

Аннотация

В работе отражены вопросы, связанные с использованием технологии виртуальной реальности в образовании. Авторами определены качественные и количественные показатели графического интерфейса, которые необходимо учитывать при проектировании VR-приложений для образовательного процесса.

The article reflects issues related to the use of virtual reality technology in education. The authors determined the qualitative and quantitative indicators of the graphical interface that must be taken into account when designing VR-applications for the educational process.

Ключевые слова

виртуальная реальность; VR-технология; технология виртуальной реальности; среда виртуальной реальности; иммерсивность среды; векция; VR-приложение; использование технологии виртуальной реальности в образовании; высшее образование.

virtual reality; VR-technology; virtual reality technology; virtual reality environment; immersive environment; vection; VR-application; the use of virtual reality technology in education; higher education.


Ганичева А.В., Ганичев А.В.

ИНФОРМАТИЗАЦИЯ РЕШЕНИЯ ВЕРОЯТНОСТНЫХ ЗАДАЧ

INFORMATIZATION OF PROBABILISTIC PROBLEMS

Аннотация

В статье разработан метод автоматического решения задач по разделу «Алгебра событий». Описаны шаги алгоритма. Для пояснения работы алгоритма рассмотрены типовые ситуации и приведены разнообразные примеры.

The article develops a method for automatically solving problems in the section «event Algebra». The steps of the algorithm are described. To explain how the algorithm works, we consider typical situations and provide various examples.

Ключевые слова

сложная ситуация; предложения; элементарные события; вероятность; операции; алгоритм; решение.

difficult situation; sentences; elementary events; probability; operations; algorithm; solution.


Карпеев В.В.

ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА В ОБЛАСТИ АВТОМАТИЗАЦИИ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ И ПРОИЗВОДСТВ НА ОСНОВЕ ИНТЕЛЛЕКТУАЛИЗАЦИИ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

MAIN DIRECTIONS FOR IMPROVING THE TRAINING OF COLLEGE STUDENTS IN THE FIELD OF AUTOMATION OF TECHNOLOGICAL PROCESSES AND PRODUCTION BASED ON THE INTELLECTUAL DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL ACTIVITIES

Аннотация

В статье представлены результаты анализа структуры и содержания образовательного стандарта по программе подготовки студентов среднего звена по специальности 15.02.07 «Автоматизация технологических процессов и производств (по отраслям)», выявлены дисциплины, обеспечивающие подготовку специалистов среднего звена в данной области. Показана необходимость совершенствования подготовки студентов колледжа в области автоматизации технологических процессов на основе интеллектуализации учебной деятельности и сформулированы направления совершенствования подготовки.

The article presents the results of the analysis of the structure and content of the educational standard on the program of training of middle-level students in the specialty 15.02.07 «Automation of technological processes and production (by industry),» identified disciplines that provide training of middle-level specialists in this field. The need to improve the training of college students in the field of automation of technological processes on the basis of intellectual training activities is shown and directions of improvement of training are formulated.

Ключевые слова

автоматизация технологических процессов и производств; интеллектуализация учебной деятельности; подготовка специалистов среднего звена; робототехника; системы искусственного интеллекта.

automation of technological processes and production; intellectualizations of educational activity; training of middle-level specialists; robotics; systems of artificial intelligence.


Сухоленцева А.А.

НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ «МЕХАТРОНИКА И РОБОТОТЕХНИКА

SOME FEATURES OF KNOWLEDGE CONTROL BACHELORS IN THE DIRECTION OF «MECHATRONICS AND ROBOTICS»

Аннотация

Рассматривается механизм контроля знаний будущих бакалавров по направлению «Мехатроника и робототехника» с введением обратных связей в модель подготовки.

The mechanism of knowledge control of future bachelors in the direction of «Mechatronics and Robotics» with the introduction of feedbacks in the training model.

Ключевые слова

надучебные цели; образовательный процесс; критерии оценивания компетенций; обратная связь.

scientific goals; educational process; competency assessment criteria; feedback.


Кравченко Л.Ю., Смыковская Т.К.

О СОДЕРЖАТЕЛЬНОМ КОМПОНЕНТЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ К ОСУЩЕСТВЛЕНИЮ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОММУНИКАЦИИ В ЦИФРОВОЙ СРЕДЕ

ON THE CONTENT COMPONENT OF FUTURE TEACHERS TRAINING FOR THE IMPLEMENTATION OF THE PEDAGOGICAL COMMUNICATION IN THE DIGITAL ENVIRONMENT

Аннотация

В статье освещаются вопросы подготовки будущих учителей к осуществлению педагогической коммуникации в цифровой образовательной среде в условиях реализации ФГОС ВО 3++. В частности, рассматривается содержательный компонент данной подготовки. В работе представлены идеи и принципы конструирования содержания информатических дисциплин, ориентированных на освоение коммуникаций и педагогических коммуникаций.

The paper focuses on the preparation of future teachers for the pedagogical communication in the digital educational environment in the context of the implementation of the Federal State Educational Standard of Higher Education 3 ++. In particular, the content component of this training is considered. The paper presents the ideas and principles of designing the content of informatic disciplines focused on the development of communication and pedagogical communication.

Ключевые слова

магистрант; педагогическое образование; педагогическая коммуникация; цифровая образовательная среда; лабораторно-практическое занятие; учебное задание.

master candidate; pedagogical education; pedagogical communication; digital educational environment; laboratory and practical class; study assignment.


Сергеев А.Н.

ОРГАНИЗАЦИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ АКТИВНОСТИ В СООБЩЕСТВАХ УЧАЩИХСЯ И ПЕДАГОГОВ: ИНСТРУМЕНТАЛЬНАЯ ПЛОЩАДКА И ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ

ORGANIZATION OF COMMUNICATIVE ACTIVITY IN COMMUNITIES OF STUDENTS AND TEACHERS: INSTRUMENTAL PLATFORM AND PEDAGOGIC TECHNOLOGIES

Аннотация

В статье обсуждается проблема организации коммуникативной активности учащихся и педагогов в процессе учебной деятельности с использованием ресурсов сети Интернет. С опорой на теорию обучения в сообществах Интернета раскрываются методологические основы, а также требования к разработке соответствующих инструментальных ресурсов и технологий обучения в цифровой образовательной среде. Описывается опыт разработки и экспериментальной апробации таких ресурсов и технологий в Волгоградском государственном социально-педагогическом университете.

The article deals with the issue of organizing the communicative activity of students and teachers in the educational process with the use of the Internet resources. Based on the theory of teaching in the Internet communities, the author reveals the methodological foundations, as well as the requirements for development of the appropriate tool resources and learning technologies in the digital educational environment. The experience of development and experimental testing of such resources and technologies at the Volgograd State Socio-Pedagogical University is described in the article.

Ключевые слова

цифровая образовательная среда; сетевое сообщество; коммуникативная деятельность; коллективное обсуждение; обучение; Интернет.

digital educational environment; network community; communication activities; team discussion; teaching; Internet.


Гришаева Ю.М., Гагарин А.В., Глазачев С.Н., Буркина И.В., Вишневская К.В.

СТУДЕНЧЕСКАЯ ВОВЛЕЧЕННОСТЬ В ЦИФРОВУЮ ОБРАЗОВАТЕЛЬНУЮ СРЕДУ В УСЛОВИЯХ МОДЕРНИЗАЦИИ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ

STUDENT INVOLVEMENT IN THE DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE CONTEXT OF MODERNIZATION OF THE EDUCATION SYSTEM

Аннотация

Данная статья открывает серию публикаций авторов по проблеме цифровизации учебной и профессиональной деятельности субъектов общего и профессионального образования в условиях перехода к дистанционным формам обучения. В статье уточнены понятия «студенческая вовлеченность» и «цифровая образовательная среда». Приведены результаты опроса, проведенного на масштабной студенческой выборке, и нацеленного на выявление общего актуального уровня и сопоставление конкретных показателей вовлеченности участников образовательного процесса высших учебных заведений в цифровую образовательную среду. По результатам опроса даны ключевые обобщения и обозначены перспективы исследования, а также показана проблематика последующих публикаций серии.

This article opens a series of publications by the authors. Issues: digitalization of the educational and professional activities of subjects of education in the transition to distance learning. The concepts are clarified: «student involvement», «digital educational environment». The results of a survey conducted on a large-scale student sample are presented. Purpose: to identify the current level and compare indicators of student involvement in the digital educational environment. Key generalizations and research prospects are made. The issues of the following publications are listed.

Ключевые слова

информатизация образования на основе цифровых технологий; студенческая вовлеченность; цифровая образовательная среда; учебные взаимодействия в цифровой образовательной среде; профессиональное образование.

informatization of education based on digital technologies; student involvement; digital educational environment; educational interactions in the digital educational environment; professional education.


Димова А.Л.

ДИСЦИПЛИНА «ПРЕДОТВРАЩЕНИЕ НЕГАТИВНЫХ ПОСЛЕДСТВИЙ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИКТ ДЛЯ ЗДОРОВЬЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ» В ПРОГРАММЕ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ

DISCIPLINE «PREVENTING THE NEGATIVE EFFECTS OF THE USE OF ICT FOR THE HEALTH OF STUDENTS» IN THE PROGRAM OF TRAINING BACHELORS OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES

Аннотация

В статье представлена разработанная автором учебная программа дисциплины «Элективные дисциплины по физической культуре и спорту (Предотвращение негативных последствий использования информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) для здоровья обучающихся)», реализующая требования к подготовке бакалавров педагогических специальностей по решению профессиональной задачи обеспечения безопасности здоровья обучающихся в условиях использования средств ИКТ. Раскрываются цель, задачи и тематический план освоения дисциплины, требования к результатам подготовки, а также учебно-методическое и материально-техническое обеспечение данной подготовки.

The article presents the curriculum developed by the author for the discipline «Elective disciplines in physical culture and sports (Prevention of negative consequences of the use of information and communication technologies (ICT) for the health of students)», which implements the requirements for the training of bachelors of pedagogical specialties to solve the professional problem of ensuring health safety of students in conditions of use of ICT tools. The purpose, objectives and a thematic plan for mastering the discipline, requirements for the results of training, as well as educational, methodological and material and technical support of this training are revealed.

Ключевые слова

подготовка; студенты; будущие учителя; бакалавры; дисциплина; предотвращение негативных последствий использования ИКТ для здоровья обучающихся; тематический план; требования к результатам подготовки.

preparation; students; future bachelor teachers; bachelors; discipline; prevention of negative consequences of using ICT for the health of students; thematic plan; requirements for training results.


Михалева О.В., Морозов А.В.

ПОДГОТОВКА БАКАЛАВРОВ-ЛИНГВИСТОВ НА ОСНОВЕ ИММЕРСИВНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

PREPARATION OF BACHELOR’S DEGREE IN LINGUISTICS BASED ON IMMERSIVE TECHNOLOGIES

Аннотация

В статье рассматривается опыт организации обучения студентов – будущих бакалавров-лингвистов на онлайн-платформах на примере обучающего курса «Практикум по устному переводу». Основной акцент сделан на применении иммерсивных технологий в процессе подготовки студентов к будущей профессиональной деятельности.

The article discusses the experience of organizing training of students - future bachelors in linguistics on online platforms on the example of the training course «Practical interpretation». The main focus is on the use of immersive technologies in the process of preparing students for future professional activities.

Ключевые слова

бакалавр-лингвист; виртуальная реальность; студент; дополненная реальность; иммерсивные технологии; моделирование; образовательная организация; профессиональная компетентность; смешанная реальность; среда.

bachelor of linguistics; virtual reality; student; augmented reality; immersive technologies; modeling; educational organization; professional competence; mixed reality; environment.


Роберт И.В.

ПЕРСПЕКТИВЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИММЕРСИВНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

PROSPECTS FOR USE IMMERSIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES

Аннотация

В статье на основе исследования возможностей современных технологий неконтактного информационного взаимодействия между пользователем и виртуальными объектами, представленными цифровым контентом, в частности технологий виртуальная реальность, дополненная реальность, смешанная реальность, расширенная реальность, определено понятие «иммерсивные образовательные технологии» и выявлена педагогическая целесообразность их применения. Предложено соотнесение возможностей технологий представления виртуальной реальности или совмещения с ней реальной действительности и методических подходов к их реализации. Описаны педагогико-технологические условия проектирования иммерсивных образовательных технологий и перспективные фундаментальные и прикладные научные исследования в области их проектирования и применения.

Based on the study of the possibilities of modern technologies of non-contact information interaction between the user and virtual objects represented by digital content, in particular, technologies virtual reality, augmented reality, mixed reality, augmented reality, the concept of «immersive educational technologies» is defined and the pedagogical expediency of their use is revealed. A correlation between the capabilities of technologies for representing virtual reality or combining real reality with it and methodological approaches to their implementation is proposed. The pedagogical and technological conditions for the design of immersive educational technologies and promising fundamental and applied scientific research in the field of their design and application are described.

Ключевые слова

виртуальная реальность; дополненная реальность; иммерсивные образовательные технологии; информационная безопасность личности; информационные и коммуникационные технологии; медико-психологическое сопровождение разработки цифрового контента; педагогико-технологические условия проектирования иммерсивных образовательных технологий; расширенная реальность; смешанная реальность; цифровая трансформация образования; цифровой контент; цифровые технологии.

virtual reality; augmented reality; immersive educational technologies; information security of a person; information and communication technologies; medical and psychological support for the development of digital content; pedagogical and technological conditions for the design of immersive educational technologies; augmented reality; mixed reality; digital transformation of education; digital content; digital technologies.


Бешенков С.А., Шутикова М.И., Курджиев Ш.М.

БОЛЬШИЕ ДАННЫЕ КАК НОВЫЙ ФЕНОМЕН ЦИФРОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ

BIG DATA AS A NEW PHENOMENON IN THE DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Аннотация

В статье рассматривается феномен больших данных под углом зрения методологии решения задач, возникающих в цифровой среде. В условиях существования феномена больших данных традиционная схема Э. Дейкстры, нацеленная на алгоритмическую обработку данных, не «работает». Обосновывается целесообразность перехода к освоению методологии «принятия решения» как альтернативы алгоритмического подхода. Ключевым этапом этой методологии является моделирование, анализа модели на адекватность и непротиворечивость. В процессе построения модели «отсекаются» данные, которые не существенны с точки зрения поставленной задачи. Определяются общая стратегия введения методологии принятия решения в содержание обучения.

The article examines the phenomenon of big data from the point of view of the methodology for solving problems arising in the digital environment. In the conditions of the existence of the phenomenon of big data, the traditional scheme of E. Dijkstra, aimed at algorithmic data processing, does not «work». The expediency of the transition to the development of the methodology of «decision making» as an alternative to the algorithmic approach is substantiated. The key stage of this methodology is modeling, analysis of the model for adequacy and consistency. In the process of building a model, data are «cut off» that are not essential from the point of view of the task at hand. The general strategy of introducing the decision-making methodology into the training content is determined.

Ключевые слова

большие данные; цифровая образовательная среда; задачи; принятие решения.

big data; digital educational environment; tasks; decision making.


Мухаметзянов И.Ш.

ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ, МЕДИЦИНСКИЕ АСПЕКТЫ. ПЕРВЫЕ УРОКИ ПАНДЕМИИ 2020

DISTANCE LEARNING, MEDICAL ASPECTS. FIRST LESSONS FROM THE 2020 PANDEMIC

Аннотация

Пандемия COVID-19 более предметно представила сильные и слабые стороны информатизации образования, показав ее возможности в реалиях учебного процесса в дистанционном формате. Выявленные организационные и методические проблемы сопровождаются и рядом социальных коллизий в части готовности общества к такой форме обучения, его стоимости для здоровья учащихся - медицинской, психологической, социальной. В представленных ниже материалах мы пытаемся представить свой взгляд на эту проблему. Сама проблема дистанционного обучения транснациональна, поэтому и пути ее решения в мире представляются крайне интересным.

The COVID-19 pandemic presented in more detail the strengths and weaknesses of Informatization of education, the opportunities and realities of the educational process in a remote format. The identified organizational and methodological problems are also accompanied by a number of social collisions in terms of society’s readiness for this form of education, its cost for the health of students - medical, psychological and social. In the materials below, we try to present our view of the problem and suggest solutions. The problem itself is transnational, so the ways to solve it in the world are extremely interesting.

Ключевые слова

дистанционное обучение; здоровье учащегося; взаимодействие образовательной организации с родителями учащегося; информационное образовательное пространство учащегося.

distance learning; student health; interaction of the educational organization with the student’s parents; information educational space of the student.


Русаков А.А., Кузовлева Н.В., Пачина Н.Н.

SMART-ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ (ПО МАТЕРИАЛАМ НАЦИОНАЛЬНОЙ НАУЧНО-ПРАКТИЧЕСКОЙ КОНФЕРЕНЦИИ С МЕЖДУНАРОДНЫМ УЧАСТИЕМ «SMART-ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ 2020»)

SMART TECHNOLOGIES IN EDUCATION (BASED ON THE MATERIALS OF THE NATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION «SMART TECHNOLOGIES IN EDUCATION 2020»)

Аннотация

В статье дается обзор новых идей, проектов, разработок в сфере умного образования, продемонстрированных на Национальной научно-практической конференции с Международным участием «SMART-технологии в образовании - 2020» в г. Ельце.

The article provides an overview of new ideas, projects, and developments in the field of smart education demonstrated at the national scientific and practical conference with International participation «SMART technologies in education-2020» in Yelets.

Ключевые слова

SMART-технологии; умные технологии; образование; информационные и коммуникационные технологии; национальные проекты; Национальная конференция.

SMART technologies; smart technologies; education; information and communication technologies; national projects; national conference.


Русаков А.А., Русакова В.Н.

С.М. НИКОЛЬСКИЙ И СОТРУДНИЧЕСТВО С НАУЧНЫМ СООБЩЕСТВОМ (К 115-ЛЕТИЮ СО ДНЯ РОЖДЕНИЯ)

S.M. NIKOLSKY AND COOPERATION WITH THE SCIENTIFIC COMMUNITY (TO THE 115 ANNIVERSARY OF BIRTH)

Аннотация

Статья подготовлена к 115-летию со дня рождения патриарха российского образования, великого педагога и математика, академика РАН С.М. Никольского (30 апреля 1905 г. - 9 ноября 2012 г.), который даже в почтенном возрасте не переставал трудиться на благо российского образования и не боялся новых идей, в том числе, многолетней дружбы и сотрудничества с Академией информатизации образования, проявляя интерес к вопросам информатизации образования.

The article was prepared for the 115th anniversary of the birth of the patriarch of Russian education, great teacher and mathematician, academician of the Russian Academy of Sciences S.M. Nikolsky (April 30, 1905 - November 9, 2012). Even at a venerable age, he never stopped working for the benefit of Russian education and was not afraid of new ideas, including many years of friendship and cooperation with the Academy of Education Informatization, showing interest in the issues of informatization of education.

Ключевые слова

становление педагога; творческий путь ученого как пример для подражания; информационные технологии в математике.

formation of the teacher; the scientist ‘s creative path as a role model; information technology in mathematics.