СОДЕРЖАНИЕ № 3.2021


Мухаметзянов И.Ш.

ЦИФРОВОЕ НЕРАВЕНСТВО, ЦИФРОВЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ УЧИТЕЛЯ И ЦИФРОВАЯ ТРАНСФОРМАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ

DIGITAL DIVIDE, DIGITAL COMPETENCE OF EDUCATORS AND DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Аннотация

Пандемия COVID-19 изменила современное общество. Хотя, надо отметить, что не все страны мира одинаково отреагировали на наступающие изменения. Социальная жизнь общества трансформируется значительно медленнее экономики. В образовании пандемия сформировала новую реальность – тотальную цифровую трансформацию в рамках дистанционного обучения. Можно говорить о наступлении эпохи цифровых технологий в обучении. И первые попытки трансформации показали существование ранее отсутствовавшего неравенства учащихся и учителей в рамках традиционного обучения и «бумажных технологий». Это неравенство в доступе к цифровым технологиям и новым цифровым компетенциям. И то и другое существовало исключительно в рамках образовательных организаций. Но по месту проживания у всех условия оказались разные. И это первый значимый вызов в цифровой трансформации образования.

The COVID-19 pandemic has changed modern society. Although, it should be noted that not all countries of the world reacted equally to the upcoming changes. The social life of society is transforming much more slowly than the economy. In education, the pandemic has created a new reality – a total digital transformation within the framework of distance learning. We can talk about the onset of the era of digital technologies in education. And the first attempts at transformation showed the existence of the previously non-existent inequality of students and teachers within the framework of traditional education and «paper technologies». These are inequalities in access to digital technologies and new competencies. Both existed exclusively within the framework of educational organizations. But at the places of residence, all the conditions were different for everyone. And this is the first significant challenge in the digital transformation of education.

Ключевые слова

цифровое неравенство; цифровая компетенция учителя; информационные и коммуникационные технологии; дистанционное обучение.

digital divide; digital competence of educators; information and communication technologies; distance learning.


Касторнова В.А.

РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ ФРАНЦИИ В ОТЕЧЕСТВЕННОМ ДИСТАНЦИОННОМ ОБРАЗОВАНИИ

RECOMMENDATIONS FOR FRANCE EDUCATIONAL INSTITUTIONS DIGITAL TECHNOLOGIES USING IN NATIVE DISTANCE EDUCATION

Аннотация

В настоящей работе представлен обзор опыта использования в системе образования Франции цифровых технологий в условиях реализации гибридного обучения, как страны с высоким качеством образования. На основе обобщенного анализа представлены рекомендации и предложения для отечественного образования по реализации опыта осуществления образовательного процесса с применением дистанционных образовательных технологий.

This paper provides an overview of the France educational system digital technologies experience using in context of the hybrid education implementation, as a country with high quality of education. On the generalized analysis basis recommendations and proposals for native education on the educational process realization with the use of distance learning technologies experience implementation are presented.

Ключевые слова

дистанционное обучение; гибридное обучение; информационные и коммуникационные технологии; цифровые образовательные технологии (ЦОТ); цифровое рабочее пространство; цифровые образовательные ресурсы; информационно-образовательная среда; овладение навыками применения ЦОТ; информационно-образовательное пространство.

distance learning; hybrid learning; information and communication technologies; digital technologies; digital educational technologies; digital workspace; digital educational resources; information-educational environment; digital educational technologies applying skills acquirement; information-educational space.


Полипович С.А., Шрайнер Б.А., Чикова О.А.

ФОРМИРОВАНИЕ МОТИВАЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ШКОЛЬНИКОВ ОСНОВАМ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА

FORMATION OF MOTIVATION WHILE TEACHING STUDENTS THE BASICS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Аннотация

Рассматриваются особенности формирования академической мотивации школьников при преподавании элективного курса «Основы искусственного интеллекта». Цель статьи ‒ изучение влияния трансформации содержания обучения школьников информатике путем включения основ искусственного интеллекта на их академическую мотивацию. Академическая мотивация понималась с одной стороны, как совокупность внутренних мотивов, таких как мотивация достижения, познавательная мотивация, мотивация саморазвития и, с другой стороны, внешних мотивов, таких как интроецированная мотивация и экстернальная мотивация, мотивация самоуважения Академическая мотивация школьников измерялась с помощью опросника «Шкала академической мотивации», разработанного Т.О. Гордеевой, О.А. Сычевым и Е.Н. Осиным. Выявлено, что обучение школьников основам искусственного интеллекта положительно влияет на академическую мотивацию и результат обучения информатике, математике, физике, биологии.

This article discusses the features of the formation of academic motivation of schoolchildren when teaching the elective course «Fundamentals of artificial intelligence». The purpose of the article is to study the influence of the transformation of the content of teaching computer science to schoolchildren by including the basics of artificial intelligence on their academic motivation. Academic motivation was understood as a set of internal motives, such as cognitive motivation, achievement motivation, self-development motivation and external motives, such as self-esteem motivation, introjected motivation and external motivation. The academic motivation of schoolchildren was measured using the questionnaire «Scale of academic motivation», developed by T.O. Gordeeva, O.A. Sychev and E.N. Osin. It is revealed that teaching students the basics of artificial intelligence has a positive effect on academic motivation and the result of teaching computer science, mathematics, physics, biology.

Ключевые слова

академическая мотивация школьников; результат обучения; обучение школьников основам искусственного интеллекта; содержание и методы обучения информатике.

academic motivation of schoolchildren; learning result; teaching students the basics of artificial intelligence; content and methods of teaching computer science.


Миронова Л.И., Фомин Н.И.

МЕТОДИКА ОЦЕНКИ ГОТОВНОСТИ РЕБЕНКА К ХУДОЖЕСТВЕННО-ТВОРЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: ТЕХНОКРАТИЧЕСКИЙ ПОДХОД

METHOD FOR ASSESSING A CHILD’S READINESS FOR ARTISTIC AND CREATIVE ACTIVITY: A TECHNOCRATIC APPROACH

Аннотация

В статье обоснована и разработана методика получения достоверной оценки готовности ребенка дошкольного и младшего школьного возраста (6-9 лет) к художественно-творческой деятельности. При разработке методики использован технократический подход, предполагающий получение эталона, норматива, по которому сверяется уровень готовности выполнять определенную социальную функцию. Результат применения методики достигается за счет одновременного (комплексного) учета в системе результатов первичной оценки готовности ребенка его родителями и (или) другими законными представителями и профессиональной оценки педагогами (преподавателями художественных дисциплин). Методика может быть использована в художественных школах, кружках, секциях и других формах дополнительного детского образования, реализующих предпрофессиональные и другие программы в области искусств.

The article substantiates and develops a methodic for obtaining a reliable assessment of the readiness of a child of preschool and primary school age (6-9 years) for artistic and creative activities. When developing the methodic, a technocratic approach was used, which implies obtaining a standard, a standard by which the level of readiness to perform a certain social function is checked. The result of applying the methodic is achieved due to the simultaneous (comprehensive) accounting in the system of the results of the primary assessment of the child’s readiness by his parents and (or) other legal representatives and professional assessment by teachers (teachers of art disciplines). The technique can be used in art schools, circles, sections and other forms of additional children’s education that implement pre-professional and other programs in the field of arts.

Ключевые слова

художественно-творческая деятельность детей дошкольного и младшего школьного возраста; оценка степени готовности; технократический подход к оценке готовности; алгоритм оценки готовности.

artistic and creative activity of children of preschool and primary school age; assessment of the degree of readiness; a technocratic approach to assessing readiness; an algorithm for assessing readiness.


Мирзоев М.С., Юрковская Е.В.

ФОРМИРОВАНИЯ ВЫЧИСЛИТЕЛЬНЫХ УМЕНИЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ТЕХНОЛОГИИ «МЕНТАЛЬНАЯ АРИФМЕТИКА

FORMATION OF COMPUTATIONAL SKILLS OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS USING TECHNOLOGY «MENTAL ARITHMETICS»

Аннотация

В статье излагается значимость ментальной арифметики в системе начального общего образования как учебного курса в дополнительном образовании, обеспечивающего развитие интеллекта учащихся. На основе требований общества и проекта новых ФГОС начального общего образования предложены структура и содержание учебного курса «Ментальная арифметика как средства формирования вычислительных умений учащихся начальной школы» для базового уровня в начальной школе и количество часов для освоения учебного предмета и достижения соответствующих личностных, предметных и метапредметных результатов обучения. Рассмотрен разработанный и реализованный On-Line тренажер по ментальной арифметике, обеспечивающий учащимся начальной школы возможность оттачивать навыки ментального счета.

The article expounds the importance of mental arithmetic in the system of primary general education as a curriculum in additional education, ensuring the development of the intellect of students. Based on the requirements of society and the draft of the new FSES of primary general education, the structure and content of the training course «Mental arithmetic as a means of forming computational skills of primary school students» for the basic level in primary school and the number of hours for mastering the subject and achieving the corresponding personal, subject and metasubject learning outcomes. Тhe developed and implemented On-Line mental arithmetic simulator, which provides primary school students to hone their mental counting skills, is considered.

Ключевые слова

начальная школа; учащихся; обучение; ментальная арифметика; соробан; On-Line тренажер; вычислительные умения; содержание; условия; формирование; результат.

primary school; students; education; mental arithmetic; On-Line simulator; computing skills; content; conditions; formation; result.


Попов М.С.

ОТЕЧЕСТВЕННЫЙ И ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ В ОБУЧЕНИИ МАТЕМАТИКЕ

DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE OF USING ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES IN TEACHING MATHEMATICS

Аннотация

В статье на основании анализа материалов сайтов образовательного назначения представлены отечественные и зарубежные подходы к использованию распределенных электронных ресурсов, предназначенных для изучения математических дисциплин в системе общего образования.

Based on the analysis of materials from educational websites, the article presents domestic and foreign approaches to the use of distributed electronic resources intended for the study of mathematical disciplines in the general education system.

Ключевые слова

образовательный сайт; образовательная платформа; информационная система; электронный образовательный ресурс по математике.

educational site; educational platform; information system; electronic educational resource in mathematics.


Русаков А.А., Черкасова В.В.

ОСОБЕННОСТИ МЕТОДИКИ ПРЕПОДАВАНИЯ СВЯЗНОСТЕЙ В ТЕРМИНАХ КРИВОЛИНЕЙНОГО МУЛЬТИПЛИКАТИВНОГО ИНТЕГЛА С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ВОЗМОЖНОСТЕЙ СИСТЕМЫ КОМПЬЮТЕРНОЙ МАТЕМАТИКИ MAPLE

FEATURES OF THE METHODOLOGY OF TEACHING CONNECTIONS IN TERMS OF A CURVILINEAR MULTIPLICATIVE INTEGRAL USING THE CAPABILITIES OF THE MAPLE COMPUTER MATHEMATICS SYSTEM

Аннотация

В статье рассматривается введение понятия связности на гладких многообразиях, дано представление о параллельном переносе в терминах криволинейного мультипликативного интеграла, приведен пример расчета подынтегральных функций в системе компьютерной математики Maple при изучении разделов дифференциальной геометрии.

The article discusses the introduction of the concept of connectivity on smooth manifolds, gives an idea of parallel transfer in terms of a curvilinear multiplicative integral, gives an example of calculating subinterval functions in the Maple computer mathematics system.

Ключевые слова

системы компьютерной математики; методика преподавания дифференциальной геометрии; криволинейный мультипликативный интеграл; кривизна аффинной связности.

systems of computer mathematics; methods of teaching differential geometry; curved multiplicative integral; curvature of affine connectivity.


Котюрова И.А.

ИССЛЕДОВАНИЕ ИНСТРУМЕНТОВ ЧАСТЕРЕЧНОЙ РАЗМЕТКИ ДЛЯ СОЗДАНИЯ КОРПУСА УЧЕНИЧЕСКИХ ТЕКСТОВ

PART-OF-SPEECH TAGGING TOOLS APPLIED TO A LEARNER CORPUS

Аннотация

В статье приводятся данные эксперимента по приложению ряда частеречных разметчиков к лингвистическому корпусу ученических текстов на немецком языке ПАКТ (Петрозаводский аннотированный корпус текстов), анализируются наиболее частые ошибки разметки и формулируется вывод о наиболее подходящем для целей ученического корпуса инструменте.

The article presents the results of an application of five part-of-speech taggers to the language corpus of student texts in German named PAKT (Petrozavodsk annotated corpus of texts). The article analyzes the most frequent tagging errors and formulates a conclusion about the most suitable tool for the learner corpus.

Ключевые слова

частеречная разметка; POS-разметчик; корпус ученических текстов; ПАКТ.

part-of-speech marking; POS-tagger; learner corpus.


Сентищева Е.А.

ПРИМЕНЕНИЕ ОПОР В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ОРГАНИЗАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ

THE USE OF SUPPORTS IN THE PROCESS OF ORGANIZATIONAL AND COMMUNICATIVE COMPETENCE FORMATION IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES AT HIGH SCHOOL

Аннотация

Статья раскрывает содержание таких понятий, как «организационно-коммуникативная компетенция», «методические опоры», «электронный тренажер», применение которых является важными составляющими современного иноязычного образования. Автор анализирует основные теоретические и функциональные аспекты одного из наиболее базовых принципов обучения – принципа наглядности. Также в статье рассматриваются современные образовательные средства обучения, к которым относятся Интернет-технологии и педагогическое образовательное средство – электронный тренажер, применение которых имеет ряд определенных преимуществ по сравнению с традиционными подходами к обучению в профессиональном иноязычном образовании.

The article reveals the content of such concepts as «organizational and communicative competence», «methodological supports», «electronic simulator», the use of which is an important component of modern foreign language education. The author considers the main theoretical and functional aspects of one of the most basic principles of teaching – the principle of clarity. The article also points out modern educational means of teaching, which include Internet technologies and a pedagogical educational tool – an electronic simulator, the use of which has a number of certain advantages in comparison with traditional approaches to teaching in professional foreign language education.

Ключевые слова

организационно-коммуникативная компетенция; современные образовательные технологии; опоры при обучении; профессионально ориентированное иноязычное общение; средства обучения.

organizational and communicative competence; modern educational technologies; supports in teaching; professionally oriented foreign language communication; learning tools.


Камалова Г.И., Гришаева Ю.М.

ЭКОЛОГИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА СТУДЕНТОВ-ЭНЕРГЕТИКОВ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ

ECOLOGICAL CULTURE OF STUDENTS-FUTURE POWER ENGINEERS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL EDUCATION

Аннотация

Выпускники энергетических специальностей вуза довольно часто сталкиваются с экологическими проблемами в процессе своей профессиональной деятельности. Формирование экологической культуры занимает все более важные позиции при подготовке специалистов в области энергетики. Модернизация процесса образования должна быть направлена не только в системное понимание своего места и своей роли в глобальной экосфере, но и на совершенствование методов и средств обучения. Приведены результаты исследования, направленного на оценку экологической культуры обучающихся в поликультурном информационном пространстве и их анализ. По приведенным результатам исследования представлены выводы.

Graduates of energy specialties of the university quite often face environmental problems in the course of their professional activities. The formation of an ecological culture occupies an increasingly important position in the training of specialists in the field of energy. Modernization of the education process should be aimed not only at a systematic understanding of its place and its role in the global ecosphere, but also at improving teaching methods and tools.

Ключевые слова

экологическая культура; методы и средства обучения; цифровизация обучения; цифровые методы образования.

ecological culture; methods and means of teaching; digitalization of education; digital methods of education.


Токтарова В.И., Шашков О.В., Попова О.Г.

ТЕХНОЛОГИИ НЕЙРОННЫХ СЕТЕЙ В ПЕРСОНАЛИЗАЦИИ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ

TECHNOLOGIES OF NEURAL NETWORKS IN PERSONALIZATION OF STUDENTS E-LEARNING

Аннотация

Глобальная цифровизация образовательной деятельности является одной из доминирующих тенденций развития современного общества. Синтез сквозных цифровых и педагогических технологий позволяет качественно изменить подходы к построению персонализированного обучения в электронной образовательной среде. В статье рассмотрены возможности и особенности использования современных технологий нейронных сетей для проектирования и разработки персонализированной среды обучения. Охарактеризованы принципы персонализации обучения, раскрыты характерные особенности и проблемы его создания. Рассмотрены технологии искусственных нейронных сетей и описаны типы задач образовательной сферы, которые могут быть эффективно решены с их помощью. Проведен обзор нейросетевых компьютерных обучающих систем, обеспечивающих индивидуализированный и дифференцированный процесс обучения. Предложена модель персонализации электронного обучения на основе технологии нейронных сетей, целью которой является прогнозирование успешности обучения студента на основе его индивидуальных особенностей и образовательных результатов.

Global digitalization of educational activities is one of the dominant trends in the development of modern society. The synthesis of digital and pedagogical technologies allows changing qualitatively the approaches to building personalized training in the electronic educational environment. The article considers the possibilities and features of using modern neural network technologies for designing and developing a personalized learning environment. It describes the principles of personalized learning and reveals the characteristic features and problems of its development. The article considers artificial neural network technologies and describes the types of educational tasks that can be effectively solved with their help. The authors carried out a review of neural network computer training systems providing an individualized and differentiated learning process. They propose an e-learning personalization model based on neural network technology aimed at predicting success of students’ performance based on their individual characteristics and learning outcomes.

Ключевые слова

нейронные сети; персонализация обучения; электронное обучение; студент; вуз.

neural networks; personalization of learning; e-learning; student; university.


Михаэлис С.И., Михаэлис В.В.

ОПЫТ РАЗРАБОТКИ И ПРЕПОДАВАНИЯ КУРСА «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В УПРАВЛЕНИИ ПЕРСОНАЛОМ» В ИРКУТСКОМ ГОСУДАРСТВЕННОМ УНИВЕРСИТЕТЕ ПУТЕЙ СООБЩЕНИЯ

THE EXPERIENCE OF DEVELOPING AND TEACHING OF THE DISCIPLINE «INFORMATION TECHNOLOGY IN HUMAN RESOURCES» IN THE IRKUTSK STATE UNIVERSITY OF RAILWAY TRANSPORT

Аннотация

Данная работа посвящена рассмотрению содержания и методики преподавания дисциплины «Информационные технологии в управлении персоналам» на направлении подготовки высшего образования – магистратуры по программе «Управление персоналом». В работе представлено краткое описание методик по использованию в курсе технологий конвертирования документов, защиты информации в офисных программах, средств визуализации данных средствами MS Excel, расчета трудового стажа разными способами, контроля рабочего времени сотрудников организации с помощью программы ОфисМетрика и др.

The current paper is devoted to the consideration of the content and methods of teaching the «Information technology in human resources » discipline in the Master’s degree program of «Personnel Management» direction of higher education training. The paper presents a brief description of methods of using document conversion technologies within the course, information protection in office programs, data visualization tools, different ways of work experience calculation, monitoring the working time of employees of an organization using the OfficeMetrica software, etc.

Ключевые слова

информационные технологии в управлении персоналом; конвертирование документов; защита файлов; визуализация; диаграмма-спидометр; пулевая диаграмма; лепестковая диаграмма; комбинированная диаграмма; диаграмма Парето; диаграмма-бабочка; диаграмма Ганта; график отпусков.

information technology in human resources; document conversion; file protection; visualization; gauge chart; bullet chart; radial chart; combination chart; Pareto chart; butterfly; Gantt chart.


Русаков А.А., Казаченок В.В., Громко Н.И.

ВИЗУАЛИЗАЦИЯ В ОБУЧЕНИИ МАТЕМАТИКЕ

VISUALIZATION IN TEACHING MATHEMATICS

Аннотация

Раскрывается сущность визуализации как активной формы деятельности учащегося в процессе обучения математике с учетом психофизиологических возможностей человека, связанных с функциональной асимметрией головного мозга. Показано, что осознанное усвоение математических методов и понимание формул невозможно при опоре только на логический компонент мышления. Анализируется усвоение математического материала при наглядно-модельном обучении на основе принципа моделирования, рассматриваемого как высшая ступень принципа наглядности.

The essence of visualization as an active form of student activity in the process of teaching mathematics is revealed, taking into account the psychophysiological capabilities of a person associated with the functional asymmetry of the brain. It is shown that the conscious assimilation of mathematical methods and understanding of formulas is impossible when relying only on the logical component of thinking. The assimilation of mathematical material in visual-model teaching based on the principle of modeling, considered as the highest level of the principle of visibility, is analyzed.

Ключевые слова

визуализация; информационные технологии; обучение математике; моделирование.

visualization; information technology; teaching mathematics; modeling.


Сяо Ц., Машкина О.А.

«НОВЫЕ ГУМАНИТАРНЫЕ НАУКИ» В КИТАЕ: ЦЕЛИ, ОБЪЕКТЫ И РЕАЛИИ

«NEW HUMAN SCIENCES» IN CHINA: GOALS, OBJECTS AND REALITIES

Аннотация

В статье рассматриваются проблемы формирования междисциплинарных подходов в рамках реализации проекта «Новые гуманитарные науки» − одного из основных направлений модернизации высшего образования в КНР. Показана связь и различия в трактовке современного понятия «новые гуманитарные науки» в сравнении с китайской гуманистической традицией и европейской моделью подготовки Liberal Arts. Проанализированы подходы ряда китайских экспертов к трактовке самого понятия, а также целей и задач новой политики, выявлены вызовы, которые могут препятствовать ее успешной реализации. Перед ведущими вузами Китая поставлена задача приведения содержания, форм и методов обучения иностранным языкам в соответствие с концепцией строительства «новых гуманитарных наук». Отмечены успехи ведущих китайских университетов, которые благодаря конвергенции, цифровизации и мобильным технологиям смогли создать двуязычные и многоязычные образовательные программы широкодоступные как в самом Китае, так и за рубежом.

The article considers the problems of forming interdisciplinary approaches within the framework of the project «New Humanities» – one of the main directions of higher education modernization in the PRC. The connection and differences in the interpretation of the modern concept of «New Humanities» in comparison with the Chinese humanistic tradition and the European model of Liberal Arts training are shown. The approaches of Chinese experts to the interpretation of the concept, as well as the goals and objectives of the new policy are analyzed. The challenges that may hinder its successful implementation are identified. The leading institutions of higher education in China are aimed at bringing the content and methods of teaching foreign languages in line with the concept of building the «new humanities». The successes of leading Chinese universities, which, thanks to convergence, digitalization and mobile technology, have been able to create bilingual and multilingual educational programs that are widely available both in China and abroad, are noted.

Ключевые слова

цифровизация; новые гуманитарные науки; обучение; междисциплинарные подходы; полидисциплинарность; иностранные языки; конвергенция.

digitalization; new humanities; teaching; interdisciplinary approaches; multidisciplinary; foreign languages; convergence.


Мишова В.В., Огнева Э.Н.

ЭЛЕКТРОННЫЕ ИЗДАНИЯ УЧЕБНОГО НАЗНАЧЕНИЯ: АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ СОЗДАНИЯ И РЕГИСТРАЦИИ

ELECTRONIC EDUCATIONAL PURPOSE: CURRENT PROBLEMS OF CREATION AND REGISTRATION

Аннотация

Рассмотрены педагогико-технологические требования к современным электронным изданиям учебного назначения, средства разработки и способы их регистрации. Выявлены проблемы, связанные с несовершенством нормативно-правового обеспечения в исследуемой области и обоснована необходимость изменения подходов к государственной регистрации электронных изданий.

An electronic publication aimed at students who grew up in the era of digitalization and gadgetisation must meet modern requirements. Development of electronic publications for educational purposes is possible through online constructors. Online electronic publications are not subject to mandatory state registration. There is a need to change approaches to state registration of electronic publications.

Ключевые слова

электронные издания учебного назначения; регистрация электронных изданий; обязательный экземпляр; средства разработки электронных изданий.

electronic editions for educational purposes; registration of electronic editions; legal deposit; development tools for electronic editions.


Русаков А.А., Пачина Н.Н., Ткаченко С.В.

ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ: ТЕХНОЛОГИИ XXI ВЕКА (ПО МАТЕРИАЛАМ МЕЖДУНАРОДНОЙ НАУЧНО-ПРАКТИЧЕСКОЙ КОНФЕРЕНЦИИ «ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ-2021», ПОСВЯЩЕННОЙ 85-ЛЕТИЮ СО ДНЯ РОЖДЕНИЯ ЯРОСЛАВА АНДРЕЕВИЧА ВАГРАМЕНКО, 65-ЛЕТИЮ ЛИПЕЦКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ТЕХНИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА

INFORMATIZATION OF EDUCATION: TECHNOLOGIES OF THE XXI CENTURY (BASED ON THE MATERIALS OF THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE «INFORMATIZATION OF EDUCATION-2021», DEDICATED TO THE 85TH ANNIVERSARY SINCE THE BIRTHDAY OF YAROSLAV ANDREEVICH VAGRAMENKO, 65TH ANNIVERSARY OF LIPETSK STATE TECHNICAL UNIVERSITY)

Аннотация

В статье дается обзор проведения Международной научно-практической конференции «Информатизация образования-2021», посвященной 85-летию со Дня рождения Ярослава Андреевича Ваграменко, 65-летию Липецкого государственного технического университета.

The article provides an overview of the International Scientific and Practical Conference «Informatization of Education-2021» dedicated to the 85th anniversary of the birthday of Yaroslav Andreevich Vagramenko, the 65th anniversary of the Lipetsk State Technical University.

Ключевые слова

информатизация образования; Я.А. Ваграменко; 65-летие ЛГТУ; информационные технологии; цифровизация.

informatization of education; Ya.A. Vagramenko; 65th anniversary of LSTU; information technology; digitalization.