ОБЛАЧНАЯ ИНФОРМАЦИОННО-ПРОЕКТИРОВОЧНАЯ СРЕДА
КАК ЧАСТЬ ЦИФРОВОЙ ЭКОСИСТЕМЫ В СТРОИТЕЛЬСТВЕ
CLOUD INFORMATION AND DESIGN ENVIRONMENT AS PART
OF THE DIGITAL ECOSYSTEM IN CONSTRUCTION
Аннотация
В статье обоснована необходимость цифровой трансформации существующих производственных отношений в строительстве. Предложены теоретические основания создания облачной информационно-проектировочной среды (ОИПС), которая может стать частью цифровой экосистемы в строительстве. Рассмотрен вопрос подготовки инженерных кадров к будущей трудовой деятельности в условиях ОИПС.
The article substantiates the need for digital transformation of existing industrial relations in construction. The theoretical foundations of creating a cloud information and design environment (CIDE) that can become part of the digital ecosystem in construction are proposed. The issue of training engineering personnel for future employment in the conditions of the CIDE is reviewed.
investment and construction project; construction; cloud technologies; cloud information and design environment; digital transformation строительной отрасли; digital ecosystem; training of engineers.
ПРОБЛЕМЫ АНТИТЕРРОРИСТИЧЕСКОЙ ЗАЩИЩЕННОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ
PROBLEMS OF ANTI-TERRORIST PROTECTION OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS AND WAYS TO SOLVE THEM
Аннотация
Благодаря значительным усилиям по обеспечению антитеррористической защищенности образовательных организаций, правоохранительные органы смогли предотвратить в 2020-2021 годах большинство преступлений террористической направленности. Однако полностью защитить образовательные организации от нападений вооруженных преступников пока не удалось. Поэтому проблема обеспечения антитеррористической защищенности образовательных организаций продолжает быть актуальной. Помимо правоохранительных органов, большую роль в решении этой проблемы могли бы сыграть должностные лица, отвечающие в образовательных организациях за обеспечение их антитеррористической защищенности. Многие из них к выполнению этих обязанностей относятся ответственно. Однако не все. Как показывает практика, возможны случаи, когда в кризисной ситуации эти руководящие лица, мягко говоря, оказываются не на высоте в решении возложенных на них задач, и вместо них их обязанности выполняют другие, случайно оказавшиеся свидетелями вооруженного нападения. Поводом для написания данной статьи послужил именно такой случай.
Решить проблему антитеррористическую защищенность образовательной организации в случае вооруженного нападения на нее можно за счет применения последних достижений информационных и коммуникационных технологий и специально разработанных для этого технологий использования SMART-систем. В статье рассматриваются возможные пути применения этих технологий. Показано на конкретных примерах, что внедрение этих технологий в практику деятельности образовательных организаций позволит существенно повысить эффективность их защиты от террористических нападений.
Thanks to significant efforts to ensure the anti-terrorist security of educational organizations, law enforcement agencies were able to prevent most terrorist crimes in 2020 and 2021. However, it has not yet been possible to fully protect educational organizations from attacks by armed criminals. Therefore, the problem of ensuring the anti-terrorist security of educational organizations continues to be relevant. In addition to law enforcement agencies, officials responsible in educational organizations for ensuring their anti-terrorist protection could play a large role in solving this problem. Many of them are responsible for fulfilling these duties. However, not all. As practice shows, there are cases when, in a crisis situation, these leaders, to put it mildly, are not up to the task in solving the tasks assigned to them, and instead of them their duties are performed by others who accidentally witnessed an armed attack. The reason for writing this article was just such a case.
It is possible to solve the problem of anti-terrorist security of an educational organization in the event of an armed attack on it through the use of the latest achievements of information and communication technologies and specially developed technologies for using SMART systems. The article discusses possible ways of applying these technologies. It is shown with specific examples that the introduction of these technologies into the practice of educational organizations will significantly increase the effectiveness of their protection against terrorist attacks.
Ключевые слова
образовательная организация; антитеррористическая защищенность; скулшутинг; информационные и коммуникационные технологии; SMART-системы.
educational organization; anti-terrorist security; school shooting; information and communication technologies; SMART systems.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ НАВЫКОВ ПОМОЩНИКА КОНСУЛЬТАНТА В ОБЛАСТИ РАЗВИТИЯ ЦИФРОВОЙ ГРАМОТНОСТИ НАСЕЛЕНИЯ ЧЕРЕЗ РЕКЛАМНЫЕ И МАРКЕТИНГОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
Аннотация
Статья посвящена вопросам формирования цифровой и предпринимательской грамотности у обучающихся 10-11 классов через курсы по выбору «Интернет-маркетинг» и «Основы предпринимательской деятельности». Показан процесс интеграции основной образовательной программы и программы профессионального обучения по должности служащего «Консультант в области развития цифровой грамотности населения (цифровой куратор)» с учетом профессионального стандарта через курсы по выбору. Данная модель организации профессионального обучения в общеобразовательных организациях обоснована как надежная основа для профессионального самоопределения обучающихся в регионе. Опыт школы может быть использован общеобразовательными организациями самостоятельно в процессе внедрения профессионального обучения на уровне среднего общего образования. Приведены аргументы о необходимости, значимости и перспективности создания профессионального обучения в общеобразовательных организациях.
The article is devoted to the formation of digital and entrepreneurial literacy among students of grades 10-11 through elective courses «Internet marketing» and «fundamentals of entrepreneurship». The authors of the article showed the process of integration of the basic educational program and the professional training program for the position of an employee «Consultant in the field of development of digital literacy of the population (digital curator)» taking into account the professional standard through elective courses. According to the authors of the article, this model of the organization of vocational training in general education organizations can become a reliable basis for the professional self-determination of students in the region. The experience of the school can be used by general education organizations independently in the process of introducing vocational training at the level of secondary general education. The authors tried to give arguments about the necessity, importance and prospects of creating vocational training in general education organizations.
Ключевые слова
предпринимательская деятельность; консультант в области развития цифровой грамотности населения (цифровой куратор); работа с интернет- и онлайн-сервисами по оказанию электронных услуг;
Интернет-маркетинг; основы предпринимательской деятельности.
ntrepreneurial activity; consultant in the field of development of digital literacy of the population (digital curator); work with Internet and online services for the provision of electronic services; Internet marketing; basics of entrepreneurship.
Данильчук Е.В., Куликова Н.Ю., Цымбалюк Г.В.
ОНЛАЙН ОБУЧЕНИЕ ОСНОВАМ ПРОГРАММИРОВАНИЯ И РОБОТОТЕХНИКЕ В СЕТЕВЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СООБЩЕСТВАХ УЧАЩИХСЯ
ONLINE TRAINING IN THE BASICS OF PROGRAMMING AND ROBOTICS IN ONLINE EDUCATIONAL COMMUNITIES OF SCHOOLCHILDREN
Аннотация
В статье рассматриваются вопросы обучения учащихся основам программирования и робототехнике в сетевых образовательных сообществах. Обсуждаются подходы к пониманию термина «социальные сетевые сообщества», реализации такого сообщества на веб-платформе. Обосновывается возможность обучения основам программирования и робототехнике с использованием визуальных сред программирования и наборов роботов в режиме видеоконференции. Приводятся примеры такого обучения в реальной образовательной практике обучения информатике в школе.
The article discusses the issues of teaching students the basics of programming and robotics in online educational communities. Approaches to understanding the term «social network communities» and the implementation of such a community on a web platform are discussed. The possibility of teaching the basics of programming and robotics using visual programming environments and sets of robots in videoconference mode is substantiated. Examples of such training are given in the real educational practice of teaching computer science at school.
online learning; network technologies; network educational communities; programming training; educational robotics; web platforms, internet services.
Карпеев В.В.
ИНТЕЛЛЕКТУАЛИЗАЦИЯ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КАК ФАКТОР СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ МЕТОДИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ОБУЧЕНИЮ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА В ОБЛАСТИ АВТОМАТИЗАЦИИ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ И ПРОИЗВОДСТВ
INTELLECTUALIZATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES AS A FACTOR IN IMPROVING METHODOLOGICAL APPROACHES TO TEACHING COLLEGE STUDENTS IN THE FIELD
OF AUTOMATION OF TECHNOLOGICAL PROCESSES AND PRODUCTION
Аннотация
В статье выявлены компоненты деятельности студентов среднего уровня образования в области автоматизации технологических процессов и производств, отражающих интеллектуальные формы учебной деятельности. Обосновано и введено определение интеллектуализации учебной деятельности в процессе изучения предметной области автоматизации технологических процессов и производств. Определены условия интеллектуализации учебной информационной деятельности студентов и информационного взаимодействия между студентами, преподавателем и средствами информационных и коммуникационных технологий в процессе изучения, контроля, анализа, применения систем автоматизации технологических процессов и производств, при организации работ по монтажу, ремонту и наладке систем автоматизации.
The article reveals the components of the activity of students of the secondary level of education in the field of automation of technological processes and production, reflecting the intellectual forms of educational activity. The definition of intellectualization of educational activity in the process of studying the subject area of automation of technological processes and production has been substantiated and introduced. The conditions for the intellectualization of educational information activities of students and information interaction between students, the teacher and the means of information and communication technologies in the process of studying, monitoring, analyzing, using automation systems for technological processes and production, when organizing installation, repair and adjustment of automation systems have been determined.
Ключевые слова
интеллектуализация учебной деятельности; интеллектуальные формы учебной деятельности; информационная деятельность; информационное взаимодействие; средства информационных и коммуникационных технологий.
intellectualization of educational activity; intellectual forms of educational activity; information activity; information interaction; means of information and communication technologies.
Пономарева Ю.С.
МЕТОДИКА ОРГАНИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ОНЛАЙН-СООБЩЕСТВАХ УЧАЩИХСЯ НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ
METHODOLOGY ORGANIZING OF EDUCATIONAL ACTIVITIES OF STUDENTS IN ONLINE COMMUNITIES OF STUDENTS OF SCIENTIFIC AND TECHNICAL ORIENTATION
Аннотация
В статье уточнено понятие научно-технической деятельности учащихся и онлайн-сообщества научно-технической направленности. Приведена структура образовательной деятельности в онлайн-сообществах учащихся научно-технической направленности. Разработана методика организации образовательной деятельности учащихся в сетевых сообществах указанного вида, носящая этапный характер.
The article clarifies the concept of scientific and technical activities of students and online communities of scientific and technical orientation. The structure of educational activities in online communities of students of scientific and technical orientation is given. A methodology for organizing the educational activities of students in the online communities of this type, which is of a staged nature, has been developed.
educational activities; methodology; online communities of students; scientific and technical orientation.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ САМООПРЕДЕЛЕНИЯ В ПРОФЕССИИ В УСЛОВИЯХ НЕПРЕРЫВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
PEDAGOGICAL FEATURES OF CAREER SELF-DETERMINATION IN THE CONTEXT OF LIFELONG LEARNING
Аннотация
В статье рассматриваются педагогические особенности самоопределения в профессии в условиях непрерывного образования. Приводятся результаты исследования динамики развития самоопределения в профессии обучающихся медицинского вуза с применением типологического подхода, что в сочетанном взаимодействии этих методик позволяет достоверно выявить различия в мотивации к обучению в высшей школе.
The article deals with the pedagogical peculiarities of self-determination in the profession in the context of continuing education. The results of the study of the dynamics of self-determination in the profession of medical students using the typological approach are presented, which in the combined interaction of these techniques allows to reliably identify differences in motivation
for learning in higher education.
УЧЕБНАЯ МОТИВАЦИЯ КАК КЛЮЧЕВОЙ ФАКТОР В ОБУЧЕНИИ МАГИСТРАНТОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ «ПРИКЛАДНАЯ ИНФОРМАТИКА
EDUCATIONAL MOTIVATION AS A KEY FACTOR IN THE TRAINING OF MASTER’S STUDENTS IN THE DIRECTION «APPLIED INFORMATICS»
Аннотация
Статья посвящена вопросам анализа роли учебной мотивации в реализации магистерской программы по направлению подготовки 09.04.03 «Прикладная информатика». Дана общая характеристика особенностей учебной мотивации и выделены ключевые факторы, определяющие вектор ее изменения. С использованием технологии нечеткого когнитивного анализа изучена когнитивная модель механизма влияния мотивов магистранта на качество обучения. В ходе исследования установлено, что для стабилизации учебной мотивации магистрантов и обеспечения нормативного уровня сформированности профессиональных компетенций необходимы дополнительные педагогические средства воздействия на прагматические и неосознанные мотивы.
The article is devoted to the analysis of the role of educational motivation in the implementation of the master’s program in the direction of training 09.04.03 «Applied Informatics». A general characteristic of the features of educational motivation is given and the key factors that determine the vector of its change are highlighted. Using the technology of fuzzy cognitive analysis, a cognitive model of the mechanism of the influence of the motives of a master student on the quality of education has been studied. In the course of the study, it was found that in order to stabilize the educational motivation of undergraduates and ensure the normative level of the formation of professional competencies, additional pedagogical means of influencing pragmatic and unconscious motives are needed.
РЕАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ – ПЕДАГОГОВ В ЦИФРОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ ВУЗА
THE IMPLEMENTATION OF PEDAGOGICAL RESOURCING FOR FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE BACHELORS - TEACHERS IN THE DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY
Аннотация
Рассматривается реализация педагогического обеспечения формирования иноязычной коммуникативной компетенции будущих
бакалавров-педагогов в цифровой образовательной среде вуза. Представлены стратегии его реализации и описаны его содержательные компоненты, а также представлена результативность его применения в цифровой образовательной среде.
This article examines the implementation of pedagogical resourcing for the formation of foreign language communicative competence of future bachelors-teachers in the digital educational environment of a university, presents and describes its content components.
pedagogical resourcing; foreign language communicative competence; gamification; digitalization.
Петрова В.И.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МУЛЬТИМЕДИА ТЕХНОЛОГИИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ ПРИ РАЗРАБОТКЕ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ
THE USE OF MULTIMEDIA TECHNOLOGY IN THE PROCESS OF TEACHING STUDENTS OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCE
Аннотация
Цифровая трансформация образования является одним из наиболее актуальных направлений технологического прогресса на сегодняшний день. В статье представлено изучение основных аспектов использования мультимедиа технологий в процессе реализации электронных образовательных ресурсов для студентов педагогического образования. В процессе написания работы используются различные методы исследования. Автором используются научные материалы отечественного и зарубежного авторства.
Digitalization of education is one of the most relevant areas of technological progress today. The article presents the study of the main aspects of the use of multimedia technologies in the implementation of electronic educational resources for students of teacher education. In the process of writing a work, various research methods are used. The author uses scientific materials of domestic and foreign authorship.
multimedia technologies; training; education; information technologies; educational resource.
Грузинова Н.А.
К ВОПРОСУ О ПРЕПОДАВАНИИ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ
ON THE ISSUE OF TEACHING INFORMATION SECURITY IN HIGH SCHOOL
Аннотация
Рассмотрен ряд проблем формирования компетенции обучающихся в области информационной безопасности личности в рамках Федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования в условиях информатизации общества, цифровой трансформации образования. Обоснована необходимость включения основ информационной безопасности личности в качестве обязательного компонента содержания всех уровней общего и высшего профессионального образования. Показаны возможные направления решения рассмотренных проблем.
In the context of the informatization of society, the digital transformation of education, the problem of professional training, retraining of teachers of informatics in the field of personal information security has become actual. The mastery of competencies in the field of personal information security by teachers is of priority importance, since the level of information culture and ensuring information security of all subjects of educational relations depend on its quality.
Ключевые слова
информационная безопасность личности; профессиональная подготовка; содержание профессионального образования.
personal information security; vocational training; content
of vocational education.
ОСОБЕННОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ТРЕНАЖЕРОВ С ТЕХНОЛОГИЯМИ ВИРТУАЛЬНОЙ, ДОПОЛНЕННОЙ И СМЕШАННОЙ РЕАЛЬНОСТИ В ТРАНСПОРТНОМ ВУЗЕ
FEATURES OF THE USE OF SIMULATORS WITH VIRTUAL, AUGMENTED AND MIXED REALITY TECHNOLOGIES IN A TRANSPORT UNIVERSITY
Аннотация
Представлены особенности применения в образовательном процессе транспортных вузов тренажеров с технологиями виртуальной, дополненной и смешанной реальности. Рассмотрены примеры использования технологий виртуальной, дополненной и смешанной реальности в учебном процессе технических университетов. Формулируется вывод о том, для каких специальностей транспортного вуза эффективнее всего применять в образовательном процессе тренажеры с технологиями виртуальной, дополненной и смешанной реальности.
The article presents the features of the use of simulators with virtual, augmented and mixed reality technologies in the educational process of transport universities. Examples of the use of virtual, augmented and mixed reality technologies in the educational process of technical universities are considered. The conclusion is formulated about which specialties of the transport university are most effective to use simulators with virtual, augmented and mixed reality technologies in the educational process.
Ключевые слова
тренажеры; технологии виртуальной, дополненной и смешанной реальности; учебный процесс; работоспособность; функционирование.
МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ЭЛЕМЕНТОВ ДИСТАНЦИОННОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СИСТЕМЕ ОБУЧЕНИЯ ИНФОРМАТИКЕ
METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE USE OF ELEMENTS OF DISTANCE EDUCATION IN THE COMPUTER SCIENCE EDUCATION SYSTEM
Аннотация
В статье отмечается, что система образования нуждается в грамотном и методически обоснованном внедрении дистанционных образовательных технологий, в полной мере отвечающих современным образовательным запросам. Проанализированы исследования, посвященные использованию элементов дистанционного образования в системе обучения информатике. Сделаны выводы об особенностях прогресса в дистанционном обучении информатике, охарактеризованы основные трансформации в данной сфере.
The article notes that the education system needs a competent and methodically sound implementation of distance learning technologies that fully meet modern educational needs. The article analyzes the research devoted to the use of elements of distance education in the system of teaching computer science. Conclusions are drawn about the features of progress in distance learning in computer science, and the main transformations in this area are characterized.
ВОПРОСЫ ИНФОРМАЦИОННЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ
КАК ЭЛЕМЕНТОВ КАЧЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ISSUES OF INFORMATION LEARNING METHODS AS ELEMENTS OF QUALITY EDUCATION
Аннотация
Рассматриваются вопросы внедрения информационных технологий в образовательный процесс Саратовского государственного медицинского университета им. В.И. Разумовского (СГМУ). Авторами освещается опыт организации обучения с применением электронных образовательных ресурсов на кафедре педагогики, образовательных технологий и профессиональной коммуникации СГМУ. Обращается внимание на эффективность использования новых информационных технологий в педагогической практике вуза и необходимость их интеграции в существующие формы обучения. Опрос, проведенный среди ординаторов, позволил определить их отношение к работе в дистанционном формате.
The article deals with the implementation of information technologies in the educational process of the Saratov State Medical University named after V.I. Razumovsky. The authors highlight the experience of organizing training using electronic educational resources at the Department of pedagogy, educational technologies and professional communication of SSMU. Attention is drawn to the effectiveness of the use of new information technologies in the pedagogical practice of the university and the need for their integration into existing forms of education. The survey conducted among residents, allowed to determine their attitude to work in a remote format.
Ключевые слова
информационные ресурсы и технологии; инновационные технические средства; современная система образования; электронная среда вуза; дистанционное обучение.
information resources and technologies; innovative technical means; modern education system; electronic environment of the university; distance learning.
Гнутов А.Д.
СОДЕРЖАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ В СТРУКТУРЕ КУРСА ИНФОРМАТИКИ ДЛЯ КУРСАНТОВ ВОЕННОГО ВУЗА ВОЙСК НАЦИОНАЛЬНОЙ ГВАРДИИ РФ
THE CONTENT OF INFORMATION TECHNOLOGY SECURITY IN THE STRUCTURE OF THE COMPUTER SCIENCE COURSE FOR CADETS OF THE MILITARY UNIVERSITY OF THE VNG OF THE RUSSIAN FEDERATION
Аннотация
В статье рассматривается актуальная проблема военно-профессиональной подготовки будущих офицеров в военных образовательных организациях высшего образования (ВООВО) войск национальной гвардии (ВНГ) Российской Федерации, которая связана с проектированием современного курса информатики, включающего вопросы формирования информационно-технологической безопасности курсантов.
The article deals with the actual problem of military professional training of future officers in military educational institutions of higher education (VOOVO) of the National Guard troops (VNG) of the Russian Federation, which is associated with the design of a modern computer science course, including the formation of information technology security of cadets.
Ключевые слова
военное образование; деятельностный подход; дидактические основания; дидактические факторы; курс информатики; информационно-технологическая безопасность; профессиональная подготовка; содержание обучения.
military education; activity approach; didactic foundations; didactic factors; computer science course; information technology security; professional training; content of training.
Леонтьев Н.А.
РАЗРАБОТКА УЧЕБНОГО СТЕНДА ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ МИКРОКОНТРОЛЛЕРА ATMEGA328
DEVELOPMENT OF A EDUCATIONAL STAND FOR STUDYING THE ATMEGA328 MICROCONTROLLE
Аннотация
В данной работе приводится анализ учебных и лабораторных стендов, применяющих микроконтроллеры. Обсуждается возможности стендов и описывается состав устройств. Описывается микроконтроллер ATmega328 и Arduino Nano. Приводится разработанный учебный стенд, подключаемые цифровые и аналоговые устройства ввода-вывода, датчики. Показан перечень лабораторных работ для данного стенда.
This paper provides an analysis of educational and laboratory stands using microcontrollers. The possibilities of the stands are discussed and the composition of the devices is described. Describes the ATmega328 microcontroller and the Arduino Nano. The developed training stand, connected digital and analog input-output devices, sensors are presented. Shown is a list of laboratory work for this stand.
ТИПИЗАЦИЯ ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО КОНТЕНТА ДЛЯ ПРИМЕНЕНИЯ В ЭЛЕКТРОННОМ ОБУЧЕНИИ
THE TYPIFICATION OF DIGITAL EDUCATIONAL CONTENT FOR USING IN E-LEARNING
Аннотация
Представлена попытка типизировать цифровой образовательный контент, используемый в образовательном процессе как самостоятельно, так и в составе электронных образовательных ресурсов, электронных учебных пособий и онлайн курсов, в целях определения требуемого уровня компетенций, необходимых для его создания. Формулируется и обосновывается вывод о взаимном влиянии через ограничения преобладающей технологии создания и хранения цифрового образовательного контента на его содержательное наполнение и наоборот.
The article presents an attempt to typify digital educational content used in the educational process both independently and as part of electronic educational resources, electronic textbooks and online courses, in order to determine the required level of competencies necessary for its creation. The conclusion about the mutual influence of the prevailing technology of creating and storing digital educational content on its meaningful content and vice versa is formulated and substantiated.
Ключевые слова
электронный образовательный ресурс (ЭОР); электронный учебный курс (ЭУК); цифровой образовательный контент (ЦОК); электронное обучение (ЭО).
electronic educational resource; e-learning course; digital educational content; e-learning.
Яламов Г.Ю., Демидова Ю.В., Зимнюкова Н.Н.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АВТОМАТИЗИРОВАННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ СИСТЕМ ПРИ ОЦЕНКЕ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТИ И ЭФФЕКТИВНОСТИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ РУКОВОДИТЕЛЕЙ В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАНИЯ
THE USE OF AUTOMATED INFORMATION SYSTEMS IN ASSESSING THE EFFECTIVENESS AND PERFORMANCE OF THE ACTIVITIES OF HEADS IN THE FIELD OF EDUCATION
Аннотация
Рассмотрены вопросы, связанные с использованием автоматизированных информационных систем при оценке результативности и эффективности деятельности руководителей в области образования. Показана необходимость автоматизации процесса сбора, обработки и анализа данных для проведения такой оценки. Предложена структура автоматизированного информационно-образовательного комплекса, частью которого является указанная автоматизированная информационная система, построенная на модульном принципе. Описаны модули системы, их назначение и возможные интеллектуальные функции системы, направленные на поддержку принятия управленческих и других решений, связанных с итоговыми результатами оценки.
The issues related to the use of automated information systems in assessing the effectiveness and performance of leaders in the field of education are considered. The need to automate the process of collecting, processing and analyzing data for such an assessment is shown. The structure of an automated information and educational complex is proposed, part of which is the specified automated information system, built on a modular principle. The system modules, their purpose and possible intellectual functions of the system, aimed at supporting the adoption of managerial and other decisions related to the final results of the assessment, are described.
Ключевые слова
оценка результативности и эффективности; управление образованием; профессиональная деятельность руководителей в области образования; автоматизированная информационная система; веб-сервер; интеллектуализация информационных систем.
assessing the effectiveness and performance; education management; professional activity of heads in the field of education; automated information system; web server; intellectualization of information systems.
Русаков А.А., Яламов Г.Ю.
ОПЫТ И НЕКОТОРЫЕ ТЕНДЕНЦИИ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НАУЧНОГО СООБЩЕСТВА В ГОД НАУКИ И ТЕХНОЛОГИЙ
EXPERIENCE AND SOME TRENDS IN THE ACTIVITIES OF THE SCIENTIFIC COMMUNITY IN THE YEAR OF SCIENCE AND TECHNOLOGY
Аннотация
В статье подводятся итоги деятельности МОО «Академия информатизации образования» за 2021 год, Год науки и техники. Показаны основные аспекты этой деятельности, ее тенденции и накопленный опыт, связанный с цифровой трансформацией в сфере образования. Отражена роль и влияние МОО «Академия информатизации образования» на современное состояние российского образования.
The article reflects the experience and trends in the activities of the Academy of Informatization of Education (AIO), occurring in connection with the active and systematic use of digital information technologies. Fragments of the state of affairs for today and future trends are given.
Ключевые слова
Академия информатизации образования; Год науки и технологий; научные, образовательные и инновационные мероприятия; цифровая трансформация образования; информатизация образования.
Academy of Informatization of Education; Year of Science and Technology; scientific, educational and innovative events; digital transformation
of education; informatization of education.
PR-МЕНЕДЖМЕНТ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБЩЕСТВЕННОЙ ОРГАНИЗАЦИИ
PR MANAGEMENT IN THE ACTIVITIES OF A PUBLIC ORGANIZATION
Аннотация
В статьи описан опыт PR-менеджмента общественной организации дополнительного профессионального образования «Чувашское региональное отделение Академии информатизации образования». Применяемые PR-инструменты: корпоративная идентичность; digital-коммуникации; SMM-деятельность; взаимодействие со средствами массовой информации; специальные мероприятия; government relations. Достигнутые результаты: за период с 2005 по 2021 годы во всероссийских конференциях «Интернет-технологии в образовании» приняли участие более двух тысяч учителей; курсы повышения квалификации с 2015 года прошли более 300 учителей, 108 учителей прошли курсы переподготовки по специальности «Учитель информатики»; за период с 2005 по 2021 год в конкурсах, проводимых общественной организацией, приняли участие более полутора миллионов школьников и студентов ссузов из всех регионов России и зарубежных стран.
The article describes the experience of PR-management of the public organization of additional professional education «Chuvash regional branch of the Academy of Informatization of Education». Applied PR tools: corporate identity; digital communications; SMM activity; interaction with the media; special events; government relations. Results achieved: over the period from 2005 to 2021, more than two thousand teachers took part in the all-Russian conferences «Internet technologies in education»; more than 300 teachers have completed refresher courses since 2015, 108 teachers have completed retraining courses in the specialty «Teacher of Informatics»; over the period from 2005 to 2021, more than one and a half million school and university students from all regions of Russia and foreign countries took part in competitions held by a public organization.
Ключевые слова
общественная организация, PR-менеджмент, PR-инструменты, цифровизация образования, конкурсы и конференции по информатике.
public organization, PR-management, PR-tools, digitalization of education, competitions and conferences in informatics.
СОДЕРЖАНИЕ № 4.2021
Вилисова А.Д., Миронова Л.И.ОБЛАЧНАЯ ИНФОРМАЦИОННО-ПРОЕКТИРОВОЧНАЯ СРЕДА КАК ЧАСТЬ ЦИФРОВОЙ ЭКОСИСТЕМЫ В СТРОИТЕЛЬСТВЕ
CLOUD INFORMATION AND DESIGN ENVIRONMENT AS PART OF THE DIGITAL ECOSYSTEM IN CONSTRUCTION
АннотацияВ статье обоснована необходимость цифровой трансформации существующих производственных отношений в строительстве. Предложены теоретические основания создания облачной информационно-проектировочной среды (ОИПС), которая может стать частью цифровой экосистемы в строительстве. Рассмотрен вопрос подготовки инженерных кадров к будущей трудовой деятельности в условиях ОИПС.
The article substantiates the need for digital transformation of existing industrial relations in construction. The theoretical foundations of creating a cloud information and design environment (CIDE) that can become part of the digital ecosystem in construction are proposed. The issue of training engineering personnel for future employment in the conditions of the CIDE is reviewed.
Ключевые словаинвестиционно-строительный проект; строительство; облачные технологии; облачная информационно-проектировочная среда; цифровая трансформация строительной отрасли; цифровая экосистема; подготовка инженеров.
investment and construction project; construction; cloud technologies; cloud information and design environment; digital transformation строительной отрасли; digital ecosystem; training of engineers.
Кузнецов А.Н., Сердюков В.И., Сердюкова Н.А., Яламов Г.Ю.
ПРОБЛЕМЫ АНТИТЕРРОРИСТИЧЕСКОЙ ЗАЩИЩЕННОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ
PROBLEMS OF ANTI-TERRORIST PROTECTION OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS AND WAYS TO SOLVE THEM
АннотацияБлагодаря значительным усилиям по обеспечению антитеррористической защищенности образовательных организаций, правоохранительные органы смогли предотвратить в 2020-2021 годах большинство преступлений террористической направленности. Однако полностью защитить образовательные организации от нападений вооруженных преступников пока не удалось. Поэтому проблема обеспечения антитеррористической защищенности образовательных организаций продолжает быть актуальной. Помимо правоохранительных органов, большую роль в решении этой проблемы могли бы сыграть должностные лица, отвечающие в образовательных организациях за обеспечение их антитеррористической защищенности. Многие из них к выполнению этих обязанностей относятся ответственно. Однако не все. Как показывает практика, возможны случаи, когда в кризисной ситуации эти руководящие лица, мягко говоря, оказываются не на высоте в решении возложенных на них задач, и вместо них их обязанности выполняют другие, случайно оказавшиеся свидетелями вооруженного нападения. Поводом для написания данной статьи послужил именно такой случай. Решить проблему антитеррористическую защищенность образовательной организации в случае вооруженного нападения на нее можно за счет применения последних достижений информационных и коммуникационных технологий и специально разработанных для этого технологий использования SMART-систем. В статье рассматриваются возможные пути применения этих технологий. Показано на конкретных примерах, что внедрение этих технологий в практику деятельности образовательных организаций позволит существенно повысить эффективность их защиты от террористических нападений.
Thanks to significant efforts to ensure the anti-terrorist security of educational organizations, law enforcement agencies were able to prevent most terrorist crimes in 2020 and 2021. However, it has not yet been possible to fully protect educational organizations from attacks by armed criminals. Therefore, the problem of ensuring the anti-terrorist security of educational organizations continues to be relevant. In addition to law enforcement agencies, officials responsible in educational organizations for ensuring their anti-terrorist protection could play a large role in solving this problem. Many of them are responsible for fulfilling these duties. However, not all. As practice shows, there are cases when, in a crisis situation, these leaders, to put it mildly, are not up to the task in solving the tasks assigned to them, and instead of them their duties are performed by others who accidentally witnessed an armed attack. The reason for writing this article was just such a case. It is possible to solve the problem of anti-terrorist security of an educational organization in the event of an armed attack on it through the use of the latest achievements of information and communication technologies and specially developed technologies for using SMART systems. The article discusses possible ways of applying these technologies. It is shown with specific examples that the introduction of these technologies into the practice of educational organizations will significantly increase the effectiveness of their protection against terrorist attacks.
Ключевые словаобразовательная организация; антитеррористическая защищенность; скулшутинг; информационные и коммуникационные технологии; SMART-системы.
educational organization; anti-terrorist security; school shooting; information and communication technologies; SMART systems.
Пяткова О.Б., Акужинов С.К., Гулина Н.Ю., Тухватуллина А.Р.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ НАВЫКОВ ПОМОЩНИКА КОНСУЛЬТАНТА В ОБЛАСТИ РАЗВИТИЯ ЦИФРОВОЙ ГРАМОТНОСТИ НАСЕЛЕНИЯ ЧЕРЕЗ РЕКЛАМНЫЕ И МАРКЕТИНГОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
Статья посвящена вопросам формирования цифровой и предпринимательской грамотности у обучающихся 10-11 классов через курсы по выбору «Интернет-маркетинг» и «Основы предпринимательской деятельности». Показан процесс интеграции основной образовательной программы и программы профессионального обучения по должности служащего «Консультант в области развития цифровой грамотности населения (цифровой куратор)» с учетом профессионального стандарта через курсы по выбору. Данная модель организации профессионального обучения в общеобразовательных организациях обоснована как надежная основа для профессионального самоопределения обучающихся в регионе. Опыт школы может быть использован общеобразовательными организациями самостоятельно в процессе внедрения профессионального обучения на уровне среднего общего образования. Приведены аргументы о необходимости, значимости и перспективности создания профессионального обучения в общеобразовательных организациях.
The article is devoted to the formation of digital and entrepreneurial literacy among students of grades 10-11 through elective courses «Internet marketing» and «fundamentals of entrepreneurship». The authors of the article showed the process of integration of the basic educational program and the professional training program for the position of an employee «Consultant in the field of development of digital literacy of the population (digital curator)» taking into account the professional standard through elective courses. According to the authors of the article, this model of the organization of vocational training in general education organizations can become a reliable basis for the professional self-determination of students in the region. The experience of the school can be used by general education organizations independently in the process of introducing vocational training at the level of secondary general education. The authors tried to give arguments about the necessity, importance and prospects of creating vocational training in general education organizations.
Ключевые словапредпринимательская деятельность; консультант в области развития цифровой грамотности населения (цифровой куратор); работа с интернет- и онлайн-сервисами по оказанию электронных услуг; Интернет-маркетинг; основы предпринимательской деятельности.
ntrepreneurial activity; consultant in the field of development of digital literacy of the population (digital curator); work with Internet and online services for the provision of electronic services; Internet marketing; basics of entrepreneurship.
Данильчук Е.В., Куликова Н.Ю., Цымбалюк Г.В.
ОНЛАЙН ОБУЧЕНИЕ ОСНОВАМ ПРОГРАММИРОВАНИЯ И РОБОТОТЕХНИКЕ В СЕТЕВЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СООБЩЕСТВАХ УЧАЩИХСЯ
ONLINE TRAINING IN THE BASICS OF PROGRAMMING AND ROBOTICS IN ONLINE EDUCATIONAL COMMUNITIES OF SCHOOLCHILDREN
АннотацияВ статье рассматриваются вопросы обучения учащихся основам программирования и робототехнике в сетевых образовательных сообществах. Обсуждаются подходы к пониманию термина «социальные сетевые сообщества», реализации такого сообщества на веб-платформе. Обосновывается возможность обучения основам программирования и робототехнике с использованием визуальных сред программирования и наборов роботов в режиме видеоконференции. Приводятся примеры такого обучения в реальной образовательной практике обучения информатике в школе.
The article discusses the issues of teaching students the basics of programming and robotics in online educational communities. Approaches to understanding the term «social network communities» and the implementation of such a community on a web platform are discussed. The possibility of teaching the basics of programming and robotics using visual programming environments and sets of robots in videoconference mode is substantiated. Examples of such training are given in the real educational practice of teaching computer science at school.
Ключевые словаонлайн-обучение; сетевые технологии; сетевые образовательные сообщества; обучение программированию; образовательная робототехника; веб-платформы; интернет-сервисы.
online learning; network technologies; network educational communities; programming training; educational robotics; web platforms, internet services.
Карпеев В.В.
ИНТЕЛЛЕКТУАЛИЗАЦИЯ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КАК ФАКТОР СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ МЕТОДИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ОБУЧЕНИЮ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА В ОБЛАСТИ АВТОМАТИЗАЦИИ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ И ПРОИЗВОДСТВ
INTELLECTUALIZATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES AS A FACTOR IN IMPROVING METHODOLOGICAL APPROACHES TO TEACHING COLLEGE STUDENTS IN THE FIELD OF AUTOMATION OF TECHNOLOGICAL PROCESSES AND PRODUCTION
АннотацияВ статье выявлены компоненты деятельности студентов среднего уровня образования в области автоматизации технологических процессов и производств, отражающих интеллектуальные формы учебной деятельности. Обосновано и введено определение интеллектуализации учебной деятельности в процессе изучения предметной области автоматизации технологических процессов и производств. Определены условия интеллектуализации учебной информационной деятельности студентов и информационного взаимодействия между студентами, преподавателем и средствами информационных и коммуникационных технологий в процессе изучения, контроля, анализа, применения систем автоматизации технологических процессов и производств, при организации работ по монтажу, ремонту и наладке систем автоматизации.
The article reveals the components of the activity of students of the secondary level of education in the field of automation of technological processes and production, reflecting the intellectual forms of educational activity. The definition of intellectualization of educational activity in the process of studying the subject area of automation of technological processes and production has been substantiated and introduced. The conditions for the intellectualization of educational information activities of students and information interaction between students, the teacher and the means of information and communication technologies in the process of studying, monitoring, analyzing, using automation systems for technological processes and production, when organizing installation, repair and adjustment of automation systems have been determined.
Ключевые словаинтеллектуализация учебной деятельности; интеллектуальные формы учебной деятельности; информационная деятельность; информационное взаимодействие; средства информационных и коммуникационных технологий.
intellectualization of educational activity; intellectual forms of educational activity; information activity; information interaction; means of information and communication technologies.
Пономарева Ю.С.
МЕТОДИКА ОРГАНИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ОНЛАЙН-СООБЩЕСТВАХ УЧАЩИХСЯ НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ
METHODOLOGY ORGANIZING OF EDUCATIONAL ACTIVITIES OF STUDENTS IN ONLINE COMMUNITIES OF STUDENTS OF SCIENTIFIC AND TECHNICAL ORIENTATION
АннотацияВ статье уточнено понятие научно-технической деятельности учащихся и онлайн-сообщества научно-технической направленности. Приведена структура образовательной деятельности в онлайн-сообществах учащихся научно-технической направленности. Разработана методика организации образовательной деятельности учащихся в сетевых сообществах указанного вида, носящая этапный характер.
The article clarifies the concept of scientific and technical activities of students and online communities of scientific and technical orientation. The structure of educational activities in online communities of students of scientific and technical orientation is given. A methodology for organizing the educational activities of students in the online communities of this type, which is of a staged nature, has been developed.
Ключевые словаобразовательная деятельность; методика; онлайн-сообщества учащихся; научно-техническая направленность.
educational activities; methodology; online communities of students; scientific and technical orientation.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ САМООПРЕДЕЛЕНИЯ В ПРОФЕССИИ В УСЛОВИЯХ НЕПРЕРЫВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
PEDAGOGICAL FEATURES OF CAREER SELF-DETERMINATION IN THE CONTEXT OF LIFELONG LEARNING
АннотацияВ статье рассматриваются педагогические особенности самоопределения в профессии в условиях непрерывного образования. Приводятся результаты исследования динамики развития самоопределения в профессии обучающихся медицинского вуза с применением типологического подхода, что в сочетанном взаимодействии этих методик позволяет достоверно выявить различия в мотивации к обучению в высшей школе.
The article deals with the pedagogical peculiarities of self-determination in the profession in the context of continuing education. The results of the study of the dynamics of self-determination in the profession of medical students using the typological approach are presented, which in the combined interaction of these techniques allows to reliably identify differences in motivation for learning in higher education.
Ключевые словаобразование; непрерывное образование; цифровая трансформация; самоопределение; мотивация; типология личности; обучающиеся; педагогика.
education; lifelong learning; digital transformation; self-determination; motivation; personality typology; trainees; pedagogy.
УЧЕБНАЯ МОТИВАЦИЯ КАК КЛЮЧЕВОЙ ФАКТОР В ОБУЧЕНИИ МАГИСТРАНТОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ «ПРИКЛАДНАЯ ИНФОРМАТИКА
EDUCATIONAL MOTIVATION AS A KEY FACTOR IN THE TRAINING OF MASTER’S STUDENTS IN THE DIRECTION «APPLIED INFORMATICS»
АннотацияСтатья посвящена вопросам анализа роли учебной мотивации в реализации магистерской программы по направлению подготовки 09.04.03 «Прикладная информатика». Дана общая характеристика особенностей учебной мотивации и выделены ключевые факторы, определяющие вектор ее изменения. С использованием технологии нечеткого когнитивного анализа изучена когнитивная модель механизма влияния мотивов магистранта на качество обучения. В ходе исследования установлено, что для стабилизации учебной мотивации магистрантов и обеспечения нормативного уровня сформированности профессиональных компетенций необходимы дополнительные педагогические средства воздействия на прагматические и неосознанные мотивы.
The article is devoted to the analysis of the role of educational motivation in the implementation of the master’s program in the direction of training 09.04.03 «Applied Informatics». A general characteristic of the features of educational motivation is given and the key factors that determine the vector of its change are highlighted. Using the technology of fuzzy cognitive analysis, a cognitive model of the mechanism of the influence of the motives of a master student on the quality of education has been studied. In the course of the study, it was found that in order to stabilize the educational motivation of undergraduates and ensure the normative level of the formation of professional competencies, additional pedagogical means of influencing pragmatic and unconscious motives are needed.
Ключевые словамагистерская программа; качество обучения; учебная мотивация; когнитивный анализ; нечеткая когнитивная карта.
master’s program; quality of teaching; learning motivation; cognitive analysis; fuzzy cognitive map.
Адольф В.А., Озолина И.А.
РЕАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ – ПЕДАГОГОВ В ЦИФРОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ ВУЗА
THE IMPLEMENTATION OF PEDAGOGICAL RESOURCING FOR FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE BACHELORS - TEACHERS IN THE DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY
АннотацияРассматривается реализация педагогического обеспечения формирования иноязычной коммуникативной компетенции будущих бакалавров-педагогов в цифровой образовательной среде вуза. Представлены стратегии его реализации и описаны его содержательные компоненты, а также представлена результативность его применения в цифровой образовательной среде.
This article examines the implementation of pedagogical resourcing for the formation of foreign language communicative competence of future bachelors-teachers in the digital educational environment of a university, presents and describes its content components.
Ключевые словапедагогическое обеспечение; иноязычная коммуникативная компетенция; геймификация; цифровизация.
pedagogical resourcing; foreign language communicative competence; gamification; digitalization.
Петрова В.И.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МУЛЬТИМЕДИА ТЕХНОЛОГИИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ ПРИ РАЗРАБОТКЕ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ
THE USE OF MULTIMEDIA TECHNOLOGY IN THE PROCESS OF TEACHING STUDENTS OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCE
АннотацияЦифровая трансформация образования является одним из наиболее актуальных направлений технологического прогресса на сегодняшний день. В статье представлено изучение основных аспектов использования мультимедиа технологий в процессе реализации электронных образовательных ресурсов для студентов педагогического образования. В процессе написания работы используются различные методы исследования. Автором используются научные материалы отечественного и зарубежного авторства.
Digitalization of education is one of the most relevant areas of technological progress today. The article presents the study of the main aspects of the use of multimedia technologies in the implementation of electronic educational resources for students of teacher education. In the process of writing a work, various research methods are used. The author uses scientific materials of domestic and foreign authorship.
Ключевые словамультимедиа технологии; обучение; образование; информационные технологии; образовательный ресурс.
multimedia technologies; training; education; information technologies; educational resource.
Грузинова Н.А.
К ВОПРОСУ О ПРЕПОДАВАНИИ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ
ON THE ISSUE OF TEACHING INFORMATION SECURITY IN HIGH SCHOOL
АннотацияРассмотрен ряд проблем формирования компетенции обучающихся в области информационной безопасности личности в рамках Федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования в условиях информатизации общества, цифровой трансформации образования. Обоснована необходимость включения основ информационной безопасности личности в качестве обязательного компонента содержания всех уровней общего и высшего профессионального образования. Показаны возможные направления решения рассмотренных проблем.
In the context of the informatization of society, the digital transformation of education, the problem of professional training, retraining of teachers of informatics in the field of personal information security has become actual. The mastery of competencies in the field of personal information security by teachers is of priority importance, since the level of information culture and ensuring information security of all subjects of educational relations depend on its quality.
Ключевые словаинформационная безопасность личности; профессиональная подготовка; содержание профессионального образования.
personal information security; vocational training; content of vocational education.
Карелина М.В., Вакуленко С.П., Егоров П.А., Мерецков О.В.
ОСОБЕННОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ТРЕНАЖЕРОВ С ТЕХНОЛОГИЯМИ ВИРТУАЛЬНОЙ, ДОПОЛНЕННОЙ И СМЕШАННОЙ РЕАЛЬНОСТИ В ТРАНСПОРТНОМ ВУЗЕ
FEATURES OF THE USE OF SIMULATORS WITH VIRTUAL, AUGMENTED AND MIXED REALITY TECHNOLOGIES IN A TRANSPORT UNIVERSITY
АннотацияПредставлены особенности применения в образовательном процессе транспортных вузов тренажеров с технологиями виртуальной, дополненной и смешанной реальности. Рассмотрены примеры использования технологий виртуальной, дополненной и смешанной реальности в учебном процессе технических университетов. Формулируется вывод о том, для каких специальностей транспортного вуза эффективнее всего применять в образовательном процессе тренажеры с технологиями виртуальной, дополненной и смешанной реальности.
The article presents the features of the use of simulators with virtual, augmented and mixed reality technologies in the educational process of transport universities. Examples of the use of virtual, augmented and mixed reality technologies in the educational process of technical universities are considered. The conclusion is formulated about which specialties of the transport university are most effective to use simulators with virtual, augmented and mixed reality technologies in the educational process.
Ключевые словатренажеры; технологии виртуальной, дополненной и смешанной реальности; учебный процесс; работоспособность; функционирование.
simulators; virtual, augmented and mixed reality technologies; educational process; efficiency; functioning.
Гогудзе Н.Т., Казиахмедов Т.Б.
МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ЭЛЕМЕНТОВ ДИСТАНЦИОННОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СИСТЕМЕ ОБУЧЕНИЯ ИНФОРМАТИКЕ
METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE USE OF ELEMENTS OF DISTANCE EDUCATION IN THE COMPUTER SCIENCE EDUCATION SYSTEM
АннотацияВ статье отмечается, что система образования нуждается в грамотном и методически обоснованном внедрении дистанционных образовательных технологий, в полной мере отвечающих современным образовательным запросам. Проанализированы исследования, посвященные использованию элементов дистанционного образования в системе обучения информатике. Сделаны выводы об особенностях прогресса в дистанционном обучении информатике, охарактеризованы основные трансформации в данной сфере.
The article notes that the education system needs a competent and methodically sound implementation of distance learning technologies that fully meet modern educational needs. The article analyzes the research devoted to the use of elements of distance education in the system of teaching computer science. Conclusions are drawn about the features of progress in distance learning in computer science, and the main transformations in this area are characterized.
Ключевые словадистанционное образование; дистанционное обучение; информатика; интерактивные технологии.
distance education; distance learning; computer science; interactive technologies.
Цгоева Н.А., Зембатова Л.Т.
ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ ЭКОНОМИЧЕСКОГО НАПРАВЛЕНИЯ
PROBLEMS OF FORMATION OF INFORMATION COMPETENCE OF STUDENTS OF THE ECONOMIC DIRECTION
АннотацияРассматриваются вопросы повышения качества вырабатываемых информационных компетенций у студентов экономических специальностей.
The issues of improving the quality of information competencies developed by students of economic specialties are considered.
Ключевые словаИКТ-компетенции; информационные технологии; учебный план; бакалавры-экономисты; информационные дисциплины.
ICT competencies; information technology; curriculum; Bachelor of economics; information disciplines.
Клоктунова Н.А., Ремпель Е.А., Федюков С.В., Федюков В.В., Слесарев С.В., Коноваленко Н.С.
ВОПРОСЫ ИНФОРМАЦИОННЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ КАК ЭЛЕМЕНТОВ КАЧЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ISSUES OF INFORMATION LEARNING METHODS AS ELEMENTS OF QUALITY EDUCATION
АннотацияРассматриваются вопросы внедрения информационных технологий в образовательный процесс Саратовского государственного медицинского университета им. В.И. Разумовского (СГМУ). Авторами освещается опыт организации обучения с применением электронных образовательных ресурсов на кафедре педагогики, образовательных технологий и профессиональной коммуникации СГМУ. Обращается внимание на эффективность использования новых информационных технологий в педагогической практике вуза и необходимость их интеграции в существующие формы обучения. Опрос, проведенный среди ординаторов, позволил определить их отношение к работе в дистанционном формате.
The article deals with the implementation of information technologies in the educational process of the Saratov State Medical University named after V.I. Razumovsky. The authors highlight the experience of organizing training using electronic educational resources at the Department of pedagogy, educational technologies and professional communication of SSMU. Attention is drawn to the effectiveness of the use of new information technologies in the pedagogical practice of the university and the need for their integration into existing forms of education. The survey conducted among residents, allowed to determine their attitude to work in a remote format.
Ключевые словаинформационные ресурсы и технологии; инновационные технические средства; современная система образования; электронная среда вуза; дистанционное обучение.
information resources and technologies; innovative technical means; modern education system; electronic environment of the university; distance learning.
Гнутов А.Д.
СОДЕРЖАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ В СТРУКТУРЕ КУРСА ИНФОРМАТИКИ ДЛЯ КУРСАНТОВ ВОЕННОГО ВУЗА ВОЙСК НАЦИОНАЛЬНОЙ ГВАРДИИ РФ
THE CONTENT OF INFORMATION TECHNOLOGY SECURITY IN THE STRUCTURE OF THE COMPUTER SCIENCE COURSE FOR CADETS OF THE MILITARY UNIVERSITY OF THE VNG OF THE RUSSIAN FEDERATION
АннотацияВ статье рассматривается актуальная проблема военно-профессиональной подготовки будущих офицеров в военных образовательных организациях высшего образования (ВООВО) войск национальной гвардии (ВНГ) Российской Федерации, которая связана с проектированием современного курса информатики, включающего вопросы формирования информационно-технологической безопасности курсантов.
The article deals with the actual problem of military professional training of future officers in military educational institutions of higher education (VOOVO) of the National Guard troops (VNG) of the Russian Federation, which is associated with the design of a modern computer science course, including the formation of information technology security of cadets.
Ключевые словавоенное образование; деятельностный подход; дидактические основания; дидактические факторы; курс информатики; информационно-технологическая безопасность; профессиональная подготовка; содержание обучения.
military education; activity approach; didactic foundations; didactic factors; computer science course; information technology security; professional training; content of training.
Леонтьев Н.А.
РАЗРАБОТКА УЧЕБНОГО СТЕНДА ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ МИКРОКОНТРОЛЛЕРА ATMEGA328
DEVELOPMENT OF A EDUCATIONAL STAND FOR STUDYING THE ATMEGA328 MICROCONTROLLE
АннотацияВ данной работе приводится анализ учебных и лабораторных стендов, применяющих микроконтроллеры. Обсуждается возможности стендов и описывается состав устройств. Описывается микроконтроллер ATmega328 и Arduino Nano. Приводится разработанный учебный стенд, подключаемые цифровые и аналоговые устройства ввода-вывода, датчики. Показан перечень лабораторных работ для данного стенда.
This paper provides an analysis of educational and laboratory stands using microcontrollers. The possibilities of the stands are discussed and the composition of the devices is described. Describes the ATmega328 microcontroller and the Arduino Nano. The developed training stand, connected digital and analog input-output devices, sensors are presented. Shown is a list of laboratory work for this stand.
Ключевые словамикроконтроллер; Arduino; ATmega328; стенд; электроника; датчики.
microcontroller; Arduino; ATmega328; stand; electronics; sensors.
Мерецков О.В.
ТИПИЗАЦИЯ ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО КОНТЕНТА ДЛЯ ПРИМЕНЕНИЯ В ЭЛЕКТРОННОМ ОБУЧЕНИИ
THE TYPIFICATION OF DIGITAL EDUCATIONAL CONTENT FOR USING IN E-LEARNING
АннотацияПредставлена попытка типизировать цифровой образовательный контент, используемый в образовательном процессе как самостоятельно, так и в составе электронных образовательных ресурсов, электронных учебных пособий и онлайн курсов, в целях определения требуемого уровня компетенций, необходимых для его создания. Формулируется и обосновывается вывод о взаимном влиянии через ограничения преобладающей технологии создания и хранения цифрового образовательного контента на его содержательное наполнение и наоборот.
The article presents an attempt to typify digital educational content used in the educational process both independently and as part of electronic educational resources, electronic textbooks and online courses, in order to determine the required level of competencies necessary for its creation. The conclusion about the mutual influence of the prevailing technology of creating and storing digital educational content on its meaningful content and vice versa is formulated and substantiated.
Ключевые словаэлектронный образовательный ресурс (ЭОР); электронный учебный курс (ЭУК); цифровой образовательный контент (ЦОК); электронное обучение (ЭО).
electronic educational resource; e-learning course; digital educational content; e-learning.
Яламов Г.Ю., Демидова Ю.В., Зимнюкова Н.Н.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АВТОМАТИЗИРОВАННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ СИСТЕМ ПРИ ОЦЕНКЕ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТИ И ЭФФЕКТИВНОСТИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ РУКОВОДИТЕЛЕЙ В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАНИЯ
THE USE OF AUTOMATED INFORMATION SYSTEMS IN ASSESSING THE EFFECTIVENESS AND PERFORMANCE OF THE ACTIVITIES OF HEADS IN THE FIELD OF EDUCATION
АннотацияРассмотрены вопросы, связанные с использованием автоматизированных информационных систем при оценке результативности и эффективности деятельности руководителей в области образования. Показана необходимость автоматизации процесса сбора, обработки и анализа данных для проведения такой оценки. Предложена структура автоматизированного информационно-образовательного комплекса, частью которого является указанная автоматизированная информационная система, построенная на модульном принципе. Описаны модули системы, их назначение и возможные интеллектуальные функции системы, направленные на поддержку принятия управленческих и других решений, связанных с итоговыми результатами оценки.
The issues related to the use of automated information systems in assessing the effectiveness and performance of leaders in the field of education are considered. The need to automate the process of collecting, processing and analyzing data for such an assessment is shown. The structure of an automated information and educational complex is proposed, part of which is the specified automated information system, built on a modular principle. The system modules, their purpose and possible intellectual functions of the system, aimed at supporting the adoption of managerial and other decisions related to the final results of the assessment, are described.
Ключевые словаоценка результативности и эффективности; управление образованием; профессиональная деятельность руководителей в области образования; автоматизированная информационная система; веб-сервер; интеллектуализация информационных систем.
assessing the effectiveness and performance; education management; professional activity of heads in the field of education; automated information system; web server; intellectualization of information systems.
Русаков А.А., Яламов Г.Ю.
ОПЫТ И НЕКОТОРЫЕ ТЕНДЕНЦИИ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НАУЧНОГО СООБЩЕСТВА В ГОД НАУКИ И ТЕХНОЛОГИЙ
EXPERIENCE AND SOME TRENDS IN THE ACTIVITIES OF THE SCIENTIFIC COMMUNITY IN THE YEAR OF SCIENCE AND TECHNOLOGY
АннотацияВ статье подводятся итоги деятельности МОО «Академия информатизации образования» за 2021 год, Год науки и техники. Показаны основные аспекты этой деятельности, ее тенденции и накопленный опыт, связанный с цифровой трансформацией в сфере образования. Отражена роль и влияние МОО «Академия информатизации образования» на современное состояние российского образования.
The article reflects the experience and trends in the activities of the Academy of Informatization of Education (AIO), occurring in connection with the active and systematic use of digital information technologies. Fragments of the state of affairs for today and future trends are given.
Ключевые словаАкадемия информатизации образования; Год науки и технологий; научные, образовательные и инновационные мероприятия; цифровая трансформация образования; информатизация образования.
Academy of Informatization of Education; Year of Science and Technology; scientific, educational and innovative events; digital transformation of education; informatization of education.
PR-МЕНЕДЖМЕНТ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБЩЕСТВЕННОЙ ОРГАНИЗАЦИИ
PR MANAGEMENT IN THE ACTIVITIES OF A PUBLIC ORGANIZATION
АннотацияВ статьи описан опыт PR-менеджмента общественной организации дополнительного профессионального образования «Чувашское региональное отделение Академии информатизации образования». Применяемые PR-инструменты: корпоративная идентичность; digital-коммуникации; SMM-деятельность; взаимодействие со средствами массовой информации; специальные мероприятия; government relations. Достигнутые результаты: за период с 2005 по 2021 годы во всероссийских конференциях «Интернет-технологии в образовании» приняли участие более двух тысяч учителей; курсы повышения квалификации с 2015 года прошли более 300 учителей, 108 учителей прошли курсы переподготовки по специальности «Учитель информатики»; за период с 2005 по 2021 год в конкурсах, проводимых общественной организацией, приняли участие более полутора миллионов школьников и студентов ссузов из всех регионов России и зарубежных стран.
The article describes the experience of PR-management of the public organization of additional professional education «Chuvash regional branch of the Academy of Informatization of Education». Applied PR tools: corporate identity; digital communications; SMM activity; interaction with the media; special events; government relations. Results achieved: over the period from 2005 to 2021, more than two thousand teachers took part in the all-Russian conferences «Internet technologies in education»; more than 300 teachers have completed refresher courses since 2015, 108 teachers have completed retraining courses in the specialty «Teacher of Informatics»; over the period from 2005 to 2021, more than one and a half million school and university students from all regions of Russia and foreign countries took part in competitions held by a public organization.
Ключевые словаобщественная организация, PR-менеджмент, PR-инструменты, цифровизация образования, конкурсы и конференции по информатике.
public organization, PR-management, PR-tools, digitalization of education, competitions and conferences in informatics.