СОДЕРЖАНИЕ № 4.2022


Бешенков С.А., Шутикова М.И., Лепчикова С.П., Филиппов В.И.

ФОРМИРОВАНИЕ ЗНАКОВО-СИМВОЛИЧЕСКИХ УНИВЕРСАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ДЕЙСТВИЙ В КОНТЕКСТЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ КИБЕРБЕЗОПАСНОСТИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

FORMATION OF SIGN-SYMBOLIC UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIVITIES IN THE CONTEXT OF ENSURING CYBERSECURITY OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN

Аннотация

В статье рассматриваются проблемы обеспечения информационной безопасности младших школьников. Анализируются наиболее распространенные на сегодняшний день информационные угрозы, и формулируется модель механизма формирования этих угроз. В рамках этой модели обосновывается важность знаково-символической деятельности. Определяется набор знаково-символических универсальных учебных действий, которые необходимо сформировать у младших школьников для повышения их защищенности от информационных угроз.

The article deals with the problems of ensuring information security of younger students. The most common information threats today are analyzed, and a model of the mechanism for the formation of these threats is formulated. Within the framework of this model, the importance of sign-symbolic activity is substantiated. A set of sign-symbolic universal learning activities is determined that need to be formed in younger students in order to increase their protection from information threats.

Ключевые слова

кибербезопасность; младшие школьники; модели; информация.

cybersecurity; younger students; models; information.


Мухаметзянов И.Ш.

СМЕШАННОЕ И ГИБРИДНОЕ ОБУЧЕНИЕ УЧАЩИХСЯ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ. ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ АСПЕКТЫ

BLENDED AND HYBRID LEARNING FOR STUDENTS WITH DISABILITIES

Аннотация

Пандемия изменила систему образования во всем мире и обеспечила ее массовый переход на использование современных информационных и коммуникационных технологий и разные форматы дистанционного обучения. После завершения пандемии дистанционные форматы обучения, в том или ином виде, не только сохранились, но и успешно применяются как дополнительная компонента организации учебной деятельности. Вместе с тем существует определенная группа учащихся, для которых дистанционные форматы обучения имеют большее значение. И это дети с ограниченными возможностями здоровья. При всех положительных аспектах такого формата обучения существуют и значимые проблемы в его организации. Учебные места в рамках образовательной организации, в том числе и для таких учащихся, формируется ей самой. Но кто должен организовать это компьютеризированное место для дистанционного обучения по месту проживания учащегося? Кто должен обеспечивать техническое сопровождение применения подобного рабочего места в процессе обучения? В каком формате лучше проводить дистанционное обучение? В рамках данной публикации мы рассмотрим отдельные организационные аспекты организации и реализации разных форматов дистанционного обучения детей с ограниченными возможностями здоровья.

The pandemic has changed the education system around the world and ensured its widespread transition to the use of modern information and communication technologies and various formats of distance learning. After the end of the pandemic, distance learning formats, in one form or another, have not only been preserved, but are also successfully used as an additional component of the organization of educational activities. At the same time, there is a certain group of students for whom distance learning formats have more importance. And these are children with disabilities. With all the positive aspects of such a learning format, there are also significant problems in its organization. The learning places within the educational organization, including for such students, are formed by the organization itself. But who should organize such a place for distance learning, also taking into account that is should be computerized, at the student’s place of residence? Who should provide technical support for the use of such a workplace in the learning process? In what format is it better to conduct distance learning? In this publication, we will consider individual organizational aspects of the organization and implementation of various formats of distance learning for children with disabilities.

Ключевые слова

гибридное обучение; смешанное обучение; дистанционное обучение; дети с ограниченными возможностями здоровья; удаленное рабочее место учащегося в дистанционном обучении.

hybrid learning; blended learning; distance learning; children with disabilities; remote workplace of a student in distance learning.


Курсакова Е.Н., Березуцкая Ю.П.

ПРОБЛЕМЫ И ПРЕДВАРИТЕЛЬНЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ РЕАЛИЗАЦИИ ЦИФРОВОГО ОБУЧЕНИЯ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ РАБОТНИКОВ СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВА В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ

PROBLEMS AND PRELIMINARY RESULTS OF THE IMPLEMENTATION OF DIGITAL LEARNING IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION OF AGRICULTURAL WORKERS IN MODERN CONDITIONS

Аннотация

В представленной статье актуализируется вопрос реализации образовательного процесса с использованием электронных и дистанционных технологий обучения в условиях дополнительного профессионального образования работников агропромышленного комплекса. На основе изучения практического опыта раскрыт и обоснован комплекс препятствующих факторов, связанных с данным процессом, с учётом специфики отрасли сельского хозяйства. Определён потенциал дальнейшего использования цифровых технологий в системе дополнительного образования работников агропромышленного комплекса.

The presented article actualizes the issue of the implementation of the educational process using electronic and distance learning technologies in the conditions of additional professional education of agricultural workers. Based on the study of practical experience, a complex of obstacles associated with this process is revealed and justified, taking into account the specifics of the agricultural sector. The potential for further use of digital technologies in the system of additional education for workers in the agro-industrial complex has been determined.

Ключевые слова

цифровое образование, информационно-образовательные ресурсы; образовательный контент; дистанционное обучение.

digital education; information and educational resources; educational content; distance learning.


Виштак Н.М., Ходакова Н.П., Михеев И.В., Лебедева Я.В.

ПРОЕКТИРОВАНИЕ КОМПЬЮТЕРНЫХ ОБУЧАЮЩИХ ВЕБ-ПРИЛОЖЕНИЙ

DESIGN OF COMPUTER LEARNING WEB APPS

Аннотация

В данной статье обсуждается значимость обучения детей и подростков по дополнительным развивающим программам в сфере IT-технологий, позволяющим сформировать свою индивидуальную образовательную траекторию, направленную на формирование их компьютерной грамотности и на получение новых знаний и умений. Использование интерактивных веб-приложений, реализующих игровую педагогическую технологию, позволит привлечь и заинтересовать школьников в систематизированном изучении программирования и информационных технологий. Соответственно на стадии проектирования компьютерных обучающих веб-приложений следует учесть особенности игровой составляющей приложения, основанной на принципе интерактивности.

This article discusses the importance of teaching children and adolescents on additional educational programs in the field of IT technologies, allowing them to form their individual educational trajectory, aimed at forming their computer literacy and gaining new knowledge and skills. The use of interactive web applications implementing game pedagogical technology will attract and interest schoolchildren in the systematic study of programming and information technology. Accordingly, at the design stage of computer training web applications, it is necessary to take into account the features of the game component of the application based on the principle of interactivity.

Ключевые слова

цифровая трансформация образования; дополнительное образование; педагогические игровые технологии; компьютерные обучающие веб-приложения; проектирование компьютерных обучающих систем; навигационная структура веб-приложения; программная реализация.

digitalization of education; additional education; pedagogical game technologies; computer training web applications; design of computer training systems; navigation structure of a web application; software implementation.


Миндзаева Э.В., Яламов Г.Ю., Демидова Ю.В., Антропов Д.А.

ГОСУДАРСТВЕННО-ЧАСТНОЕ ПАРТНЕРСТВО КАК ИНСТРУМЕНТ ФОРМИРОВАНИЯ КАДРОВОГО РЕЗЕРВА ДЛЯ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP AS A TOOL FOR THE FORMATION OF A PERSONNEL RESERVE TO ENSURE THE DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Аннотация

Цифровая трансформация образования – глобальный процесс, затрагивающий всю систему образования и предполагающий качественные изменения всех его аспектов. Это требует большое количество хорошо подготовленных кадров. Традиционной структурой обеспечивающую оперативную подготовку кадров для системы образования является система ДПО. Однако специфика процесса цифровой трансформации образования такова, что в рамках указанной системы подготовить необходимо число нужных специалистов не представляется возможным. В статье рассматриваются возможности государственно-частного партнерства для формирования кадрового резерва для цифровой трансформации образования. Рассматривается конкретная реализация такого партнерства в рамках совершенствования инструментов и методов цифровой трансформации предмета технологии.

The digital transformation of education is a global process that affects the entire education system and involves qualitative changes in all its aspects. This requires a large number of well-trained personnel. The traditional structure providing operational training of personnel for the education system is the APE system. However, the specifics of the process of digital transformation of education is such that it is not possible to train the necessary number of necessary specialists within the framework of this system. The article discusses the possibilities of public-private partnership for the formation of a personnel reserve for the digital transformation of education. The concrete implementation of such a partnership within the framework of improving the tools and methods of digital transformation of the subject of technology is being considered.

Ключевые слова

цифровая трансформация образования; государственно-частное партнерство; технология; STEM.

igital transformation of education; public-private partnership; technology; STEM.


Софронова Н.В., Игнатьева Э.А.

ВОСПИТАНИЕ ГРАЖДАНСТВЕННОСТИ У ШКОЛЬНИКОВ СРЕДСТВАМИ КРЕАТИВНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

EDUCATION OF CITIZENSHIP AMONG SCHOOLCHILDREN BY MEANS OF CREATIVE TECHNOLOGIES

Аннотация

В статье описан опыт применения креативных технологий, таких как видеоролики и виртуальная реальность, в воспитательной работе со школьниками. Проект поддержан Фондом президентских грантов.

The article describes the experience of using creative technologies, such as videos and virtual reality, in educational work with schoolchildren. The project is supported by the Presidential Grants Fund.

Ключевые слова

креативные технологии; воспитание гражданственности; виртуальная реальность; образовательные видеоролики; региональный проект.

creative technologies; civic education; virtual reality; educational videos; regional project.


Куликова Н.Ю., Данильчук Е.В., Малова А.И.

МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ СОЗДАНИЯ ОНЛАЙН-КУРСОВ ПО РАЗРАБОТКЕ КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ ШКОЛЬНИКОВ ПРОГРАММИРОВАНИЮ

METHODOLOGICAL FEATURES OF CREATING ONLINE COURSES ON THE DEVELOPMENT OF COMPUTER GAMES FOR TEACHING SCHOOLCHILDREN IN PROGRAMMING

Аннотация

В статье рассматриваются методические особенности создания будущими учителями информатики онлайн-курсов для разработки компьютерных игр школьниками. Обсуждается понятие «онлайн-курс», особенности организации процесса онлайн-обучения программированию. Представлен опыт применения платформы Canvas при обучении школьников программированию и разработке компьютерных игр.

The article discusses the methodological features of the creation by future computer science teachers of online courses for the development of computer games by schoolchildren. The concept of «online course», the features of the organization of the online programming learning process are discussed. The experience of using the Canvas platform in teaching schoolchildren programming and developing computer games is presented.

Ключевые слова

обучение программированию; компьютерные игры; онлайн-курс; сетевые сервисы; онлайн-обучение; зона ближайшего развития.

programming training; computer games; online course; network services; online training; zone of immediate development.


Герова Н.В., Димова А.Л.

ПОДГОТОВКА БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ: ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЙ АСПЕКТ

PREPARATION OF A FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHER: HEALTH-SAVING ASPECT

Аннотация

В статье представлен курс «Здоровьесбережение» для студентов, обучающихся по программе подготовки бакалавриата «Педагогическое образование» по профилю «Учитель информатики», при использовании средств информационных и коммуникационных технологий. Представлено содержание подготовки студентов в рамках дисциплин по выбору согласно учебному плану. Приведены условия его реализации и тематический план освоения. Раскрыты формы и методы проведения теоретических, семинарских, практических занятий.

The article presents the course «Health care» for students studying under the bachelor’s degree program «Pedagogical Education» in the profile «Teacher of Computer Science», using information and communication technologies (ICT). The content of students’ training in the framework of elective disciplines according to the curriculum is presented. The conditions of its implementation and the thematic development plan are given. The forms and methods of conducting theoretical, seminar, practical classes are disclosed.

Ключевые слова

бакалавр; дисциплина по выбору; здоровьесбережение; информатика; тематический план; организационные формы и методы.

bachelor’s degree; elective discipline; health care; computer science; thematic plan; organizational forms and methods.


Разумовский В.А.

АКТУАЛИЗАЦИЯ ТЕОРЕТИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ ОБ УПРАВЛЕНИИ ШКОЛОЙ В КОНТЕКСТЕ ЦИФРОВОЙ ПАРАДИГМЫ ОБРАЗОВАНИЯ

UPDATED THEORETICAL CONCEPTS ABOUT SCHOOL MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF THE DIGITAL PARADIGM OF EDUCATION

Аннотация

В статье представлен обзор результатов научно-педагогических исследований в области управления образовательной организацией в условиях применения цифровых технологий. Рассмотрены теоретические и технологические аспекты внедрения в образование сквозных цифровых технологий. Определены понятия, связанные с цифровизацией управления развитием школы. Представлены факторы функционирования цифровой среды управления общеобразовательной организацией.

The article presents an overview of the results of scientific and pedagogical research in the field of management of an educational organization in the context of the use of digital technologies. Theoretical and technological aspects of introducing end-to-end digital technologies into education are considered. The concepts associated with the digitalization of school development management are defined. The factors of functioning of the digital environment for managing a general educational organization are presented.

Ключевые слова

сквозные цифровые технологии в образовании; цифровое новшество в образовании; цифровое нововведение в образовании; цифровая инновация в образовании; цифровая среда управления общеобразовательной организацией.

end-to-end digital technologies in education; digital innovation in education; digital innovation in education; digital innovation in education; digital environment for managing a general education organization.


Гончаров К.Г., Родионова О.В., Соболева Ю.А.

АНАЛИЗ РЕЗУЛЬТАТОВ ЕГЭ И МЕТОДИКИ ПОДГОТОВКИ УЧАЩИХСЯ МБОУ – ЛИЦЕЙ № 2 ИМ. Б.А. СЛОБОДСКОВА ПО ИНФОРМАТИКЕ И ИКТ

ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE UNIFIED STATE EXAM AND METHODS OF TEACHING STUDENTS OF MBOU – LYCEUM № 2 NAMED AFTER B.A. SLOBOTSKY IN COMPUTER SCIENCE AND ICT

Аннотация

В статье рассмотрены и проанализированы результаты Государственной итоговой аттестации по информатике и ИКТ в формате ЕГЭ в Тульской области и одном из лучших образовательных учреждений МБОУ – Лицей № 2 им. Б.А. Слободскова. Для обоснования результатов выпускников лицея изучена деятельность образовательного учреждения при подготовке учащихся к данному виду аттестации.

The article considers and analyzes the results of the State final certification in computer science and ICT in the USE format in the Tula region and one of the best educational institutions of MBOU – Lyceum No. 2 named after B.A. Slobotsky. To substantiate the results of lyceum graduates, the activity of an educational institution in preparing students for this type of certification was studied.

Ключевые слова

государственная итоговая аттестация; информатика и ИКТ; компьютерный единый государственный экзамен; управление образовательным процессом; подготовка специалистов ИТ-отрасли; качество образования; учебный процесс.

state final certification; computer science and ICT; computer unified state exam; educational process management; training of IT industry specialists; quality of education; educational process.


Ильина Е.А., Логунова Т.В, Артюхин Л.В., Горлова Е.А.

ОБ ИНФОРМАЦИОННОМ ОБЕСПЕЧЕНИИ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ К ОГЭ ПО ИНФОРМАТИКЕ

ABOUT INFORMATION SUPPORT FOR PREPARING FOR THE OGE IN COMPUTER SCIENCE

Аннотация

Рассмотрено информационное обеспечение для подготовки к основным государственным экзаменам (ОГЭ) по информатике в аспекте навыков решения экзаменационных задач, отрабатываемых с помощью решения большого количества задач. Описан разработанный программный модуль, позволяющий генерировать разнообразные задания первой части ОГЭ по информатике.

The article deals with information support for preparing for the OGE in informatics. The skill of solving examination problems is practiced by solving a large number of problems. The developed software module allows you to generate a variety of tasks, the first part of the OGE in computer science.

Ключевые слова

информатика; информационное обеспечение; основной государственный экзамен; начальное образование; алгоритм.

informatics; information support; basic state exam; primary education; algorithm.


Аршба Т.В., Рагулина М.И., Руденко А.Е.

МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПРОВЕДЕНИЯ УРОКОВ ИНФОРМАТИКИ С ЭЛЕМЕНТАМИ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ

METHODOLOGICAL ASPECTS OF COMPUTER SCIENCE LESSONS CONDUCTING WITH RESEARCH ACTIVITY ELEMENTS IN PRIMARY SCHOOL

Аннотация

В статье приведены примеры организации исследовательской деятельности в процессе обучения информатике и ИКТ в начальной школе. Представлено подробное описание урока по теме «Порядок элементов в списке», предложены учебно-исследовательские ситуационные задачи и критерии их оценивания.

The article presents the possibilities of organizing research activities at the lessons of Computer Science and ICT in primary school. A detailed description of the lesson on the topic «The Order of Elements in the List» is presented; situational tasks and criteria for their evaluating are proposed.

Ключевые слова

начальная школа; исследовательская деятельность; информатика; элемент списка; упорядоченный список.

primary school; research activity; computer science; list element; ordered list.


Карпеев В.В.

УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ И РЕАЛИЗАЦИИ ПЕРСОНАЛЬНОЙ ТРАЕКТОРИИ ОБУЧЕНИЯ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ

CONDITIONS OF FORMATION AND REALIZATION OF A PERSONAL TRAJECTORY OF TRAINING IN MODERN EDUCATION

Аннотация

В статье анализируются научно-педагогические особенности формирования индивидуальной образовательной траектории как персонального пути реализации личностного потенциала обучающегося. На основе анализа обоснованы и описаны педагогические и технологические условия формирования и реализации персональной траектории обучения в современном образовании при реализации возможностей цифровых информационных технологий. Представлена роль преподавателя при составлении персональной траектории обучения конкретного обучающегося. Предложены современные технологии, обеспечивающие формирование и реализацию персональной траектории обучения в современном образовании.

In article scientific and pedagogical features of formation of an individual educational trajectory as personal way of realization of personal potential of the student are analyzed. On the basis of the analysis pedagogical and technological conditions of formation and realization of a personal trajectory of training in modern education at realization of opportunities of digital information technologies are proved and described. The role of the teacher is presented by drawing up a personal trajectory of training of the specific student. The modern technologies providing formation and realization of a personal trajectory of training in modern education are offered.

Ключевые слова

индивидуализация учебной деятельности; педагогические условия формирования и реализации персональной траектории обучения; персональная траектория обучения; технологические условия формирования и реализации персональной траектории обучения; технология «Дополненная реальность»; цифровые информационные технологии.

individualization of educational activity; pedagogical conditions of formation and realization of a personal trajectory of training; personal trajectory of training; technological conditions of formation and realization of a personal trajectory of training; Augmented reality technology; digital information technologies.


Овчинников Ю.Д., Крохина М.Е.

ВИЗУАЛИЗАЦИЯ ДВИГАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ С ПОМОЩЬЮ ИНФОГРАФИКИ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ

VISUALIZATION OF MOTOR ACTIVITY USING INFOGRAPHICS IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Аннотация

В статье авторы показывают социальное и прикладное значение современных гаджетов в активизации двигательной деятельности человека. Представлена визуализация биомеханических движений с полученными данными мониторинга программ в шагомере студентами-исследователями с помощью различных видов инфографики в учебном процессе в рамках изучения профильного предмета «Биомеханика двигательной деятельности».

In the article, the authors show the social and applied importance of modern gadgets in the activation of human motor activity. The visualization of biomechanical movements with the obtained data of monitoring programs in a pedometer by research students using various types of infographics in the educational process as part of the study of the profile subject «Biomechanics of motor activity» is presented.

Ключевые слова

биомеханика двигательной деятельности; визуализация мышления; визуализация пространства; информационные технологии; цифровые технологии; гаджеты; инфографика.

biomechanics of motor activity; visualization of thinking; visualization of space; information technologies; digital technologies; gadgets, infographics.


Елисеева Д.Ю.

ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДИКИ АДАПТИВНОГО КОМПЬЮТЕРНОГО ТЕСТИРОВАНИЯ ЗНАНИЙ ДЛЯ ОТРАБОТКИ ИНДИКАТОРОВ ОСВОЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ВУЗА

APPLICATION OF ADAPTIVE COMPUTER KNOWLEDGE TESTING METHODOLOGY FOR WORKING OUT INDICATORS OF THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES IN THE TRAINING OF UNIVERSITY STUDENTS

Аннотация

В статье изложены новые подходы к проблеме применения адаптации компьютерной системы при отработке индикаторов освоения профессиональных компетенций в процессе дистанционного обучения при подготовке бакалавров. Рассмотрены новые подходы к проблеме применения адаптации компьютерной системы при индивидуальном и групповом тестировании студентов в дистанционном формате обучения при подготовке бакалавров.

The article presents new approaches to the problem of applying the adaptation of a computer system in the development of indicators of the development of professional competencies in the process of distance learning in the preparation of bachelors. New approaches to the problem of applying the adaptation of a computer system in individual and group testing of students in distance learning in the preparation of bachelors are considered.

Ключевые слова

индикаторы освоения профессиональных компетенций; дистанционное обучение; адаптация; компьютерное тестирование; а лгоритм тестирования.

indicators of the development of professional competencies; distance learning; adaptation; computer testing; testing algorithm.


Рочев К.В., Базарова А.М.

ОЦЕНКА ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА УСПЕВАЕМОСТЬ СТУДЕНТОВ НА ОСНОВЕ БАЗЫ ДАННЫХ ИНФОРМАЦИОННОЙ СИСТЕМЫ ВУЗА

ASSESSMENT OF FACTORS AFFECTING STUDENTS’ ACADEMIC PERFORMANCE BASED ON THE DATABASE OF THE UNIVERSITY INFORMATION SYSTEM

Аннотация

В статье проведено исследование, в котором изучалось влияние факторов учебного и социального положения студентов на результаты их обучения в университете. Анализ проведен на выборке учебного заведения на основании данных 24 тысяч студентов, собранных в течение 20 лет (с 2002 по 2022 гг.) с использованием информационной системы. Особое внимание уделялось их среднему баллу, результатам защиты диплома, изучаемым дисциплинам, месту жительства, численности группы, гражданству семейному положению.

The article conducted a study in which the neural influence of factors of educational and social status of students on the results of their studies at the university was studied. The analysis was carried out on a sample of an educational institution based on the data of 24 thousand students collected over 20 years (from 2002 to 2022) using an information system. Special attention was paid to their average score, diploma defense results, studied disciplines, place of residence, group size, citizenship, marital status.

Ключевые слова

образование, успеваемость; студент; факторы влияния; результативность; информационная система вуза.

education; academic performance; student; factors of influence; performance; information system of the university.


Горлов С.И., Казиахмедов Т.Б., Никонова Е.З., Симурзина Е.А., Яламов Г.Ю.

МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ ОБУЧЕНИЯ МЕТОДАМ УСКОРЕНИЯ ДОСТУПА К ДАННЫМ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ ПО IT НАПРАВЛЕНИЯМ

METHODOLOGICAL APPROACHES TO TEACHING METHODS TO ACCELERATE ACCESS TO DATA OF FUTURE BACHELORS IN IT AREAS

Аннотация

Как известно, все методы сортировки и поиска требует временных затрат, которые сказывается на стоимости расчетов. Поэтому возникает необходимость обучения студентов методикам вывода не сортированных данных в упорядоченном виде. Причем, для базовых типов можно использовать бинарные деревья сортировки и поиска, для сложных структур сильноветвящиеся деревья и B+ дерево для формирования так называемых индексов. Особое внимание необходимо обратить на данные, хранящихся во внешней памяти. Таким образом, известные нам методы сортировки и поиска не эффективны при работе с большими данными. Следовательно, стоит проблема обучения IT бакалавров размещению больших массивов в Heap – области для ускорения доступа к ним, т.е. работе с динамическими данными. Далее, использование бинарных деревьев позволяет обойтись без методов сортировки и поиска, так как определенный метод обхода дерева решит эти задачи. А сортировать большие данные всегда требует дополнительных временных затрат. Например, в файле записей их количество может быть довольно большим числом. Сортировать данные при каждом добавлении новой записи это слишком затратно. Поэтому возникает проблема поиска адресной функции и способа индексации. Студенты должны понимать, что время выполнения алгоритма главный параметр оценки эффективности алгоритма, хотя порой нужно учитывать и пространственные параметры алгоритма, т.е. объем занимаемой оперативной памяти. При работе с внешними данными, важно использование не только буфера файла, но и файловых потоков для работы с большими данными. Знание этих подходов способствует расширению знаний в области продвинутого программирования. Использование файловых потоков, дескриптора файла позволяют решать задачи программирования на более высоком профессиональном уровне. Обучение такому программированию носит междисциплинарный характер и требует наличия знаний в области операционных систем, компьютерной графики, структур и методов обработки данных, управление базами данных и т.д. Методика поиска адресных функций, использования деревьев для индексации данных студенты должны программировать с использованием множества языков одновременно. Разработанная нами программа обучения программированию бакалавров на 1-2 курсе основана на многоязычии: pascalABC, Java Script, PHP, Java, C++, Python. Это позволяет не только использовать различные парадигмы программирования, но различные подходы в задачах программирования используя различные инструменты. Именно такой подход дает положительные результаты.

As you know, all sorting and search methods require time, which affects the cost of calculations. Therefore, there is a need to teach students the methods of displaying non-sorted data in an ordered form. Moreover, for basic types, binary sorting and search trees can be used, for complex structures, strongly branching trees and a B+ tree for forming so-called indexes. Special attention should be paid to the data stored in external memory. Thus, the sorting and search methods known to us are not effective when working with big data. Therefore, there is a problem of teaching IT bachelors to place large arrays in the Heap area to speed up access to them, i.e. work with dynamic data. Further, the use of binary trees allows you to do without sorting and searching methods, since a certain tree traversal method will solve these problems. And sorting big data always requires additional time. For example, in a record file, their number can be quite a large number. Sorting data every time a new record is added is too expensive. Therefore, there is a problem of finding the address function and indexing method. Students should understand that the execution time of the algorithm is the main parameter for evaluating the effectiveness of the algorithm, although sometimes it is necessary to take into account the spatial parameter of the algorithm, i.e. the amount of RAM occupied. When working with external data, it is important to use not only the file buffer, but also file streams for working with big data. Knowledge of these approaches contributes to the expansion of knowledge in the field of advanced programming. The use of file streams, file descriptors allow you to solve programming problems at a higher professional level. Training in such programming is interdisciplinary and requires knowledge in the field of operating systems, computer graphics, data processing structures and methods, database management, etc. The method of searching for address functions, using trees to index data, students must program using multiple languages at the same time. The Bachelor’s programming program developed by us for 1-2 years is based on multilingualism: pascalABC, Java Script, PHP, Java, C++, Python. This allows not only to use different programming paradigms, but different approaches to programming tasks using different tools. It is this approach that gives positive results.

Ключевые слова

языки программирования; продвинутое программирование; методы ускорения доступа к данным; бинарное дерево; адресная функция; индексация данных; междисциплинарное обучение; потоки данных; файловые потоки.

programming languages; advanced programming; data access acceleration methods; binary tree; address function; data indexing; interdisciplinary training; data streams; file streams.


Евдокимова А.И., Атапина Е.А.

ФОРМИРОВАНИЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ ОРДИНАТУРЫ МЕДИЦИНСКОГО УНИВЕРСИТЕТА

FORMATION OF RESEARCH COMPETENCIES OF MEDICAL UNIVERSITY RESIDENCY STUDENTS

Аннотация

В статье приводится опыт формирования исследовательских компетенций обучающихся ординатуры медицинского университета. Изучается проблема привлечения обучающихся ординатуры медицинского вуза к научно-исследовательской деятельности. Аргументируется спрос на наличие у специалистов-медиков «гибких» навыков «soft skills», представленных в Стратегии развития медицинского и фармацевтического образования в Российской Федерации на период до 2025 года. Приводятся особенности научной деятельности обучающихся ординатуры как основного способа развития у них исследовательских компетенций. Исследуются особенности реализации научной деятельности обучающихся ординатуры медицинского вуза. Результаты эмпирической части исследования анализируются, обобщаются, интерпретируются, предоставляются в выводах.

This article presents the experience of shaping the research competencies of medical university residency trainees. The problem of involving medical school trainees in research activities is explored. The demand for «soft skills» for medical professionals, as presented in the Strategy for the Development of Medical and Pharmaceutical Education in the Russian Federation for the period until 2025, is argued. The features of research activities of residency trainees as the main way of developing their research competences are presented. The specifics of the implementation of the research activities of medical school residency trainees are explored. The results of the empirical part of the study are analysed, summarised, interpreted and presented in conclusions.

Ключевые слова

высшее медицинское образование; обучающиеся ординатуры; научно-исследовательская деятельность; исследовательские компетенции; цифровые образовательные технологии; инновации; педагогика.

higher medical education; residency trainees; research activities; research competencies; digital educational technology innovation; pedagogy.


Айгубов Л.С.

К ВОПРОСУ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В РАЗВИТИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ В ДОБРОВОЛЬЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

ON THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF STUDENTS IN VOLUNTEER ACTIVITIES

Аннотация

В статье представлены некоторые преимущества и возможности студенческого социального добровольчества в их профессиональной подготовке и самоопределении и анализируются факторы, влияющие на развитие добровольчества среди студенческой молодежи. Важную роль в профессиональном самоопределении будущих специалистов по социальной работе играет внедрение информационных технологий, которые можно использовать как в социальном добровольчестве, в том числе, так и в добровольчестве в условиях цифрового образовательного пространства.

The article presents some advantages and opportunities of student social volunteering in their professional training and self-determination and analyzes the factors influencing the development of volunteerism among students. An important role in the professional self-determination of future specialists in social work is played by the introduction of information technologies that can be used in social volunteering, including volunteering in the digital educational space.

Ключевые слова

социальный эксперимент; эффективность; профессиональное самоопределение; добровольческая деятельность; студенческая молодежь; информационные технологии.

social experiment; efficiency; professional self-determination; voluntary activity; student youth; information technologies.


Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л.

ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СОВРЕМЕННАЯ ВОЗМОЖНОСТЬ ЭФФЕКТИВНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ

DIGITAL TECHNOLOGIES AS A MODERN OPPORTUNITY FOR ORGANIZING OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN A DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Аннотация

В статье представлены результаты исследования процесса организации обучения в современных условиях цифровой образовательной среды. В центре внимания авторов вопросы, не только связанные с пониманием и толкованием современных терминов, но и с раскрытием и описанием специфики организации взаимодействия «учитель-ученик» при непосредственном участии электронной информационно-образовательной среды и использованием цифровых инструментов. Кроме этого, описываются прогнозируемые эффекты для участников образовательного процесса при использовании предложенных технологий.

The article presents the results of a study of the process of organizing learning in modern conditions of the digital educational environment. The authors focus on issues related not only to the understanding and interpretation of modern terms, but also to the disclosure and description of the specifics of the organization of teacher-student interaction with the direct participation of the electronic information and educational environment and the use of digital tools. In addition, the predicted effects for participants in the educational process when using the proposed technologies are described.

Ключевые слова

цифровая педагогика; конспект дня; цифровые технологии; цифровой воркшоп; научно-цифровой след; перевернутый текст: реверс-инжиниринг.

digital pedagogy; abstract of the day; digital technologies; digital workshop; scientific and digital footprint; inverted text: reverse engineering.


Ларшина Э.Л., Микаева С.А., Ходакова Н.П.

ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ

DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Аннотация

В статье рассматриваются использование различных методов обучения в цифровой среде, в том числе с использованием дистанционных технологий, технологий дополненной реальности, отмечаются проблемы и психолого-педагогические особенности процесса обучения в цифровой среде.

The article discusses using of various learning methods in the digital environment, including the use of distance learning technologies, augmented reality technologies, the problems and psychological and pedagogical features of the learning process in the digital environment are noted.

Ключевые слова

цифровая образовательная среда; электронный учебник; методы обучения; технологии обучения; цифровые технологии; информатизация образования; дополненная реальность; методы современного обучения.

digital education environment; electronic textbook; education methods; education technologies; digital technologies; informatization of education; augmented reality; methods of modern education.


Шихнабиева Т.Ш.

ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ СМЕШАННОГО ОБУЧЕНИЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

FEATURES OF THE ORGANIZATION OF BLENDED LEARNING IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Аннотация

Технология смешанного обучения в настоящее время является чрезвычайно востребованной. В статье приведены описание моделей, технологий и используемое технологическое обеспечение для реализации смешанного обучения в общеобразовательных организациях. В работе также представлены основные организационные модели интеграции смешанного обучения, отличающиеся своей эффективностью и особенности организации смешанного обучения в условиях цифровой трансформации образования.

The technology of blended learning is currently in extremely high demand. The article describes the models, technologies and the technological support used for the implementation of blended learning in general education organizations. The paper also presents a variety of organizational models of integration of blended learning, characterized by their effectiveness and features of the organization of blended learning in the context of digital transformation of education.

Ключевые слова

образовательный процесс; смешанное обучение; организационные модели; особенности смешанного обучения; цифровые платформы; методы структурирования; таксономические структуры; ментальные карты; семантические модели.

educational process; blended learning; organizational models; features of blended learning; digital platforms; structuring methods; taxonomic structures; mental maps; semantic models.


Антипов Е.В.

«БЕРЕЖЛИВАЯ МЕМЕЦИНА» – ФРАКТАЛЬНЫЙ ИНФОРМАЦИОННО-КУЛЬТУРНЫЙ АЛГОРИТМ МЕНТАЛЬНОГО ОЗДОРОВЛЕНИЯ

«LEAN MEMECINE» – THE FRACTAL INFORMATIONAL-CULTURAL ALGORITHM FOR MENTAL HEALTH IMPROVEMENT

Аннотация

Целью статьи является формулировка нового интегративного научно-образовательного направления «бережливая мемецина», на базе арт-терапии и информатики объединяющего в едином психодидактическом компоненте организационной структуры педагогические и информационные технологии в алгоритм противостояния фрактальной биосоциальной деградации.

The goal of the article is formulating the psychodidactic component of organization structure – «lean memecine» uniting on the basis of art-therapy and informatics the organizational and informational technologies in the single sociocultural complex by the algorithm for countering a fractal biosocial degradation.

Ключевые слова

сжатие информации; мем; фрактальный алгоритм; базисное доверие; бережливые технологии; ментальная медицина.

algorithm for compression; meme; basic trust; psychodidactic component; Lean, mental medicine; IT-art-therapy.


Цуникова Т.Г., Казачкова О.А., Цуникова Е.Ю.

ОРГАНИЗАЦИЯ ОБУЧЕНИЯ В МЕДИЙНОЙ СРЕДЕ В СИТУАЦИИ ПСЕВДО-РАДИКАЛЬНОЙ НЕОПРЕДЕЛЕННОСТИ

ORGANIZATION OF LEARNING IN THE MEDIA ENVIRONMENT IN THE SITUATION OF PSEUDO-RADICAL UNCERTAINTY

Аннотация

В рамках статьи рассматривается индивидуальность субъекта как лингвистический конструкт, обладающий индивидуальными качествами личности и субъективными предпочтениями. В процессе интерактивного взаимодействия субъекта с группой его интеракции сетевые продукты формируют условного коллективного субъекта. Вводя конструкт социального факта для поведения субъекта, мы формализуем (внутренний) проект в форме метафоры коллективного действия или социального отклика как начального социального инстинкта в форме интеллектуальной деятельности с элементами обучения. Привлеченные в исследование установленные факторы воздействия на восприятие субъекта, а именно: эффект Элизы и эффект «Поверх стола» позволили установить механизм сходства сетевых образов объектов и извлекаемых из памяти аналогий, который моделирует семантическое сжатие стохастическим способом, чем и формируется синтетическое восприятие.

Within the framework of the article the individuality of the subject is considered as a linguistic construct with individual personality traits and subjective preferences. In the process of interactive interaction of a subject with a group of his interaction, network products form a conditional collective subject. Introducing the construct of a social fact for the behavior of the subject, we formalize the (internal) project in the form of a metaphor for collective action or social response as an initial social instinct in the form of intellectual activity with learning elements. The established factors of influence on the perception of the subject involved in the study, namely: the Eliza effect and the “Above the table” effect, made it possible to establish a mechanism for the similarity of network images of objects and analogies retrieved from memory, which models semantic compression in a stochastic way, which forms synthetic perception.

Ключевые слова

интеллектуальная коммуникативность; символический интеракционизм; накопленное преимущество; апперцепция; когнитивный диссонанс; контекстуальное сжатие; синтетическое восприятие.

intellectual communication; symbolic interactionism; cumulative advantage; apperception; cognitive dissonance; contextual compression; synthetic perception.


Русаков А.А., Пачина Н.Н.

ПОЛИПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ ВЕКТОР УНИВЕРСИТЕТСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ (К 75-ЛЕТИЮ Д.ПЕД.Н., ПРОФЕССОРА КУЗОВЛЕВА В.П.

POLYPROFESSIONAL UNIVERSITY EDUCATION VECTOR. (TO THE 75TH ANNIVERSARY OF DOCTOR OF PEDAGOGICS, PROFESSOR KUZOVLEVA V.P.

Аннотация

Статья посвящена 75-летию со Дня рождения доктора педагогических наук, профессора В.П. Кузовлева. В статье раскрывается полипрофессиональный аспект становления института-университета, ЕГПИ-ЕГУ им. И.А. Бунина под руководством Кузовлева Валерия Петровича с 1987 г. по 2013 г.

The article is dedicated to the 75th anniversary of the birth of Doctor of Pedagogical Sciences, Professor V.P. Kuzovlev. The article reveals the polyprofessional aspect of the formation of the institute-university, YSPI-YSU. I.A. Bunin under the leadership of Kuzovlev Valery Petrovich from 1987 to 2013.

Ключевые слова

полипрофессионализм; университетское образование; В.П. Кузовлев.

полипрофессионализм; университетское образование; В.П. Кузовлев.