СОДЕРЖАНИЕ № 4.2024


ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ШКОЛЫ
Маллаев Д.М., Бажукова О.А., Гамматева Х.М.

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЯМИ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАТИЗАЦИИ И ЦИФРОВИЗАЦИИ СПЕЦИАЛЬНОЙ И ИНКЛЮЗИВНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS IN THE CONDITIONS OF INFORMATIZATION AND DIGITALIZATION OF A SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Аннотация

Целью статьи является определение роли будущих специальных психологов в сопровождении детей с аутистическими расстройствами в инклюзивной образовательной среде и создания адекватной доступности в получении образовательных услуг при освоении информатизации и цифровизации. Рассмотрена методика и способы организации психолого-педагогического сопровождения детей с аутизмом, а также психоконсультирования родителей и учителей в инклюзивном цифровом образовательном пространстве.

The purpose of the article is to determine the role of future special psychologists in accompanying children with autistic disorders in an inclusive educational environment and creating adequate accessibility in obtaining educational services during the development of informatization and digitalization. The methodology and methods of organizing psychological and pedagogical support for children with autism, as well as psychological counseling for parents and teachers in an inclusive digital educational space are considered.

Ключевые слова

дети с нарушениями психического развития; расстройство аутистического спектра; специальная и инклюзивная образовательная среда; дети с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ); детский аутизм; информатизация и цифровизация; психологическая помощь семье

children with autism spectrum disorders; special and inclusive educational environment; children with disabilities; child autism; informatization and digitalization; psychological assistance to the family


Касьянов С.Н., Клеветова Т.В., Комиссарова С.А., Осадчий В.А.

ОПЫТ РЕАЛИЗАЦИИ МОДЕЛИ «ПЕРЕВЕРНУТЫЙ КЛАСС» ПРИ ОБУЧЕНИИ УЧАЩИХСЯ СРЕДНЕЙ ШКОЛЫ РЕШЕНИЮ ФИЗИЧЕСКИХ ЗАДАЧ

THE EXPERIENCE OF IMPLEMENTING THE «INVERTED CLASSROOM» MODEL IN TEACHING SECONDARY SCHOOL STUDENTS TO SOLVE PHYSICAL PROBLEMS

Аннотация

В статье представлены характеристики «перевернутого класса» как модели смешанного обучения, рассмотрены этапы реализации данной модели при обучении учащихся решению задач по физике.

The article presents the characteristics of the «inverted classroom» as a model of mixed learning, considers the stages of implementation of this model in teaching students to solve problems in physics.

Ключевые слова

смешанное обучение; перевернутый класс; урок; физика

mixed learning; inverted classroom; lesson; physics


Сулейманов Р.Р.

ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ ОБУЧЕНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЮ

DIDACTIC PRINCIPLES OF TEACHING PROGRAMMING

Аннотация

В статье рассматриваются дидактические принципы практической направленности обучения, под которой понимается решение учебных задач с использованием языков программирования. Одним из таких направлений является проектирование и конструирование учебных задач.

The article discusses the didactic principles of the practical orientation of learning, which is understood as solving educational problems using programming languages. One of these areas is the design and construction of educational tasks.

Ключевые слова

дидактические объекты; дидактическая инженерия; учебная деятельность; проектирование и конструирование учебных задач; решение учебных задач

didactic objects; didactic engineering; educational activities; design and construction of educational tasks; solving educational tasks.


Куцина С.А.

ВЕБ-КВЕСТ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ УМЕНИЯ РАБОТАТЬ С ИНФОРМАЦИЕЙ У УЧАЩИХСЯ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ

WEBQUEST AS A MEANS OF FORMING THE ABILITY TO WORK WITH INFORMATION IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Аннотация

Статья посвящена использованию веб-квестов как средства формирования у учащихся основной школы умения работать с информацией. В статье показаны различные подходы к определению данного умения. Для достижения эффективного результата в формировании умения работать с информацией важно выбирать подходящие образовательные инструменты, одним из которых является веб-квест. На примере веб-квеста «Алгоритмы и программирование», разработанного для учащихся 9 класса, показана возможность выбора ролей и уровней сложности выполнения заданий с предметным содержанием, но обеспечивающих формирование умения работать с информацией.

The article is devoted to the use of web-quests as a means of forming the ability of main school students to work with information. The article shows various approaches to the definition of this skill. To achieve an effective result in the formation of the ability to work with information, it is important to choose appropriate educational tools, one of which is a web-quest. Using the example of the web-quest «Algorithms and programming», developed for 9th grade students, the possibility of choosing roles and difficulty levels for completing tasks with subject content, but ensuring the formation of the ability to work with information, is shown.

Ключевые слова

веб-квест; формирование умения; умение работать с информацией; задание; методика обучения информатике

web-quest; formation of skills; ability to work with information; assignment; methods of teaching computer science.


Панова И.В.

ПРОГРАММНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ УЧИТЕЛЕЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ: ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД

SOFTWARE AND METHODOLOGICAL SUPPORT FOR TEACHERS OF TECHNOLOGICAL PROFILE: PRACTICE-ORIENTED APPROACH

Аннотация

В статье представлены методические рекомендации учителям технологического профиля, направленные на организацию практико-ориентированного обучения с целью формирования компонентов функциональной грамотности обучающихся с применением кейс-технологий. На основе сопоставления понятий «функциональная грамотность» и «практико-ориентированное обучение» приводится обоснование возможности применения кейс-заданий для формирования различных компонентов функциональной грамотности. Рассматриваются конкретные примеры формулировок кейс-заданий по различным разделам информатики для обучающихся 10-11 классов, приводятся критерии оценивания результатов их выполнения.

The article presents methodological recommendations for teachers of a technological profile aimed at organizing practice-oriented training in order to form components of functional literacy of students using case technologies. Based on the comparison of the concepts of «functional literacy» and «practice-oriented learning», a justification is given for the possibility of using case studies to form various components of functional literacy. Specific examples of formulations of case studies in various sections of computer science for students in grades 10-11 are considered, criteria for evaluating the results of their implementation are given.

Ключевые слова

практико-ориентированное обучение; функциональная грамотность школьников; кейс-технологии в обучении информатике; кейс-задания по информатике

practice-oriented learning; functional literacy of schoolchildren; case technologies in teaching computer science; case tasks in computer science


Воронцова Е.В., Зулькарнаева В.Т., Мурашко М.А.

ЦИФРОВЫЕ ИНСТРУМЕНТЫ В РЕАЛИЗАЦИИ МЕТОДА ПРОЕКТОВ ПРИ ОБУЧЕНИИ ГОВОРЕНИЮ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

DIGITAL TOOLS IN THE IMPLEMENTATION OF THE PROJECT METHOD IN TEACHING ENGLISH SPEAKING

Аннотация

В статье представлено теоретическое обоснование и экспериментальная верификация модели интеграции цифровых инструментов в проектную методику обучения говорению на английском языке. Разработана интегративная модель организации проектной деятельности, базирующаяся на принципах междисциплинарности и цифрового скаффолдинга. Экспериментальное исследование с учащимися 9-11 классов продемонстрировало значимое улучшение показателей владения языком и развитие навыков аргументированного высказывания. Практическая значимость исследования заключается в разработке методических рекомендаций по интеграции цифровых инструментов в проектную деятельность.

The article presents a theoretical foundation and experimental verification of a model for integrating digital tools into the project-based methodology of teaching English speaking skills. An integrative model of project activity organization has been developed, based on the principles of interdisciplinarity and digital scaffolding. An experimental study with students in grades 9-11 demonstrated significant improvement in language proficiency and the development of argumentative speaking skills. The practical significance of the research lies in developing methodological recommendations for integrating digital tools into project activities.

Ключевые слова

проектная методика; цифровые инструменты; обучение говорению; английский язык; междисциплинарный подход; цифровой скаффолдинг; коммуникативная компетенция; учебная автономия; цифровая образовательная среда; метапредметные навыки

project-based methodology; digital tools; teaching speaking skills; English language, interdisciplinary approach; digital scaffolding; communicative competence; learner autonomy; digital educational environment; meta-subject skills


Король А.М.

ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД К ОБУЧЕНИЮ НА ОСНОВЕ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

PERSON-CENTERED APPROACH TO LEARNING BASED ON DIGITAL TECHNOLOGIES

Аннотация

В статье представлен анализ современных научных работ в области личностно-ориентированного подхода в образовании, а также особенности применения этого подхода в цифровом обучении. В ходе исследования автором решались следующие задачи: 1) описать особенности и привести основные характеристики личностно-ориентированного подхода в образовании; 2) выделить возможности и механизмы интеграции личностно-ориентированных и цифровых технологий; 3) обозначить риски применения цифрового образования в рамках использования педагогических подходов, в центре которых является личность ученика. Автор полагает, что цифровое образование, ориентированное на использование цифрового контента, онлайн-инструментов, цифровых сервисов и платформ позволяет улучшить процесс обучения, повысить мотивацию обучающихся в рамках использования личностно-ориентированного подхода. При выполнении работы использованы описательный, сравнительно-сопоставительный и аналитический методы. Сделан вывод, что подходы, которые ориентированы на личность обучающегося в современном образовательном пространстве при активном использовании цифровых платформ, интерактивных сред, аудио- и видеоматериалов способствуют повышению мотивации обучающихся, их интереса к предмету, а также более эффективному и успешному образованию. Индивидуальный подход к обучению, ориентированный на потребности каждого ученика, существенно расширяет спектр применяемых в учебном процессе цифровых технологий и инструментов, что особенно важно в рамках личностно-развивающих и личностно-ориентированных методик.

The article presents an analysis of contemporary scientific works in the field of person-centered approaches in education, as well as the specifics of applying this approach in digital learning. The following tasks were addressed during the research: 1) describe the features and provide the main characteristics of a person-centered approach in education; 2) identify opportunities and mechanisms for integrating person-centered and digital technologies; 3) highlight the risks associated with using digital education within pedagogical approaches centered around the student’s personality. The author believes that digital education, focused on the use of digital content, online tools, digital services, and platforms, can enhance the learning process and increase students’ motivation within the framework of a person-centered approach. Descriptive, comparative, and analytical methods have been employed in conducting this work. The author concludes that approaches oriented towards the individual learner in modern educational environments, when actively utilizing digital platforms, interactive environments, audio and video materials, contribute to increased student motivation, their interest in the subject, and more effective and successful education. An individualized approach to teaching, tailored to each student’s needs, significantly expands the range of digital technologies and tools used in the learning process, which is particularly important within personal development and person-centered methodologies.

Ключевые слова

личностно-ориентированный подход; личностно-ориентированная технология; цифровая технология; онлайн-обучение; образовательная среда

person-centered approach; person-centered technology; digital technology online learning; educational environment


Швецова С.Г., Швецова В.Г.

ЭФФЕКТИВНЫЕ МЕТОДЫ И ПОДХОДЫ К УПРАВЛЕНИЮ РАЗВИТИЕМ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ. МЕЖДУНАРОДНОЕ СОТРУДНИЧЕСТВО

EFFECTIVE METHODS AND APPROACHES TO MANAGING THE DEVELOPMENT OF A GENERAL EDUCATION INSTITUTION. INTERNATIONAL COOPERATION

Аннотация

Предметом статьи является анализ одного из эффективных подходов к управлению общеобразовательным учреждением – процесса интеграции общеобразовательной организации в международное социокультурное и образовательное пространство и его влияния на изменение в школе образовательной и развивающей среды. Представлен взгляд на интеграцию общеобразовательной организации в международное пространство как на новый феномен российского образования. Проведен анализ современных тенденций в области международного сотрудничества Россия-Китай. Представлен институциональный аспект в вопросе международного сотрудничества в сфере образования. На примере инновационной деятельности педагогического коллектива МБОУ г. Ивантеевка «Образовательный центр № 7» описан опыт развития образовательной и развивающей среды, обозначены основные трудности и проблемы в вопросе построения международного сотрудничества и интеграции.

The subject of the article is the analysis of one of the effective approaches to the management of a general education institution, the process of integrating a general education organization into the international socio-cultural and educational space and its impact on changes in the educational and developmental environment at school. The article presents a view on the integration of a general education organization into the international space as a new phenomenon of Russian education. The analysis of current trends in the field of international cooperation between Russia and China is carried out. The institutional aspect of the issue of international cooperation in the field of education is presented. Using the example of innovative activity of the teaching staff of the Ivanteevka «Educational Center № 7», the experience of developing an educational and developmental environment is described, the main difficulties and problems in building international cooperation and integration are outlined.

Ключевые слова

международное образовательное пространство; цифровые платформы; изменение образовательной и развивающей среды; международное сотрудничество; эффективные подходы к управлению; методы SNW, КФУ, PEST(EL) и SWOT анализ; Модель 5 сил М. Портера; общеобразовательная организация; программа деятельности

international educational space; digital platforms; changes in the educational and development environment; international cooperation; effective approaches to management; SNW methods, KSF, PEST(EL) and SWOT analysis; M. Porter’s 5 Forces Model; general education organization; activity program


Голякова Е.Г., Никифорова И.Н.

ЦИФРОВЫЕ РЕСУРСЫ И ИННОВАЦИИ НА ОСНОВЕ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА КАК АКТУАЛЬНЫЕ ТРЕНДЫ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ

DIGITAL RESOURCES AND INNOVATIONS BASED ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS CURRENT TRENDS IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Аннотация

В условиях цифровой трансформации современного образования актуальными трендами, влияющими на результативность и эффективность учебного процесса на любом уровне образования, общепризнанно являются цифровые образовательные ресурсы и инновации на основе искусственного интеллекта. Важность их использования в образовании для повышения успешности обучения иностранному языку у школьников не раз обосновывалась разными способами современными педагогами-исследователями. Авторы, опираясь на существующие мнения, концентрируют внимание на том, какие приемы использования цифровых технологий влияют на учебную мотивацию школьников и способствуют результативности обучения иностранному языку. Выявляя какие проблемы могут возникнуть при изучении иностранного языка у школьников, авторы предлагают способы как их можно решить с помощью тех же цифровых технологий. Особое внимание уделяется использованию приложений на базе искусственного интеллекта, которые помогают ученикам развивать навыки общения, грамматические знания и пополнять словарный запас. Такие приложения позволяют индивидуализировать обучение, адаптировать материал под уровень знаний каждого ученика и делать процесс изучения более интерактивным и увлекательным. Авторы данной статьи, обсуждая перспективы развития цифровых технологий, предлагают рекомендации для выбора и использования цифровых ресурсов, в том числе и с элементами искусственного интеллекта, при обучении иностранному языку, способствующих познавательной мотивации школьников и результативности процесса обучения в целом.

In the context of digital transformation of modern education, digital educational resources and innovations based on artificial intelligence are generally recognized as current trends that affect the effectiveness and efficiency of the educational process at any level of education. The importance of their use in education to improve the success of foreign language learning among schoolchildren has been repeatedly substantiated in various ways by modern educational researchers. The authors, whose researches are based on existing opinions, focus on what proper methods of using digital technologies affect the educational motivation of schoolchildren and contribute to the effectiveness of teaching a foreign language. Identifying what problems may arise while studying a foreign language among schoolchildren, the authors suggest ways to solve them with the use of the abovementioned digital technologies. Particular attention is paid to the use of applications based on artificial intelligence that help students develop communication skills, grammatical knowledge and expand their vocabulary. Such applications allow you to individualize learning, adapt the material to the level of knowledge of each student and make the learning process more interactive and exciting. The authors of this article, discussing the prospects for the development of digital technologies, offer recommendations for the selection and use of digital resources, including those with elements of artificial intelligence in teaching a foreign language, which contribute to the cognitive motivation of schoolchildren and the effectiveness of the learning process as a whole.

Ключевые слова

цифровая трансформация образования; цифровые ресурсы и технологии; обучение иностранному языку; познавательная успешность; мотивация; ментальные карты; подкасты; искусственный интеллект; информационные и коммуникационные технологии (ИКТ)

digital transformation of education; digital resources and technologies; teaching a foreign language; cognitive success; motivation; mental maps; podcasts; artificial intelligence: information and communication technologies


Евдокимова А.И.

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ СРЕДСТВА ФОРМИРОВАНИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВРАЧЕЙ-ОРДИНАТОРОВ В УСЛОВИЯХ ПЕРЕХОДА НА КЛИНИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

PEDAGOGICAL MEANS OF FORMING RESEARCH COMPETENCE OF RESIDENT PHYSICIANS IN THE CONDITIONS OF TRANSITION TO CLINICAL GUIDELINES

Аннотация

В статье приведена аргументация новых профессиональных условий выполнения задач врачами в условиях перехода на клинические рекомендации. Предложено методическое обеспечение достижения совершенствования профессиональной подготовки врачей-ординаторов – педагогическое моделирование новых профессиональных ситуаций в практике медицины. Поставлена проблема, которая в данном контексте не изучалась в педагогической науке, но в соответствии с новыми обстоятельствами – новизной требований к современному врачу – появились предпосылки для выявления оптимальных педагогических условий формирования исследовательской компетентности врачей-ординаторов в решении задач современной медицины. Раскрыты перспективы развития исследовательской компетентности в её взаимосвязи с совершенствованием клинических рекомендаций, применение которых стало неотъемлемым условием работы современных врачей. В результате проведённого исследования установлено, что процесс формирования исследовательской компетентности обучающихся в ординатуре базируется на решении моделируемых задач в исследовательских практиках.

The article provides an argument for the new professional conditions for performing tasks by doctors in the context of the transition to clinical recommendations. A methodological support for achieving the improvement of the professional training of resident physicians is proposed – pedagogical modeling of new professional situations in the practice of medicine. A problem has been raised that has not been studied in pedagogical science in this context, but in accordance with new circumstances – the novelty of the requirements for a modern doctor – prerequisites have appeared for identifying optimal pedagogical conditions for the formation of research competence of resident physicians in solving the problems of modern medicine. The prospects for the development of research competence in its interrelation with the improvement of clinical recommendations, the application of which has become an essential condition for the work of modern doctors, are revealed. As a result of the conducted research, it was found that the process of forming the research competence of students in residency is based on solving simulated problems in research practices.

Ключевые слова

высшее медицинское образование; профессиональная подготовка; обучающиеся ординатуры; клинические рекомендации; исследовательская компетентность; моделирование исследовательских практик; цифровые технологии.

higher medical education; professional training; residency trainees; clinical guidelines; research competence; modelling research practices; digital technologies.


Загоруйко Е.Н., Шадрина А.А.

КОНВЕРГЕНЦИЯ МЕТОДОЛОГИЧЕСКИХ ПРОГРАММ ФИЗИКИ И МАТЕМАТИКИ В 7 КЛАССЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ФИЗИКО-МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ШКОЛЫ

CONVERGENCE OF METHODOLOGICAL PROGRAMS OF PHYSICS AND MATHEMATICS IN THE 7TH GRADE OF A COMPREHENSIVE PHYSICS AND MATHEMATICS SCHOOL

Аннотация

Рассматривается вопрос конвергенции программ физики и математики в 7 классе специальной физико-математической школы. В основу исследования положен сравнительный метод хронологического сопоставления нормативной документации – федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС), наблюдение за учащимися 7 классов в процессе освоения предмета «Физика». Результатом работы можно считать рекомендации для изменения ФГОС по математике и физике с целью гармонизации образовательного процесса для профильных преподавателей, а также глубокого освоения материала со стороны обучающихся с минимизацией психоэмоциональной нагрузки.

This article examines the issue of convergence of physics and mathematics programs in the 7th grade of a special physics and mathematics school. The study is based on the comparative method of chronological comparison of regulatory documentation – the Federal State Educational Standards (FSES), observation of 7th grade students in the process of mastering the subject «Physics». The result of the work can be considered recommendations for changing the FSES in mathematics and physics in order to harmonize the educational process for specialized teachers, as well as deep mastery of the material by students with minimization of psycho-emotional stress.

Ключевые слова

физика 7 класс; математика; федеральные государственные образовательные стандарты (ФГОС); конвергенция программ; гармонизация образования; изменение ФГОС; хронологические ошибки программ по физике; хронологические ошибки программ по математике.

physics grade 7; mathematics; Federal State Educational Standards; convergence of programs; harmonization of education; changes in Federal State Educational Standards; chronological errors in physics programs; chronological errors in mathematics programs


Тагоев З.З.

МЕТОДИЧЕСКАЯ ПОДГОТОВКА УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ В УСЛОВИЯХ РЕАЛИЗАЦИИ ШКОЛЬНОГО ИТ-ОБРАЗОВАНИЯ (НА ПРИМЕРЕ ШКОЛ РЕСПУБЛИКИ ТАДЖИКИСТАН)

METHODOLOGICAL TRAINING OF A COMPUTER SCIENCE TEACHER IN THE CONDITIONS OF IMPLEMENTING SCHOOL IT-EDUCATION (USING THE EXAMPLE OF SCHOOLS IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN)

Аннотация

В статье излагается методика подготовки учителя информатики для достижения образовательных результатов в области информационных технологий в системе школьного образования. Рассматриваются обновленные варианты школьной образовательной программы информатики по профилям, указанным в федеральной образовательной программе Российской Федерации, обеспечивающим формирование цифровой грамотности, алгоритмической, технологической культуры личности и развитие практической деятельности учащихся в предметной области информатики. На основе требований обновленного Федерального государственного образовательного стандарта (ФГОС) основного общего образования, ФГОС среднего общего образования по информатике предложено обновленное содержание примерной программы по информатике, включающее инвариантное и вариативное обучение информатике.

The article describes the methodology for training a computer science teacher to achieve educational results in the field of information technology in the school system. The updated versions of the school educational program of computer science are considered for the profiles specified in the federal educational program of the Russian Federation, ensuring the formation of digital literacy, algorithmic, technological culture of the individual and the development of practical activities of students in the subject area of computer science. Based on the requirements of the updated the Federal State Educational Standard of Basic General Education, the Federal State Educational Standard of Secondary General Education in computer science, the updated content of the sample program in computer science is proposed, including invariant and variable teaching of computer science; information technologies.

Ключевые слова

информатика; учитель; обновленный Федеральный государственный образовательный стандарт; учащиеся; профиль; вариативность; инвариантность; содержание; задачи; результат; информационные технологии (ИТ).

computer science; teacher; updated the Federal State Educational Standard; students; profile; variability; invariance; content; tasks; result.


Тарасевич В.С., Федосов А.Ю.

ПОДГОТОВКА ШКОЛЬНИКОВ К ИЗУЧЕНИЮ 3D-МОДЕЛИРОВАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ОСВОЕНИЯ ЯЗЫКОВ ПРОГРАММИРОВАНИЯ В ОСНОВНОЙ ШКОЛЕ

PREPARING STUDENTS TO STUDY 3D-MODELING IN THE PROCESS OF LEARNING PROGRAMMING LANGUAGES IN SECONDARY SCHOOL

Аннотация

В статье проведен анализ современной нормативной базы изучения программирования на уровне основного общего образования, выделены предметные результаты обучения в процессе изучения программирования, обоснован тезис о том, что освоения школьниками навыков программирования может выступать базисом изучения 3D-моделирования в основной и старшей школе.

The article analyzes the modern regulatory framework for studying programming at the level of basic general education, identifies subject learning outcomes in the process of studying programming, and substantiates the thesis that the acquisition of programming skills by schoolchildren can serve as the basis for studying 3D-modeling in basic and high school.

Ключевые слова

3D-моделирование; программирование; креативные компетенции; инженерное мышление; основная школа; профессиональные навыки

3D-modeling; programming; creative competencies; engineering thinking; basic school; professional skills.


ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Надеждин Е.Н., Котова И.Ф.

ПРИНЦИПЫ СИСТЕМНОГО ПОДХОДА В МЕТОДИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ ПРОЕКТНОГО ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ ИТ-СПЕЦИАЛИСТОВ

PRINCIPLES OF A SYSTEMIC APPROACH IN THE METHODOLOGICAL SYSTEM OF PROJECT-BASED TRAINING OF FUTURE IT SPECIALISTS

Аннотация

Статья посвящена проблеме развития системы проектного обучения магистрантов по направлению подготовки 09.04.03 Прикладная информатика. На основе обобщения передового педагогического опыта показано, что технология проектного обучения представляет собой сложную педагогическую систему. Для ее успешного внедрения в образовательный процесс необходима масштабируемая методическая система обучения, построенная на платформе системного подхода с учетом рекомендаций теории и методологии информатизации образования. Конечной целью проектного обучения является формирование у обучающихся комплекса нормативно заданных профессиональных компетенций. Указанная цель достигается через коллективное выполнение магистрантами специализированного технического задания, адаптированного под дидактические задачи проектного обучения. Для реализации современных требований к качеству подготовки ИТ-специалистов в условиях классического университета необходимо создание гибкой стратегии управления проектной деятельностью. В статье дана сетевая интерпретация задачи синтеза системы поэтапного управления процессом проектного обучения магистрантов. Обоснован методический подход к синтезу методики управления проектной деятельностью, в основе которого лежит сведение рассмотренной проблемы к формальной постановке и численному решению комбинаторной задачи нахождения экстремального пути в ориентированном графе.

The article is devoted to the problem of developing a system of project-based training for undergraduates in the direction of training 09.04.03 «Applied Informatics». Based on the analysis and generalization of advanced pedagogical experience, it is shown that the project-based learning technology is a complex pedagogical system. For its successful implementation in the educational process, a scalable methodological learning system is needed, built on the platform of a systems approach, taking into account the recommendations of the theory and methodology of informatization of education. The ultimate goal of project-based learning is the formation of a set of normatively defined professional competencies in students. This goal is achieved through the collective implementation by master’s degree students of a specialized technical assignment adapted to the didactic tasks of project-based learning. To implement modern requirements for the quality of training IT-specialists in a classical university, it is necessary to create a flexible strategy for managing project activities. The article provides a network interpretation of the problem of synthesizing a system for step-by-step management of the project-based learning process for master’s students. A methodological approach to the synthesis of project management techniques is substantiated, which is based on reducing the problem under consideration to a formal statement and numerical solution of the combinatorial problem of finding an extremal path in a directed graph.

Ключевые слова

информационные технологии (ИТ); магистерская программа; качество обучения; проектное обучение; управление проектной деятельностью; сетевая модель; методика управления проектной деятельностью; поиск экстремального пути в орграфе

information technologies (IT); master’s program; quality of education; project-based learning; project management; network model; project management methodology; search for extreme path in oriented graph


Поличка А.Е., Виноградова П.В.

ИНСТРУМЕНТАЛЬНЫЙ ПОДХОД В ПРЕПОДАВАНИИ ИНФОРМАТИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН С РЕАЛИЗАЦИЕЙ РЕГИОНАЛЬНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ

AN INSTRUMENTAL APPROACH IN TEACHING COMPUTER SCIENCE DISCIPLINES WITH THE IMPLEMENTATION OF REGIONAL FEATURES

Аннотация

В статье рассмотрен вариант реализации инструментального подхода организации обучения информатическим дисциплинам по образовательным программам высшего образования посредством специального метакомплекса, учитывающих региональные особенности, как одного из факторов влияния университетов на миграционные настроения молодежи в регионе.

The article considers a variant of the implementation of an instrumental approach to the organization of teaching computer science disciplines in educational programs of higher education through a special metacomplex, taking into account regional peculiarities, as one of the factors of influence of universities on the migration moods of young people in the region.

Ключевые слова

региональные особенности; инструментальный подход; инструментальный метакомплекс; организация обучения информатическим дисциплинам.

regional peculiarities; instrumental approach; instrumental metacomplex; organization of computer science education.


Манохин Е.В., Добрынина И.В.

К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В ОБРАЗОВАНИИ

ON THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION

Аннотация

Рассмотрены актуальные вопросы, относящиеся к использованию технологий искусственного интеллекта в системе российского образования, в различных видах работы высших учебных заведений на примере Московского технического университета связи и информатики, Тульского государственного педагогического университета им. Л.Н. Толстого, Тульского филиала Финансового университета при Правительстве Российской Федерации. Дается анализ работы вузов по использованию искусственного интеллекта, учитываются различные аспекты деятельности: административный, учебный, методический, организационный, научный и некоторые другие. Выделяются как преимущества использования искусственного интеллекта, так и недостатки его применения. Особая роль отводится теории нормированных пространств для анализа изменений в результатах проведения опросов в системе образования. Показывается, как перенормировки могут использоваться при применении искусственного интеллекта, а, следовательно, при его использовании в образовании. Исследование показало, что применение искусственного интеллекта в вузах уже сегодня является эффективным в различных сферах деятельности. Однако такое применение должно быть хорошо продумано с целью снижения возможных рисков. Кроме того, в работе описаны некоторые возможные перспективы использования искусственного интеллекта в высшем образовании.

In the article, the authors consider topical issues related to the use of artificial intelligence technologies in the Russian education system, in various types of work of higher educational institutions on the example of the Moscow Technical University of Communications and Informatics, the Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University, the Tula branch of the Financial University under the Government of the Russian Federation. The analysis of the work of universities on the use of artificial intelligence is given, various aspects of activity are taken into account: administrative, educational, methodological, organizational, scientific and some others. Both the advantages of using artificial intelligence and the disadvantages of its application are highlighted. A special role is assigned to the theory of normalized spaces for analyzing changes in the results of surveys in the education system. It shows how renormalizations can be used in the application of artificial intelligence, and, consequently, in its use in education. The study showed that the use of artificial intelligence in universities is already effective in various fields of activity. However, such an application should be well thought out in order to reduce possible risks. In addition, the paper describes some possible prospects for the use of artificial intelligence in higher education.

Ключевые слова

искусственный интеллект; нормированные пространства; метод эквивалентных норм

digitalization; artificial intelligence; management; neural networks.


Кузнецова Е.А., Червова А.А.

ЦИФРОВАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-МАТЕМАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ НАПРАВЛЕНИЯ «ЭКОНОМИКА» ПРОФИЛЯ «ФИНАНСЫ И СТРАХОВАНИЕ»

DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR FORMING PROFESSIONAL AND MATHEMATICAL COMPETENCE OF FUTURE BACHELORES OF THE «ECONOMICS» DIRECTION «FINANCE AND INSURANCE» PROFILE

Аннотация

В статье представлена цифровая образовательная среда, входящая в методическую систему формирования профессионально-математической компетентности будущих бакалавров направления «Экономика» профиля «Финансы и страхование». В цифровой образовательной среде мы выделяем следующие блоки: техническое оборудование, образовательный контент, платформа. Разработка образовательного контента цифровой образовательной среды коррелируется с требованиями, предъявляемыми к подготовке будущего финансиста-страховщика, изложенными в Федеральном государственном образовательном стандарте высшего образования последнего поколения и образовательными стандартами направления «Экономика» профиля «Финансы и страхование». Наполнение электронных курсов нами производилось с учетом межпредметных связей между математическими дисциплинами и дисциплинами профессионального блока. Цифровая образовательная среда, разработанная для будущих финансистов-страховщиков, включает в себя электронные курсы математических и профессиональных дисциплин: «Статистика», «Практикум по финансовой математике», «Финансы и кредит», «Финансовый менеджмент», «Страхование», «Финансовый анализ», «Инвестиции», «Математическое обеспечение финансовых решений», «Финансовые риски». Реализация всех форм обучения в процессе формирования профессионально-математической компетентности в цифровой образовательной среде позволила: сократить время изложения материала в связи с использованием электронных ресурсов на лекционных и практических занятиях, обеспечить неограниченный доступ к ранее изученному математическому материалу, расширить возможность организации групповой и консультационной работы со студентами, использовать программное обеспечение для решения финансово-страховых задач.

The article presents a digital educational environment that is part of the methodological system for the formation of professional and mathematical competence of future bachelors in the direction of «Economics» of the profile «Finance and Insurance». The digital educational environment has the following components: technical equipment, educational content, platform. The development of educational content of the digital educational environment correlates with the requirements for the training of a future financier-insurer, set out in the latest generation of the Federal State Educational Standard of Higher Education and educational standards of the direction of «Economics» of the profile «Finance and Insurance». We filled the electronic courses taking into account the interdisciplinary links between mathematical disciplines and disciplines of the professional block. The digital educational environment developed for future financiersinsurers includes electronic courses in mathematical and professional disciplines: «Statistics», «Financial Mathematics Workshop», «Finance and Credit», «Financial Management», «Insurance», «Financial Analysis», «Investments», «Mathematical Support for Financial Decisions», «Financial Risks». The implementation of all forms of training in the process of developing professional and mathematical competence in the digital educational environment allowed: to reduce the time of presentation of the material due to the use of electronic resources in lectures and practical classes, to provide unlimited access to previously studied mathematical material, to expand the possibility of organizing group and consulting work with students, to use software to solve financial and insurance problems.

Ключевые слова

цифровая образовательная среда; цифровой инструментарий; профессионально-математическая компетентность; будущие бакалавры направления «Экономика» профиля «Финансы и страхование».

digital educational environment; digital tools; professional and mathematical competence; future bachelors of the economics program; finance and insurance profile


Федосов А.Ю., Семенкова Т.А.

ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ В ОБЛАСТИ 3D-МОДЕЛИРОВАНИЯ В КОНТЕКСТЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ПРЕЕМСТВЕННОСТИ ШКОЛЬНОГО И ВУЗОВСКОГО ИНЖЕНЕРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

TRAINING FUTURE TEACHERS IN THE FIELD OF 3D-MODELING IN THE CONTEXT OF ENSURING CONTINUITY OF SCHOOL AND UNIVERSITY ENGINEERING EDUCATION

Аннотация

Современное общество предъявляет высокие требования к системе образования, особенно в контексте подготовки специалистов с развитым инженерным мышлением, способных эффективно решать сложные задачи в условиях цифровой трансформации. В данной статье рассматривается реализация методики обучения 3D-моделированию студентов – будущих учителей информатики и технологии в контексте обеспечения преемственности между школьным и вузовским образованием при изучении компьютерной графики и трехмерного моделирования. Технологии 3D-моделирования способствуют формированию таких ключевых навыков, как пространственное воображение, аналитическое мышление и способность к инновациям, что является необходимым как для школьников, так и для студентов. Представлены существующие методические подходы к обучению 3D-моделированию студентов-будущих педагогов, выявлены основные проблемы, связанные с разрывом в подготовке учащихся на разных уровнях образования.

Modern society places high demands on the education system, especially in the context of training specialists with developed engineering thinking who are able to effectively solve complex problems in the context of digital transformation. This article discusses the implementation of a methodology for teaching 3D-modeling to students-future teachers of computer science and technology in the context of ensuring continuity between school and university education in the study of computer graphics and 3D-modeling. 3D-modeling technologies contribute to the formation of such key skills as spatial imagination, analytical thinking and the ability to innovate, which is necessary for both schoolchildren and students. The existing methodological approaches to teaching 3D-modeling to students-future teachers are presented, the main problems associated with the gap in the training of students at different levels of education are identified.

Ключевые слова

профессиональная подготовка педагога; преемственность образования; профессиональные навыки; 3D-моделирование; инженерное мышление; STEAM.

professional training of teachers; continuity of education; professional skills; 3D-modeling; engineering thinking; STEAM.


Гончаров К.Г., Родионова О.В.

ФОРМИРОВАНИЕ ЦИФРОВОЙ ГРАМОТНОСТИ НА УРОКАХ ИНФОРМАТИКИ

FORMATION OF DIGITAL LITERACY IN COMPUTER SCIENCE LESSONS

Аннотация

Статья посвящена проблеме формирования цифровой грамотности учащихся общеобразовательной школы. Современные образовательные учреждения должны адаптировать свои методы обучения, так чтобы, наряду с обеспечением необходимых основ и соответствием требованиям новых стандартов, способствовать развитию коммуникативных, творческих и образовательных навыков, а также удовлетворять потребность в самостийном обучении. Это должно основываться на потенциальной многообразности содержания и организации учебного процесса. Именно формирование цифровой грамотности способствует формированию основных навыков, необходимых в современных условиях.

The article is devoted to the problem of formation of digital literacy of secondary school students. A modern educational institution is required to introduce new approaches to learning, ensuring, along with its fundamental nature and compliance with the requirements of the Federal State Educational Standard, the development of communicative, creative and educational competencies, needs for self-education based on the potential multivariance of the content and organization of educational activities. It is the formation of digital literacy that contributes to the formation of basic skills necessary in modern conditions.

Ключевые слова

цифровая грамотность; федеральный государственный образовательный стандарт; цифровая компетентность; результаты обучения

digital literacy; federal state educational standard; digital competence; learning outcomes


Ревникова М.Н., Морозов А.В.

ФОРМИРОВАНИЕ ЦИФРОВЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ КАК ФАКТОР ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА

FORMATION OF DIGITAL COMPETENCIES OF STUDENTS AS A FACTOR OF QUALITY IMPROVEMENT THE EDUCATIONAL PROCESS

Аннотация

В статье рассматривается значение овладения обучающимися цифровыми компетенциями в системе среднего профессионального образования для повышения качества образовательного процесса. Анализируется влияние цифровых компетенций на учебный процесс на основе результатов анкетирования студентов колледжа многоуровневого профессионального образования Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, а также описываются методы формирования цифровых компетенций.

The article examines the importance of mastering digital competencies by students in the system of secondary vocational education to improve the quality of the educational process. The influence of digital competencies on the educational process is analyzed based on the results of a survey of students of the College of multilevel vocational education of the Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation, and methods of forming digital competencies are described.

Ключевые слова

цифровые компетенции; обучающиеся; качество образовательного процесса; среднее профессиональное образование; информационные и коммуникационные технологии; человеческий капитал; анкетирование; цифровой ресурс

digital competencies; students; quality of the educational process; secondary vocational education; information and communication technologies; human capital; questionnaires, digital resource.


Сартаков И.В., Каменев Р.В., Чикова О.А., Леденцов М.О., Михалева О.В.

ЦИФРОВАЯ ГРАМОТНОСТЬ ОБРАТНОЙ СВЯЗИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ПРИ ЭЛЕКТРОННОМ ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ОБУЧЕНИИ: ФОРМИРУЮЩАЯ САМООЦЕНКА

DIGITAL LITERACY TEACHER FEEDBACK IN E-PROFESSIONAL LEARNING: FORMATIVE SELF-ASSESSMENT

Аннотация

Проблема формирования грамотности обратной связи преподавателей университетов и колледжей при профессиональном обучении с использованием Moodle решается посредством формирующей самооценки. Разработана и валидизирована шкала технологической (цифровой) грамотности обратной связи преподавателя Teacher Technology Feedback Literacy Scale (TFLS) и изучена ее специфика. В исследовании технологической грамотности обратной связи преподавателя при электронном обучении приняли участие 115 преподавателей профессиональных образовательных учреждений высшего и среднего образования г. Новосибирска и г. Екатеринбурга. Методология анализа результатов самооценки грамотности в области обратной связи при электронном обучении основана на применении метода анализа данных Structural Equation Modeling (SEM). Цифровыми инструментами статистической обработки данных были SPSS и модуль AMOS. Представлены результаты конфирматорного и эксплораторного факторных анализов полученных данных, а также анализ этих результатов.

The problem of forming literacy feedback from university and college teachers in vocational training using Moodle is solved through formative self-assessment. The Teacher Technology Feedback Literacy Scale (TFLS) has been developed and validated and its specifics have been studied. 115 teachers of professional educational institutions of higher and secondary education in Novosibirsk and Yekaterinburg took part in the study of technological literacy of teacher feedback in e-learning. The methodology for analyzing the results of self-assessment of literacy in the field of feedback in e-learning is based on the use of the Structural Equation Modeling (SEM) data analysis method. The digital tools for statistical data processing were SPSS and the AMOS module. The results of confirmatory and exploratory factor analyses of the data obtained, as well as an analysis of these results, are presented.

Ключевые слова

профессиональное образование; платформа Moodle; грамотность обратной связи преподавателя; электронное обучение; шкала технологической (цифровой) грамотности обратной связи преподавателя.

vocational education, Moodle; teacher Feedback Literacy; e-learning; Teacher Feedback Technological (Digital) Literacy Scale.


Выборнов А.Н., Русаков А.А.

ИННОВАЦИИ В РАЗДЕЛЕ БИНАРНЫЕ ОТНОШЕНИЯ КУРСА ДИСКРЕТНОЙ МАТЕМАТИКИ

INNOVATIONS IN THE BINARY RELATIONS SECTION OF THE DISCRETE MATHEMATICS COURSE

Аннотация

В работе предлагаются инновации в курсе дискретной математики, касающиеся теории бинарных отношений. Бинарные отношения рассматриваются как многозначные функции. Для решения уравнений с неизвестными бинарными отношениями используются матрицы отношений и булевы функции. В традиционном круге задач «двенадцать сценариев», установлено единообразие построения. Предложено обобщение задач 12 сценариев, в котором вместо подсчета числа классов эквивалентности функций рассматриваются классы эквивалентности отношений.

The paper proposes innovations in the course of discrete mathematics concerning the theory of binary relations. Binary relations are considered as multivalued functions. To solve equations with unknown binary relations, relation matrices and Boolean functions are used. In the traditional circle of problems «twelvefold way», uniformity of construction is established. A generalization of the problems of twelvefold way is proposed, in which instead of counting the number of equivalence classes of functions, equivalence classes of relations are considered.

Ключевые слова

бинарные отношения; дискретная математика; двенадцать сценариев; инновации и технологии в высшей школе.

binary relations; discrete mathematics; twelvefold way; innovation and technology in higher education.


Михеев И.В., Виштак О.В.

ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД В ОБУЧЕНИИ АЛГОРИТМИЗАЦИИ

PRACTICE-ORIENTED APPROACH TO TEACHING ALGORITHMIZATION

Аннотация

Рассмотрено текущее состояние рынка труда специалистов в области информационных технологий (ИТ), проведен анализ проблем нехватки ИТ-специалистов. Проанализированы современные требования к кандидатам на должность ИТ-специалиста в современных компаниях. Рассмотрена и обоснована необходимость ликвидации дефицита кадров. Перечислены и описаны профессиональные стандарты в области ИТ, трудовые функции. Описаны и обоснованы высокие требования к будущим специалистам. Рассмотрен Федеральный государственный образовательный стандарт по направлению подготовки 09.03.02 Информационные системы и технологии. Представлена матрица компетенций. Представлен анализ учебного плана обучения по направлению подготовки 09.03.02 Информационные системы и технологии. Приведены базовые требования к ИТ-специалистам на основании анализа профессиональных стандартов в ИТ-сфере.

The current state of the labor market for information technologies specialists is considered, the problems of shortage of IT-specialists are analyzed. Modern requirements for candidates for the position of IT-specialist in modern companies are analyzed. The need to eliminate the personnel shortage is considered and substantiated. Professional standards in the field of IT, labor functions are listed and described. High requirements for future specialists are described and substantiated. The Federal State Educational Standard in the direction of preparing 09.03.02 Information Systems and Technologies is considered. A competency matrix is presented. An analysis of the training plan in the direction of preparing 09.03.02 Information Systems and Technologies is presented. Basic requirements for ITspecialists are given based on the analysis of professional standards in the IT-sphere. Keywords: information technologies (IT); IT-education; training of IT-specialists;

Ключевые слова

информационные технологии (ИТ); ИТ-образование; обучение ИТ-специалистов; методы обучения программированию; алгоритмизация; трудовые стандарты; Федеральный государственный образовательный стандарт (ФГОС); компетенции обучения; практико-ориентированный подход при обучении программированию.

information technologies (IT); IT-education; training of IT-specialists; methods of teaching programming; algorithmization; labor standards; Federal State Educational Standards; training competencies; practice-oriented approach to teaching programming.


Клименков А.Н.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ОБРАЗОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ СВОЙСТВ ИНФОРМАЦИИ

THE USE OF ARTISTIC IMAGES IN THE STUDY OF INFORMATION PROPERTIES

Аннотация

Рассмотрены методические подходы при изучении информатики и информационных технологий. Определены основные свойства информации. Представлены варианты использования художественных образов при рассмотрении свойств информации. Предложена методика, направленная на развитие у обучаемого образного мышления.

Methodological approaches in the study of computer science and information technology are considered and the main properties of information are determined. The options for using artistic images when considering the properties of information are presented. A technique is proposed aimed at developing the student’s imaginative thinking.

Ключевые слова

информатика; информация; данные; свойства информации; художественные образы.

computer science, information; data; properties of information; artistic images


Журавлева А.И., Куликова Н.Ю., Данильчук Е.В.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ГЕЙМИФИКАЦИИ ДЛЯ ОНЛАЙН-ПОДДЕРЖКИ ОБУЧЕНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЮ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ

USING GAMIFICATION FOR ONLINE SUPPORT OF PROGRAMMING INSTRUCTION FOR FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS

Аннотация

В статье рассматриваются вопросы использования элементов геймификации при организации учебного процесса студентов в педагогическом вузе. Обсуждается понятие «геймификация» и ее возможности для онлайн-поддержки обучения основам алгоритмизации и программированию будущих учителей информатики, которые будут использовать приемы геймификации в своей дальнейшей профессиональной деятельности. Описан опыт применения геймификации при обучении будущих учителей информатики при онлайн-поддержке учебного курса по разработке компьютерных игр.

The article deals with the use of gamification elements in the organization of students’ learning process in the pedagogical university. The concept of «gamification» and its possibilities for online support of teaching the basics of algorithmization and programming to future teachers of computer science, who will use gamification techniques in their future professional activities, are discussed. The experience of gamification application in training of future teachers of computer science in online support of the training course on computer games development is described.

Ключевые слова

подготовка будущих учителей информатики; геймификация; онлайн-обучение программированию; разработка компьютерных игр.

training of future teachers of computer science; gamification; online learning of programming; computer games development.


Маркович О.С., Пономарева Ю.С., Шемелова Т.В.

УРОВНЕВАЯ МОДЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЮ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ В УСЛОВИЯХ ЯДРА ВЫСШЕГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

LEVEL MODEL OF TEACHING PROGRAMMING TO FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS IN THE CONDITIONS OF THE CORE OF HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATION

Аннотация

В статье приводится трехуровневая модель обучения программированию будущих учителей информатики, включающая базовый, основной и прикладной уровни. Для каждого уровня сформулированы цели обучения, обоснован выбор языков программирования и указаны дисциплины, на которых он реализуется.

The article presents a three-level model of teaching programming to future computer science teachers, including basic, fundamental and applied levels. For each level, the learning objectives are formulated, the choice of programming languages is justified and the disciplines in which it is implemented are indicated.

Ключевые слова

программирование; студенты; учитель информатики; уровни; модель; обучение; визуальное программирование.

programming; students; computer science teacher; levels; model; education; visual programming.


Дьячков В.П.

ЭЛЕКТРОННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ КОМПЛЕКСЫ И ИНФОРМАТИКА

ELECTRONIC EDUCATIONAL COMPLEX AND INFORMATICS

Аннотация

В статье раскрывается содержание электронного образовательного комплекса по информатике, который состоит из пяти модулей: модуля теории (раскрывается содержание теоретических вопросов по информатике), модуля практики (приведены семь практик с тренировочными упражнениями), модуля самостоятельных работ (описывает семь работ с творческими заданиями и образцами их выполнения), модуля тестов (содержит семь тестов по темам теории и итогового теста), модуля технологии (даются рекомендации по способам работы с электронным образовательным комплексом). Анализируются особенности построения, разработки и применения этих комплексов в учебном процессе вуза. Предлагается новая технология изучения теоретического материала с помощью тестовых заданий.

The article reveals the content of the electronic educational complex in computer science, which consists of five modules: theory module (the content of theoretical questions in computer science is disclosed), practice module (seven practices with training exercises are given), independent work module (describes seven works with creative tasks and samples of their implementation), test module (contains seven tests on the topics of theory and final test), technology module (recommendations are given on how to work with an electronic educational complex). The features of the construction, development and application of these complexes in the educational process of the university are analyzed. A new technology for studying theoretical material using test tasks is proposed.

Ключевые слова

электронный образовательный комплекс; модуль «Теория»; модуль «Практика»; модуль «Самостоятельные работы»; модуль «Тесты»; модуль «Технология»; программирование; Web-приложение; HTML-код; информатизация; информатика; технология изучения теоретического материала с помощью тестовых заданий.

electronic educational complex; module «Theory»; module «Practice»; module «Self parkingtional work»; module «Tests»; module «Technology»; programming; web-application; HTML-code; informatization; computer science; technology of studying theoretical material with the help of test assignments.


Коваль М.А., Смыковская Т.К., Махонина А.А.

ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ КАК ОСНОВА ПРОЦЕССА ИЗУЧЕНИЯ БУДУЩИМИ УЧИТЕЛЯМИ МАТЕМАТИКИ ДИСЦИПЛИНЫ «ЭЛЕМЕНТАРНАЯ МАТЕМАТИКА» В УСЛОВИЯХ ИНТЕГРАЦИИ СМЕШАННОЙ И ГИБРИДНОЙ ФОРМ ОБУЧЕНИЯ

EDUCATIONAL INTERACTION AS THE BASIS FOR THE PROCESS OF STUDYING THE DISCIPLINE «ELEMENTARY MATHEMATICS» BY FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS IN THE CONTEXT OF THE INTEGRATION OF MIXED AND HYBRID FORMS OF EDUCATION

Аннотация

В статье представлен анализ понятия «образовательное взаимодействие», обоснована психолого-педагогическая ценность образовательного взаимодействия при освоении учебной дисциплины «Элементарная математика» будущими учителями математики; раскрывается вопрос интеграции смешанной и гибридной форм обучения в вузе, а также роли цифровой образовательной среды при указанной интеграции форм обучения. Представлены разработанные и апробированные в Волгоградском государственном социально-педагогическом университете модели организации образовательных взаимодействий.

The article presents an analysis of the concept of «educational interaction», substantiates the psychological and pedagogical value of educational interaction in the development of the academic discipline «Elementary Mathematics» by future mathematics teachers; reveals the issue of integration of mixed and hybrid forms of education in higher education, as well as the role of the digital educational environment in this integration of learning forms. The models of the organization of educational interactions developed and tested at the Volgograd State Socio-Pedagogical University are presented.

Ключевые слова

цифровые технологии; подготовка учителя; образовательное взаимодействие; смешанное обучение; гибридная форма обучения; цифровая образовательная среда; модель; элементарная математика

digital technologies; teacher training; educational interaction; blended learning; hybrid form of learning; digital educational environment; model, elementary mathematics


Табачук Н.П.

РАЗВИТИЕ ИНФОРМАЦИОННО-ЦИФРОВОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ С ПОМОЩЬЮ ТЕХНОЛОГИЙ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА: ВЫЗОВЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ

DEVELOPMENT OF INFORMATION AND DIGITAL CULTURE OF STUDENTS WITH THE HELP OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES: CHALLENGES AND PROSPECTS

Аннотация

В статье рассматриваются подходы к исследованию понятия «информационно-цифровая культура», «искусственный интеллект». Выделяются вызовы и перспективы использования технологий искусственного интеллекта в образовательном процессе, в развитии информационно-цифровой культуры студентов. Проектируется модель задач и заданий по развитию информационно-цифровой культуры студентов. Цель исследования: на основе анализа феноменов «информационно-цифровая культура», «искусственный интеллект» определить вызовы и перспективы использования технологий искусственного интеллекта в развитии информационно-цифровой культуры студентов, предложив систему заданий. Результатами исследования являются: выборка современных подходов к пониманию феноменов «информационно-цифровая культура», «искусственный интеллект», подборка системы заданий для развития информационно-цифровой культуры студентов через технологии искусственного интеллекта, примеры креативных задач. Опосредованным результатом исследования является возможность экстраполяции модели задач и заданий по развитию информационно-цифровой культуры на любую изучаемую предметную область. Практическая значимость исследования заключается в том, что материалы исследования могут быть использованы учителями и преподавателями вузов для реализации учебных дисциплин на основе современных подходов использования технологий искусственного интеллекта в образовательном процессе.

The article considers approaches to the study of the concept of «information and digital culture», «artificial intelligence». The challenges and prospects for using artificial intelligence technologies in the educational process, in the development of students’ information and digital culture are highlighted. A model of tasks and assignments for the development of students’ information and digital culture is designed. The purpose of the study: based on the analysis of the phenomena of «information and digital culture», «artificial intelligence», to determine the challenges and prospects for using artificial intelligence technologies in the development of students’ information and digital culture, proposing a system of tasks. The results of the study are: a selection of modern approaches to understanding the phenomena of «information and digital culture», «artificial intelligence», a selection of a system of tasks for the development of students’ information and digital culture through artificial intelligence technologies, examples of creative tasks. An indirect result of the study is the possibility of extrapolating the model of tasks and assignments for the development of information and digital culture to any subject area studied. The practical significance of the study lies in the fact that the research materials can be used by teachers and university lecturers to implement academic disciplines based on modern approaches to the use of artificial intelligence technologies in the educational process.

Ключевые слова

информационно-цифровая культура; цифровая грамотность; критическое мышление; цифровая этика; цифровое творчество; искусственный интеллект

information and digital culture; digital literacy; critical thinking; digital ethics; digital creativity; artificial intelligence


Дмитриев А.В., Воронцова Е.В., Гришина А.С., Шудегова Д.В., Пащенко М.М.

НЕЙРОСЕТЕВАЯ ЛИНГВОДИДАКТИКА В КОНТЕКСТЕ ЭТИЧЕСКОЙ СОСТАВЛЯЮЩЕЙ ИСКУСТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА

NEURAL NETWORK LINGUODIDACTICS IN THE CONTEXT OF THE ETHICAL COMPONENT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Аннотация

В статье рассматривается проблема этического применения искусственного интеллекта (ИИ) в лингводидактике. На основе анализа международного опыта и российской нормативной базы (ГОСТ Р 70949-2023) исследуются ключевые принципы внедрения нейросетевых технологий в языковое образование. Авторами выявлены три фундаментальных противоречия: «противоречие подражания», «противоречие социального неравенства» и «противоречие зависимости от ИИ». В работе представлен критический анализ существующих подходов к этическому регулированию использования ИИ в образовании, включая опыт ведущих международных компаний (Nuance Communications, Knewton, Cognii, Century Tech) и российских образовательных учреждений. Особое внимание уделяется практическим аспектам внедрения этических принципов в образовательный процесс. Авторами разработаны детальные рекомендации по этичному применению различных типов ИИ-инструментов в языковом обучении, включая системы машинного перевода, адаптивного обучения и генеративные модели. Предложенные решения учитывают необходимость защиты персональных данных, обеспечения прозрачности алгоритмов и сохранения культурного многообразия. Исследование вносит значительный вклад в развитие методологии этичного применения ИИ в образовании и создает основу для дальнейшего развития нейросетевой лингводидактики.

The article examines the ethical application of artificial intelligence (AI) in language teaching. Based on the analysis of international experience and Russian regulatory framework (GOST R 70949-2023), the key principles of implementing neural network technologies in language education are investigated. The authors identify three fundamental contradictions: the «imitation contradiction», the «social inequality contradiction», and the «AI dependency contradiction». The paper presents a critical analysis of existing approaches to ethical regulation of AI use in education, including the experience of leading international companies (Nuance Communications, Knewton, Cognii, Century Tech) and Russian educational institutions. Special attention is paid to practical aspects of implementing ethical principles in the educational process. The authors develop detailed recommendations for the ethical application of various types of AI tools in language learning, including machine translation systems, adaptive learning, and generative models. The proposed solutions take into account the need to protect personal data, ensure algorithm transparency, and preserve cultural diversity. The research makes a significant contribution to developing the methodology of ethical AI application in education and creates a foundation for further development of neural network-based language teaching.

Ключевые слова

нейросетевая лингводидактика; этика искусственного интеллекта; языковое образование; генеративный искусственный интеллект; образовательные технологии.

neural network language teaching; artificial intelligence ethics; language education; generative artificial intelligence; educational technologies.


Морковина И.А.

МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ К РЕАЛИЗАЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО МОНИТОРИНГА ДЛЯ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБУЧЕНИЯ

A MODEL FOR THE FORMATION OF THE READINESS OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS TO IMPLEMENT PEDAGOGICAL MONITORING TO IMPROVE THE QUALITY OF EDUCATION

Аннотация

В статье представлена необходимость и специфика подготовки будущих учителей информатики к реализации педагогического мониторинга, а также описана модель формирования готовности будущих учителей информатики к реализации педагогического мониторинга для повышения качества обучения.

The article presents the necessity and specifics of training future computer science teachers to implement pedagogical monitoring, and also describes a model for forming the readiness of future computer science teachers to implement pedagogical monitoring to improve the quality of education.

Ключевые слова

готовность к реализации педагогического мониторинга; будущие учителя информатики; качество обучения; модель формирования.

readiness to implement pedagogical monitoring; future computer science teachers; quality of education; model of formation.


Гаркуша Н.С., Трифонова Ю.В.

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ЦЕЛЕСООБРАЗНОСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ ПРОГРАММНЫХ СРЕДСТВ ВИЗУАЛИЗАЦИИ ИНСТРУМЕНТОВ УПРАВЛЕНИЯ ПРОЕКТАМИ ПРИ ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ

PEDAGOGICAL FEASIBILITY OF USING VISUALIZATION SOFTWARE FOR PROJECT MANAGEMENT TOOLS WHEN TEACHING HIGHER EDUCATION STUDENTS

Аннотация

В настоящей статье исследуется педагогическая целесообразность применения программного обеспечения для визуализации инструментов управления проектами при обучении студентов высшей школы. Обосновывается целесообразность визуализации для развития компетенций проектного менеджмента, а также влияние визуализации плана-графика на согласованность мероприятий и использование ресурсов команды проекта.

This article examines the pedagogical feasibility of using software for visualizing project management tools when teaching high school students. The validity of visualizations for the development of project management competencies is substantiated, as well as the influence of schedule visualization on the coordination of activities and the use of project resources.

Ключевые слова

проектное управление; проектный менеджмент; информационные технологии; программное обеспечение; план-график.

project management; information technology; software; project plan.


Самерханова Э.К., Круподёрова К.Р., Тимофеева К.О.

НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ УЧИТЕЛЕЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ НА БАЗЕ ЦЕНТРА «ТОЧКА РОСТА»

SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT FOR TEACHERS OF TECHNOLOGICAL PROFILE ON THE BASIS OF THE CENTER «ROSTA POINT»

Аннотация

В статье представлены результаты анкетирования учителей информатики, физики, технологии, работающих в центрах «Точка роста», с целью выявления их профессиональных потребностей, дефицитов в области использования цифровых технологий. На основе анализа результатов построена система сопровождения учителей с использованием возможностей курсов повышения квалификации, организации мастер-классов, проведения проектов для школьников, тьюторского сопровождения.

The article presents the results of a survey of teachers of computer science, physics, technology working in the «Growth Point» centers in order to identify their professional needs, deficiencies in the use of digital technologies. Based on the analysis of the results, a system of support for teachers was built using the capabilities of advanced training courses, organizing master classes, conducting projects for schoolchildren, and tutor support.

Ключевые слова

научно-методическое сопровождение; учителя технологического профиля; повышение квалификации; мастер-класс, проект.

scientific and methodological support; teachers of technological profile; advanced training; master class; project.


Сухоленцева А.А.

ФОРМИРОВАНИЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ПРИ ПОДГОТОВКЕ БАКАЛАВРОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ «МЕХАТРОНИКА И РОБОТОТЕХНИКА» ПРИ ИЗУЧЕНИИ ДИСЦИПЛИН ЦИКЛА «ПРОГРАММИРОВАНИЕ»

FORMATION OF INTERDISCIPLINARY COMPETENCIES IN THE PREPARATION OF BACHELOR’S DEGREES IN THE FIELD OF MECHATRONICS AND ROBOTICS IN THE STUDY OF PROGRAMMING CYCLE DISCIPLINES

Аннотация

В статье обсуждаются методические вопросы организации процесса обучения бакалавров по направлению «Мехатроника и робототехника» профиля подготовки «Автономные роботы». Рассматривается формирование междисциплинарных компетенций при изучении дисциплин цикла «Программирование». Развернутый пример схематично описывает результат практики применения разработанной педагогической модели при подготовке бакалавров профиля «Автономные роботы».

The article discusses the methodological issues of the organization of the bachelor’s degree process in the field of «Mechatronics and robotics» training profile «Autonomous robots». The article considers the formation of interdisciplinary competencies in the study of the disciplines of the «Programming» cycle. The detailed example schematically describes the result of the practice of applying the developed pedagogical model in the preparation of bachelors in the field of «Autonomous robots».

Ключевые слова

междисциплинарная связь; междисциплинарные компетенции; цикл дисциплин по программированию; учебный план; профессиональные компетенции.

interdisciplinary communication; interdisciplinary competencies; cycle of programming disciplines; curriculum; professional competencies.


Назарова О.В.

О НЕКОТОРЫХ МЕТОДИЧЕСКИХ АСПЕКТАХ ПРЕПОДАВАНИЯ ТЕМЫ «ОСНОВНЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ БИБЛИОТЕКИ THREE.JS»

ON SOME METHODICAL ASPECTS OF TEACHING THE TOPIC «MAIN CAPABILITIES OF THE THREE.JS LIBRARY»

Аннотация

В статье предлагаются к рассмотрению некоторые методические аспекты изучения темы «Основные возможности библиотеки Three.js» в рамках дисциплины «Конструирование web-ресурсов» для студентов направления подготовки 45.03.03 Фундаментальная и прикладная лингвистика. Цель изучения данной дисциплины – подготовить бакалавров, владеющих принципами создания электронных языковых ресурсов и их творческого применения в профессиональной деятельности.

The article offers for consideration some methodical aspects of studying the topic «Basic Capabilities of the Three.js Library» within the framework of the discipline «Web-resource design» for students majoring in 45.03.03 Fundamental and applied linguistics. The purpose of studying this discipline is to prepare bachelors who are proficient in the principles of creating electronic language resources and their creative application in professional activities.

Ключевые слова

методика изучения темы; образовательная инфографика; интеллект-карты; оценивание результатов обучения; эффект незавершенного действия; web-программирование; web-дизайн; 3D-графика в браузере.

methods of studying the topic; educational infographics; intelligence maps, evaluation of learning outcomes; the effect of incomplete action; webprogramming; web-design; 3D-graphics in the browser.


Сердюков В.А., Окунь В.П., Сердюкова А.В.

«ПЛАНИРОВАНИЕ СЕМИНАРСКИХ ЗАНЯТИЙ К ЛЕКЦИОННОМУ КУРСУ» МАТЕМАТИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ № 2

«PLANNING SEMINAR CLASSES FOR A LECTURE COURSE» MATHEMATICAL MODEL № 2

Аннотация

В статье рассматривается понятие математической модели при планировании семинарских занятий по конкретному лекционному курсу при установленных ограничениях по времени выполнении. Вводится возможные количественные показатели качества всего изложенного лекционного материала. Оптимальное изложение определяется минимальным качественным показателем одного из вариантов изложения при соблюдении временных ограничений. Приведена идея дальнейшего улучшения модели.

The article considers the concept of a mathematical model for planning seminars on a specific lecture course under established time constraints. Possible quantitative indicators of the quality of all the presented lecture material are introduced. The optimal presentation is determined by the minimum quality indicator of one of the presentation options while observing time constraints. An idea for further improving the model is presented.

Ключевые слова

идея, излагаемая на лекции; последовательность излагаемых идей; количественная оценка перехода от одной идеи к другой; ориентированный гамильтонов путь; задача коммивояжера; критерий оптимальности; веса вершин графа; система ограничений для задачи линейного программирования; целевая функция оптимальности.

idea presented in a lecture; sequence of presented ideas; quantitative assessment of the transition from one idea to another; directed Hamiltonian path; traveling salesman problem; optimality criterion; graph vertex weights; constraint system for a linear programming problem; optimality objective function.



РЕСУРСЫ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

Мухаметзянов И.Ш.

ИММЕРСИВНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБЩЕМ ОБРАЗОВАНИИ И ВОЗМОЖНЫЕ НЕГАТИВНЫЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ПРИМЕНЕНИЯ

IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN GENERAL EDUCATION AND POSSIBLE NEGATIVE CONSEQUENCES OF THEIR USE

Аннотация

Постоянное расширение спектра используемых в общем образовании цифровых технологий и трансформация образовательной среды в цифровую образовательную среду привнесли в процесс обучения новые риски, обусловленные как самими устройствами электронного обучения, так и режимом их использования. В значительной степени это относится и к иммерсивным технологиям. Не обсуждая значимость визуализации образовательного контента для современного поколения обучающихся, обратить внимание необходимо на условия применения технологий с учетом возраста обучающихся и уровня их здоровья. В публикации рассматриваются вопросы нормирования применения иммерсивных технологий в образовании, в том числе в общем образовании, и возможные негативные последствия для здоровья обучаемых при нарушении условий их применения.

The constant expansion of the range of digital technologies used in general education and the transformation of the educational environment into a digital educational environment have introduced new risks to the learning process due to both the devices for electronic learning themselves and the mode of their use. To a large extent, this also applies to immersive technologies. Without discussing the importance of visualization of educational content for the modern generation of students, it is necessary to pay attention to the conditions of technology application, taking into account the age of students and their level of health. The publication discusses the issues of standardizing the use of immersive technologies in education, including general education, and possible negative consequences for the health of students in violation of the conditions of their use.

Ключевые слова

иммерсивные технологии; виртуальная и дополненная реальность; здоровье обучающихся; гигиеническое нормирование в образовании; цифровая образовательная среда; цифровой образовательный контент.

immersive technologies; virtual and augmented reality; student health; hygienic standardization in education; digital educational environment; digital educational content.


Горлов C.И., Казиахмедов Т.Б.

ИССКУСТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ В ОБРАЗОВАНИИ В ПЯТОМ И ШЕСТОМ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ УКЛАДАХ РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВА

ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION IN THE FIFTH AND SIXTH TECHNOLOGICAL MODES OF DEVELOPMENT OF SOCIETY

Аннотация

В статье раскрыта проблема использования искусственного интеллекта ( ИИ) в образовании от школы до вуза с учетом особенностей технологических укладов развития общества. Особенно упор делается на использование генеративных нейронных сетей в деятельности педагогов, в создании цифрового двойника учителя и учебных заведений.

The article reveals the problem of using artificial intelligence in education from school to university, taking into account the peculiarities of technological patterns of development of society. Particular emphasis is placed on the use of generative neural networks in the activities of teachers, in creating a digital double of a teacher and educational institutions.

Ключевые слова

информационные технологии; искусственный интеллект; генеративные нейронные сети, цифровой двойник преподавателя.

information technologies (IT); artificial intelligence; generative neural networks; the digital twin of the teacher.


Рыжова Н.И., Громова О.Н.

СОВРЕМЕННЫЕ ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ КИБЕРБЕЗОПАСНОСТИ В УСЛОВИЯХ СТАНОВЛЕНИЯ ЦИФРОВОГО СОЦИУМА

CURRENT TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF CYBERSECURITY IN THE CONTEXT OF THE FORMATION OF A DIGITAL SOCIETY

Аннотация

Рассматривается проблематика кибербезопасности как развития актуального направления информационной безопасности и безопасности жизнедеятельности человека в условиях угроз современного социума и новых вызовов времени. Учитывая тренды, заявленные в современных концепциях и стратегиях развития современного общества, включая концепцию обеспечения безопасности жизнедеятельности в Российской Федерации, а также опираясь на существующий опыт разработанности данного вопроса, авторы приводят определение киберпространства и выделяют основные киберугрозы, существующие в современном мире. Затрагивая проблематику совершенствования правовых основ кибербезопасности в современной России, авторы рассуждают о необходимости профилактики рисков, являющихся результатом киберугроз цифрового социума в контексте виктимологической деятельности современного специалиста, применимой фактически для любой профессиональной сферы. Обоснована необходимость формирования в рамках профессиональной подготовки в вузе специальной профессиональной компетентности специалистов (например, юристов, психологов, специалистов в сфере информационных технологий и др.) в области применения профессиональных виктимологических знаний, направленных на предупреждение киберпреступлений и других киберправонарушений в условиях вызовов современности и становления цифрового социума.

The article considers the problems of cybersecurity as the development of an urgent area of information security and human life safety in the context of threats to modern society and new challenges of the time. Taking into account the trends stated in modern concepts and strategies for the development of modern society, including the concept of ensuring the safety of life in the Russian Federation, as well as based on the existing experience of developing this issue, the authors define cyberspace and identify the main cyber threats existing in the modern world. Touching upon the issue of improving the legal foundations of cybersecurity in modern Russia, the authors discuss the need to prevent the risks resulting from cyber threats to digital society in the context of the victimological activities of a modern specialist, applicable to virtually any professional field. The necessity of forming special professional competence of specialists (for example, lawyers, psychologists, information technology specialists, etc.) in the field of applying professional victimological knowledge aimed at preventing cybercrimes and other cyber violations in the context of modern challenges and the formation of a digital society is substantiated.

Ключевые слова

цифровизация общества; киберугрозы; кибербезопасность; виктимологические признаки; виктимологическая деятельность.

digitalization of society; cyber threats; cybersecurity; victimological signs; victimological activity.


Шихнабиева Т.Ш.

О НЕКОТОРЫХ ПОДХОДАХ К ОБЕСПЕЧЕНИЮ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ЛИЧНОСТИ В ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ

ABOUT SOME APPROACHES TO ENSURING PERSONAL INFORMATION SECURITY IN THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Аннотация

В настоящее время для сферы образования особого внимания заслуживает проблема обеспечения информационной безопасности личности в информационно-образовательной среде в условиях цифровой трансформации образования. В статье представлены основные факторы негативного влияния на обучающихся, обусловленных достижениями, вызовами и рисками информационного общества и меры по их предупреждению.

Currently, the problem of ensuring information security of an individual in the information and educational environment in the context of digital transformation of education deserves special attention for the education sector. The article presents the main factors of negative impact on students caused by the achievements, challenges and risks of the information society and measures to prevent them.

Ключевые слова

цифровая трансформация образования; риски информационного общества; информационная безопасность личности; информационно-образовательная среда; образовательный процесс; обеспечения информационной безопасности личности.

digital transformation of education; risks of the information society; information security of the individual; information and educational environment; educational process; ensuring the information security of the individual.


Пачина Н.Н., Касенов А.Д., Конева Е.В.

ИНФОРМАЦИОННАЯ ГРАМОТНОСТЬ И БЕЗОПАСНОСТЬ КАК МЕХАНИЗМЫ ПРОТИВОДЕЙСТВИЯ ЭКСТРЕМИЗМУ В ИНТЕРНЕТ-ПРОСТРАНСТВЕ

INFORMATION LITERACY AND SECURITY AS MECHANISMS FOR COUNTERING EXTREMISM IN THE INTERNET SPACE

Аннотация

Статья посвящена изучению значимости информационной грамотности и цифровой безопасности как основных средств борьбы с экстремизмом в Интернет-пространстве. Рассмотрен феномен экстремизма и его проявление в Интернет-пространстве. Раскрыты эффективные методы, способные повысить уровень информационной защиты пользователей, приобрести навыки безопасного поведения в цифровой среде. Определяется особая значимость медиаграмотности, которая включает в себя способность критически оценивать достоверность сведений, распознавать манипулятивный контент и понимать мотивы его распространителей. Анализируются актуальные методы формирования критического мышления и навыков ответственного поведения в сети у молодёжи. Особое внимание уделяется успешным примерам реализации образовательных проектов и технологических решений, направленных на предотвращение распространения радикальных взглядов. Проведенный анализ и полученные данные могут быть использованы в образовательном процессе высших учебных заведений и полезны для пользователей Интернета.

The article is devoted to the study of the importance of information literacy and digital security as the main means of combating extremism in the Internet space. The phenomenon of extremism and its manifestation in the Internet space are considered. Effective methods that can increase the level of information protection of users, acquire skills of safe behavior in the digital environment are revealed. The special importance of media literacy is determined, which includes the ability to critically assess the reliability of information, recognize manipulative content and understand the motives of its distributors. Current methods of developing critical thinking and responsible behavior skills online among young people are analyzed. Particular attention is paid to successful examples of the implementation of educational projects and technological solutions aimed at preventing the spread of radical views. The analysis and data obtained can be used in the educational process of higher educational institutions and are useful for Internet users.

Ключевые слова

информационная грамотность; цифровая безопасность; Интернет-пространство; экстремизм: информационный экстремизм; медиаграмотность; критическое мышление; профилактика; цифровые технологии; образовательные программы.

information literacy; digital security; Internet space; extremism; information extremism; media literacy; critical thinking; prevention; digital technologies; educational programs.


Костенко М.А., Разумовский В.А.

РЕГИОНАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ КАК ФАКТОР ДОСТИЖЕНИЯ ЦИФРОВОЙ ЗРЕЛОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ

REGIONALIZATION OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS AS A FACTOR OF ACHIEVEMENT DIGITAL MATURITY OF EDUCATION

Аннотация

В статье представлены теоретические подходы к определению понятия «цифровая зрелость образования», сделан акцент на особенностях управления системой образования в контексте ее достижения. Обоснована трансформация представлений о регионализации образования. В качестве одного из факторов достижения цифровой зрелости рассмотрена передача полномочий по обеспечению функционирования и развития образовательных организаций от муниципалитета к субъекту Российской Федерации – регионализация образовательных организаций. Предложены технологические решения, способствующие эффективному централизованному управлению образованием в условиях цифровой трансформации.

The article presents theoretical approaches to the definition of the concept of «digital maturity of education», focuses on the features of the management of the education system in the context of its achievement. The transformation of ideas about the regionalization of education is substantiated. The transfer of authority to ensure the functioning and development of educational organizations from a municipality to a constituent entity of the Russian Federation, regionalization of educational organizations, is considered as one of the factors in achieving digital maturity. Technological solutions are proposed that contribute to the effective centralized management of education in the context of digital transformation.

Ключевые слова

цифровая зрелость образования; регионализация образования; региональная модель распределения полномочий; цифровизация управления образованием; ситуационный центр.

digital maturity of education; regionalization of education; regional power distribution model; digitalization of education management; situation center.


Дружинин А.В.

КОНЦЕПТУАЛЬНАЯ МОДЕЛЬ ПРИМЕНЕНИЯ ИНСТРУМЕНТОВ «BUSINESS INTELLIGENCE» В СТРАТЕГИЧЕСКОМ УПРАВЛЕНИИ ОРГАНИЗАЦИЕЙ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ: ОПЫТ ПРОЕКТИРОВАНИЯ В ПСТГУ

CONCEPTUAL MODEL OF BUSINESS INTELLIGENCE TOOLS APPLICATION IN STRATEGIC MANAGEMENT OF A HIGHER EDUCATION ORGANIZATION: DESIGN EXPERIENCE AT ST. TIKHON'S UNIVERSITY

Аннотация

В статье рассматривается актуальная проблема внедрения инструментов бизнес-аналитики – Business Intelligence (BI) в систему стратегического управления образовательной организацией высшего образования на примере Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета (ПСТГУ). На основе анализа современных тенденций развития информационно-аналитических систем и специфики управления ПСТГУ предложен комплексный подход к построению BI-архитектуры вуза. Определены ключевые компоненты BI-системы, адаптированные к особенностям ПСТГУ, включая источники данных, процессы их обработки, хранения и визуализации. Выявлены основные направления применения BI-инструментов в управлении ПСТГУ: стратегическое планирование, управление образовательной деятельностью, финансовый менеджмент и управление персоналом. Разработаны рекомендации по поэтапному внедрению BI-системы в ПСТГУ, включая организационные аспекты и формирование аналитической службы университета. Предложена система критериев оценки эффективности внедрения BI-решений, учитывающая специфику ПСТГУ. Результаты исследования могут быть использованы при разработке стратегии цифровой трансформации ПСТГУ и других образовательных организаций высшего образования, а также для совершенствования их систем управления.

The article examines the current issue of implementing Business Intelligence (BI) tools in the strategic management system of a higher education organization, using the case of Saint Tikhon's Orthodox University for the Humanities (STOU). Based on the analysis of modern trends in information and analytical systems development and the specific features of STOU management, a comprehensive approach to building the university's BI architecture is proposed. The key components of the BI system, adapted to STOU's characteristics, including data sources, processing, storage, and visualization processes, are defined. The main areas of BI tools application in STOU management are identified: strategic planning, educational activity management, financial management, and personnel management. Recommendations for the phased implementation of the BI system at STOU are developed, including organizational aspects and the formation of the university's analytical service. A system of criteria for evaluating the effectiveness of BI solutions implementation, considering STOU's specifics, is proposed. The research results can be used in developing the digital transformation strategy for STOU and other higher education organizations, as well as for improving their management systems.

Ключевые слова

Business Intelligence; стратегическое управление; высшее образование; информационно-аналитические системы; цифровая трансформация; управление вузом на основе данных; информационные технологии (ИТ).

Business Intelligence; strategic management; higher education; information and analytical systems; digital transformation; data management; educational organization; information technologies.


Сараева Н.В., Разомазова М.Н., Сараев А.П.

ОПРЕДЕЛЕНИЕ РИСКОВ ЯЗЫКОВЫХ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМ В МОДЕЛИРОВАНИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ

IDENTIFYING THE RISKS OF ONLINE LANGUAGE PLATFORMS IN NATIONAL IDENTITY MODELLING

Аннотация

В условиях быстрого развития цифровых технологий, языковые онлайн-платформы становятся одними из основных инструментов для сохранения, трансформации и моделирования языковой и национальной идентичности. Статья рассматривает риски цифровых языковых платформ в области моделирования национальной идентичности.

With the rapid development of digital technologies, language onlineplatforms are becoming one of the main tools for preserving, transforming and modeling linguistic and national identities. The article examines the risks of digital language platforms in the field of linguistic identity modeling.

Ключевые слова

языковая идентичность; национальная идентичность; моделирование языковой и национальной идентичности; языковые онлайн-платформы; влияние языковых онлайн-платформ; риски языковых онлайн-платформ.

linguistic identity; national identity; modeling linguistic and national identity; language online-platforms; impact of language online-platforms; risks of language online-platforms.


В АКАДЕМИИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
Русаков А.А.

АКАДЕМИЯ НАБИРАЕТ ОБОРОТЫ

THE ACADEMY IS GAINING MOMENTUM

Аннотация

В статье проведен анализ деятельности научного сообщества в последние годы. Рассмотрены основные институты научной, научно- практической деятельности Академии информатизации образования1. Представлен обзор научных и инновационных мероприятий научного сообщества, в период цифровой трансформации образования.

The purpose of the article is to determine the role of future special psychologists in accompanying children with autistic disorders in an inclusive educational environment and creating adequate accessibility in obtaining educational services during the development of informatization and digitalization. The methodology and methods of organizing psychological and pedagogical support for children with autism, as well as psychological counseling for parents and teachers in an inclusive digital educational space are considered.

Ключевые слова

академия; научные исследования; взаимодействие; нейротехнологии; искусственный интеллект; конференция; конкурсы; цифровизация социальной сферы.

академия; научные исследования; взаимодействие; нейротехнологии; искусственный интеллект; конференция; конкурсы; цифровизация социальной сферы.


СТРАНИЦЫ ИСТОРИИ АКАДЕМИИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
Роберт И.В.

ТРИДЦАТИЛЕТИЮ АКАДЕМИИ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

ON THE THIRTIETH ANNIVERSARY OF THE ACADEMY OF INFORMATIZATION OF EDUCATION

Аннотация

В статье представлен обзор этапа становления и формирования Межрегиональной общественной организации «Академия информатизации образования» в начале ее научно-просветительского пути.

The article provides an overview of the stage of formation and formation of the Interregional public Organization «Academy of Informatization of Education» at the beginning of its scientific and educational path.

Ключевые слова

академия; Академия информатизации образования; общественная организация; информатизация образования; конференция; ежегодная конференция; сессия; научно-просветительская работа; научная работа.

academy; Academy of Informatization of Education; public organization; informatization of education; conference; annual conference; session; scientific and educational work; scientific work.